Ik rij al weer ene tijdje op me eerste mtb, de gf rig single speed. Dat single speed bevalt me opzich prima voor in het bos, schoorl enzo. Maar als het droog is wel ik ook 1 a 2 keer per week op de fiets naar het werk. Met die nattigheid en smerigheid op de weg zie ik dat op de race fiets niet zo zitten. Toen kwam ik op het idee om een tweede wielset te nemen voor de rig met achter een naaf voor cassette. Dan een losse derauilleur hanger om te kunnen schakelen. het doel is dat het eenvoudig omgebouwd moet kunnen worden, binnen 5 a 10minuten.
Via de tweedehands markt een setje FSA XC-290 gekocht en schwalbe marathon bandjes 40mm daarom heen. Ook een derailleur met schakelaar LX gekocht. Hier heb ik 1 buitenkabel om heen gelegd en de schakelaar was niet compleet, met een stuur bidon houder, wat gekunsteld en hier het resultaat. Ik kan met de twee wielsets eenvoudig wisselen. Kettingen wissel ik met een powerlink, mag maar eenmalig, maar dat is marketing toch?

Detail van schakelaar:

Detail van derailleur:

het derailleur oog klem ik met de QR vast, geen extra verbinding, zoals je normaal gesproken ziet. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, wat kan er fout gaan??
Ook heb ik geen chainguide, paar test tochtjes gemaakt, en lijk dit niet te missen. of loop ik hier een risico dat de ketting er af en toe af vliegt.