10 mm bolt up Hope Pro II conversion
Moderator:Beheerders
Hoi, ik wil een wielset met Hope proII naven aanschaffen (QR). Nu zag ik dat deze om te bouwen zijn met een 10 mm bolt up kitje.
Is dit bedoeld voor quick release drop outs of voor een steek-as variant?
Ik zou de achterkant van mijn bike met QR dropouts namelijk wel stijver willen maken. Zou een dergelijke ombouw verschil maken?
Is dit bedoeld voor quick release drop outs of voor een steek-as variant?
Ik zou de achterkant van mijn bike met QR dropouts namelijk wel stijver willen maken. Zou een dergelijke ombouw verschil maken?
Die 10x135mm zijn bedoeld voor 'normale' qr-uitvaleinden. Je hebt dus naast die kit ook nog een nieuwe 10mm 'qr' nodig (DT rws, Hadley bolt through (geen qr) of goedkoop van Superstar Components).
Ik ben voornemens hetzelfde te doen met mijn Turner Nitrous, heb de kit alleen nog niet in huis. En terwijl ik bezig ben, misschien ook aan de voorkant een 9mm bolt-through monteren... Die DT rws-jetsers zijn alleen niet zo makkelijk/snel in gebruik als een normale qr.
Ben ook benieuwd naar ervaringen! Op MTBR.com is de communis opinio dat het toch wel aardig wat zou schelen.
Ik ben voornemens hetzelfde te doen met mijn Turner Nitrous, heb de kit alleen nog niet in huis. En terwijl ik bezig ben, misschien ook aan de voorkant een 9mm bolt-through monteren... Die DT rws-jetsers zijn alleen niet zo makkelijk/snel in gebruik als een normale qr.
Ben ook benieuwd naar ervaringen! Op MTBR.com is de communis opinio dat het toch wel aardig wat zou schelen.
- didadunlop
Ik zou wel even kijken of het een 10MM thru axle is of 10MM bolt on.
Mijn Hope SS naaf is 10MM bolt on. In het midden van de as is ie echter smaller (qr maat). Dus een 10MM RWS skewer of Hadley as e.d. passen er niet doorheen.
Bolt on is volgens mij hetzelfde als bolt up. Dus twee M10 bouten links en rechts. Dat wil niet zeggen dat er direct een 10MM thru axle in past.
Maar goed ik kan me ook vergissen.
edit:
Ow ja op de site staat dat de nieuwe assen van de normale pro2's een 10MM thu axle type zijn. Maar ik zou wel even navragen of jouw assen dat ook zijn of dat het niet toevallig een oude naaf is.
Mijn Hope SS naaf is 10MM bolt on. In het midden van de as is ie echter smaller (qr maat). Dus een 10MM RWS skewer of Hadley as e.d. passen er niet doorheen.
Bolt on is volgens mij hetzelfde als bolt up. Dus twee M10 bouten links en rechts. Dat wil niet zeggen dat er direct een 10MM thru axle in past.
Maar goed ik kan me ook vergissen.
edit:
Ow ja op de site staat dat de nieuwe assen van de normale pro2's een 10MM thu axle type zijn. Maar ik zou wel even navragen of jouw assen dat ook zijn of dat het niet toevallig een oude naaf is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Bedankt voor de reacties!
Voorzover ik de plaatjes kan beoordelen is het bij de door mij bedoelde "bolt-up" versie de bedoeling dat de as aan beide zijden wordt vastgezet met bouten. Ik ga er dan ook van uit dat er geen QR/skewer doorheen kan zoals didadunlop ook schreef. (misschien is hier een aparte oplossing voor) Dit vindt ik ook niet belangrijk want ik denk juist dat het op deze wijze vastzetten mijn achterbrug stijver kan maken. Of zie ik dat verkeerd?
Voor de duidelijkheid. Ik rijd op een Giant VT uit 2005.
Voorzover ik de plaatjes kan beoordelen is het bij de door mij bedoelde "bolt-up" versie de bedoeling dat de as aan beide zijden wordt vastgezet met bouten. Ik ga er dan ook van uit dat er geen QR/skewer doorheen kan zoals didadunlop ook schreef. (misschien is hier een aparte oplossing voor) Dit vindt ik ook niet belangrijk want ik denk juist dat het op deze wijze vastzetten mijn achterbrug stijver kan maken. Of zie ik dat verkeerd?
Sorry voor de verwarring... Ik dacht dat je de versie met 10mm doorlopende qr-as (through bolt qr, aldus Shiggy van MTBR) wilde hebben. Through bolt qr en bolt on zijn beide opties met de Pro II. Dat is idd, zoals Cyber zegt, handig van Hope.Druuf schreef:Bedankt voor de reacties!

Maar Chmod, vertel, merk je verschil? Veel?
Maar als je de sequentie van alles op een rijtje zet is het toch duidelijk?
1. Hope introduceert de Pro II, ding is compatibel met qr en bolt on
2. DT introduceert rws 10mm as
3. Hope wil die mogelijkheid ook bieden aan haar klanten, maar dat gaat helaas niet met de toenmalige as. Dus men ontwikkelt een nieuwe as die wel met alles werkt (zie post Dida) en biedt - zelfs nog enigszins betaalbaar ook - de nieuwe as ook aftermarket aan met de juiste doppen om als 10mm trough bolt qr te gebruiken? Dat is volgens mij de situatie, alleen niet alle shops geven die info even duidelijk (of zijn zich ervan bewust)
Met net gereedschap zou je de as idd zelf ook kunnen doorboren. Maar daar heeft niet iedereen toegang toe, laat staan de mogelijkheid om zelf zo'n nette stalen as met mooie afgeronde overgangen te (laten) draaien.

1. Hope introduceert de Pro II, ding is compatibel met qr en bolt on
2. DT introduceert rws 10mm as
3. Hope wil die mogelijkheid ook bieden aan haar klanten, maar dat gaat helaas niet met de toenmalige as. Dus men ontwikkelt een nieuwe as die wel met alles werkt (zie post Dida) en biedt - zelfs nog enigszins betaalbaar ook - de nieuwe as ook aftermarket aan met de juiste doppen om als 10mm trough bolt qr te gebruiken? Dat is volgens mij de situatie, alleen niet alle shops geven die info even duidelijk (of zijn zich ervan bewust)
Met net gereedschap zou je de as idd zelf ook kunnen doorboren. Maar daar heeft niet iedereen toegang toe, laat staan de mogelijkheid om zelf zo'n nette stalen as met mooie afgeronde overgangen te (laten) draaien.

- cyberhawk
- Contacteer:
neeeeeeeee
er zijn nu 4 soorten assen (check CRC zoeken op hope conversion)
een voor QR
een voor bolt on
een voor 10mm thru..
en 12mm
nu snap ik dat de laatste 2 nauw luisterd qua passing
maar de eerste 2 vind ik nergens op slaan.. dat had er 1 kunne zijn...
zowiezo ben ik trug gevallen van hun..
want de foto erboven is mn 2de as die ik brak binne ene jaar rijden !
en na 2 mails nooit meer wat gehoord van hope.. ollie heeft er ook al eens een gebroken gezien ..maar nog nooit gehoord dat een rijder er 2 ! brak.
ik ben de eerste
maakt het er nog niet beter op dat ik nooit antwoord heb gehad...
kreeg 1 as als garantie.. daarna aangegeven waar de ontwerpfout zat (45gr hoek in de as) nooit meer wat vernomen..
maar goed ..t blijven goede naven voor de rest..
er zijn nu 4 soorten assen (check CRC zoeken op hope conversion)
een voor QR
een voor bolt on
een voor 10mm thru..
en 12mm
nu snap ik dat de laatste 2 nauw luisterd qua passing
maar de eerste 2 vind ik nergens op slaan.. dat had er 1 kunne zijn...
zowiezo ben ik trug gevallen van hun..
want de foto erboven is mn 2de as die ik brak binne ene jaar rijden !
en na 2 mails nooit meer wat gehoord van hope.. ollie heeft er ook al eens een gebroken gezien ..maar nog nooit gehoord dat een rijder er 2 ! brak.
ik ben de eerste

kreeg 1 as als garantie.. daarna aangegeven waar de ontwerpfout zat (45gr hoek in de as) nooit meer wat vernomen..
maar goed ..t blijven goede naven voor de rest..

- didadunlop
http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ARassy.PDF
Er zijn er maar 3.
Er is geen bolt on meer voor de geared pro2. Alleen voor de singlespeed versie is er een bolt on.
Er zijn er maar 3.
Er is geen bolt on meer voor de geared pro2. Alleen voor de singlespeed versie is er een bolt on.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- cyberhawk
- Contacteer:
ja joh ?didadunlop schreef:http://www.hopetech.com/webtop/modules/ ... ARassy.PDF
Er zijn er maar 3.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=11825
ik zou dan maar snel bestellen.........
- didadunlop
Ach ik heb alleen de ss versie:).
Maar ik vraag me dus wel af of deze as past in de nieuwe pro2 naven. Aangezien hij niet zo standaard leverbaar is volgens mijn PDF link.
Misschien is de hope site ook niet up to date.
Maar ik vraag me dus wel af of deze as past in de nieuwe pro2 naven. Aangezien hij niet zo standaard leverbaar is volgens mijn PDF link.
Misschien is de hope site ook niet up to date.
- cyberhawk
- Contacteer:
ja das mooi 
Maar heeft druuf ook een ss naaf ?
Iig hoef je nie bang te zijn met passingen
Hope bracht pro2 uit..
Na enige scheurende naaf flensen hebben ze de een kant dikker gemaakt van de hub shell.. Weet ff nie welke kant nu 123..
Dit jaar hebben ze de body met naald lagers geupdate maar hiervoor heb je een andere spacer nodig voor de body zelf..
Zover ik alles heb bij gehouden.. Zijn de assen nog steeds 't zelfde.. En past ie gewoon.. Dus druuf.. Heb je een normale hub.. Snel crc bezoeken..
Nu ik er aan denk.. Moet ie wel een normale hub hebben voor gears want de ss naaf word nu alleen nog bolt on geleverd.. Wegens de toepassingen ervan..
Fijne kerst allen

Maar heeft druuf ook een ss naaf ?
Iig hoef je nie bang te zijn met passingen
Hope bracht pro2 uit..
Na enige scheurende naaf flensen hebben ze de een kant dikker gemaakt van de hub shell.. Weet ff nie welke kant nu 123..
Dit jaar hebben ze de body met naald lagers geupdate maar hiervoor heb je een andere spacer nodig voor de body zelf..
Zover ik alles heb bij gehouden.. Zijn de assen nog steeds 't zelfde.. En past ie gewoon.. Dus druuf.. Heb je een normale hub.. Snel crc bezoeken..
Nu ik er aan denk.. Moet ie wel een normale hub hebben voor gears want de ss naaf word nu alleen nog bolt on geleverd.. Wegens de toepassingen ervan..
Fijne kerst allen

Die 10mm thru axl heeft m'n frame van flexy naar stijf gemaakt. Het lijkt wel dat ik een nieuw frame heb. Echt de moeite. Ironhorse MKIIImateis schreef:Maar Chmod, vertel, merk je verschil? Veel?
Die bolt-in, die staat op m'n Blkmrkt Riot met SS naaf.
Zoalnge je de patten maar stevig op elkaar kunt drukken en zo de achteras als versteviging kunt gebruiken, doe je voordeel. Met een gewone qr heb ik het gevoel dat deze maar net je wiel in de fiets houdt.