Gebroken achteras
Moderator:Beheerders
Dag lieve mensen, ik heb een probleem:
Bij het uitdraaien van de achteras van mijn sunday is deze afgebroken. Het stuk draad van de as zit nog in het frame. Er steekt niks uit om het vast te zetten in een tang oid.
Nu is dit vast niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, tips iemand?
Bij het uitdraaien van de achteras van mijn sunday is deze afgebroken. Het stuk draad van de as zit nog in het frame. Er steekt niks uit om het vast te zetten in een tang oid.
Nu is dit vast niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, tips iemand?
Zondagsrijder
- didadunlop
Heb je/kun je lassen?
Mijn idee. Las een stuk metaal er voorzichtig haaks op. Zorg dat je je frame niet meelast en als het vast gelast is, draai je het zo eruit...
Weet niet of het werkt, maar zou moeten werken toch?
Btw, heb je een stale of alu as?
Bij een stalen as kan het, een alu moet je alu kunnen lassen.
Greetz
Mijn idee. Las een stuk metaal er voorzichtig haaks op. Zorg dat je je frame niet meelast en als het vast gelast is, draai je het zo eruit...
Weet niet of het werkt, maar zou moeten werken toch?
Btw, heb je een stale of alu as?
Bij een stalen as kan het, een alu moet je alu kunnen lassen.
Greetz
Re: Gebroken achteras
uuuuhhh nee heb toevallig niet de beschikking over een toorts dan wel dat ik überhaupt kan lassen.
As lijkt mij staal toch?
As lijkt mij staal toch?
Zondagsrijder
Re: Gebroken achteras
Mij ook. Maar evt. iemand die je kent die kan lassen?Don schreef:uuuuhhh nee heb toevallig niet de beschikking over een toorts dan wel dat ik überhaupt kan lassen.
As lijkt mij staal toch?
- didadunlop
Idd goed idee. Als je een lange bout neemt met wat busjes ertussen kan je er nog een mooie ringsleutel op kwijt. Wel kijken of de bout door het gat heen kan anders ben je wsl niks opgeschoten.Mijn idee was:
-gat boren in de as, vanaf de buiten kant
-draad tappen
-stalen bout dr in
-en dan er uitdraaien (doordraaien vanuit de buitenkant dus)
En natuurlijk een nachtje laten weken in de kruipolie.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
Hij zat dus wel zo vast. Frame is gespoten onlangs en ben bang dat de draad niet helemaal verf vrij was. Vooral het uitdraaien van de as ging niet al te soepel. Dus moest er het nodige geweld worden gebruikt iedere keer. En afgelopen weekend brak ie dus af!volcomjerk schreef:Die as is van alu.
Tap er draad in draai dr een boutje in en draai gewoon door. dat ding kan niet zo vast zitten. M8 imbus is sterk zat om de klus te klaren.
Cheers,
Roy
ps: hoe heb je dit voor mekaar gekregen?
Zondagsrijder
-
Das gewoon M12 he. Als die afgeknapte tap er nog in zit, wordt het knooien om die eruit te halen. ( schroevendraaiertje/dikke spijker en dan frunneken)
Ik zou daarna gewoon met 10,5mm doorboren en er een M12 tap doortrekken. Wel flink wat snij-olie erbij doen om de tap weerstand zo laag mogelijk te houden.
Dit moet haast de klus wel klaren. En anders kijken we eens tijdens de afsluiter wat er te doen valt.
Cheers,
Roy
Ik zou daarna gewoon met 10,5mm doorboren en er een M12 tap doortrekken. Wel flink wat snij-olie erbij doen om de tap weerstand zo laag mogelijk te houden.
Dit moet haast de klus wel klaren. En anders kijken we eens tijdens de afsluiter wat er te doen valt.
Cheers,
Roy