woon-werk fietservaring- en tips gevraagd

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Arnetteman
woon-werk fietservaring- en tips gevraagd

Bericht door Arnetteman » di jan 26, 2010 11:44 am

Binnenkort beginnen met mijn nieuwe baan, dichter bij huis, prima fietsafstand wanneer het weer het toelaat dus....tijd voor een woon-werk fiets.

Ik ben op zoek naar ervaringen van het gebruik van verschillende soorten fietsen.
Daarnaast ben ik dus op zoek naar tips, waar om denken etc.

Het gaat om afstanden van ongeveer 40 km per dag (max).
Verder zou ik de fiets ook voor andere doeleinden willen gebruiken.
Voor terrein heb ik mijn XC'er dus iets wat alleen voor de weg geschikt is maar wat eventueel ook allebei aan zou kunnen is ook mooi.

Budget is afhankelijk van of mijn werkgever een fietsplan heeft maar laten we het stellen op maximaal 1000 euro.

Vast bedankt!

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Re: woon-werk fietservaring- en tips gevraagd

Bericht door Rinse Appelstroop » di jan 26, 2010 12:24 pm

Arnetteman schreef:Binnenkort beginnen met mijn nieuwe baan, dichter bij huis, prima fietsafstand wanneer het weer het toelaat dus....tijd voor een woon-werk fiets.

Ik ben op zoek naar ervaringen van het gebruik van verschillende soorten fietsen.
Daarnaast ben ik dus op zoek naar tips, waar om denken etc.

Het gaat om afstanden van ongeveer 40 km per dag (max).
Verder zou ik de fiets ook voor andere doeleinden willen gebruiken.
Voor terrein heb ik mijn XC'er dus iets wat alleen voor de weg geschikt is maar wat eventueel ook allebei aan zou kunnen is ook mooi.

Budget is afhankelijk van of mijn werkgever een fietsplan heeft maar laten we het stellen op maximaal 1000 euro.

Vast bedankt!
Lekker stijl op de fixie, misschien een Sparta Ion :)
Whoop Whoop!

fucalot

Bericht door fucalot » di jan 26, 2010 12:42 pm

Hoe zijn de fietspaden daar? Als ik hier met dunne bandjes naar het werk rijd, kan ik om de 3 weken een band plakken. Of ik moet 5 km omrijden om de betere fietspaden op te zoeken(op een rit van 5km).

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jan 26, 2010 1:13 pm

Een ligfiets lijkt me wel wat voor jou...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

nut-case

Bericht door nut-case » di jan 26, 2010 1:17 pm

ligt inderdaad aan de paden waarje overheen gaat, ik rijd zelf voor de helft over zand paden en de 2e helft over strake fietspaden, via mijn werk dus een goedkope xcér met voor vering en redelijk gladde bandjes.. zelf spatbordjes opgezet en het is prima
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di jan 26, 2010 1:23 pm

sneeuwpop schreef:Een ligfiets lijkt me wel wat voor jou...
leg uit...

TIthomas

Bericht door TIthomas » di jan 26, 2010 1:23 pm

rij totaal per dag kleine 40km. doe dat op een fixie (On One Pompino met 28mm durano banden en spatborden), gaat eigenlijk zomer en winter altijd goed!
Wat je voor jezelf moet afvragen: wil ik in spijkerbroek of in wielrenpak fietsen?
wil ik een rugtas op mijn rug of een zijtasje?
klikpedalen of niet?

meestal kom je uit op een sportieve vakantiefiets, al dan niet met dragers etc. Ideaal zou een Santos Trekking Lite zijn met minimaal achterdragertje, Ortlieb tas, 9 versnellingen derailleur 1 x 9 of derailleur 3 x 9 of een goede naafversnelling, Rohloff of Allfine. (al gaat Rohloff natuurlijk ver over budget).

Ik fiets met een fixed naar mijn werk vanwege het minimale, wat ook minimaal onderhoud en een minimale prijs betekent.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jan 26, 2010 2:48 pm

Arnetteman schreef:
sneeuwpop schreef:Een ligfiets lijkt me wel wat voor jou...
leg uit...
Relaxte houding, normale kleding aan, weinig luchtweerstand, strakke fietspaden hier in de omgeving, woon-werk door de polder...

Daarentegen is een ligfiets in de stad niet zo handig, en is het prijskaartje van een ligfiets hoger dan de gemiddelde stads/tourfiets. Ga anders eens kijken bij Ferwerda in de stad of bij de ligfietsgarage en probeer het eens uit.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

baron062

Bericht door baron062 » di jan 26, 2010 3:32 pm

+ hoge snelheden, mits het juiste lage model.! Reken op 20% sneller, zeker tov een hybride of een mountainbike.

Afbeelding

mateis

Bericht door mateis » di jan 26, 2010 4:48 pm

Belangrijkste vragen:
- hoe sportief wil je zitten? --> van liggend over een racestuur tot ultieme gezapigheid met een Gazelle met verstelbare stuurpen.
- ga je op je werk douchen? --> Als niet, bagagedrager+ tas = plicht! Een rugtas betekent altijd een echt natte rug met die afstand.
- heb je zware sloten nodig? --> Als, dan is het fijn als die dan aan de fiets vast zitten, of beter nog: constant op je werk kunnen blijven liggen.

- Bij niet-douchen zijn doorlopende spatborden (geen opklikdingetjes) ook minimaal heel erg fijn. Het weer is niet altijd even voorspelbaar... 's Zomers speelt dit uiteraard minder.

Ikzelf kwam voor commuteren op een veldrijder met alle mogelijke nokken voor bagagedragers en spatborden, singlespeed. Ideaal: sportieve zit en multi-functioneel. En een klein beetje apart, natuurlijk... Surly Crosscheck.

Erikje

Bericht door Erikje » di jan 26, 2010 7:30 pm

mateis schreef:Surly Crosscheck.
Goede keus, zou ik ook voor gekozen hebben 8)

Maar Surly is niet te verkrijgen in een fietsplan....

TomG

Bericht door TomG » di jan 26, 2010 7:52 pm

Erikje schreef:

Hoeft ook niet, hij moet alleen de factuur bij zijn boekhouder -> belastingdienst indienen.
Die fietsplan organisaties zijn nergens goed voor.

En ja een crosscheck is een goede keuze 8)

wictor

Bericht door wictor » di jan 26, 2010 8:03 pm

Mateis kaart wat goede punten aan.

Kies je fiets / componenten op de ergste omstandigheden die je verwacht. Als je 't hele jaar door de fiets pakt zal je op een gegeven moment constateren dat je eigenlijk al 5 weken terug de remblokken had moeten vervangen, en dat je ketting wel heel erg goor is.

Zelf heb ik 7 jaar de dagelijkse 40 km op een MTB gereden met een enkel buitenblad, lompe Schwalbe Marathon Plus banden (1.7"), zoals eerder genoemd vaste spatborden, en HS-33 remmen. Zoiets moet vast voor een fietsplan prijs te krijgen zijn.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 26, 2010 9:01 pm

Erikje schreef:

Waarom niet????

Mateis stelt precies de goede vragen!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di jan 26, 2010 9:26 pm

Ok, cool. Dank zo ver.
Vandaag mijn arbeidsvoorwaardengesprek gehad en ja hoor....een fietsplan!
Surley Crosscheck klinkt goed, ik zal eens kijken wat dat ongeveer is en zal sowieso voor mezelf nagaan wanneer ik vooral wil fietsen (hele jaar door of alleen voorjaar, zomer, nazomer?) en wanneer ik met het OV wil gaan.

Ik ben zelf nogal Kona minded dus wellicht is er in die merkhoek ook iets moois te vinden.
Maar dat is gewoon een kwestie van afwegingen maken.
Ik denk dat ik overigens wel voor versnellingen ga. Er zit vooral een groot stuk polder (Peizermaden, Grunnegers kennen het wel) waar de wind nogal flink parten kan spelen.

Verder kan ik licht tot sterk voorover gebogen toch wel als mijn favoriete fietshouding scharen, zeker als het om het sportieve fietsen gaat. Ik heb het nog niet gecheckt maar ik denk overigens wel dat er douchemogelijkheden zijn (iemand die toevallig bij RO/EZ werkt op het Zuiderdiep in Groningen die mij dit kan vertellen?).

Ligfiets past overigens niet bij mij. Ik heb er wel eens wat testjes op gedaan hoor, op de skeelerbaan in Assen vorig jaar. Tuurlijk, relaxte houding e.d. maar het past niet echt bij mij en daarnaast is het een vrij duur vervoermiddel.

Ik heb nog even dus ik kijk vooral rustig verder en ga ook mijn afwegingen maken.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jan 26, 2010 10:00 pm

Arnetteman schreef:Ik ben zelf nogal Kona minded dus wellicht is er in die merkhoek ook iets moois te vinden......Ik denk dat ik overigens wel voor versnellingen ga.........Verder kan ik licht tot sterk voorover gebogen toch wel als mijn favoriete fietshouding scharen....
Kona Sutra
Afbeelding

Andere suggestie: Cannondale BadBoy solo 3-speed met SRAM naafversnelling (3sp)
Afbeelding
Alleen even rekje en spatbordjes monteren...

Bartacus

Bericht door Bartacus » di jan 26, 2010 10:05 pm

Ik heb/had mijn bedrijf in Nijkerk en woon in Veenendaal en dat is precies 40 km heen en 40 km terug.

Ik heb een aantal jaar verschillende soorten fietsen gebruikt (SS, 26 inch geared mtb hardtail en FS, 28 inch fitnessbikes, racefiets en 29'ers hardtail en FS) om op en neer te rijden. Meestal vanaf dat het rond 6.45 uur goed licht was (ergens rond maart april) tot ca. september. In de winter was de route onverlicht en te listig om te rijden.

Ik moet zeggen dat de 28 inch fitnessbike (was eigenlijk een Salsa cyclocrosser met V-brakes en iets bredere 1.3 inch bandjes) het beste is bevallen. Het voordeel van deze fiets ten opzichte van de andere was dat je snoeihard ermee rechtuit kon rijden en ook nog een paar krachtige remmen had en dat je er, door de riserbar, ook redelijk comfortabel op zat. Ik reed meestal met een kleine rugzak op mijn rug met schone kleding. Met de racefiets zat ik te ver naar voren en was de rugzak onprettig. Al de andere fietsconfiguraties waren gewoon over de afstand van 40 km trager of ik moest er harder aan trekken om dezelfde tijd op de klokken te zetten. Meestal lag het gemiddelde tussen de 28 en 31 km per uur afhankelijk van de wind.

Ik zou dus zeggen: een lichte fiets met grote wielen, goede remmen, geen vering en eventueel oogjes voor spatborden. En bij voorkeur geen racestuur.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jan 26, 2010 10:10 pm

-en hoeveel / hoevaak wil je er onderhoud aan plegen?

If weinig, then singlespeed of versnellingsnaaf met chainglider... een wattes? Vraag Marten maar ;)

Bartacus

Bericht door Bartacus » di jan 26, 2010 10:55 pm

Een C'dale Badboy zou ik nooit nemen! Dat was de SS waarmee ik gereden heb en die ik later naar Rohloff heb omgebouwd: wat een drama was dat. Dát zou ik dus ook nóóit meer doen. De Badboy heeft een hele slechte spanconstructie van de ketting: een EBB die kraakt en van spanning terugloopt (op onze C'dale tandem zit het zelfde ding ook maar daar werkt het weer wel. Waarschijnlijk vanwege de heeeeele dikke horizontale buis die de EBB veel stijver houdt) en dus weer extra onderhoud. Een Rohloff of Alfine naaf zou ik ook niet meer zo snel doen omdat het tóch weer met een ketting werkt en die moet je weer onderhouden. En om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: een Rohloff naaf vreet energie en dat is wat mij betreft voor woon/werk verkeer niet ideaal! Als je geen onderhoud wilt dan is Beltdrive misschien iets?

Wanneer je binnen het budget wilt blijven van je fietsenplan zou ik voor een conventionele set-up gaan (misschien met HS11/33 remmetjes) en af en toe je ketting smeren. Over het algemeen heeft een fiets niet zo veel te lijden van woon/werkverkeer....

Of je wilt exclusief voor de dag komen tijdens woon/werk verkeer.... Maar dan blijven er vaak geen centjes meer over om in het weekend leuk bij te rijden. Ik wist het dan wel.... :)

de lynx

fiets

Bericht door de lynx » di jan 26, 2010 11:07 pm

Ik doe al mijn woon werk verkeer met mijn surly long haul trucker en dat bevalt heel goed.

Met bagage dragertje verlchting en spatbordjes wel een race groep erop en race stuurtje.

TomG

Bericht door TomG » wo jan 27, 2010 12:37 am

Bartacus schreef:Over het algemeen heeft een fiets niet zo veel te lijden van woon/werkverkeer....
Ik zou juist het tegenovergestelde zeggen.
Je woon-werk fiets pak je iedere dag, gebruik je dus vere weg het meest.
En wil je het liefst zo min mogelijk aan doen.

Heb 5 jaar lang op m'n crosscheck singlespeed op en neer gereden en eigenlijk alleen de ketting en remblokken vervangen als dat nodig was (en stuurlintjes na valpartijen in de winter :roll: ). Dus eigenlijk nooit schoongemaakt of wat dan ook.
Punt is dat je een woon-werk fiets voor lief neemt, hij moet het altijd doen net als je auto. En je wil er dus niet iedere week aan staan te poetsen.

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo jan 27, 2010 7:26 am

Bij sommige zaken is het beter om ze dagelijks te gebruiken dan 1 keer per week. Kijk maar eens naar een (hang)slot: als je dat 1 keer per jaar gebruikt dan heb je eerder de kans dat dat vastroest dan wanneer je het elke dag gebruikt.

Natuurlijk moet je alles onderhouden maar als je de juiste componenten kiest dan is het niet altijd nodig om er veel tijd aan te besteden. Kies je voor HS11 (erg goedkoop en erg goed) dan is er vrijwel geen onderhoud aan uit te voeren: kabels heeft het niet en de remblokjes klik je eraf en er weer op. Neem volledig doorlopende remkabels (zoals bv een IDworx ook heeft) en vet deze bij montage goed in en je hebt er bij woon/werkverkeer vrijwel geen omkijken naar. Neem een SLX of XT derrailleur, stel 'em goed af en je fiets er jaren mee.

Ik rijd nu al een paar maanden met een geanodiseerde Santos met HS11 en een XT/X9 set in de sneeuw en het zout en het enige dat ik doe is de buitenkant van de ketting vet(tig) houden. Met deze fiets rijd ik ook strandraces. De fiets is niet echt schoon meer maar het heeft op dit moment ook niet echt zin om telkens de poetslap er overheen te halen.
Ik denk dat de gemiddelde woon/werkfietser nauwelijks iets doet aan het onderhoud van zijn fiets. Hij wacht eerder tot er iets kapot gaat en dan gaat 'ie naar zijn fietsenmaker.

Ik denk wel dat je dit onderwerp ook wel zou moeten bekijken vanuit een ander kader dan dat de gemiddelde DP'er doet. Wij zijn, denk ik, toch anders bezig met fietsen in het algemeen dan een woon/werk commuter....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 27, 2010 8:07 am

Bartacus schreef:Ik denk wel dat je dit onderwerp ook wel zou moeten bekijken vanuit een ander kader dan dat de gemiddelde DP'er doet. Wij zijn, denk ik, toch anders bezig met fietsen in het algemeen dan een woon/werk commuter....
Ik denk het niet, want volgens mij maakt de gemiddelde MTB-er (en dat zijn wij ook, ook al voelen we ons daar soms iets boven verheven) zijn bike ook niet na elke rit schoon, ik ken er in ieder geval een hele boel die dat niet niet, ikzelf inclusief.

Elk apparaat heeft onderhoud nodig, en bij een auto lijkt het wat minder om dat de meesten dat laten doen door de garage. De jaarlijks hoge rekening nemen we voor lief, maar als je het nuchter bekijkt kun je van die kosten bijna weeer een nieuwe fiets kopen. Als de jfiets een keer naar de fietsenmaker gaat en je hebt er 300 euro kostenaan, dan vallen sommige mensen bijan flauw..

Bij normaal onderhoud (jaarlijks of vaker remblokken en aandrijving vervangen) heb je verder bijna geen onderhoud aan een woon werk fiets die je dagelijks gebruikt.

Ik vervang 1 of twee keer per jaar een ketting van 12 Euro ,1 keer per jaar een achterkransje van 25 Euro, 1 x per jaar de banden en dat zijn dan de kosten. Om de twee jaar een voorblad en tefspray en ketting vet om de boel goed vet te houden en die fiets gaat wel door.

En dat alles kunje relatief goekoop doen. Neem een stalen cassette en middenklasse derailleur, 1 blad voor, goede banden, stalen frame, doorlopende spatborden, goed afgedichte naven en je bent klaar. Zoiets kun je relatief goedkoop opbouwen.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo jan 27, 2010 9:14 am

Het ligt er dus een beetje aan hoe je je hobby beleeft. Persoonlijk ben ik super kritisch als het gaat om mijn "weekend" fietsen en die hangen er altijd tip-top bij (al zeg ik het zelf). Daar wil ik ook graag dat het allemaal bij elkaar past en mag het ook wel wat kosten en dat is dan wel verantwoord omdat deze fietsen niet snel weer de deur uitgaan.

De woon/werk fiets daarentegen moet gewoon goed, veilig (remmen), practisch (versnellingen en misschien iets van spatborden en verlichting) en betrouwbaar zijn. In mijn geval heb ik dan ook allemaal onderdelen gebruikt die ik al jaren heb en waarvan ik weet dat ze schokproof zijn. Met hier en daar een nieuw derrailleurwieltje, tandwiel en ketting is het gewoon goed bruikbaar en erg betrouwbaar.

In ieder geval kun je zeggen dat JJ in ik niet veel geld kwijt zijn aan onderhoud: hij omdat hij het heel goedkoop kan houden en ik omdat ik het spul niet (hoef te) onderhoud(en). Twee verschillende aanvliegroutes met hetzelfde eindresultaat

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo jan 27, 2010 9:16 am

Het ligt er dus een beetje aan hoe je je hobby beleeft. Persoonlijk ben ik super kritisch als het gaat om mijn "weekend" fietsen en die hangen er altijd tip-top bij (al zeg ik het zelf). Daar wil ik ook graag dat het allemaal bij elkaar past en mag het ook wel wat kosten en dat is dan wel verantwoord omdat deze fietsen niet snel weer de deur uitgaan.

De woon/werk fiets daarentegen moet gewoon goed, veilig (remmen), practisch (versnellingen en misschien iets van spatborden en verlichting) en betrouwbaar zijn. In mijn geval heb ik dan ook allemaal onderdelen gebruikt die ik al jaren heb en waarvan ik weet dat ze schokproof zijn. Met hier en daar een nieuw derrailleurwieltje, tandwiel en ketting is het gewoon goed bruikbaar en erg betrouwbaar.

In ieder geval kun je zeggen dat JJ in ik niet veel geld kwijt zijn aan onderhoud: hij omdat hij het heel goedkoop kan houden en ik omdat ik het spul niet (hoef te) onderhoud(en). Twee verschillende aanvliegroutes met hetzelfde eindresultaat

Plaats reactie