Eerste post, gelijk een vraag... (29-er voor lang en zwaar)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Repelsteel
Eerste post, gelijk een vraag... (29-er voor lang en zwaar)

Bericht door Repelsteel » zo jun 13, 2010 10:34 pm

Dag allen,

Twee jaar laaf ik mij reeds aan dit forum, zonder ook maar een keer mijzelf voor te stellen. Het parasiteren moet afgelopen zijn, dus daar gaat die...

Ik kom uit Apeldoorn, heb een schuur vol met fietszooi en doe soms een poging zelf wat in elkaar te rommelen.
Korte omschrijving van het wagenpark dat enigzins nog de moeite van het vermelden waard is;
Drie tallbikes (gekke bui, paar baco's en te veel nutteloze frames op de dam),
Singlespeed Peugeot racefiets met 26MTB wielen, Shimano coasterbrake en dynamo voornaaf (vervoer ik nu voornamelijk mijn dochtertje mee)
Eigenbouw frame (71cm), verstelbare padden, 2,35x28 Fat Alberts, 8sp Nexus premium, Lepper etc.
Koga Randonneur, Sturmey Archer S3X (is dus fixed, 3speed), Magura HS77, Brooks B17, racebocht etc.
Specialized S-Works S2XX (heb ik reeds 12jr), veeel lakschade, HS33 (ook 12jr geleden gekocht toen dit nog cool was, maar functioneerd nog prima), Rohloff naaf met moeren ipv snelspanner (trapte altijd het wiel scheef), Velgen banden en voornaaf is een steeds weer wisselende ratjetoe aan wisselende meuk waar ik tegenaan loop als er weer iets stuk is gegaan, XT cranks, carbotech starre vork, soms dragers, Titanium Brooks B17 etc. Ding ziet er eigenlijk niet meer uit, maar ik ben gek op het apparaat!
:arms:
Nu mijn vraag:
Help mij aub de juiste 29er aan te schaffen!
Ik ben enorm toe aan een 29er, kan het niet anders omschrijven.
Mijn trouwe Specialized gaat langzaam toch echt de strijd opgeven (echt overal zit speling op, plus "enge" frame schades) en ik snap de hele 29er extravaganza helemaal.

Ik ben 1,98m en bijna 120kg bij volle maan.
Uiteraard wil ik mijn Rohloffje houden.
Voor de rest moet de boel vooral heel blijven en lekker sturen (in mijn geval is dat dus niet te traag de hoek om gaan)
Waar denk ik zelf aan op dit moment; oa Singular Swift, Niner SIR, maar vooral de complete Surly Karate Monkey (en dan het achternaafje omspaken, maar eerst een paar weekjes SS "proberen" voor het smaakje uiteraard...)

Goede keuze??

Lastigheidje is dat mijn Rohloff geen diskbrakes accepteerd. Hij is blijkbaar om te bouwen, maar dat hoeft voor mij part niet per se (niet goedkoop, moet bij Rohloff gebeuren).
Voor een schijf en achter HS33 zou een optie kunnen zijn, of denkt iemand daar anders over?
Zijn de standaard componenten op de KM van redelijke kwaliteit? Heb mij suf gezocht naar reviews en het ziet er goed uit, maar hoe functioneerd de fiets als geheel uit de verpakking? Ik ben nogal een slopertje en kan misschien beter met een kaal frame beginnen.
Weet iemand nog andere leuke opties aan mijn dagdromen toe te voegen, dan graag.

Ik kan proberen wat foto's te schieten/plaatsen van mijn fietsen als er liefhebbers voor zijn.

Alvast bedankt voor jullie eventuele tips!

Bartacus

Bericht door Bartacus » ma jun 14, 2010 6:23 am

Misschien is een Ventana wat voor je: kan in grooooote maten, is sterk en V-brake aansluitingen kunnen er ook op. Ik heb er veel plezier van en het rijdt super! Kijk maar naar het DP raceteam :D

En welkom op dit forum, natuurlijk!

bartje325i

Bericht door bartje325i » ma jun 14, 2010 7:42 am

Heeft JJ geen testmodel?

Erikje

Bericht door Erikje » ma jun 14, 2010 7:49 am

Bartacus schreef: V-brake aansluitingen kunnen er ook op.
Sure? Staat nergens vermeld op de site of lees ik weer ergens overheen?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jun 14, 2010 8:03 am

Welkom op het forum Repelsteeltje!

Het frame moet dus grooooot zijn. Ik denk dat De SIR9 te klein is, deze meet 21" en zelfs bij mijn lengte (195) rij je dan met heel veel zadelpen. De Karate Monkey is wat dat betreft een goed standaard alternatief. De 22" is echt groot (deze is gemeten van center BB tot dovenkant liggende bovenbuis, dus er komt nog wat zadelpen buis bij), al zul je ook daarop een vrij sportieve zit hebben met jou lengte. Frame is wel vrij zwaar, maar dat kan voor jou gewicht een voordeel zijn.

De Singular zit net onder de 22" van center bb tot bovenkant zadelbuis. Zou afhankelijk van de zit die je probeert te krijgen kunnen

WIl je echt een grote fiets dan is een 24" zoals Ventana die levert inderdaad een goede optie (en natuurlijk ook voor de 22"). Let er wel op dat die fiets echt HUGE is, dus weet waar je aan begint met zo een maat.. De Ventana is wel een stuk lichter (als frame only) dan bijvoorbeeld een stalen Surly of Singular.

Belangrijk is denk ik de lengte fiets die je nodig hebt, en de lengte van je benen om te bekijken hoe ver die pen er nu eigenlijk uit moet.

En het is belangrijk wat je van de fiets verwacht, g aje r mee wedstrijdjes rijden of alleen touren etc.

Met wat meer maten komen we met zijn allen denk ik wel tot de perfecte fiets voor je :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re: Eerste post, gelijk een vraag...

Bericht door JJ » ma jun 14, 2010 8:06 am

Repelsteel schreef:Zijn de standaard componenten op de KM van redelijke kwaliteit? Heb mij suf gezocht naar reviews en het ziet er goed uit, maar hoe functioneerd de fiets als geheel uit de verpakking? Ik ben nogal een slopertje en kan misschien beter met een kaal frame beginnen.
Wat je zegt, redelijke kwaliteit. Niet meer en niet minder. Gewoon normaal spul wat je kunt upgraden als het kapot gaat.

Wat sloop je zoal als je iets sloopt? wielen? frame? zadelpennne? Zadels?

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jun 14, 2010 8:11 am

bartje325i schreef:Heeft JJ geen testmodel?
In 21" wel. In 22" kunnen we de 22" Karate Moneky van Hilco denk ik wel eens organiseren denk ik?

Afbeelding

(Die tegeltjes hangen niet in Hilco's keuken..)

Heeft Adventure bikes geen 24" Ventana op stock? Niet? Raar :lol:

JJ

Tumbaoking

Bericht door Tumbaoking » ma jun 14, 2010 8:35 am

Kijk.... Eindelijk een grote mannen topic....

Ik ben twee centimeter kleiner en een kilo of 15 lichter dan Repelsteel, maar lees geïnteresseerd mee... Hoe zit het met de stijfheid van alle genoemde frames? Ik fiets al jaren op Cannondale (zowel MTB, race als fixed) en de Cannondale stijfheid is voor mij de norm.... Daarvoor op een Fisher Sugar gereden, maar die dweilde echt de bocht door.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma jun 14, 2010 12:45 pm

TBB=2.01meter, rij met SKM in 22". Kom maar eens langs op de zaak. Kan je even proefrijden met de mijne. D'r staan bij mij nog een paar 29-ers.

www.cycletrendutrecht.blogspot.com

TBB

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jun 14, 2010 1:25 pm

Tall Boy Bram schreef:TBB=2.01meter, rij met SKM in 22". Kom maar eens langs op de zaak. Kan je even proefrijden met de mijne. D'r staan bij mij nog een paar 29-ers.

TBB
Staan er 29-ers die passen?

JJ

Bartacus

Bericht door Bartacus » ma jun 14, 2010 4:30 pm

Van die V-brakes zal inderdaad niet op de site staan maar op verzoek is dat natuurlijk wel leverbaar....

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 14, 2010 10:03 pm

Heren wat een warm welkom!
Erg leuk hoe jullie bezig zijn met mijn verzoek, waardeer ik zeer.

De SKM van Hilco vind ik werkelijk prachtig!
Ik denk dat een 22" mij wel zal passen. Mijn Specialized is ook wat aan de kleine kant heb ik het idee (is wel een redelijk lang frame), maar daardoor "speel" je er wel wat makkelijker mee.

JJ vraagt wat ik allemaal sloop... tja... de handvatten blijven heel... meestal...
Gebroken frames (hiervoor heb ik ook een S-works gehad die is gebroken), gebroken sturen, zadelpennen, kromme vorken, exploderende vork keerringen, Getordeerde trapas (geloofde het zelf ook niet) veeel spaken, paar velgen, veel kettingen en tandwielen etc.

Ik durf ook niet echt aan een SS te denken, aangezien ik dan zo veel kracht moet zetten in bepaalde klimmetjes dat ik de boel kapot trap. Ik schakel om die reden vaak even wat lichter. Rohloff is bere sterk moet ik zeggen. Spaart ook mijn ketting door de ideale kettinglijn. Ben (gek genoeg) zowiezo niet zo'n klimmer...

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 14, 2010 10:09 pm

Twee jaar geleden ben ik wezen kijken bij het NK SS in Apeldoorn.
Diep respect voor de mannen en vrouwen die daar reden!
Ik houd ze met al mijn 14 versnellingen niet bij denk ik.

Even hypothetisch...
Stel, ik kies een "lekker" verzet met mijn naaf. Trek de schakelkabels los en ty wrap deze tegen het frame oid.
Zou het dan toegestaan zijn om met bv een NK ss mee te fietsen?
Het is effectief een SS geworden, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde puristen in toorn zullen ontsteken.
Gewoon maar een ideetje...

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 14, 2010 10:21 pm

Als ik een keer een 22" SKM zou kunnen proberen, dan zou ik dat erg waarderen.
Is er binnenkort ergens een rit/wedstrijd/samenscholing waar ik wat fietsen zou kunnen bekijken? In het wild kom ik ze eigenlijk nooit tegen.
Behoudend volkje zijn we toch.

Ik gebruik mijn fiets hoofdzakelijk voor onverharde tochtjes van rond de 50km. Kan mij eerlijk gezegd niet veel schelen hoe snel ik ben, als ik maar een leuke tijd heb zonder ergenis. Ben ik (door bv een zwaarder maar comfortabeler frame) 5 minuten later thuis, dan is dat dus een dubbel voordeel!

Verder wil ik deze fiets ook gaan gebruiken voor (korte) campeer tripjes bij oa paalcampings. Kom trouwens weinig tegen op het gebied van Hammocks (hangmatten) op dit forum. Is volgens mij de perfecte campeer uitrusting voor lichtgewicht (hoor mij nou...) fietscamperen. Ik heb zelf een DDhammock met DDtarp en DDunderquilt.
Ik stotter niet, zo heet het nou eenmaal.

Heren, bedankt alvast voor de reacties!

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 14, 2010 10:37 pm

Oh ja, over gewicht gesproken...
Wil ik nog wat over kwijt. Ruimdenkend als jullie zijn is dit misschien iets waar jullie een leuke mening over hebben.

Waarom schroeven mensen bidonhouders op hun fiets, terwijl ze niet ECHT de moeite nemen zelf lichter te worden, maar wel een vermogen uitgeven om de lichtst mogelijk onderdelen te monteren?

Snap ik dus geen biet van. Het argument wat ik vaak hoor is dat het gewicht aan/op/in de fiets direct gevolgen heeft voor het gevoel dat je met de fiets hebt. Lichaamsgewicht "neem je anders mee", meer gooien en smijten met een lichtere fiets etc.
Ben ik het helemaal mee eens overigens.
Maar waarom dan nog steeds bidonhouders met bidons?
Waarom draag je dan je vloeistoffen/gereedschappen niet op je rug in bv een camelbag oid?
Dat zou hetzelfde aan moeten voelen als een met gastronomische uitspattingen overladen kerstvakantie.
Ik heb overigens wel 1 alu bidon houder waar doorgaans niets in zit. Waar ik eventueel bij een benzinepomp een flesje AA drink in kan doen. Alu buig je dan makkelijker op maat van de specifieke fles zodat die blijft klemmen.

Ik begrijp uiteraard dat lichter beter is en dat draaiende delen lichter moeten zijn voor acceleratie en sommige mensen kunnen niet goed iets op hun rug velen. Toch heb ik deze discussie meerdere malen gehad, zonder bevredigend antwoord.

Vinden jullie?

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma jun 14, 2010 10:50 pm

JJ schreef:
Tall Boy Bram schreef:TBB=2.01meter, rij met SKM in 22". Kom maar eens langs op de zaak. Kan je even proefrijden met de mijne. D'r staan bij mij nog een paar 29-ers.

TBB

JJ
Ja die staan er: Specialized Rockhopper (XL) & Stumpjumper (L) en straks een Niner EMD (XL), die wordt binnenkort opgebouwd. Ohja, ook nog een Niner Air 9 los. En natuurlijk de Surly Karate Monkey en als de Rinus in tha house is ook nog een On-One of wat...

Dus....

TBB

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 14, 2010 11:06 pm

TBB

Waarschijnlijk kom ik even bij je langs als ik in de buurt ben (moet ik anders maar voor zorgen). Mijn interesse gaat eigenlijk alleen uit naar 29ers. Een Surly KM heeft helemaal mijn voorkeur.

Bedankt alvast.

ott

Bericht door ott » di jun 15, 2010 7:16 am

Repelsteel schreef:
Even hypothetisch...
Stel, ik kies een "lekker" verzet met mijn naaf. Trek de schakelkabels los en ty wrap deze tegen het frame oid.
Het is effectief een SS geworden, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde puristen in toorn zullen ontsteken.
Daar moet je even de regelemenet voor bekijken 8)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » di jun 15, 2010 7:27 am

Het wezenlijke verschil tussen een 29er en 26 is het frame en de wielen.
De rest is allemaal hetzelfde en ik denk dat je er nu el achtbent wat voor jou (gewicht) kwalteiten werkt

Alle genoemde frames moeten je kunnen hebben of er moet een gewichts limiet aangegeven zijn.
Grootte: meet je fiets op (bovenbuislengte) en leg deze naast de geometrie van de frames.
Wielen vraag de expert en investeren
http://www.bikeboosting.nl/image_zoom.p ... ZTSXguanBn

XL singular swift (rolhoff nokjes) ztr flow 36g en hope, binnenkort foto`s
,frame was binnen JJ
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 7:58 am

Tall Boy Bram schreef:
JJ schreef:

TBB

JJ
Ja die staan er: Specialized Rockhopper (XL) & Stumpjumper (L) en straks een Niner EMD (XL), die wordt binnenkort opgebouwd. Ohja, ook nog een Niner Air 9 los. En natuurlijk de Surly Karate Monkey en als de Rinus in tha house is ook nog een On-One of wat...

Dus....

TBB
Nuttige info!

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 8:01 am

Repelsteel schreef:Heren wat een warm welkom!
Erg leuk hoe jullie bezig zijn met mijn verzoek, waardeer ik zeer.

JJ vraagt wat ik allemaal sloop.....etc.

Ik durf ook niet echt aan een SS te denken, aangezien ik dan zo veel kracht moet zetten in bepaalde klimmetjes dat ik de boel kapot trap. Ik schakel om die reden vaak even wat lichter. Rohloff is bere sterk moet ik zeggen. Spaart ook mijn ketting door de ideale kettinglijn. Ben (gek genoeg) zowiezo niet zo'n klimmer...
Pff, je bent een echte sloper... Na ja, je bent echt sterk zou ik moeten zeggen :)

Met jou gewicht is het niet zo gek dat je geen klimmer bent hoor :) Ik ben zelf 93 kilo, en dan merk je al heel erg dat die gasten die 20+ kilo lichter zijn het bergop een stuk makkelijker hebben.

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 8:02 am

Repelsteel schreef:Twee jaar geleden ben ik wezen kijken bij het NK SS in Apeldoorn.
Diep respect voor de mannen en vrouwen die daar reden!
Ik houd ze met al mijn 14 versnellingen niet bij denk ik.

Even hypothetisch...
Als je je schakelbox los trekt en dus je shifters niet meer werken rij je met 1 versnelling. Bingo!

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 8:10 am

Repelsteel schreef:Als ik een keer een 22" SKM zou kunnen proberen, dan zou ik dat erg waarderen.
Is er binnenkort ergens een rit/wedstrijd/samenscholing waar ik wat fietsen zou kunnen bekijken? In het wild kom ik ze eigenlijk nooit tegen.
Behoudend volkje zijn we toch.
Goed idee, een meeting!! Had het er laatst met iemand over dat we nog zo weinig meeten, zullen we weer eens wat plannen?
Repelsteel schreef:Verder wil ik deze fiets ook gaan gebruiken voor (korte) campeer tripjes bij oa paalcampings. Kom trouwens weinig tegen op het gebied van Hammocks (hangmatten) op dit forum. Is volgens mij de perfecte campeer uitrusting voor lichtgewicht (hoor mij nou...) fietscamperen. Ik heb zelf een DDhammock met DDtarp en DDunderquilt.
Hier willen we het nog wel eens over fiets gerelateerde camping(gear) zaken hebben..

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 8:16 am

Repelsteel schreef:bidonhouders ... niet ECHT de moeite nemen zelf lichter te worden.... camelbag
Details... Sommige mensen kunnen niet met een camelbag rijden.

In een korte XC wedstrijd vind ik tegenwoordig bidons ook fijner, zeker als er vloeibare voeding in zit, die zooi doe ik niet in mijn camelbag. Het zijn toch vooral racers die hun fietsen licht tunen, en dan is het makkelijker om bidons te wisselen/weg te gooien/aangereikt te krijgen dan een camelbag.

Er zijn genoeg mensen die naast bidon ook camelbag rijden. Kortom, soms noodzaak, soms persoonlijke voorkeur.

En dat zelf lichter worden, dat kun je niet bij de fietsenmaker om de hoek kopen, titanium boutjes en carbon frames wel...

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 15, 2010 8:17 am

Ja, ik ben ontslagen, dus ik heb wat tijd over soms :)

JJ

Plaats reactie