Schwalbe Furious Fred 29"

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JeroenK
Schwalbe Furious Fred 29"

Bericht door JeroenK » za apr 10, 2010 11:09 am

Eigenlijk kan het niet... 100gr lichter dan de dichtsbijzijnde 1.9" achtige, wat een van de smalle Bontragers moet zijn, of Notubes Crow...

Wie heeft er welke (liefst wedstrijd-) ervaring mee? Waar liggen de grenzen van grip en lekbestendigheid?

En (verkapte 'gezocht' poging ;)) wie is er zo van terug gekomen dat ie ze kwijt wil, zodat ik ze uit kan proberen? :angelnot:

mateis

Bericht door mateis » za apr 10, 2010 11:34 am

Ervaring met de 26"x2,25" versie, die telt zeker niet? :D Enkel een duathlon op het strand/door de duinen mee geracet.
- band doet precies wat je ervan verwacht: bespottelijk goed acceleren, extreem snel rollen.
- grip was nog heel behoorlijk, maar zeer omstandigheid-afhankelijk. Zand: prima, bosgrond: ok, want behoorlijk voorspelbaar, hardpack (randstadklei in de zomer): zoals vaker met dit soort ondermatig geprofileerde banden, goed tot dat... Vrij onvoorspelbaar dus. Alles met droogte natuurlijk. Zand en bosgrond gaat nog wel met lichtvochtige omstandigheden. Gras is, zoals te verwachten, dan te mijden als de pest.
- lekbestendigheid vond ik drama (met latex biba's), voor mij de reden om ermee te kappen.

Rijdt Ninko niet heel actief met van die sloffen, of is dat alleen voor de show/weegschaal? :angelnot:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za apr 10, 2010 3:50 pm

mateis schreef: Rijdt Ninko niet heel actief met van die sloffen, of is dat alleen voor de show/weegschaal? :angelnot:
Noem eens 1 ding aan zijn setups dat dat niet is? Meestal beiden :-)

Heb je niet geprobeerd met een beetje vloeibare latex in je biba's te rijden? Dat wilde een voor mij te kritische band nog weleens iets praktischer maken (minder tijd bezig met bba's wisselen). Bij stadsfietsen is wisselen extra rot, en werkt de latex jaren. Zelfde oude biba, zeer vaak geplakt, van elke maand lek, naar jaren niet.

Ja, ik weet...50 gram prut maakt de band weer wat "zwaarder"...

JeroenK

Bericht door JeroenK » za apr 10, 2010 5:39 pm

mateis schreef: Rijdt Ninko niet heel actief met van die sloffen, of is dat alleen voor de show/weegschaal? :angelnot:
Show, weegschaal én hard fietsen. In Wageningen reed ie er op, maar alleen de mening van Ninko is wat weinig hè ;).

Dat onvoorspelbare op hardpack vind ik maf. Reed je er niet met te veel lucht in? Ik zou juist zeggen dat dit bandje zich erg makkelijk om alle kleine oneffenheden plooit en het rubber lijkt bij Schwalbe ook altijd wel grippy.

pieterp

Bericht door pieterp » za apr 10, 2010 8:02 pm

Voor mij is de 29x2.0 gewoon veel te smal, heb hem in 26x2.25 race guard gehad en dat werkt perfect zolang het droog is, voor Nederland en Vlaanderen zeker te doen.

mateis

Bericht door mateis » zo apr 11, 2010 5:49 pm

JeroenK schreef:Dat onvoorspelbare op hardpack vind ik maf.
... Maar ik vind dat van bijna alle semi-slicks, op xcr dry2 en twister ss na dan, in ogen van sommigen zijn dat al noppenbanden. Ik denk dat het dus iets persoonlijks is en dat je je van mijn afwijking niet te veel moet aantrekken.

Op dat punt elaborerend: Dit soort bandjes is niet goed of slecht, maar het is nogal rennerafhankelijk of je er iets mee kan. Er zit ben ik bang niets anders op dan het te proberen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo apr 11, 2010 6:06 pm

Ik heb op de singlespeed ook jaren met een Furious Fred achter gereden, weliswaar in 26x2.25, maar als je naar 29" wielen gaat, dan kan ik me prima voorstellen dat je een maatje dunner pakt.

Als voorband geen ervaring, achterband en enigzins onvoorspelbaar, ja, dat zeker, maar dat gezegd, denk ik dat voor 90% van de tijd de band je zal verrassen. Als voorband zou ik em gevoelsmatig niet nemen, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Ninko wel dus... In de Nieuwkuijkse modder was het blijkbaar een ramp en glijden van jewelste.

Ninko

Bericht door Ninko » zo apr 11, 2010 6:10 pm

VInd de band super, maar je moet hem gebruiken waar die voor ontworpen is. Met een tandenborstel ga je ook je auto niet poetsen!
+: Hardpack, snelle rondjes, weinig water, gras etc. Als de ondergrond niet al te overdreven lastig is of veel kans op lekrijden dan is de band goed. Boomwortels etc, is niks mis mee. Het contactoppervlak is best redelijk door de kleine nopjes dus hij gaat niet snel glijden.
-: Niet gebruiken op rotsen (lek rijden gegarandeerd), modder alhoewel dat in bochten nog wel gaat door de grote noppen op de zijkant maar als het flauwe bochten zijn waar je zelf rechtop blijft of rechte stukken waarbij je op het loopvlak rijdt dan ga je werkelijk alle kanten op.
Op zand is de band ook goed, ook in van die dikke klapzand stroken alleen zou hij dan wel wat breder mogen zijn om er echt in te heerschen! :P

Vind de band erg soepel, zijkanten zijn erg slap, ook wel te verwachten met dat gewicht. Daardoor ook niet meteen dicht met latex. Hij zat wel meteen goed op de velg enzo, alleen soms kom ik in de schuur en staat de band opeens redelijk slap, dan is er ergens zon gaatje open gegaan en heeft ie een nachtje lucht staan lekken. Tijdens het rijden etc nooit problemen mee want dan zit die latex overal.
Rijdt je er mee waar de band voor gemaakt is dan is de grip ook meeer dan genoeg en valt daar echt niet over te klagen. Weet niet wat een dikke nop dan nog zou moeten toevoegen. Zelfs al zou er op een parcour dan een klein strookje modder liggen dan nog is de toegevoegde waarde van die band op de rest van het parcours meer dan genoeg!! Om te zeggen waar Jeroen aan denkt, in droge omstandigheden: Berlicum, Wageningen, Oldenzaal, Apeldoorn, Nieuwcuijk, Havelte, Heeswijk.

En nee, ik doe ze niet weg 8) :lol:

Ninko

Bericht door Ninko » zo apr 11, 2010 6:13 pm

Owja, Breedte: 46mm op een 355 velg... Wil je wel veiligheid en er ook een droge marathon mee kunnen rijden of een keer wat stenen over kunnen steken : Crow of Raven 2.2. Iets zwaarder en door de breedte wat meer rolweerstand, wel veilig!

JeroenK

Bericht door JeroenK » zo apr 11, 2010 8:51 pm

Ninko schreef:en door de breedte wat meer rolweerstand
Dat zeiden ze in de vorige eeuw Ninko ;). Hier ga ik alleen maar deze link voor posten:

http://www.bernhansen.com/Tester/Dekktr ... hwalbe.pdf

Ninko

Bericht door Ninko » zo apr 11, 2010 9:04 pm

ok ok, toelichting: Alleen op plekken waar je met een smallere band weg zou zakken dan... Die crow en raven zeker in bredere versie hebben best een breed loopvlak wat ook daadwerkelijk de grond raakt (in tegenstelling tot een band met een rij noppen in het midden met dus een kleiner raak oppervlak). Op echt hardpack, stukken asfalt of gravel voelt zo'n brede raven weliswaar goed aan, maar loopt een bandje als een smalle fred of crow nog net wat lichter... Mierenn**ken ja :D

Plaats reactie