Cyclocross, de UCI, schijfremmen en bandbreedtes (en meer..)

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DeKerfs
Cyclocross, de UCI, schijfremmen en bandbreedtes (en meer..)

Bericht door DeKerfs » wo jun 23, 2010 7:56 am

To whom it is concerned;

UCI staat schijfremgebruik toe bij CX wedstrijden... Maar om de gelijken met de MTB vooral niet te groot te maken wordt de maximale bandbreedte van 35mm terug geschroefd naar 33mm.

Ook zijn er wijzigingen van de regels voor wat betreft 'man made obstacle's', waar voorheen de hoogte en de maximale afstand er tussen strikt geformuleerd werd. Dat lijkt nu wat meer los gelaten, waardoor we wellicht weer meer gebunnyhop zullen zien.

Meer;

http://www.bikeradar.com/news/article/u ... ross-26660

http://velonews.competitor.com/2010/06/ ... res_122744

Erikje

Bericht door Erikje » wo jun 23, 2010 8:37 am

Ik heb geen verstand van CX, alleen maar het randgebeuren.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat de bandenfabrikanten/leveranciers minder blij zijn. Hun hele voorraad 1.35 banden voorraad is direct afgeschreven, want iedereen wil natuurlijk gelijk aan de UCI eisen voldoen....

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jun 23, 2010 9:12 am

Je bedoelt Dugast en die andere toko? Want de omzet bij de Schwalbe's, Conti's en Vredesteinen komt gelukkig niet van die paar CX banden die ze verkopen :)

Erikje

Bericht door Erikje » wo jun 23, 2010 9:15 am

Erikje schreef:Ik heb geen verstand van CX, alleen maar het randgebeuren.
De patatten en bier omzet zal zéker niet lager worden... :angelnot:

dader

Bericht door dader » wo jun 23, 2010 1:17 pm

Ik ben benieuwd wie er met schijven aan komt zetten komend seizoen.

Wel leuk die veranderingen!

zie ook:

http://www.sporza.be/cm/sporza/wielrenn ... veldrijden
Magic Carpet Ride

Gène

Bericht door Gène » wo jun 23, 2010 3:12 pm

Wat gaan we zien? Avid mechanische remmen i.c.m. 140 mm schijven voor en achter of worden het gemodificeerde Hope's? Een aantal jaren gelden heb ik eens een setje Hope's gezien op een Morati.

Afbeelding

Afbeelding

Armstrong was zich al aan het afvragen hoe lang het zou duren totdat schijfremmen zijn toegelaten op racefietsen.

Hoe gaan fabrikanten hier op reageren, schijfremmen brengt toch een redelijk aantal aanpassingen in het frame met zich mee en niet te vergeten de vork. Nu ben ik toch wel benieuwd of de rijders hier gebruik van gaan maken en hoe dit eruit gaat zien in het veld.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jun 23, 2010 3:58 pm

Misschien wel MAGURA HS66 of HS77 remgrepen met MAGURA julie disc's :thumbsup:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

wictor

Bericht door wictor » wo jun 23, 2010 4:34 pm

Ik denk dat stap 1 cable actuated spul zal zijn, hoewel er vast tegen 2012 wel Red en Dura Ace Hydraulic prototypes in het veld te vinden zijn. ;)

Op de weg zal het vast nog wat langer duren voor het doorbreekt - ik denk dat daar de voordelen van schijven nog het minst naarvoren komen.

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo jun 23, 2010 4:43 pm

Erikje schreef:Ik heb geen verstand van CX, alleen maar het randgebeuren.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat de bandenfabrikanten/leveranciers minder blij zijn. Hun hele voorraad 1.35 banden voorraad is direct afgeschreven, want iedereen wil natuurlijk gelijk aan de UCI eisen voldoen....
Ow, dat is heel simpel. Plak er stickers '33' op ipv '34' of '35' op en het kan weer.

Veel van die bandjes zijn daadwerkelijk 33mm of minder.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 23, 2010 8:53 pm

Shimano i.s.m. Lapierre stonden aan de basis van de recente discussie die de UCI deze regels liet veranderen. SRAM heeft ook al te kennen gegeven 'iets in de pijp' te hebben. Enfin; van beide partijen kun je dus wel wat verwachten.

Aangezien er op een doorsnee CXer niet lang wordt afgedaald en de hitte opbouw dus niet snel een probleem zal zijn, zou men kunnen volstaan met een volledig gesloten systeem. In die gedachten zou een kleine plunjer direct aan/achter de verder mechanische remgreep geplaatst kunnen worden om al reeds hydraulisch te remmen. Zelfs al zou je dan nog een kleine expansie ruimte willen toevoegen, hoef je niet direct een groot reservoir te maken. Technisch gezien is er 'best snel' met wat goed werkends op de proppen te komen, zonder een volledig nieuwe hydraulische STI greep te moeten ontwikkelen.

Ben in elk geval benieuwd hoe zich dit ontwikkeld. Aanvankelijk zal men terughoudend reageren, maar zodra mannen als Nys en Albert 'om zijn', volgt de rest automatisch en vol overgave....

Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen. Je kunt misschien wel hard remmen, maar je dunne bandjes hebben ook slechts beperkte grip om die remkracht effectief 'op de weg' te krijgen. Voorts is het zo dat je inderdaad met name de vork flink moet herontwerpen op sterkte. Met name de torsie die een schijfrem genereert is niet misselijk. Sub 350 gram vorken die nu al te vinden zijn op niet-per-ce-topmodellen zullen direct in gewicht aanzienlijk toenemen. Om nog maar te zwijgen over de herziene dropout/naaf verbinding, alsmede de oh zo geliefde radiale spaakpatronen... Enfin; ik zie de schijf voorlopig nog niet zn intrede doen in het wegpeloton.

Gène

Bericht door Gène » wo jun 23, 2010 9:17 pm

je vergeet natuurlijk wel dat met de introductie van de Cancellara motor, schijfremmen wel degelijk iets toevoegen :tomato:

Is de regel soms ingevoerd om de engineers van Lapierre en Shimano aan het werk te houden? Dura-Ace met elektrisch schakelen en schijfremmen, het moet niet gekker worden. Straks zitten er nog knipper en remlichten op de fietsen.

Overigens vind ik de Morati oplossing niet helemaal bah. Het heeft wel wat agressiefs.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jun 23, 2010 9:27 pm

Gène schreef: Dura-Ace met elektrisch schakelen en schijfremmen, het moet niet gekker worden. Straks zitten er nog knipper en remlichten op de fietsen.
Tja... dat heet 'evolutie'. In '89 waren er dezelfde opmerkingen over de RockShox RS-1 toen de eerste wedstrijdrijders er mee aan de startlijn van een NORBA race stonden... Jaren later dito met de fully. Recentelijk schijnt er nog ergens zelfs discussie te zijn geweest over grotere wielen...? 8)

marten

Bericht door marten » wo jun 23, 2010 9:29 pm

DeKerfs schreef:

Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.
Mwah, als 'Neutraal' een 140mm schijf steekt terwijl de ploeg met 160 rondrijdt krijgt het wielrennen weer een nieuwe dimensie :D
Nog even en iedereen rijdt weer met een tube om de nek :o
/Marten

Qprs

Bericht door Qprs » do jun 24, 2010 7:40 am

DeKerfs schreef:Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.
Remprestaties in slechte omstandigheden? Velgremmen en stortbuien zijn geen ideale combinatie..

Had Canyon niet al eens een racefiets voorzien van schijfremmen?
Ik geloof dat ze op beide vorkpoten een klauw icm. 120mm schijf moesten gebruiken om te kunnen remmen zonder dat alles kapot zou gaan.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 24, 2010 7:44 am

Qprs schreef:
DeKerfs schreef:Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.
Remprestaties in slechte omstandigheden? Velgremmen en stortbuien zijn geen ideale combinatie..
Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.

marten

Bericht door marten » do jun 24, 2010 7:53 am

DeKerfs schreef:
Qprs schreef:
Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.
En hoe harder iemand in het peloton kan remmen, des te hoger de stapel van fietsen en renners achter hem :roll:
/Marten

Qprs

Bericht door Qprs » do jun 24, 2010 8:45 am

DeKerfs schreef:Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.
Schijfremmen zijn dan toch juist wel handig (makkelijker te doseren)?
Het zal nooit fatsoenlijk remmen vergeleken met bandjes die wel remgrip bieden, maar het kan wellicht wat schelen..

Zijn schijfremmen niet aerodynamischer dan velgremmen trouwens? :o

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 24, 2010 8:56 am

Heeft nog niemand het hier over gewicht gehad?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 24, 2010 8:59 am

Steelboy schreef:Heeft nog niemand het hier over gewicht gehad?
Mezelf schreef:Voorts is het zo dat je inderdaad met name de vork flink moet herontwerpen op sterkte. Met name de torsie die een schijfrem genereert is niet misselijk. Sub 350 gram vorken die nu al te vinden zijn op niet-per-ce-topmodellen zullen direct in gewicht aanzienlijk toenemen. Om nog maar te zwijgen over de herziene dropout/naaf verbinding, alsmede de oh zo geliefde radiale spaakpatronen...
:)

mateis

Bericht door mateis » do jun 24, 2010 9:28 am

Mooi. Eindelijk weg met een deel van het gezeik, gewoon rijden! Vooral voor amateurs lijkt de winst me behoorlijk...

- geen dure velgen meer verslijten
- nooit meer zorgen over remkracht. Wie later remt, gaat harder.
- geen wekelijks gepruts met reminstellingen meer. Canti's zijn op dat vlak gewoon niet handig. Mini-v's helpen, maar zijn eigenlijk alleen voor echt handig.
(- aangezien mijn crossfiets ook een reisfiets is: fatsoenlijke remmen op lange afdalingen met bagage. :o )

- wel nog na elke 2 modderwedstrijden (duurdere) remblokken vervangen... En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 24, 2010 10:08 am

mateis schreef:Mooi. Eindelijk weg met een deel van het gezeik, gewoon rijden! Vooral voor amateurs lijkt de winst me behoorlijk...

- geen dure velgen meer verslijten
- nooit meer zorgen over remkracht. Wie later remt, gaat harder.
- geen wekelijks gepruts met reminstellingen meer. Canti's zijn op dat vlak gewoon niet handig. Mini-v's helpen, maar zijn eigenlijk alleen voor echt handig.
(- aangezien mijn crossfiets ook een reisfiets is: fatsoenlijke remmen op lange afdalingen met bagage. :o )

- wel nog na elke 2 modderwedstrijden (duurdere) remblokken vervangen... En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.
Vooral voor dat laatste lijkt me een leuke. Neem maar een kopietje van de reglementen mee..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 24, 2010 12:12 pm

didadunlop schreef:[quote="mateis] En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.
Vooral voor dat laatste lijkt me een leuke. Neem maar een kopietje van de reglementen mee..:D[/quote]

Met als reactie: "Dat zul je zelf wel getypt hebben...!". "Nee, dat staat gewoon op Internet...". "Internet... wat is dat..?" 8)

wictor

Bericht door wictor » do jun 24, 2010 3:28 pm

Maar dat geldt alleen voor wedstrijden waar je nog een gele inschrijfkaart voor nodig hebt ;-)

Plaats reactie