Het grote Turner topic

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

mateis

Bericht door mateis » vr feb 26, 2010 11:49 am

En je zadel?

Mijn grootste twijfel bij pennen als de KCNC en de Extralite is de nare inklemming van het zadel die voor enorme drukpunten op de rails zorgt. Dan is die Rotor alweer een veel beter idee, volgens mij. Nog niet Thomson- of Syntace-goed, maar al wel dicht in de buurt en met de vereiste negatieve gewichtspenalty, natuurlijk. :D

MERLIN

Bericht door MERLIN » vr feb 26, 2010 8:20 pm

Met de zadels heb ik nog nooit een probleem gehad. Flite carbon, slr carbon, slr (met gat) carbon, normale slr en speedneedle x2. Alle bruggen zijn heel gebleven en de druk plekken zijn minimaal.

Geen probleem dus en ik weeg altijd 79-84kg.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma mar 22, 2010 11:07 am

Nieuw in huize Zonoskar:
Afbeelding

Of ie de 5Spot gaat vervangen weet ik nog niet, maar hij fietst al meteen helemaal top. Het is overigens een RFX uit 2002. Toen veringen nog gewoon van Horst Leitner af kwamen :)

Caramba

Bericht door Caramba » ma mar 22, 2010 5:44 pm

Interessant, zo te zien ook een groot aantal onderdelen van je 5spot overgezet. Kon je toch niet helemaal wennen aan de 5spot, wat is je achterliggende gedachte?

Sven

Bericht door Sven » ma mar 22, 2010 9:55 pm

Apart, zonoskar!
Dacht ergens op het boze internet al zoiets te hebben gelezen, al moet ik zeggen dat ik het, net als Caramba, een aparte stap vind.

Toch wel wat toelichting nodig?

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma mar 22, 2010 10:58 pm

Het komt inderdaad misschien wat vreemd over. Nieuw is toch altijd beter? Nou, ik vind in dit geval van niet.

Ik kan inderdaad mijn draai niet vinden op de 5Spot. Ik heb van alles geprobeerd, stuurpennen van verschillende lengte, luchtdruk in demper etc. tig keer op mtbr helemaal afgebrand door de die-hard 'Homers', want een Turner die niet fijn rijdt, dat kan niet hoor, dat is Dave-lastering. Toch een redelijke setting gevonden, maar van een Turner verwacht ik geen 'redelijk', ik verwacht perfect. Dus ik keek met een half oog op ebay en marktplaats of ik iets leuks kon vinden om te proberen. Toen kwam deze RFX voorbij en ik vond dat een perfecte kandidaat. Evenveel veerweg als de Spot (1cm meer, ach...) maar wat relaxtere hoeken en een normale achterbrug.

Dus een anderhalve week later stond een doos aan de deur en heb ik asap de 5Spot afgebroken en de RFX opgebouwd.

Er zijn 2 dingen waar ik me bij de DW 5Spot aan stoor, en dat bij het uitveren van de achterbrug een stukje ketting 'over' is en dat voel je in de pedalen. Ook klimmen op het kleine blad voor is minder op de Spot, je moet blijven zitten. Ik ben vandaag met de RFX naar het werk geweest en heb onderweg even in een parkeergarage een klim nagedaan (10% stijging). Staand klimmen op het kleine blad: geen probleem, de achterbrug geeft geen krimp, daar waar de DW achterbrug echt merkbaar uitveert (ketting trekt de fiets uit de vering). En bij een Horst Link heb je maar minimale kettingtrek, dus dat is ook opgelost. Bovendien vond ik de RFX veel lekkerder in de bocht liggen, je kunt er echt mee carven, terwijl ik de Spot altijd voorzichtig moest zijn. Het kan nog steeds dat mijn Spot een te klein frame voor mij was/is, de RFX is iig een maatje L terwijl de Spot een medium was.

Maar zoals al gezegd, de 'Homers' (meneer Turner ook niet overigens, en meneer Weagle ook niet) willen dit geen van allen vreten, nee het ligt aan mijn rijkunsten of aan de instelling van de fiets. Dat mijn fietsmaten vaak naar mij kijken of iets omlaag of omhoog wel te fietsen valt, negeert men gemakkelijkerwijze maar even (kan ook als opscheppen gezien worden natuurlijk). Nou, ik wil een fiets die altijd fijn fietst en niet een waarbij de luchtdruk op een tiende psi nauwkeurig ingesteld moet zijn voordat ie fijn fietst. En dat doet de RFX tot nu toe. Ik heb het frame van iemand gekocht waarvan ik niet eens wist hoe zwaar hij (misschien wel een zij?) was en ik rij gewoon met de staalveer die hij had (600#) en heb nergens last van. Ik heb de sag ook nog niet eens gemeten, het leek me niet teveel in ieder geval. 100mm stuurpen geprobeerd: stuurt goed, maar net wat te gestrekt. 75mm stuurpen erop: ook goed, maar minder gestrekt. Ik denk dat ik uiteindelijk weer op een 90mm uit zal komen. Op de 5Spot ben ik van een 90mm naar een 100mm gegaan en dat was bijna dag en nacht verschil. 10mm! Dat is toch waanzin? Ik vind het alleen jammer dat de zadelpen 27.2mm is zodat ik mijn Joplin niet meer kan gebruiken.

Anways, het zal best een fijne fiets zijn om mee te klimmen en dalen, maar ik doe ook nog af en toe wat ertussen in. Ik moet natuurlijk niet te negatief doen, anders kom ik nooit van dat frame af, haha. Ik zou een evt. koper wel willen adviseren er een 160mm vork in te zetten, want ik vond de balhoofdhoek best steil.

Afbeelding
Nog eentje om het af te leren.

Heckler

Bericht door Heckler » di mar 23, 2010 12:24 am

En ook deze is weer erg mooi geworden, fraai hoor. Ook de langere sstuurpen misstaat hem niet, en is in NL vast heel nuttig. En vooral kudos dat je je gevoel volgt en uitspreekt ook als dat "tegen" een toch flinke uitgave ingaat.

Ik heb zelf eens een dag op een aan mij uitgeleende 6-pack in Schotland rondgereden. Ik voelde me meteen thuis op de Turner, een voor mij nieuwe bike op onbekende en technisch aansprekende trails, nat en "greasy" ook nog. Zelfs in het donker met een simpel lampje op de helm geen moment in de problemen gekomen, wat een klasbak. Het was nog een maatje Medium trouwens met een 70mm pen, en ik rijd typich Large en ook XL. Maar de M van Turner was ruim genoeg in de bovenbuis voor mij. Als het klopt dan klopt het en dan weet je dat ook.

Enjoy!!
Common sense was never common

Sven

Bericht door Sven » di mar 23, 2010 7:02 am

Thanks voor je toelichting, Zonoskar. Maakt veel duidelijk. Je 5-spot gaat dus de verkoop in?

zonoskar

Bericht door zonoskar » di mar 23, 2010 8:39 am

Eerst nog even testen in Malmedy met de RFX. Als ie daar slaagt kan de Spot in de verkoop. Zal wel slikken worden van de opbrengst denk ik. Tenzij iemand hem echt nu wil kopen, make me an offer :)

bettes

Bericht door bettes » di mar 23, 2010 8:32 pm

Ik heb ook zo een achtertrein in mijn 5spot zitten (2002 RFX) en die doet het prima! Alleen een beetje last gehad met de breedte en mijn xtr trapstel...

De brug is héél breed (2.7 michelin past erin) en mijn trapstel heel smal. Doordat ik al jaren met 36-24 rij kwam het tandblad tegen de brug aan met de 112mm as... Nu een 116 erin en klaar! Heerlijk in bocht leggen die zaak! Maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn met de buitenboordlagers.

Ik heb testgereden met de nieuwe 5spot en de nieuwe flux en ik moet zeggen dat ik de zitpositie op de 5spot echt niks vond. Op de nieuwe flux paste ik dan wel weer perfect, helemaal thuiskomen was dat. Dus als ik een DW moet kopen zal het een flux zijn en geen spot (zeker niet als je weet dat ik 2 horst 5spots heb staan hier!)

Maar los van alles: weer vreugde op een turner en daar draait het om!

ps: is een 600 veer niet veel te zwaar voor jou? Op vanR zou het natuurlijk wel kunnen wegens geen platform...

Greetz
Bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Heckler

Bericht door Heckler » di mar 23, 2010 9:23 pm

Zonsokar's Spot is mooi, maar ik rijd te weinig 26"en AM voor zo'n stap. Ik heb nog wel de wielen, remmen en aandrijflijn van de Enduro op de plank. Ik was ook al eens dicht bij een bod op de Foes die hier te koop stond. Maar voor mij nu ook een Turner, die rit in Schotland is me echt bijgebleven. Deze is het geworden:

Afbeelding

Het is een gebruikte 2004? met een nieuwere chainstay, RP23 demper en hier met de Push 5.75 (145mm) rockers. Ik heb er ook originele Turner 5.1 of 5.3 (125-130mm) rockers bij. Iets battle scars, maar de bushings zijn vers en de belangrijke zaken allemaal top.

De belangrijkste keuze is nu de vork: Fox of Pace; Talas 120-140mm of RC41 130mm, maar ook meer veerweg moet kunnen met de Push set-up. De Pace met zijn 20mm steekas heeft voorlopig de voorkeur. Verder Hope-DT5.1d wielen en Moto remmen, Atlas cranks etc. dat is het plan, kijken hoe het uitpakt.

Ik hoor van de maten in Schotland trouwens ook dat de DW Flux top is. Morgen ga ik weer die kant op voor het werk, lampjes mee want een avondrit geregeld :) . Bike is nog een verrassing, maar vast geen Turner dit keer.

Enjoy!!

bettes

Bericht door bettes » wo mar 24, 2010 7:13 am

Dat is een knap frame... Horst link, push rockers (zonder pushed demper trouwens) ano voorkant en gelakte achterkant vind ik vreemd, maar ze werden zo geleverd dat jaar.

De consensus rond die push rockers is dat ze perfect bij een pike passen qua geometrie.

Ik ben zelf van de 5.1 rockers en een fox 125 naar 5.5 rockers en een pike gegaan en dat valt alleen maar mee!

Alleen kijken dat je hem niet te zwaar maakt! 5.1 velgen en moto remmen zijn sterk maar ook niet de lichtste... Ik heb zelf nu mavic 717 disc velgen erin en die krijg ik ook niet kapot, zelfs niet als ik aan het gardameer over de stenen knal! Met goede vering en een goede wielenbouwer kom je een heel eind!

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

sissywax
Contacteer:

Bericht door sissywax » wo mar 24, 2010 10:18 am

bettes schreef: Ik ben zelf van de 5.1 rockers en een fox 125 naar 5.5 rockers en een pike gegaan en dat valt alleen maar mee!
Me2 ;) maar wel met een pushed RP23, de pike weer vervangen door een Talas QR15 100-120-140 dit samen met v2's

Light nee, snel ja, bergaf en singletracks super, bergop hou ik toch nog de snelle jongens bij ;)

Heckler

Bericht door Heckler » vr mar 26, 2010 11:04 pm

Licht gaat hij niet echt worden, maar wel capabel. Voor licht heb ik wel wat anders, dit wordt mijn bike voor het steviger werk. En ik heb ook nog een ouder setje crossmaxen XL die er ook in kunnen

De Pike is trouwens 517-8mm A-C op 140mm (iets verschil afhankelijk van de bron) en de Pace is 510mm op 130mm. Beide vorken zijn 32mm met 20mm steekas, dus dat komt wel goed. Dit weekeinde gaat de vork eronder.

Enjoy!!

Heckler

Bericht door Heckler » di apr 06, 2010 12:29 am

Langzaam maar zeker:

Afbeelding

Enjoy!!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di apr 06, 2010 9:05 am

even de fiets omdraaien!
Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo apr 07, 2010 10:15 am

Jammer dat de rockers niet zwart zijn, dat zou super staan op deze zwarte fiets.

Gène

Bericht door Gène » do apr 08, 2010 6:18 pm

Mhwa, misschien zou het dan te zwart worden. Beetje "kleur" mag nog wel, maar natuurlijk weer geen kermis.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

mateis

Bericht door mateis » zo apr 11, 2010 6:26 pm

Hehe, eindelijk eens een foto van mijn Nitrous. Ik heb het frame nu iets langer dan een jaar en ik heb em net voor de tweede keer opgebouwd. Het is/wordt een xc-raket en dat is ook precies mijn doel ermee. Voor in de bergen heb ik tegenwoordig een Trance X. Opbouw van de Nitrous is met vooral degelijke parts, fiets is dan ook niet echt superlicht.

Afbeelding

Opbouw:
frame - Turner Nitrous, 2005, M
demper - Fox RP3
vork - Rockshox Reba WC, 85mm (--> 90-95mm wrs.)
balhoofd - Hope
stuurpen - Easton EA50 (experiment; reed altijd 120, dit is 100, wordt wrs 110mm & hipper)
stuur - Syntace carbon lowriser 12*, 65cm
handvatten - ESI Chunky
zadelpenklem - Hope
zadelpen - Thomson elite
zadel - Fizik Gobi (er zit een witte in de post, misschien te?)
remmen - XT 775, 160mm schijven (Hope floating a / 'XT' v)
cranks - Raceface Turbine LP, TA 29-42 (-->22-32-42)
pedalen - 959
BB - SKF ISIS 600, 73x113mm (frame is breed!)
shifters - Shimano Deore (XT's onderweg)
derailleur a - XTR M950 (recenter model in de post)
derailleur v - XTR M960
cassette - XT 11-34
ketting - XTR
wielen - Hope Pro II / DT revo's (comps driveside a) / Mavic XC717
binnenbanden - Michelin latex
banden - Twister SS/Speedking SS/Raceking SS/Mountainking SS/XCR Dry2/XCR mud en alle zinvolle combi's daartussen.

Wensen: Hope XC SP-3 wielen, maar dan met Crest velgen en niet die 355's waarmee ze nu nog komen. Geduld... Dan uiteraard ook tubeless. En nog een keer hippe, lichte remmen. Bv de nieuwe Hope race.

Gène

Bericht door Gène » ma apr 12, 2010 5:40 pm

XC 717 kan je ook prima tubeless maken, alleen is de kans op een doorstootje wat groter. Het is wel een bijzonder lekker race bakje geworden en een rocker in het zwart?
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

mateis

Bericht door mateis » ma apr 12, 2010 5:51 pm

Gène schreef:XC 717 kan je ook prima tubeless maken
Mijn XC717's hebben toch een aantal serieuze deuken, ben bang dat dat een ingewikkeld verhaal wordt... :oops: Terugbuigen met een bahco zou misschien kunnen, hoor.

Heb trouwens nog nooit anders gekleurde rockers gezien op deze fiets. Gelukkig... Zilver zou lelijk zijn bij dat goud!

vinay

Bericht door vinay » ma apr 12, 2010 6:50 pm

Ha, die had ik dus nog niet gezien. Mooi hoor! Maar wil je nu dus alsnog tubeless? Ik dacht dat jij toch altijd voor latex binnenbanden was (met 't grote voordeel dat je tenminste nog vlot banden kunt wisselen).

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma apr 12, 2010 8:27 pm

mateis schreef: Afbeelding
He, had je die nog?!
Toffe fiets, jammer dat je niet de oranje ano hebt, die vond ik nog sjieker.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma apr 12, 2010 8:45 pm

Steelboy schreef: He, had je die nog?!
Toffe fiets, jammer dat je niet de oranje ano hebt, die vond ik nog sjieker.
is die Nitrous er ooit in een andere ano kleur dan dat goud geweest dan...?

bettes

Bericht door bettes » ma apr 12, 2010 9:06 pm

Steelboy denkt aan een team-only frame en die waren gewoon gelakt!

greetz
bettes

Plaats reactie