woon-werk fietservaring- en tips gevraagd

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jan 27, 2010 12:04 pm

vindt momenteel dit wel erg tof maar vooral ook eh ...... anders:

Afbeelding

Volgens mij ook wel in het ruigere terrein te gebruiken als cyclocrosser (met andere banden) of vergis ik me nu?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 27, 2010 12:12 pm

Mega toffe fiets, het liefst zou ik ook al mijn fietsen (ja ook mijn racer) met schijven opbouwen. Als je hem als all weather woon werk verkeer gebruikt in mijn ogen iets minder bruikbaar, zeker als je naar onderhoud kijkt. Avid mechanisch doen het super, als de kabels goed zijn. WIl je die goed houden dan vergt dat onderhoud. Pekel en all weather use is bovendien niet echt bevorderlijk voor de mechanische remklauw.

Maar rij je in de winter niet door, dan is dit een sexy optie :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 27, 2010 12:17 pm

Bartacus schreef:In ieder geval kun je zeggen dat JJ in ik niet veel geld kwijt zijn aan onderhoud: hij omdat hij het heel goedkoop kan houden en ik omdat ik het spul niet (hoef te) onderhoud(en). Twee verschillende aanvliegroutes met hetzelfde eindresultaat
Haha, das een utopie! Zoals ik al zei, ieder apparaat heeft onderhoud nodig, ook als je de beste onderdelen gebruikt. Zonder onderhoud kom jij ook niet weg. Als je geen onderhoud pleegt is jou eindresultaat anders dan de mijne :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo jan 27, 2010 12:58 pm

Nee, uiteindelijk krijg je gelijk: je zal toch wel iets aan onderhoud moeten doen. Jij zal waarschijnlijker langer piep- en kraakvrij rond rijden terwijl mijn fiets steeds meer het uiterlijk krijgt van een stationsfiets en misschien dat ik onderweg eens een keer stil kom te staan.... En dan kom jij langs en krijg ik op m'n kloten van je, help je me weer op weg en rijden we weer verder. :lol:

Ik vind de Kona die Arnetteman voorsteld een prima keuze. Ik had op de Salsa ook schijfremmen maar die heb ik later wel omgezet naar XT v-brakes omdat de Magura Louise's steeds iets aanliepen en ik er niet te veel aan wilde sleutelen (....). De V-brakes heb ik erop gezet en verder nooit meer naar gekeken. Trouwens, de Salsa staat nu nog te koop bij mijn lbs.

Ik had voor de Salsa inderdaad een setje Schwalbe cyclocross bandjes om ermee in het bos te rijden en met het vlakke stuur ging dat prima. Voor commuter gebruik zou ik alleen het stuur vervangen voor een vlak stuur.

Kona is goed spul en volgens mij is dit model ook niet al te duur.....

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 27, 2010 3:34 pm

Arnetteman schreef:vindt momenteel dit wel erg tof ...
Ik zou vooral naar het praktisch bruikbare kijken en minder hoe het eruit ziet. Schijfremmen is naar mijn mening geen aanrader. Weet je wel of je je fiets fatsoenlijk ergens kunt stallen of moet het in een half open koepeltje naast het gebouw (waar iedereen bij kan)?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jan 27, 2010 4:15 pm

Heb woon werk verkeer op een Cube gedaan en ga dat straks weer doen.
8 speed versnellingsnaaf, werkt meestal als de kabel schoon is.
v-brakes, geen aanrader als je schijven gewend bent, zeker niet in de winter.
Achterrekje met daaraan een ortlieb tas voor de werkkleding.
Naafdynamo voor de nodige verlichting. (led is geen aanrader, slecht zichtbaar op nat asfalt of je moet DIY led verkiezen)
hele spatborden houdt je bij nat wegdek heel aardig droog en schoon.
Ik reed 25 km per dag. Als ik dat was blijven doen was ik overgestapt op een ligfiets.
Waarom? dan zit je droog en het is veel efficiënter.

Bij 40km per dag zou ik enkel nog voor een ligfiets gaan.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 27, 2010 5:07 pm

Arnetteman schreef:vindt momenteel dit wel erg tof maar vooral ook eh ...... anders:

Volgens mij ook wel in het ruigere terrein te gebruiken als cyclocrosser (met andere banden) of vergis ik me nu?
Ik zie geen spatbordbevestigingsnokjes(3 x woordwaarde)....lijkt me toch wel essentieel voor een commuter :angelnot:

Hier trouwens ook binnenkort een X-check als commuter, frame is nu nog opgebouwd als SSCXer maar word in deze setup TE weinig gebruikt.

Ik vind trouwens dat een MTB stuur in het stadse verkeer prettiger/veiliger is dan een racebocht.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Reprox

Bericht door Reprox » wo jan 27, 2010 5:28 pm

Afbeelding
http://scottusa.com/gb_en/product/8269/45253/sub_10
Ook te verkrijgen met spatborden en bagagedrager voor je broodtrommel bijv.

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jan 27, 2010 6:43 pm

Reprox schreef:http://scottusa.com/gb_en/product/8269/45253/sub_10

Groeten,
Daan
Oeh, me like, deze ga ik eens nader bekijken.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jan 28, 2010 12:35 am

Afbeelding
Kost niet veel (+/- 600euro) en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt (V-brakes, naafversnelling, naafdynamo, spatborden, bagagedrager, grote wielen, mogelijkheid tot crossbandjes)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

mateis

Bericht door mateis » do jan 28, 2010 11:39 am

Arnetteman schreef:

Groeten,
Daan
Op de foto wel spatbordnokken, maar geen dragernokken te zien. Dubbelchecken! ;) Wel een strak ding! (zeker zonder verdere optuiging)

Die Focus ziet er uit als heel veel fiets voor weinig geld! Voor lange afstanden hoef je alleen het zadel en de grips te vervangen...

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do jan 28, 2010 12:12 pm

mateis schreef:
Arnetteman schreef:

Groeten,
Daan
Op de foto wel spatbordnokken, maar geen dragernokken te zien. Dubbelchecken! ;) Wel een strak ding! (zeker zonder verdere optuiging)

Die Focus ziet er uit als heel veel fiets voor weinig geld! Voor lange afstanden hoef je alleen het zadel en de grips te vervangen...
Afbeelding

Er is volgens mij zoals ik dat op de site kon bekijken ook een drager te krijgen die je aan de zadelpen kunt monteren. Deze is uit te breiden met een speciale tas die je op de drager klikt.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 28, 2010 3:24 pm

sneeuwpop schreef:Afbeelding
Kost niet veel (+/- 600euro) en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt (V-brakes, naafversnelling, naafdynamo, spatborden, bagagedrager, grote wielen, mogelijkheid tot crossbandjes)
Ongelofelijk dat ze het kunnen maken voor dat geld :shock: :shock:

dussssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

nayd

woon werk verkeer

Bericht door nayd » do jan 28, 2010 11:38 pm

ik ben zelf woon werk verkeer rijder en heb alles al geprobeerd

ik heb een trek soho s gehad dat is een singelspeed . die heb ik omgebouwd naar een fixed fietste helmaal te gek , maar toch versnelling gebrek .
toen ik te horen kreeg dat trek een nieuw fiets uitbracht de trek distict met een carbon gates belt drive , kortom v snaar aangedreven mensen :D
moest ik die hebben die heb ik een kort poosje gehad .
die heb ik ook weer weg gedaan toen heb ik een trek soho gekocht en die rijd nog steeds
ik heb geen onderhoud
ja je hoord het goed :D geen onderhoud :D
je hebt een nexis 8 versnelings naaf die aangedreven word met een v snaar die feitenlijk niet slijt en dus geen vet of andere substanties hoeft te hebben , je hebt dus ook geen last van vieze ketting gedoe enzo .
de remmen dat zijn shimano rollerbrake's ook daar is het geval dat er geen onderhoud aan zit .
de fiets is in vele maten te krijgen ik heb die van mij gehaald bij
www.buget-bikes.nl gehaald ik heb de nok omgedraaid om sportiever te zitten en ik kan van harte lust fietsen de fiets is van alle gemakken voorzien ook spatborden zijn van de partij deze haat ik maar ze houden me droog bij de trek soho s en de trek district had ik geen spatborden maar nu ik ze heb wil ik ze er niet meer afhaalen .
en dan kunnen er 1000 mensen zijken dat het er niet uit ziet en dat je daar niet me wil rijden maar ik sta lekker zonder dikke modder op mijn broek op het werk en als het regent hoef ik geen tas met droge kleren me te nemen .
Afbeelding

www.buget-bikes.nl

www.trekbikes.com

Bartacus

Bericht door Bartacus » vr jan 29, 2010 8:29 am

Dat lijkt mij dus de ideale woon/werk fiets!

sneeuwpop

Re: woon werk verkeer

Bericht door sneeuwpop » vr jan 29, 2010 9:06 am

nayd schreef:TREK SOHO
899,-
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie