Breedte Weirwolf 2.55

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
alain
Breedte Weirwolf 2.55

Bericht door alain » za feb 13, 2010 7:36 pm

Volgens de theorie zou een WTB Weirwolf 2.55 bijna 65mm moeten zijn,
gemonteerd op een Mavic TN719 velg kom ik uit op 56mm op de noppen.
Is die velg nu te smal voor een 2.55?
Ik weet wel dat een brede(re) velg een band niet zo opbolt maar maken die paar mm op een velg dan zo'n verschil in bandbreedte?

Plaatje van de band
Afbeelding

JeroenK

Bericht door JeroenK » za feb 13, 2010 9:23 pm

Een band rekt altijd wat, valt smaller op een smalle velg en is zelden zo breed als dat de fabrikant zegt. Daar bovenop is er ook nog productiespreiding: Banden van hetzelfde type kunnen verschillende breedte gaan aannemen.

Dus... meet morgen nog eens en neem een wijze les mee: Banden zitten nou eenmaal niet op hun beloofde breedte. Ik heb al vaak op fora gelezen dat een 2.4 Racing Ralph breder is dan de Weirwolf, maar de laatste zou wel degelijk een van de bredere 29er banden moeten zijn.

Heckler

Bericht door Heckler » za feb 13, 2010 11:35 pm

Er is een hele website gewijd aan banden. hier:

http://www.mtbtires.com/site2/tire-spec ... cs?start=1

De beste man monteert alle banden op dezelfde velgen etc. en geeft dan de maten. Er staat nog veel meer op de rest van zijn site. Overigens komt hij tot 58 mm voor zowel de WTB als de RR casing, en de RR is dan iets breder op de tread.

Enjoy!!
Common sense was never common

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo feb 14, 2010 1:40 am

Kijk uit wat je wenst! 65mm kon weleens aanlopen in je frame, zeker in bochten of bij modder.
Maar idd, de WTB WW LT 2.55 is veelal net iets smaller dan de RR 2.4. Als dit je verrast, heb je je niet ingelezen :-)

En 3.0 met kleine nopjes lijkt me geweldig. Nee, ik wil geen 26x3.7" Surly band. Een 29x3.0 zou wel in zo'n dikkebandensurly passen.

alain

Bericht door alain » zo feb 14, 2010 7:14 am

Voor 11euro ga ik ook niet liggen zeuren, voor dat geld kan je het evengoed uitproberen.
Dat de maten niet volledig overeen stemmen wist ik ook maar dat het zoveel kon schelen niet,
ik wilde gewoon een lekker brede band voor een tikkeltje meer confort dan de Racing Ralph 2.25 die erin zat.
Blijkt dat de weirwolf 2.55 toch zeker 2mm breder is,
dus ik lever al geen comfort in :lol:
Alleen jammer van dat k*tweer, ik heb geen zin om de Retrotec door het zout te jagen en zal nog even moeten wachten tot het zout weg is om de band en het nieuw stuurtje (Ragley carnegie) uit te proberen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo feb 14, 2010 11:41 am

alain schreef:Voor 11euro ga ik ook niet liggen zeuren, voor dat geld kan je het evengoed uitproberen.
Dat de maten niet volledig overeen stemmen wist ik ook maar dat het zoveel kon schelen niet,
ik wilde gewoon een lekker brede band voor een tikkeltje meer confort dan de Racing Ralph 2.25 die erin zat.
Blijkt dat de weirwolf 2.55 toch zeker 2mm breder is,
dus ik lever al geen comfort in :lol:
Alleen jammer van dat k*tweer, ik heb geen zin om de Retrotec door het zout te jagen en zal nog even moeten wachten tot het zout weg is om de band en het nieuw stuurtje (Ragley carnegie) uit te proberen.
WW 2.55 schijnt een goede sneeuwband te zijn. Probeer het.

Ik heb 7cm nodig, dan kan ik de lange latten naar buiten nemen. Vrees dat het dat niet wordt, sneeuw niet hard genoeg door. De 2.4 RR op mijn fiets is wel handig om naar de stad te komen zometeen. Die schijnt nog even iets beter te zijn op sneeuw, al heb ik het zelf nooit echt uitgetest.

marten

Re: Breedte Weirwolf 2.55

Bericht door marten » zo feb 14, 2010 12:34 pm

alain schreef:Volgens de theorie zou een WTB Weirwolf 2.55 bijna 65mm moeten zijn,
gemonteerd op een Mavic TN719 velg kom ik uit op 56mm op de noppen.
Is die velg nu te smal voor een 2.55?
Ik weet wel dat een brede(re) velg een band niet zo opbolt maar maken die paar mm op een velg dan zo'n verschil in bandbreedte?
Kijk nog eens goed naar het label: de hoogte en de breedte staat er keurig op in millimeters :D
/Marten

alain

Bericht door alain » zo feb 14, 2010 12:39 pm

Dan heeft die kerel die de maat naar inch moest omzetten toch flink aan de fles gehangen of verkeerde sigaretten gerookt :angelnot:

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo feb 14, 2010 2:28 pm

marten schreef:Kijk nog eens goed naar het label: de hoogte en de breedte staat er keurig op in millimeters :D
De beste man heeft er alleen niet bijgezet welke velg hij gebruikt heeft ;)
Bovendien:
JeroenK schreef:Een band rekt altijd wat.... Daar bovenop is er ook nog productiespreiding: Banden van hetzelfde type kunnen verschillende breedte gaan aannemen
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

marten

Bericht door marten » zo feb 14, 2010 2:57 pm

sneeuwpop schreef:
marten schreef:Kijk nog eens goed naar het label: de hoogte en de breedte staat er keurig op in millimeters :D
De beste man heeft er alleen niet bijgezet welke velg hij gebruikt heeft ;)
[/quote]

kun je zo opzoeken, bv bij Sheldon

GMS Global Measuring System The current industry standard for specifying the actual inflated size of a bicycle tire does not account for subtle variation in tread and casing size. To address this problem and provide you with more information for comparing tires, WTB has introduced the Global Measuring System (GMS) for tire measurement.

The GMS uses a two-number system: the first number is the width of the casing, and the second number is the width of the tread, both in millimeters. These measurements are taken on a rim which is 20 mm wide at the bead-capturing point, with a tire inflated to 60psi and maintained for 24 hours.

In addition to being able to accurately size a tire, knowing the actual casing size and tread width provides an indication of air volume, tread characteristics and tread contact area; all of which provide you with a more concise idea of what ride characteristics to expect from each of WTB's tires.
/Marten

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo feb 14, 2010 9:39 pm

Ik heb het even opgemeten voor je, maar op mijn Salsa Semi Disc 29er kom ik ook op 56mm op de breedste noppen die tevens net zo breed staan als de casing. Ter vergelijk, de Mountain King 2.4 op de voorvelg doet 58mm op de noppen en 52mm op de casing. Hoogte scheelt een klein 10mm, in het voordeel van de Weirwolf. Cadillac needs space to roll en beide hebben ruimte zat in de Inbred.

Weirwolfs ook voor 11eur de stuk aangeschaft op zoek naar beter rollend rubber dan de Mountain Kings en omdat ik achter met de Mountain King moeilijk een balans kon vinden tussen comfort en rolweerstand. Eerste indruk is dat ze brengen waarnaar ik zocht. Met name achter niet meer dat anker-gevoel wat een MK bij lage druk nog wel eens wilde geven. Ik vermoed dat het grote volume maakt dat het comfort bij wat hogere druk ook nog aanwezig blijft (hogere druk is voor mij richting de 1.8bar, laag zit ergens op 1.5bar).

Wat wel opvalt is dat de vorm van de doorsnede tamelijk spits is waar de MKs redelijk vlak waren. Achter merk ik daar weinig van daar de band daar behoorlijk plat gedrukt wordt. Echter het voorwiel wil al gauw bij een kleine stuuruitwijking vanzelf een stuk verder insturen. Dat was gister bij Aquabest behoorlijk wennen. Druk omlaag brengen bracht niks. Vandaag met de MK voor gereden en daar niks van gemerkt. Iemand een idee hoe dat met een Racing Ralph 2.4 op een Semi Disc is?

First impression is dat de Weirwolf voorlopig achterop dienst blijft doen en de MK voorop. En dat de Weirwolf bandenlichters vreet. Had vandaag eigenlijk ook een MK achterop willen doen, maar de eerste lichter brak al af en de 2e durfde ik niet meer te riskeren. Na een uurtje rijden gister heeft de draad zich al goed in de velg vastgezet. Opleggen ging wel makkelijk.

dader

Bericht door dader » zo feb 14, 2010 9:55 pm

€11 voor een Weirwolf? Waar?

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo feb 14, 2010 10:45 pm

CRC

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 15, 2010 2:53 pm

Doe eens een link, kan niet vinden!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dader

Bericht door dader » ma feb 15, 2010 2:56 pm

Ze zijn al weg denk ik.

http://www.chainreactioncycles.com/Sear ... h=weirwolf

Exiwolf voor €14 is ook een koopje

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 15, 2010 3:09 pm

Maar die is een stuk minder interessant :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dader

Bericht door dader » ma feb 15, 2010 3:17 pm

Ik heb er net twee gekocht :)

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma feb 15, 2010 8:43 pm

Helaas, al weg idd. Laatste week van januari nog besteld.

dader

Bericht door dader » do feb 18, 2010 6:26 pm

dader schreef:
Exiwolf voor €14 is ook een koopje

Pff wat een dunne k#t bandjes, ze voelen wel erg grippy

Plaats reactie