Vering wel-niet?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
bartje325i
Vering wel-niet?

Bericht door bartje325i » di sep 15, 2009 10:43 pm

29er single speed met of zonder verende voorvork en waarom?
Zelf hang ik meer naar een starre vork, maar misschien hebben jullie zulke goede feiten om wel verend te rijden, dat ik overstag ga :D

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » wo sep 16, 2009 5:59 am

Ligt er een beetje aan waar je gaat fietsen. In belgie is een verende wel lekker met de marathons, zodat je aan het einde van de afdalingen je handen en vingers nog van het stuur kunt halen :lol:
In nederland is het mss niet echt nodig, maar kan het wel lekker confortabel zijn.

Dus eigenlijk niet veel anders dan een geard :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 16, 2009 7:54 am

Mee eens. Ik rij nu weer een tijdje geveerd en wil eigenlijk niet terug :oops: Laatst op mijn starre fiets in de nacht gereden, en dat merk je dan wel weer :) Toch gaat de veervork er straks weer uit in favour of een dubbel zo lichte starre vork.

Het is persoonlijk. Als je er geen problemen mee hebt een beetje af te zien op sommige stukken, of rijdt om te fietsen, niet om de snelste tijd neer te zetten, dan is star leuk; je leert er van sturen. Wil je hard ongeacht het terrein dan moet je geveerd gaan, dan is het weer point en shoot..

Rij je nu geveerd of star? Als je tijden geen starre vork meer gereden hebt zou ik het gewoon eerst een paar ritten proberen, dan weet je snel genoeg of het iets voor je is.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo sep 16, 2009 8:09 am

Rij je nu geveerd of star? Als je tijden geen starre vork meer gereden hebt zou ik het gewoon eerst een paar ritten proberen, dan weet je snel genoeg of het iets voor je is.
Voor mij is het exact omgekeerd. Ik heb volgens mij in totaal 2 weken geveerd gereden (10 jaar geleden) en denk er toch aan om een keer een geveerde vork te proberen. (lees reden om wederom een nieuwe fiets aan te schaffen)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » wo sep 16, 2009 8:17 am

Ligt er gewoon aan waar je gaat rijden en hoe zwaar je bent. Alle heuvelrug tochten en Duitse schottermarathons gaan perfect met een starre vork, lekker licht, vooral als je een carbon voorvork neemt. Als je licht en sterk bent dan kun je de klappen van een starre voorvork ook goed absorberen. Voordeel: je moet mooie lijnen rijden, goed voor de techniek.

Ik ben net weer een jaartje ouder geworden en fiets steeds meer in Belgie en ik ben overgegaan naar een verende voorvork. Beetje zwaarder met klimmen, maar een zegen voor mijn rug met afdalen. Ik wordt niet meer moe van het afdalen, maar kan weer op snelheid gaan letten. Je lijnen worden snel weer een stuk lomper, maar het genot om met 29" wielen, geveerd af te dalen....heerlijk !!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

ott

Bericht door ott » wo sep 16, 2009 8:51 am

Ik mis de argumenten:
- Als je staand moet klimmen dan werkt de sag een beetje tegen
- Singlespeed wordt gedaan om de boel onderhoudsvriendelijk te maken en met een verend bereik je het tegenovergestelde.
- Een verende vork bestaat uit twee delen dus altijd frictie en minder stijf (Wictor)
- Goedkoper, soms dan...
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Method

Bericht door Method » wo sep 16, 2009 9:56 am

Als je de betere routes in de Ardennen opzoekt, kan ik me niet voorstellen dat het een plezier is om zonder vering te rijden.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo sep 16, 2009 10:21 am

Met een 29'er, zeker met een lekker dikke band, heb je al wat meer comfort en controle dan met 26". En star is idd lekker puristisch en onderhoudsvrij.

Toen ik een singler kocht, heb ik ook nagedacht over star, maar ik vond een Fox F29 voor een spotprijs, en heb die gekocht.

Vering is toch wel erg fijn hoor, het rijdt super, zeker in heftiger terrein. Meer controle, comfort, snelheid, je kent de argumenten.
Maar... met singlen moet je veel en regelmatig staan! Een op ~20% sag ingestelde vork gaat dan best pompen en dat is niet fijn. En continu de lock op de kroon bedienen vind ik ook onhandig.

Gelukkig kwam voor mij de oplossing vanzelf: Op mijn verjaardag verrasten de Kabouters me met een gebruikte FX100 Terralogic cartridge, die gewoon in mijn F29 past. Voor mij is dit de perfecte oplossing. Geen omkijken naar onderweg, vering wanneer het moet en voor de rest star. Super!

Ik denk niet dat ik nog terug zou willen naar star... Maar daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ik een luxepaardje en materiaalfreak ben .

Maar een vering met remote lockout werkt ook prima. Mijn ervaring is, dat je de lockout dan wél regelmatig bedient. :D

dader

Bericht door dader » wo sep 16, 2009 2:15 pm

Een starre vork houd je wakker, klimt als een berggeit en is onderhouds vrij.

Het enig nadeel is dat je als een milkshake van een ruige afdaling komt en op den duur pijnlijke schouders en stramme vingers kan krijgen hoe mooi je lijn ook is (alhoewel ik dat pas ervaar na zo'n 80km)

Als je af en toe wat rondjes rijdt in NL heb je echt geen vering nodig.

Bij de saarschleifen marathon zaten er ook wat van die stukken in waarbij het leek alsof mijn ogen eerder beneden waren dan ik. :)

bartje325i

Bericht door bartje325i » wo sep 16, 2009 6:13 pm

Hmmm, zoveel mensen en ook evenveel wensen :lol:

Op m'n "gewone" mtb rijdt ik met een Fox rlc. Altijd gelocked met de treshold ingesteld.
Pluspunten:
- Vering wanneer nodig
Minpunt (voor een ss in mijn ogen)
- Gewicht ten opzichte van star

M'n nu nog 26 inch ss rijdt ik met starre vork.
Totaal geen probleem mee, anders dan hier en daar wat gemis aan comfort.
Pluspunt:
- redelijk weinig gewicht
Minpunt:
- Geen comfort

Op m'n "gewone" mtb zou ik geen starre vork willen. (te hardcore)
Single speed aan de andere kant, is voor mijn gevoel effectiever met starre vork.
Met andere woorden, koop een Fox 29 rlc en zeur niet verder over gewicht etc.
Nu is mijn oog op iets anders gevallen, namelijk een White Brothers magic-29 80mm. Alleen weet ik helemaal niks over deze vorken. Wat ik er ongeveer van begreep is dat het werkt met magnetisme?

mateis

Bericht door mateis » do sep 17, 2009 1:57 pm

bartje325i schreef: Op m'n "gewone" mtb rijdt ik met een Fox rlc. Altijd gelocked met de treshold ingesteld.
... volgens mij hou je niet echt van vering. :D Mijn RLC vind ik iig VEUL fijner alsie gewoon los staat. Die wisselende ingaande demping met een soort van treshold, vreselijk bij serieuzer werk.

Het pompargument bij voorvering vind ik zelf altijd een beetje raar: als je met een starre vork de hele tijd probeert je voorwiel in de grond te duwen ipv zo hard mogelijk vooruit te gaan, dan is dat ook niet efficient (energie'verlies'). Met een beetje zuivere klimtechniek hoeft je vork niet meer dan 1-2cm te deinen, als je er echt op let nog minder, ook op een singlespeed. Dat heeft alles te maken met gewichtsverdeling. Als je voorvork erg pompt, kan je blijkbaar nog veel verder naar achter leunen en dus meer grip op het achterwiel creeren.

mateis

Bericht door mateis » do sep 17, 2009 3:16 pm

Ah, even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over staand klimmen. Bij zittend klimmen zie ik veel meer reden tot iets van een lockout, juist op een singlespeed.

bartje325i

Bericht door bartje325i » zo okt 18, 2009 8:27 pm

Weet iemand de inbouwhoogte en naloop etc van een Fox f29 rlc 80mm?
Ik zoek 480mm inbouwhoogte en 43mm fork rake (naloop?)

Heckler

Bericht door Heckler » ma okt 19, 2009 6:01 pm

je hebt geluk, dit gevonden op MTBR :

"Axle to crown is 500.8 mm and 480.8mm respectively for 100 mm and 80 mm mode. Fork offset is 44 mm. Trek bikes with this fork will have 51mm offset but aftermarket shocks for the rest of us will sport the 44 mm offset."

Over de originele vraag: Ik heb een volgeveerde Lenz (geared) 29er en dat werkt fantastisch. Nooit een lockout gemist maar switch wel tussen de open en de pro-pedal stand op de demper. Vooral heel snel en naar keuze ook nog comfortabel.

Daarnaast rij ik ook een Singular 29er SS volledig star in staal. Het is "anders" en vooral de hele intentie bij het singlespeeden ligt op een ander vlak. De starre vork past daar voor mij prima bij, ik rijd wel met 2.4's .
Met mijn retro 1990 Stumpy (21v origineel DX) ook star en staal ga ik ook regelmatig het bos in, en dat is op geaccidenteerd terrein wel afzien. Maar het focust mijn aandacht op de trail en houdt me scherp bij het lijnen kiezen.

Enjoy!!
Common sense was never common

bartje325i

Bericht door bartje325i » di okt 20, 2009 8:15 am

Kijk dat zijn de betere berichten, thnx :D
Dat wordt dus hoogstwaarschijnlijk een Fox voor mij. Stom dat die maten niet eens op een Fox site zijn te vinden of dat ik te dom ben om het te vinden :lol:

Plaats reactie