Lefty vs Fox
Moderators:JJ, Beheerders
Beste Bikers,
Zoals een paar van jullie al weten was/ben ik bezig met het samenstellen van een 29er (zie topic over kabelloop).
Nu voor een custom Ti frame, omdat ik na al die jaren en velen fietsen, ik precies meende te weten wat ik wilde.
Niet dus...
Daarbij komt dat het allemaal behoorlijk in de papieren loopt en je dan het idee hebt dat het echt helemaal top moet zijn...
Nu was ik er bijna uit (geometrie etc.) en ben ik een aantal weken geleden van de vliering van de zolder gevallen. Gekneude rug en een stuk van een ruggewervel, behoorlijk uit de running en veel tijd om over de toekomstige fiets na te denken. Dingen als "En zou ik moeten wachten tot ik weer kan fietsen, voor ik iets ga bestellen?", "Moet ik misschien al aan een full suspension gaan denken?", beginnen nu te spelen.
Nu wil ik nog de afweging bekijken van een Lefty (carbon SL speed, omgebouwde 110SL naar 80mm veerweg) in de Ti 29er, tov van een Fox F29 80mm (2010).
Ik zou afwegen vanwege oa het gewicht en (ik geef toe) horney looks, daar de vorken aan functioneel aan elkaar gewaagd zouden moeten zijn.
De meningen hierover zijn redelijk verdeelt.
Nu de vraag, zijn er bikers welke ervaring hebben, of een mening hebben over een lefty in een Ti 29er, dus in een niet cannondale frame?
Het zou sowieso een 1 1/8 ste balhoofd buis blijven icm de lefty for all adapter. En de geometrie van het frame kan dus aangepast worden.
Wederom bedankt voor jullie reacties!
Mvg Rolf
Zoals een paar van jullie al weten was/ben ik bezig met het samenstellen van een 29er (zie topic over kabelloop).
Nu voor een custom Ti frame, omdat ik na al die jaren en velen fietsen, ik precies meende te weten wat ik wilde.
Niet dus...
Daarbij komt dat het allemaal behoorlijk in de papieren loopt en je dan het idee hebt dat het echt helemaal top moet zijn...
Nu was ik er bijna uit (geometrie etc.) en ben ik een aantal weken geleden van de vliering van de zolder gevallen. Gekneude rug en een stuk van een ruggewervel, behoorlijk uit de running en veel tijd om over de toekomstige fiets na te denken. Dingen als "En zou ik moeten wachten tot ik weer kan fietsen, voor ik iets ga bestellen?", "Moet ik misschien al aan een full suspension gaan denken?", beginnen nu te spelen.
Nu wil ik nog de afweging bekijken van een Lefty (carbon SL speed, omgebouwde 110SL naar 80mm veerweg) in de Ti 29er, tov van een Fox F29 80mm (2010).
Ik zou afwegen vanwege oa het gewicht en (ik geef toe) horney looks, daar de vorken aan functioneel aan elkaar gewaagd zouden moeten zijn.
Nu de vraag, zijn er bikers welke ervaring hebben, of een mening hebben over een lefty in een Ti 29er, dus in een niet cannondale frame?
Het zou sowieso een 1 1/8 ste balhoofd buis blijven icm de lefty for all adapter. En de geometrie van het frame kan dus aangepast worden.
Mvg Rolf
Re: Lefty vs Fox
Lijkt me een strak plan om voor een Lefty te gaan. Zoiezo stijver dan zon beetje iedere andere vork die er is en erg licht, ook in 29 uitvoering! Ervaringen zijn er genoeg, er rijden er al best wel wat met lefty's rond in 29. De geometrie is ook erg strak van zo'n ding. AC is 475mm en de rake is 49mm. Bijna zo goed als wat iedereen de zo almagische "G2" noemt. Hoor je meteen bij de stoere mannen met G2 geometrie :P:Prolf schreef:Beste Bikers,
Niet dus...
Mvg Rolf
Oja balhoofd afmetingen zijn geen probleem met die aftermarket stuurbuizen. Zelfs bij cannondale is er voor 2010 een stuurbuis verkrijgbaar die in ieder frame past (bijna ieder frame). Er komen ook buizen voor tapered balhoofdbuizen dus ook dat is geen probleem.
VOor de bonded (carbon leftys) heb je een andere buis nodig dan voor de aluminium (geklemde versies met bout leftys).
Verder ff op de inbouw maat letten, normale lefty heeft een afstand tussen de kronen van 138mm, de Lefty XL (bovenste kroon staat wat verder omhoog), is 165mm ongeveer. Maarja als je dan toch een frame laat maken, waarom dan niet een 1,5" balhoofdbuis erin, een 1 1/8" vork kan altijd nog, er zijn adapters genoeg, maar een lefty of een tapered vork past er tenminste ook in. En ten tweede kun je met een tapered balhoofdbuis ook een wat grotere diameter onderbuis gebruiken wat de stijfheid erg!! ten goede komt, zeker icm een titanium frame. Lijkt me een strak plan!
HEAR HEAR !!
wijze woorden !!!
Dacht zelf aan mijn on- one geo copieeren, d.m.v een van Nikolaas frame (custom made) en zadelpen ! Lijkt me erg goed voor het comfort !
Head shock/ lefty,s hebben ze bij "De Sint" al aardig onder de knie.
Sterke met je rug by the way. Heb ongeveer het gelijke met mijn rug gehad en vond ineens meer tijd om een nieuwe on-one op te bouwen.
1 1/8 balhoofd is wel beter voor de looks ,denk ik, maar weet niet wat dat met de stijf heid van een Ti 29er zou doen.
En ingeval van de on-one "GEO" : Hoe zou dat gaan met een lefty ?
Vragen....vragen.....
wijze woorden !!!
Dacht zelf aan mijn on- one geo copieeren, d.m.v een van Nikolaas frame (custom made) en zadelpen ! Lijkt me erg goed voor het comfort !
Head shock/ lefty,s hebben ze bij "De Sint" al aardig onder de knie.
Sterke met je rug by the way. Heb ongeveer het gelijke met mijn rug gehad en vond ineens meer tijd om een nieuwe on-one op te bouwen.
1 1/8 balhoofd is wel beter voor de looks ,denk ik, maar weet niet wat dat met de stijf heid van een Ti 29er zou doen.
En ingeval van de on-one "GEO" : Hoe zou dat gaan met een lefty ?
Vragen....vragen.....
reactie
Beste,
Bedankt voor jullie reacties! DE lefty kan dus op veel steun rekenen
De geometrie was na veel op en neer mailen zo een beetje klaar. Deze zou dan nu aangepast worden op de Lefty. Helaas krijg je dan weer discussie wat de inbouw hoogte is van een aangepaste lefty carbon 110 SL, maar dat komt wel goed.
Volgens de bouwer zou het frame met een 1 1/8 ste balhoofdbuis niet minder stijf worden omdat de balhoofdbuis toch redelijk kort is (100 mm).
Groeten!
Bedankt voor jullie reacties! DE lefty kan dus op veel steun rekenen

De geometrie was na veel op en neer mailen zo een beetje klaar. Deze zou dan nu aangepast worden op de Lefty. Helaas krijg je dan weer discussie wat de inbouw hoogte is van een aangepaste lefty carbon 110 SL, maar dat komt wel goed.
Volgens de bouwer zou het frame met een 1 1/8 ste balhoofdbuis niet minder stijf worden omdat de balhoofdbuis toch redelijk kort is (100 mm).
Groeten!
Ik bedoel ook nie echt de stijfheid van je balhoofdbuis:D:D Geloof niet dat er veel flex zal zitten in een buiske van max 15cm.
Maar met een grotere diameter onderbuis behaal je erg veel stijfheid, maar goed dat terzijde.
Bouw je je 110sl om naar 29" blijft hij de zelfde AC houden alleen de veerweg wordt verkort van 110 naar 80. Hoogte van de vork blijft gelijk. dus 475mm AC lengte.
Als je er zeker een Lefty ingaat zetten is het wel een gek idee om een balhoofdbuis te pakken van 100mm want die lefty klemmen zitten 138mm uit elkaar... Dus dan moeten er spacers tussen, Als je frame dan toch custom is, maak dan de balhoofdbuis incl stack hoogte van je lagers ongeveer 135mm, dan ziet dat er alvast netjes uit!
Maar met een grotere diameter onderbuis behaal je erg veel stijfheid, maar goed dat terzijde.
Bouw je je 110sl om naar 29" blijft hij de zelfde AC houden alleen de veerweg wordt verkort van 110 naar 80. Hoogte van de vork blijft gelijk. dus 475mm AC lengte.
Als je er zeker een Lefty ingaat zetten is het wel een gek idee om een balhoofdbuis te pakken van 100mm want die lefty klemmen zitten 138mm uit elkaar... Dus dan moeten er spacers tussen, Als je frame dan toch custom is, maak dan de balhoofdbuis incl stack hoogte van je lagers ongeveer 135mm, dan ziet dat er alvast netjes uit!
Ninko schreef:Ik bedoel ook nie echt de stijfheid van je balhoofdbuis:D:D Geloof niet dat er veel flex zal zitten in een buiske van max 15cm.
138mm - headset hoogte.. bij (semi-)geïntegreerde headtubes kom je dan al snel uit op iets van 130mm of minder. Bij een non-integrated versie moet je dus de twee cups inclusief onder/bovenschalen daar ook nog eens van aftrekken en kom je al snel op >115mm uit.
inbouwen
Ik had ook al zitten rekenen. Ik was van plan om een chris king te gebruiken, deze zijn 31,4 hoog. De balhoofdbuis is nu op 100 mm getekend, dus dat zou wel heel aardig uitkomen. Het op de milimeter afstemmen heeft wel als nadeel dat dan de mogelijkheden achteraf beperkt zijn.
Ik zou dus naar 105 mm balhoofdbuis kunnen gaan.
De fabrikant zet de inbouwhoogte op 479 mm (sag meegerekend) dat lijkt mij een tikkie hoog. Nog navragen hoe dit zo bedacht is.
Inmiddels lijkt de voorkeur voor de fox uit te gaan, omdat hiervoor veel minder voor aangepast dient te worden en de kosten aanzienlijk lager liggen. Wel een 400 gram zwaarder..
Wederom bedankt voor jullie reacties
Ik zou dus naar 105 mm balhoofdbuis kunnen gaan.
De fabrikant zet de inbouwhoogte op 479 mm (sag meegerekend) dat lijkt mij een tikkie hoog. Nog navragen hoe dit zo bedacht is.
Inmiddels lijkt de voorkeur voor de fox uit te gaan, omdat hiervoor veel minder voor aangepast dient te worden en de kosten aanzienlijk lager liggen. Wel een 400 gram zwaarder..
Wederom bedankt voor jullie reacties