nieuwe Salsa El Mariachi (update op pagina 2)
Moderators:JJ, Beheerders
vorige week door een fijne scooter mijn gezicht en mijn on one Pompino dood....dus tijd voor een nieuwe fiets!
Idee is nu om 1 fiets 29'er, fixed dagelijkse fiets en tour vakantiefiets te kunnen maken.
Toen kwam de singular Peregrine langs...iemand al ervaring met deze fiets?
dagelijks opbouwen met een schijf voor als fixed met 28 of 32mm banden,
om te bouwen tot 29'er met andere banden en freewheel + achterrem.Europa / wereld / Great Divide rijden....
Is dit een slim plan of zoek ik iets onmogelijks? Ik heb al een 1 * 9 ti mtb met voorvering, en een fully. Dus de fiets moet vooral een fixed/reisfiets worden met de mogelijkheid tot 29ér....
Benieuwd naar reacties
Idee is nu om 1 fiets 29'er, fixed dagelijkse fiets en tour vakantiefiets te kunnen maken.
Toen kwam de singular Peregrine langs...iemand al ervaring met deze fiets?
dagelijks opbouwen met een schijf voor als fixed met 28 of 32mm banden,
om te bouwen tot 29'er met andere banden en freewheel + achterrem.Europa / wereld / Great Divide rijden....
Is dit een slim plan of zoek ik iets onmogelijks? Ik heb al een 1 * 9 ti mtb met voorvering, en een fully. Dus de fiets moet vooral een fixed/reisfiets worden met de mogelijkheid tot 29ér....
Benieuwd naar reacties
Laatst gewijzigd door TIthomas op ma aug 16, 2010 9:09 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb Sam ook lief aangekeken, zelfs mijn vrouw aangeboden... (en daar ligt het niet an!)
Antwoord Sam: I did it once, I will never do it again (die brake nokken dus....)
En Frank doelt volgens mij op de groene die ook op dit forum zweeft...
Voor de TiTa Singular heb ik het ook gevraagd, en ook daar was het antwoord Neen.
Antwoord Sam: I did it once, I will never do it again (die brake nokken dus....)
En Frank doelt volgens mij op de groene die ook op dit forum zweeft...
Voor de TiTa Singular heb ik het ook gevraagd, en ook daar was het antwoord Neen.
nog even verder zitten te denken. De On One Pompino werd eigenlijk als slanke MTB bereden ( bullhorn stuurtje, korte stuurpen en crankbrothers pedalen).
Plan is nu om een 29'er singlespeed te maken die dagelijks met 30-35mm semislicks word bereden maaar die gemakkelijk met 2.2" sloffen kan worden uitgerust. De fiets moet zowel fixed als singlespeed/rohloff uit te rusten zijn, dus heb ik 135mm achterpadden nodig. Het drop-bar idee heb ik laten varen, geometrie moet dus flat hanlebar bedoeld zijn.
Voor en achter komt een BB7 schijfrem.
Nu heb ik 2 punten die open blijven, welk stalen frame + vork komt hiervoor in de aanmerking? En waar vind ik een 135mm fixed achternaaf met schijfremopname? Is dit allemaal erg lastig of is dit gewoon een mooie uitdaging.
Plan is nu om een 29'er singlespeed te maken die dagelijks met 30-35mm semislicks word bereden maaar die gemakkelijk met 2.2" sloffen kan worden uitgerust. De fiets moet zowel fixed als singlespeed/rohloff uit te rusten zijn, dus heb ik 135mm achterpadden nodig. Het drop-bar idee heb ik laten varen, geometrie moet dus flat hanlebar bedoeld zijn.
Voor en achter komt een BB7 schijfrem.
Nu heb ik 2 punten die open blijven, welk stalen frame + vork komt hiervoor in de aanmerking? En waar vind ik een 135mm fixed achternaaf met schijfremopname? Is dit allemaal erg lastig of is dit gewoon een mooie uitdaging.
Volgens mij is elk stalen 29er frame dan geschikt. Behalve dan on-one want dat werk niet met een BB7 dacht ik. Waarom wil je een achterrem als je fixed gaat rijden. Een kransje op de schijfremopname en klaar ben je. Of wil je offroad ook aan de achterzijde een beetje bijremmen? Met velgremmen is dat geen probleem......
Hoe ga je 't met de vork aanpakken? vast voor op de weg, maar voor een Great Divide...
Deze past goed bij je 1x9
Deze lijkt mij wel wat
Helaas geen drager nokjes :-s
Volgens mij ben je alleen één voorwaarde vergeten: belt drive compatible!
Deze past goed bij je 1x9
Deze lijkt mij wel wat
Helaas geen drager nokjes :-s
Volgens mij ben je alleen één voorwaarde vergeten: belt drive compatible!
[url[/url]
-
- Contacteer:
Op een scandal past bb7 wel, dus ik neem aan op een inbred ook. Alleen als je helemaal achterin je horizontale uitvaleind zit komt je rem net tegen je frame, maar dan zit hij al zo ver naar achter dat je ook een schakeltje uit de ketting kan halen en hem naar voren kan schuiven.dré schreef:Behalve dan on-one want dat werk niet met een BB7 dacht ik.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Fargo kun je met een spanner prima singlespeed maken...
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
het moet dus een fietsje zijn waarmee ik verschillende configuraties kan rijden:
fixed met alleen voorrem schijf, 36-13 met gladde banden (woon-werk)
freewheel singlespeed met 2 schijven, 36-18 met 2.25 banden (rondje Schoorl)
1 * 9 met 2 schijven, dikke banden en een boel tassen (wereld rond)
Wil dit op 1 fiets kunnen vanwege ruimtegebrek en het feit dat ik denk dat dit alle 3 met 1 geometrie kan....
2 achterwielen zal zowiezo nodig zijn.
fixed met alleen voorrem schijf, 36-13 met gladde banden (woon-werk)
freewheel singlespeed met 2 schijven, 36-18 met 2.25 banden (rondje Schoorl)
1 * 9 met 2 schijven, dikke banden en een boel tassen (wereld rond)
Wil dit op 1 fiets kunnen vanwege ruimtegebrek en het feit dat ik denk dat dit alle 3 met 1 geometrie kan....
2 achterwielen zal zowiezo nodig zijn.
- didadunlop
Ow het past wel maar ik kan me voorstellen dat er water loopt in de kabel. Dat is dan weer wat minder. Iemand op dit formum had daar last van.heppypeppy schreef:Op een scandal past bb7 wel, dus ik neem aan op een inbred ook. Alleen als je helemaal achterin je horizontale uitvaleind zit komt je rem net tegen je frame, maar dan zit hij al zo ver naar achter dat je ook een schakeltje uit de ketting kan halen en hem naar voren kan schuiven.dré schreef:Behalve dan on-one want dat werk niet met een BB7 dacht ik.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOPOMPET/ ... mine-frame
misschien iets minder 29'er maar wel goede commuter....twijfels, twijfels!
http://salsacycles.com/bikes/el_mariachi/
uiteindelijk is de el mariachi van Salsa de mooiste fiets om alles te rijden, maar nu nog zien per wanneer frames verkrijgbaar zijn en hoe je dat in Nederland krijgt.
misschien iets minder 29'er maar wel goede commuter....twijfels, twijfels!
http://salsacycles.com/bikes/el_mariachi/
uiteindelijk is de el mariachi van Salsa de mooiste fiets om alles te rijden, maar nu nog zien per wanneer frames verkrijgbaar zijn en hoe je dat in Nederland krijgt.
- Rekjes kan zoals gezegd met beugeltjes. Of kijk eens bij m-gineering.nl ; Old Man Mountain oplossingen. (OK, echt fraai ziet het er niet uit). Of nokjes laten aansolderen.
- Ik ben zelf wat af van het 'one size fits all' idee. Voor woon-werk heb je een lichte en snelle fiets nodig (toch?), voor wereldreis vooral een sterke. Een tocht door de rotsen vraagt om vering. Alles oplossen met één fiets en losse wielen blijft een compromis. Ook nog een overweging is diefstal: het zou jammer zijn als je custom made titanium 'alleskunner' waarmee je over de Andes wilt rijden, uit het fietsenhok op je werk gestolen wordt! (Bij mij in de buurt was er een jongen met een schitterende maatwerk-fiets, zou hij mee op wereldreis gaan, maar die werd 2 dagen voor vertrek bij de Chinees (waar hij even wat eten afhaalde) gestolen
)
- 135mm fixed/disc naven zijn leverbaar (al is me niet duidelijk waarom), white industries (eno is ook niet-excentrisch te krijgen). Gewone 135mm freewheel-naven zijn er zat natuurlijk. Een betaalbare 135mm naaf met freehub ben ik nog niet tegengekomen (lijkt me handig om snel tandwiel te kunnen wisselen, plus meer keuze in aantal tanden). Alleen dure jongens als Tune, CK, Hadley en dergelijke. Zou Mack (handgebouwde naven uit Polen, zien er zeer interessant uit) zoiets voor een normalere prijs kunnen maken? Korte, stalen (of titanium) freehub, met ruimte voor 2 tandwielen of één Singlestar en wat speelruimte voor de kettinglijn......)
Edit: Surly:
Rear Disc, 135mm O.L.D.:Silver, 32h, solid axle/ Black, 32h, solid
Black, 32h, QR/ Black, 36h, solid/ Black, 32h, solid, fixed gear/lockring threading. Yeah, that's right.
- Ik ben zelf wat af van het 'one size fits all' idee. Voor woon-werk heb je een lichte en snelle fiets nodig (toch?), voor wereldreis vooral een sterke. Een tocht door de rotsen vraagt om vering. Alles oplossen met één fiets en losse wielen blijft een compromis. Ook nog een overweging is diefstal: het zou jammer zijn als je custom made titanium 'alleskunner' waarmee je over de Andes wilt rijden, uit het fietsenhok op je werk gestolen wordt! (Bij mij in de buurt was er een jongen met een schitterende maatwerk-fiets, zou hij mee op wereldreis gaan, maar die werd 2 dagen voor vertrek bij de Chinees (waar hij even wat eten afhaalde) gestolen

- 135mm fixed/disc naven zijn leverbaar (al is me niet duidelijk waarom), white industries (eno is ook niet-excentrisch te krijgen). Gewone 135mm freewheel-naven zijn er zat natuurlijk. Een betaalbare 135mm naaf met freehub ben ik nog niet tegengekomen (lijkt me handig om snel tandwiel te kunnen wisselen, plus meer keuze in aantal tanden). Alleen dure jongens als Tune, CK, Hadley en dergelijke. Zou Mack (handgebouwde naven uit Polen, zien er zeer interessant uit) zoiets voor een normalere prijs kunnen maken? Korte, stalen (of titanium) freehub, met ruimte voor 2 tandwielen of één Singlestar en wat speelruimte voor de kettinglijn......)
Edit: Surly:
Rear Disc, 135mm O.L.D.:Silver, 32h, solid axle/ Black, 32h, solid
Black, 32h, QR/ Black, 36h, solid/ Black, 32h, solid, fixed gear/lockring threading. Yeah, that's right.
- didadunlop
Hope is al wat goedkoper.Alleen dure jongens als Tune, CK, Hadley en dergelijke.
Profile heeft een goedkope uitvoering. net zoals nashbar en misfit psychles
Allemaal korte freehubs. Ook zijn er nog wat BMX bedrijfjes die ze hebben.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Pff, wat een figuur. Je gaat toch niet met je custom made tita gebakje ff een bestellinkje 17 + 35 met extra sambal scooren?Pieter! schreef:- Ik ben zelf wat af van het 'one size fits all' idee. Voor woon-werk heb je een lichte en snelle fiets nodig (toch?), voor wereldreis vooral een sterke. Een tocht door de rotsen vraagt om vering. Alles oplossen met één fiets en losse wielen blijft een compromis. Ook nog een overweging is diefstal: het zou jammer zijn als je custom made titanium 'alleskunner' waarmee je over de Andes wilt rijden, uit het fietsenhok op je werk gestolen wordt! (Bij mij in de buurt was er een jongen met een schitterende maatwerk-fiets, zou hij mee op wereldreis gaan, maar die werd 2 dagen voor vertrek bij de Chinees (waar hij even wat eten afhaalde) gestolen![]()
)

Ik moet zeggen, die Salsa is wel het wachten waard. Niet verkeerd, uitgaande van het uiterlijk. Wel een fiets met een luie stuurhoek, of lijkt dat maar zo? In jou geval zou ik meer gaan voor een fiets die past bij hetgeen waar je het meeste mee bezig bent. Nokjes voor een rek vind ik afschuwelijk op een frame. Überhaupt een rek op een mountainbike of racefiets, maar ik snap wel dat het comfortabel is tijdens een vakantie. Uit ervaring kan ik zeggen dat een rugzak van 13 kg na een week behoorlijk irriteert.
Voor een goeie freewheel singlespeed disc hub kan je ook kijken bij Hope. Misschien iets te mainstream, in het rijtje Tune, CK, Hadley, e.a. Al kan je ook een XT naaf singlespeed maken, om maar eens even flink te vloeken in deze kerk.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
+ 1. Bij warm weer irriteert een rugzak van een paar kilo me al binnen een uur (zweten!).Gène schreef:Nokjes voor een rek vind ik afschuwelijk op een frame. Überhaupt een rek op een mountainbike of racefiets, maar ik snap wel dat het comfortabel is tijdens een vakantie. Uit ervaring kan ik zeggen dat een rugzak van 13 kg na een week behoorlijk irriteert.
Een fiets die alle kanten op kan is juist datgene wat ik nu graag wil. Ik heb al juist een berging vol met diverse fietsen voor diverse toepassingen (baanfixed, 26" ti geared mtb, 26" freeride, On One Pompino voor dagelijks gebruik), en het lijkt mij een uitdaging om dit te versimpelen.
Ik denk dat het 29'er concept hiervoor heel geschikt is. Nu de Pompino serieus kapot is en zowel frame, vork als wielen vernieuwd moet worden lijkt dit mij een mooi moment om ervoor te gaan.
Een Salsa El Mariachi met 2 wielsetjes, een mtb/freewheel setje en een fixed weg setje, komt een heel eind.
Problemen met rekjes en dergelijke zijn wel oplosbaar zodra een fietsvakantie in aantocht is, en anders maken we een frametas en wordt het gewoon Bikepacking...
Ik denk dat het 29'er concept hiervoor heel geschikt is. Nu de Pompino serieus kapot is en zowel frame, vork als wielen vernieuwd moet worden lijkt dit mij een mooi moment om ervoor te gaan.
Een Salsa El Mariachi met 2 wielsetjes, een mtb/freewheel setje en een fixed weg setje, komt een heel eind.
Problemen met rekjes en dergelijke zijn wel oplosbaar zodra een fietsvakantie in aantocht is, en anders maken we een frametas en wordt het gewoon Bikepacking...