Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
willem12
QR 9mm, QR 15mm, Steekas 20mm ---- Uitleg gezocht
Bericht
door willem12 » ma dec 06, 2010 11:09 am
Vrienden,
Ik ben opgegeroeid met 9mm QR maar kijk nu naar nieuwe vorken en zie ook 15mm QR en 20mm steekas, sterker zelf, voor Fox 29 vorken kun je langzamerhand 9mm QR vergeten.
Vragen:
Wat wordt nu de nieuwe standaard? Gaan we nu naar 20mm steekas of gaat het 15mm QR worden? 20mm steekas voor de downhill boys en 15mm qr voor all mountain/xc?
Ombouwen. Er is bijv. bij Chris King wel conversie mogelijk van 15mm naar 20mm maar niet van 9mm naar 15/20mm. Klopt dat?
Hoe is de kwaliteit van de 15mm assen van de verschillende leveranciers. Zag netin in ander topic dat de 15mm Shimano XT volledig wordt afgebrand. Hoe zit dat met overige merken?
Voor zover ik het nu kan overzien moet ik voor een Fox 2011 vork ook een nieuw voorwiel laten spaken met een 15mm as....

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » ma dec 06, 2010 11:14 am
Hope naaf kopen. Zijn ombouwbaar van 9 naar 15 en 20MM. Dus volgens mij redelijk future proof.
Ik denk zelf dat de QR 9mm eruit gaat voor MTB toepassingen (zegt hij die vrijdag een QR vork heeft gekocht omdat ie zo goedkoop was). De eerste vaste vorken met steekas zijn er ook al (Salsa en Waltworks).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
mateis - Berichten:1354
Bericht
door mateis » ma dec 06, 2010 11:27 am
Wat voor vork, waar, hoeveel? Ben nog op zoek naar een goede deal op een Reba oid.
15mm Wordt de nieuwe xc/am standaard wel. Rockshox deed eerst (wel met enige reden: onnodige extra standaard) moeilijk, maar maakt Reba's etc. nu ook met 15mm as ipv 20mm, zoals vorig jaar nog. Shimano en Fox winnen van Sram en Rockshox, kortom. Maar wat Dida zegt: veel nieuwe naven zijn/worden ombouwbaar en ik denk dat dat tegenwoordig een koopargument is. King is gewoon heftig verouderde technologie (auw

).
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » ma dec 06, 2010 11:46 am
Nah was iemand bij wie die OEM in de fiets zat (Reba RL) en die liever een vaste vork wou. Mooi prijsje om eens kennis te maken met verende vorken. Ben trouwens al wel genezen van het PM virus. Bleh doe mij maar IS. Ik hou niet zo van zwakke magnesium schroefdraden in je vorkbeen. Als ze nu af fabriek al van een helicoil waren voorzien.
maar Als King wel kan wisselen tussen 15 en 20 vind ik ze wel redelijk futurproof. QR gaat er toch uit..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
willem12
Bericht
door willem12 » ma dec 06, 2010 12:05 pm
Hmm, Voor bijv mijn Chris King Iso 9mm QR komt dat neer op:
Chris King Adjustable Clamp ISO 9mm to 15mm
Chris King 15mm Conversion Kits - 9mmQR to 15mm Kit
99$ bij BikeBling en 80$ bij AspireVelotech (out-of-stock)
Da's toch wel bijna over het randje qua kosten..
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
GTLTS
Bericht
door GTLTS » ma dec 06, 2010 12:10 pm
Ik denk niet dat er veel aan de hand is. Zoals Didadunlop al zegt zijn er al naven die je naar elke mogelijke standaard kunt ombouwen; met Hope zit je veilig en met DT Swiss naven kun je geloof ik -sowieso met de 240- alle kanten op.
Voordat ik de knoop had doorgehakt om een Hope 15mm naaf te kopen heb ik eens rondgekeken naar CK naven en ben toen inderdaad gestuit op het feit dat hun 9mm naven niet om te bouwen zijn naar 20mm vanwege de kleinere lagers (vandaar ook dat ze die naven aan de straatstenen niet kwijtraken).
Uiteindelijk ben ik op Hope uitgekomen omdat het een soort AK47 of Landrover onder de naven is; misschien kwalitatief niet het meest hoogstaand maar je kunt er in de rimboe van timboektoe onderdelen voor krijgen en als er in de fietsenbranche een nieuwe 17mm standaard komt weet je dat Hope er als eerste bij is met adapters.
Om terug te komen op je vragen. Ik denk dat 9mm langzaam aan het verdwijnen is als gangbare standaard. Het scheelt vorkfabrikanten natuurlijk ook een hoop R&D als je stijfheid gewoon makkelijk verkrijgt door er een steekas in te rammen. Afgezien van bv. de Girvin/Noleen vorken reden de meeste verende 9millimeters als oude Amerikaanse slagschepen.
Ik heb nog niet gereden met m'n 15mm naaf maar ik ga er vanuit dat de kwaliteit van de naaf identiek is aan de 20mm en 9mm van Hope. Bij merken die een compleet nieuwe naaf ontwikkelen moet je dat nog maar afwachten.
-
GTLTS
Bericht
door GTLTS » ma dec 06, 2010 12:27 pm
mateis schreef:
15mm Wordt de nieuwe xc/am standaard wel. Rockshox deed eerst (wel met enige reden: onnodige extra standaard) moeilijk, maar maakt Reba's etc. nu ook met 15mm as ipv 20mm, zoals vorig jaar nog. Shimano en Fox winnen van Sram en Rockshox, kortom. Maar wat Dida zegt: veel nieuwe naven zijn/worden ombouwbaar en ik denk dat dat tegenwoordig een koopargument is. King is gewoon heftig verouderde technologie (auw

).
Er komen/zijn zelfs SID-vorken met steekas. Das toch wel echt het inluiden van de "dood" van 9mm.
Het is trouwens een beetje een andere discussie maar ik denk niet dat Sram en RS op dat punt hebben verloren van Shimano en Fox. Ze hebben die twee de markt laten aftasten en hun de kritiek van de nieuwe standaard op zich laten nemen. En nu hobbelen ze achter het Sram imperium aan; Fox is genoodzaakt 'betaalbare' vorken te gaan bouwen en Shimano staat voorovergebogen met de broek op de knieën. Hun toplijnen XT (ughe, ughe...wat daar nog van over is afgezien van de crankset) en XTR worden compleet zoekgeconcurreerd door de gebundelde krachten van X9, XO, XX, juicy ultimates, Elixirs en ga zo maar door...
Laten we het over King maar niet hebben. Die heeft zelfs besloten om fietsen te gaan bouwen

-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » ma dec 06, 2010 1:14 pm
GTLTS schreef:Ik denk niet dat er veel aan de hand is. Zoals Didadunlop al zegt zijn er al naven die je naar elke mogelijke standaard kunt ombouwen; met Hope zit je veilig en met DT Swiss naven kun je geloof ik -sowieso met de 240- alle kanten op.
Nee. Volgens mij heb je de 240s en de 240s OS waarbij enkel de OS voor alle standaarden (afgezien van 9mm) werkt. Maar dat weet ik niet zeker. Beetje gelijk aan King.
Hope is idd de Ak47 van naven. Werkt altijd en overal adapters voor. Prijs is ook nog eens aangenaam. Voor de prijs van die King conversion kit heb je een nieuwe Hope naaf.
-
GTLTS
Bericht
door GTLTS » ma dec 06, 2010 1:39 pm
didadunlop schreef:GTLTS schreef:Ik denk niet dat er veel aan de hand is. Zoals Didadunlop al zegt zijn er al naven die je naar elke mogelijke standaard kunt ombouwen; met Hope zit je veilig en met DT Swiss naven kun je geloof ik -sowieso met de 240- alle kanten op.
Nee. Volgens mij heb je de 240s en de 240s OS waarbij enkel de OS voor alle standaarden (afgezien van 9mm) werkt. Maar dat weet ik niet zeker. Beetje gelijk aan King.
Hope is idd de Ak47 van naven. Werkt altijd en overal adapters voor. Prijs is ook nog eens aangenaam. Voor de prijs van die King conversion kit heb je een nieuwe Hope naaf.
Ik heb eens even gezocht en inderdaad je hebt gelijk. De 240s QR kun je niet ombouwen naar 15mm.
Je kunt je trouwens afvragen of het verschil tussen een Hope en een CK voornaaf net zo groot is als tussen hun achternaven...
-
cyberhawk
-
Contacteer:
Bericht
door cyberhawk » ma dec 06, 2010 2:07 pm
hope = kiss
Keep It Simple and Stupid !
and it works !

-
Chmod
Bericht
door Chmod » ma dec 06, 2010 7:56 pm
vergeet de 9mm steek niet in je verhaal

-
Heckler
Bericht
door Heckler » ma dec 06, 2010 7:56 pm
Ik ben ook een goede klant van Hope

remmen zijn ok nog eens top.
Maar voor de volledigheid, er is ook nog de 9mm steekas. Mijn Ritchey WCS set uit de 90's heeft dat al bijvoorbeeld, destijds onder het motto "suspension" naaf. Meer recent levert DT het nog en ook On-One voor een zacht prijsje:

Common sense was never common
-
red_vfr - Berichten:84
Bericht
door red_vfr » ma dec 06, 2010 9:47 pm
speelt dit trouwens alleen bij de vooras/voor hub? of achter ook?
Daar heb je al twee stijve driehoeken natuurlijk, maar onderling verbinden maakt ze nog stijver en minder rotatie van het wiel natuurlijk.
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » ma dec 06, 2010 10:14 pm
achter as heb je ook verschillende standaarden. x142, 135MMqr, 135MM 12mm as etc etc en dan heb ik het nog steeds niet over de bredere naven...
Wat ik me trouwens wel afvraag. Is een 100MM bolt on vooras niet even stijf als een 15mm steekas? Volgens mij kan je met bolt on ook al een hoop winnen qua stijfheid.
-
Bericht
door mateis » di dec 07, 2010 10:28 am
Maar een bolt-on is nogal onpraktisch, zeker vóór (ivm vervoer enzo).
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » di dec 07, 2010 11:22 am
Hoezo onpraktisch qua vervoer?
Als ik zie hoeveel handelingen je moet verrichten bij een steekas/maxle is een as met moeren even makkelijk als een QR..
Als je de as goed inkort dan hoef je ook maar minimaal gebruik te maken van een ringsleutel oid.
ow ja ik bedoel dus een vaste as met moeren en niet twee bouten links en rechts in de naaf. Sorry voor de onduidelijkheid.
-
two-one - Berichten:97
Bericht
door two-one » di dec 07, 2010 1:20 pm
20mm naven zijn nu eenmaal iets zwaarder, en de meeste QR schijfnaven zijn zonder al te veel moeite te her-ontwerpen voor QR15.
Daarnaast is die 9mm QR absoluut geen "throughaxle", maar gewoon een throughbolt. De truc van deze aangepaste QR is dat je er simpelweg meer klemming mee kunt genereren, maar je kan het geen "as" noemen! QR15 of 20mm is dus echt stijver...
maar desondanks heeft ik ook zon 9mm QR voor mijn 29er starre vork genomen, een beetje extra stijfheid is wel welkom met een stalen vork van 485mm

-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » di dec 07, 2010 2:05 pm
Daarnaast is die 9mm QR absoluut geen "throughaxle", maar gewoon een throughbolt. De truc van deze aangepaste QR is dat je er simpelweg meer klemming mee kunt genereren, maar je kan het geen "as" noemen! QR15 of 20mm is dus echt stijver...
Leg mij dan eens het verschil uit tussen een through axle en een through bolt. En waarom QR15 en 20 "dus" stijver is. Een stalen as kan even stijf zijn als een oversized alu buis mijns inziens.
-
Bericht
door mateis » di dec 07, 2010 3:07 pm
didadunlop schreef:Hoezo onpraktisch qua vervoer?
Als ik zie hoeveel handelingen je moet verrichten bij een steekas/maxle is een as met moeren even makkelijk als een QR..
Heb je ooit een Maxle in handen gehad? Als je het mij vraagt is dat
nog makkelijker dan een QR, want je hoeft niet eens op te letten of je wiel wel netjes in de dropout staat... Echt wel een fijn ontwerp m.i.

-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » di dec 07, 2010 6:29 pm
Nee ik kijk alleen naar de hoeveelheid handelingen. Maar ik ben wel benieuwd en geintresseerd..

-
Chmod
Bericht
door Chmod » di dec 07, 2010 7:05 pm
die 9mm steek maakt heel de boel wel een hoop stijver. Probeer het ook eens op je 10mm achterbrug, je valt achterover hoeveel extra stijfheid je in je frame kan krijgen.
wil je dan een soort QR of bolt-on, jouw keuze.

-
GTLTS
Bericht
door GTLTS » wo dec 08, 2010 12:05 pm
Het verschil is indrukwekkend inderdaad. Mijn oude Peeler was nog van de generatie 9mm en de achterbrug was all over the place. Een 10mm erin bracht een wereld van verschil.
Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat het voor m'n Nicolai dan weer niet uitmaakt; 9 of 10mm 135 is even om even.