Ketting te lang?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bramtb
Ketting te lang?

Bericht door Bramtb » wo okt 13, 2010 3:48 pm

Er is op dit forum redelijk wat te vinden over problemen met kettingen en aandrijving en dergelijke, maar ik heb moeite bij het vinden waar mijn probleem ligt.

De ketting van mijn redelijk recent (tweedehands) aangeschafte freeride-bike slaat over als ik enigzins aanzet. Mijns inziens zijn de cassette en tandblad nog niet versleten, maar ik weet niet of de vorige eigenaar alles tegelijk heeft vervangen (wat natuurlijk wel wordt aangeraden).

Ik vermoed dat mijn ketting te lang is, want als ik de ketting voor op mijn singlering heb liggen en achter op de kleinste krans dan staan de wieltjes van mijn achterderailleur (Shimano XT shadow) niet in een verticale lijn. Echter, is mij niet duidelijk of dit voor fully's de juiste vuistregel is; is er niet juist een langere ketting nodig bij het inveren? Is de vuistregel dan dat mijn demper geheel ingeveerd moet zijn en de derailleurwieltjes dan op een verticale lijn moeten staan?

In (niet alleen extreme) afdalingen heeft mijn ketting al driemaal van mijn voorblad af gelegen (ondanks de chainguide: aangepaste Truvativ Boxguide). Is dit een logisch gevolg van een te lange ketting of kan er iets anders aan de hand zijn?

PS: overigens is de derailleur ook niet helemaal goed afgesteld (min. & max.), aangezien ik 'm niet op de kleinste krans krijg. Ik ben daar niet zo bekwaam mee, kan ik zelf aan de schroefjes draaien zonder al te veel verkeerd te doen?

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo okt 13, 2010 4:15 pm

dis een lang verhaal om dat allemaal uit te leggen

je hebt iig al gelijk met je state ment dat je derrie kooi verticaal hoort te staan in je zwaarste verzet en dat je met fully meestal moet oppassen voor de chain stretch of growth..

MAAR !
als je ketting van je voorblad afschiet (single ring) dan ligt dat aan je guide niet aan de ketting lengte,,.. de guide hoort er ALTIJD voor te zorgen dat dit NIET MOGENLIJK IS

dus guide aanpassen oid...?

maak ff 2 pics.. een met het lichtste verzet en een met het zwaartse verzet van je derrie hoe hij er dan bijstaat.. _+_ een foto van wat voor soort veersysteem je hebt..

Bramtb

Bericht door Bramtb » do okt 14, 2010 1:28 pm

Bedankt! Ik zal morgen wat foto's plaatsen.
Kunnen mijn twee problemen (overslaande ketting en niet goed functionerende chain guide) wel met elkaar te maken hebben?

Overigens heb ik dit frame:
Afbeelding
Een four-bar linkage, dus. Dat klopt, toch? Maar is daarbij sprake van chain growth?

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do okt 14, 2010 1:36 pm

ja een beetje maar niet veel..

je moet er rekening mee houden dat als je in je grootste blad zit achter en hij inveert.. (ff je demper op 1 bar zetten en erop gaan zitten ) dat als hij helemaal is ingeveerd > hoeveel dan de derrie kooi mee trektnaar voren .

zodat niet alles onder spanning komt te staan als de kooi niet verder kan ..

de kooi mag maximaal op 4 uur (groot blad achter) staan zonder belasting zodat hij enige speling heeft met inveren , hij kan maximaal tot 3uur en dan is de rek op ;)

en hij moet t liefst vertikaal staan in de kleinste versnelling...

>> maar het belangrijkste is idd de chain guide..

als deze de ketting niet op het voor-blad houd > dan kan hij zowel voor als achter doorschieten
2mm speling tussen de bovenste geleider maximaal

en maar 1-2 mm van links naar rechts.. de ketting mag nooit tussen de guide kunnen komen !

Bramtb

Bericht door Bramtb » vr okt 15, 2010 10:09 am

Hierbij de foto's!

Voor op singlering, achter op kleinste krans:
Afbeelding

Voor op singlering, achter op grootste krans:
Afbeelding

Staat van de cassette; nog niet echt versleten, maar ook geen superkwaliteit (volgens mij BBB):
Afbeelding

Boxguide en Shimano Saint bashring van onderen gezien.
Afbeelding
Zoals je ziet is de Boxguide iets aangepast (op maat gesneden) en is de plastic 'Outer Box' (zoals Truvativ dat noemt) niet gemonteerd, omdat dat niet paste met de bashring. De keren dat mijn ketting eraf liep, viel hij aan de binnenkant, wat dus betekent dat er teveel ruimte zit tussen de ketting en de plastic 'Inner Box'. Wat moet ik doen om dit aan te passen?

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr okt 15, 2010 12:10 pm

te zien aan de kooi zou er wel een link of missch 2 eruit kunenn bij je kettign..

de guide is vast gezet op je BB .. dus je kan geen spacers toevoegen tussen je ISCG tabs.. om hem verder naar binnen te brengen ..

je zou eventueel duppies tussen de plastic geleider kunnen doen om je ketting beter in te sluiten ? ? ?

anders toch eens zoeken naar een andere guide.. >? maar duppies is goedkoper en je ziet er niks van ;)

Bramtb

Bericht door Bramtb » vr okt 15, 2010 6:55 pm

Bedankt voor je hulp, Cyberhawk!
Ik weet niet wat je met duppies bedoelt (jawel, ik kom nog wel uit het gulden-tijdperk), maar ik vind wel wat om tussen de plastic geleider te doen!

PS: ik moet m'n derailleur ook nog wat beter afstellen. Het mag niet zo zijn dat het bovenste derailleurwieltje het grootste kransje van m'n cassette raakt. Volgens mij is dit nu wel het geval (alleen bij de grootste krans), want dat geeft een naar geluid...

In ieder geval bedankt voor je hulp.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 15, 2010 8:55 pm

Als je toch alleen met singlering rijdt is het misschien ook een idee om met een kortere kooi te gaan rijden. Daarmee krijg je volgens mij ook wat meer spanning op je ketting. Kan misschien ook helpen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di okt 19, 2010 12:21 pm

Bramtb schreef:Bedankt voor je hulp, Cyberhawk!
Ik weet niet wat je met duppies bedoelt (jawel, ik kom nog wel uit het gulden-tijdperk), maar ik vind wel wat om tussen de plastic geleider te doen!

PS: ik moet m'n derailleur ook nog wat beter afstellen. Het mag niet zo zijn dat het bovenste derailleurwieltje het grootste kransje van m'n cassette raakt. Volgens mij is dit nu wel het geval (alleen bij de grootste krans), want dat geeft een naar geluid...

In ieder geval bedankt voor je hulp.
stel schroefje aan de achterzijde indraaien.. dan kom de derrie verder naar achteren toe .. maar met een shadow derrie heb je dat niet meer dacht ik :|

Plaats reactie