GF rig van single speed naar 8speed en vice versa

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
red_vfr
GF rig van single speed naar 8speed en vice versa

Bericht door red_vfr » zo nov 14, 2010 8:55 pm

hallo,

Ik rij al weer ene tijdje op me eerste mtb, de gf rig single speed. Dat single speed bevalt me opzich prima voor in het bos, schoorl enzo. Maar als het droog is wel ik ook 1 a 2 keer per week op de fiets naar het werk. Met die nattigheid en smerigheid op de weg zie ik dat op de race fiets niet zo zitten. Toen kwam ik op het idee om een tweede wielset te nemen voor de rig met achter een naaf voor cassette. Dan een losse derauilleur hanger om te kunnen schakelen. het doel is dat het eenvoudig omgebouwd moet kunnen worden, binnen 5 a 10minuten.

Via de tweedehands markt een setje FSA XC-290 gekocht en schwalbe marathon bandjes 40mm daarom heen. Ook een derailleur met schakelaar LX gekocht. Hier heb ik 1 buitenkabel om heen gelegd en de schakelaar was niet compleet, met een stuur bidon houder, wat gekunsteld en hier het resultaat. Ik kan met de twee wielsets eenvoudig wisselen. Kettingen wissel ik met een powerlink, mag maar eenmalig, maar dat is marketing toch?

Afbeelding

Detail van schakelaar:

Afbeelding

Detail van derailleur:

Afbeelding

het derailleur oog klem ik met de QR vast, geen extra verbinding, zoals je normaal gesproken ziet. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, wat kan er fout gaan??

Ook heb ik geen chainguide, paar test tochtjes gemaakt, en lijk dit niet te missen. of loop ik hier een risico dat de ketting er af en toe af vliegt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo nov 14, 2010 10:52 pm

Mooie huisvlijt! Als je er het bos mee in gaat kan de ketting er makkelijk aan de binnenkant aflopen (en dat zal hij ook doen). Maar das makkelijk met een Jumpstop o.i.d. op te lossen.

Goed bezig!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

ott

Bericht door ott » ma nov 15, 2010 7:25 am

Done that, did that. Jumpstop is een must. Kan ie genoeg kabel treken als je het stuur draait? Doe dan ook nog even een tiewrap in de buurt van de der. hij maakt wel een erg rootte bocht.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

red_vfr

Bericht door red_vfr » ma nov 15, 2010 7:48 am

ott schreef:Done that, did that. Jumpstop is een must. Kan ie genoeg kabel treken als je het stuur draait? Doe dan ook nog even een tiewrap in de buurt van de der. hij maakt wel een erg rootte bocht.
Ik verwacht niet dat ik hiermee het bos in ga, misschien later eens of als ik richting zuidlimburg of ardennen ga. Zal eens kijken voor een jumpstop.

Die extra tyrap is misschien nog wel handig. de gehele kabel zit nu met twee tyraps. Dit om ook makelijk te kunnen wisselen. Eens ff kijken of ik hier wat anders voor kan vinden evt.

Plaats reactie