28 spaken hoe te vlechten?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Reprox
28 spaken hoe te vlechten?

Bericht door Reprox » di feb 23, 2010 8:15 am

Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik een 28 spaaks wiel in elkaar vlecht?
Heb namelijk wel een paar keer een 36 spaaks wiel gespaakt volgens de ''boekjes'', maar er staat niets over 28 spaaks in de ''boekjes''. Is hier een verschil of???
Graag een duidelijke uitleg. Het scheelt me namelijk té veel geld als ik het laat doen bij de LBS :evil: !

Alvast Bedankt,
Daan
Normal people worry me.

marten

Re: 28 spaken hoe te vlechten?

Bericht door marten » di feb 23, 2010 8:51 am

Reprox schreef:Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik een 28 spaaks wiel in elkaar vlecht?
Heb namelijk wel een paar keer een 36 spaaks wiel gespaakt volgens de ''boekjes'', maar er staat niets over 28 spaaks in de ''boekjes''. Is hier een verschil of???
Graag een duidelijke uitleg. Het scheelt me namelijk té veel geld als ik het laat doen bij de LBS :evil: !

Alvast Bedankt,
Daan
Maakt niet uit, je bent alleen sneller klaar. :D

Net als bij een 36 grs naaf vul je ieder 2e gat met een spaak en aan de velg kant moet je gewoon nog steeds ieder 4e gat hebben.

Het enige verschil is dat kruis 3 onmogelijk is, daar voor zitten er niet genoeg spaken in het wiel
/Marten

trixie24

Bericht door trixie24 » di feb 23, 2010 9:08 am

Heb het idee dat hier wel het 1 en ander staat:

http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm

Sepp

Bericht door Sepp » di feb 23, 2010 10:21 am

marten schreef:
Het enige verschil is dat kruis 3 onmogelijk is, daar voor zitten er niet genoeg spaken in het wiel
??? kruis 3 kan gewoon.

marten

Bericht door marten » di feb 23, 2010 10:50 am

Sepp schreef:
marten schreef:
??? kruis 3 kan gewoon.
Ok, als je accepteert dat de helft van de spaken over de koppen van de andere spaken lopen en er beroerde knikken in de spaak achter de nippel zitten dan kan het 'gewoon'. En dan nog hangt het sterk van de flensdiameter en de velgdiameter af.
/Marten

Sepp

Bericht door Sepp » di feb 23, 2010 11:29 am

marten schreef:
Ok, als je accepteert dat de helft van de spaken over de koppen van de andere spaken lopen en er beroerde knikken in de spaak achter de nippel zitten dan kan het 'gewoon'. En dan nog hangt het sterk van de flensdiameter en de velgdiameter af.
Je schreef, dat het "onmogelijk" is, en dat woord heeft voor mij een andere betekenis dan "ongunstig", wat het in sommige situaties (naaf/velg combinaties) wel kan zijn.

marten

Bericht door marten » di feb 23, 2010 12:17 pm

Sepp schreef:
marten schreef:
Je schreef, dat het "onmogelijk" is, en dat woord heeft voor mij een andere betekenis dan "ongunstig", wat het in sommige situaties (naaf/velg combinaties) wel kan zijn.
kruis 4 lukt ook wel, boor je alle gaatjes op twee plekken bij elkaar en laat je een flink stuk velg open. Moet je alleen nog wat fijne graphics designen en een goed lul verhaal verzinnen :angelnot:
/Marten

Sepp

Bericht door Sepp » di feb 23, 2010 12:23 pm

amen!

:D

Plaats reactie