Cyclocross, de UCI, schijfremmen en bandbreedtes (en meer..)
Moderator:Beheerders
To whom it is concerned;
UCI staat schijfremgebruik toe bij CX wedstrijden... Maar om de gelijken met de MTB vooral niet te groot te maken wordt de maximale bandbreedte van 35mm terug geschroefd naar 33mm.
Ook zijn er wijzigingen van de regels voor wat betreft 'man made obstacle's', waar voorheen de hoogte en de maximale afstand er tussen strikt geformuleerd werd. Dat lijkt nu wat meer los gelaten, waardoor we wellicht weer meer gebunnyhop zullen zien.
Meer;
http://www.bikeradar.com/news/article/u ... ross-26660
http://velonews.competitor.com/2010/06/ ... res_122744
UCI staat schijfremgebruik toe bij CX wedstrijden... Maar om de gelijken met de MTB vooral niet te groot te maken wordt de maximale bandbreedte van 35mm terug geschroefd naar 33mm.
Ook zijn er wijzigingen van de regels voor wat betreft 'man made obstacle's', waar voorheen de hoogte en de maximale afstand er tussen strikt geformuleerd werd. Dat lijkt nu wat meer los gelaten, waardoor we wellicht weer meer gebunnyhop zullen zien.
Meer;
http://www.bikeradar.com/news/article/u ... ross-26660
http://velonews.competitor.com/2010/06/ ... res_122744
Ik ben benieuwd wie er met schijven aan komt zetten komend seizoen.
Wel leuk die veranderingen!
zie ook:
http://www.sporza.be/cm/sporza/wielrenn ... veldrijden
Wel leuk die veranderingen!
zie ook:
http://www.sporza.be/cm/sporza/wielrenn ... veldrijden
Magic Carpet Ride
Wat gaan we zien? Avid mechanische remmen i.c.m. 140 mm schijven voor en achter of worden het gemodificeerde Hope's? Een aantal jaren gelden heb ik eens een setje Hope's gezien op een Morati.


Armstrong was zich al aan het afvragen hoe lang het zou duren totdat schijfremmen zijn toegelaten op racefietsen.
Hoe gaan fabrikanten hier op reageren, schijfremmen brengt toch een redelijk aantal aanpassingen in het frame met zich mee en niet te vergeten de vork. Nu ben ik toch wel benieuwd of de rijders hier gebruik van gaan maken en hoe dit eruit gaat zien in het veld.


Armstrong was zich al aan het afvragen hoe lang het zou duren totdat schijfremmen zijn toegelaten op racefietsen.
Hoe gaan fabrikanten hier op reageren, schijfremmen brengt toch een redelijk aantal aanpassingen in het frame met zich mee en niet te vergeten de vork. Nu ben ik toch wel benieuwd of de rijders hier gebruik van gaan maken en hoe dit eruit gaat zien in het veld.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ow, dat is heel simpel. Plak er stickers '33' op ipv '34' of '35' op en het kan weer.Erikje schreef:Ik heb geen verstand van CX, alleen maar het randgebeuren.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat de bandenfabrikanten/leveranciers minder blij zijn. Hun hele voorraad 1.35 banden voorraad is direct afgeschreven, want iedereen wil natuurlijk gelijk aan de UCI eisen voldoen....
Veel van die bandjes zijn daadwerkelijk 33mm of minder.
Shimano i.s.m. Lapierre stonden aan de basis van de recente discussie die de UCI deze regels liet veranderen. SRAM heeft ook al te kennen gegeven 'iets in de pijp' te hebben. Enfin; van beide partijen kun je dus wel wat verwachten.
Aangezien er op een doorsnee CXer niet lang wordt afgedaald en de hitte opbouw dus niet snel een probleem zal zijn, zou men kunnen volstaan met een volledig gesloten systeem. In die gedachten zou een kleine plunjer direct aan/achter de verder mechanische remgreep geplaatst kunnen worden om al reeds hydraulisch te remmen. Zelfs al zou je dan nog een kleine expansie ruimte willen toevoegen, hoef je niet direct een groot reservoir te maken. Technisch gezien is er 'best snel' met wat goed werkends op de proppen te komen, zonder een volledig nieuwe hydraulische STI greep te moeten ontwikkelen.
Ben in elk geval benieuwd hoe zich dit ontwikkeld. Aanvankelijk zal men terughoudend reageren, maar zodra mannen als Nys en Albert 'om zijn', volgt de rest automatisch en vol overgave....
Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen. Je kunt misschien wel hard remmen, maar je dunne bandjes hebben ook slechts beperkte grip om die remkracht effectief 'op de weg' te krijgen. Voorts is het zo dat je inderdaad met name de vork flink moet herontwerpen op sterkte. Met name de torsie die een schijfrem genereert is niet misselijk. Sub 350 gram vorken die nu al te vinden zijn op niet-per-ce-topmodellen zullen direct in gewicht aanzienlijk toenemen. Om nog maar te zwijgen over de herziene dropout/naaf verbinding, alsmede de oh zo geliefde radiale spaakpatronen... Enfin; ik zie de schijf voorlopig nog niet zn intrede doen in het wegpeloton.
Aangezien er op een doorsnee CXer niet lang wordt afgedaald en de hitte opbouw dus niet snel een probleem zal zijn, zou men kunnen volstaan met een volledig gesloten systeem. In die gedachten zou een kleine plunjer direct aan/achter de verder mechanische remgreep geplaatst kunnen worden om al reeds hydraulisch te remmen. Zelfs al zou je dan nog een kleine expansie ruimte willen toevoegen, hoef je niet direct een groot reservoir te maken. Technisch gezien is er 'best snel' met wat goed werkends op de proppen te komen, zonder een volledig nieuwe hydraulische STI greep te moeten ontwikkelen.
Ben in elk geval benieuwd hoe zich dit ontwikkeld. Aanvankelijk zal men terughoudend reageren, maar zodra mannen als Nys en Albert 'om zijn', volgt de rest automatisch en vol overgave....
Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen. Je kunt misschien wel hard remmen, maar je dunne bandjes hebben ook slechts beperkte grip om die remkracht effectief 'op de weg' te krijgen. Voorts is het zo dat je inderdaad met name de vork flink moet herontwerpen op sterkte. Met name de torsie die een schijfrem genereert is niet misselijk. Sub 350 gram vorken die nu al te vinden zijn op niet-per-ce-topmodellen zullen direct in gewicht aanzienlijk toenemen. Om nog maar te zwijgen over de herziene dropout/naaf verbinding, alsmede de oh zo geliefde radiale spaakpatronen... Enfin; ik zie de schijf voorlopig nog niet zn intrede doen in het wegpeloton.
je vergeet natuurlijk wel dat met de introductie van de Cancellara motor, schijfremmen wel degelijk iets toevoegen
Is de regel soms ingevoerd om de engineers van Lapierre en Shimano aan het werk te houden? Dura-Ace met elektrisch schakelen en schijfremmen, het moet niet gekker worden. Straks zitten er nog knipper en remlichten op de fietsen.
Overigens vind ik de Morati oplossing niet helemaal bah. Het heeft wel wat agressiefs.

Is de regel soms ingevoerd om de engineers van Lapierre en Shimano aan het werk te houden? Dura-Ace met elektrisch schakelen en schijfremmen, het moet niet gekker worden. Straks zitten er nog knipper en remlichten op de fietsen.
Overigens vind ik de Morati oplossing niet helemaal bah. Het heeft wel wat agressiefs.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Tja... dat heet 'evolutie'. In '89 waren er dezelfde opmerkingen over de RockShox RS-1 toen de eerste wedstrijdrijders er mee aan de startlijn van een NORBA race stonden... Jaren later dito met de fully. Recentelijk schijnt er nog ergens zelfs discussie te zijn geweest over grotere wielen...?Gène schreef: Dura-Ace met elektrisch schakelen en schijfremmen, het moet niet gekker worden. Straks zitten er nog knipper en remlichten op de fietsen.

Remprestaties in slechte omstandigheden? Velgremmen en stortbuien zijn geen ideale combinatie..DeKerfs schreef:Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.
Had Canyon niet al eens een racefiets voorzien van schijfremmen?
Ik geloof dat ze op beide vorkpoten een klauw icm. 120mm schijf moesten gebruiken om te kunnen remmen zonder dat alles kapot zou gaan.
Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.Qprs schreef:Remprestaties in slechte omstandigheden? Velgremmen en stortbuien zijn geen ideale combinatie..DeKerfs schreef:Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.
En hoe harder iemand in het peloton kan remmen, des te hoger de stapel van fietsen en renners achter hemDeKerfs schreef:Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.Qprs schreef:Remprestaties in slechte omstandigheden? Velgremmen en stortbuien zijn geen ideale combinatie..DeKerfs schreef:Ik ben het met Wictor eens dat schijven op de weg weinig écht toevoegen.

/Marten
Schijfremmen zijn dan toch juist wel handig (makkelijker te doseren)?DeKerfs schreef:Goed werkende remmen met nog steeds slechts een paar luttele mm's contact tussen band met een niet-afwaterend-profiel en asfalt is dat nog steeds niet.
Het zal nooit fatsoenlijk remmen vergeleken met bandjes die wel remgrip bieden, maar het kan wellicht wat schelen..
Zijn schijfremmen niet aerodynamischer dan velgremmen trouwens?

Steelboy schreef:Heeft nog niemand het hier over gewicht gehad?
Mezelf schreef:Voorts is het zo dat je inderdaad met name de vork flink moet herontwerpen op sterkte. Met name de torsie die een schijfrem genereert is niet misselijk. Sub 350 gram vorken die nu al te vinden zijn op niet-per-ce-topmodellen zullen direct in gewicht aanzienlijk toenemen. Om nog maar te zwijgen over de herziene dropout/naaf verbinding, alsmede de oh zo geliefde radiale spaakpatronen...

Mooi. Eindelijk weg met een deel van het gezeik, gewoon rijden! Vooral voor amateurs lijkt de winst me behoorlijk...
- geen dure velgen meer verslijten
- nooit meer zorgen over remkracht. Wie later remt, gaat harder.
- geen wekelijks gepruts met reminstellingen meer. Canti's zijn op dat vlak gewoon niet handig. Mini-v's helpen, maar zijn eigenlijk alleen voor echt handig.
(- aangezien mijn crossfiets ook een reisfiets is: fatsoenlijke remmen op lange afdalingen met bagage.
)
- wel nog na elke 2 modderwedstrijden (duurdere) remblokken vervangen... En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.
- geen dure velgen meer verslijten
- nooit meer zorgen over remkracht. Wie later remt, gaat harder.
- geen wekelijks gepruts met reminstellingen meer. Canti's zijn op dat vlak gewoon niet handig. Mini-v's helpen, maar zijn eigenlijk alleen voor echt handig.
(- aangezien mijn crossfiets ook een reisfiets is: fatsoenlijke remmen op lange afdalingen met bagage.

- wel nog na elke 2 modderwedstrijden (duurdere) remblokken vervangen... En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Vooral voor dat laatste lijkt me een leuke. Neem maar een kopietje van de reglementen mee..mateis schreef:Mooi. Eindelijk weg met een deel van het gezeik, gewoon rijden! Vooral voor amateurs lijkt de winst me behoorlijk...
- geen dure velgen meer verslijten
- nooit meer zorgen over remkracht. Wie later remt, gaat harder.
- geen wekelijks gepruts met reminstellingen meer. Canti's zijn op dat vlak gewoon niet handig. Mini-v's helpen, maar zijn eigenlijk alleen voor echt handig.
(- aangezien mijn crossfiets ook een reisfiets is: fatsoenlijke remmen op lange afdalingen met bagage.)
- wel nog na elke 2 modderwedstrijden (duurdere) remblokken vervangen... En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Vooral voor dat laatste lijkt me een leuke. Neem maar een kopietje van de reglementen mee..didadunlop schreef:[quote="mateis] En de juryleden bij de regiowedstrijdjes uitleggen dat schijfremmen nu echt ook toegestaan zijn volgens de reglementen.

Met als reactie: "Dat zul je zelf wel getypt hebben...!". "Nee, dat staat gewoon op Internet...". "Internet... wat is dat..?"
