Repareren stuckdown demper

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bramtb
Repareren stuckdown demper

Bericht door Bramtb » vr feb 11, 2011 10:06 pm

Na de halleluja-stemming van het succesvol (?) onderhoud van de luchtkamers en het opnieuw bevestigen van de losgeraakte 'dustwiper' van mijn X-fusion demper (zie thread), zit ik met een volgend probleem.

Tijdens de eerste rit na het onderhoud merkte ik dat ik last heb van 'stuckdown' van de demper (lucht van de positieve luchtkamer naar de negatieve luchtkamer, waardoor de demper niet meer terug omhoog komt). Is dit zelf te repareren? Dit filmpje maakt mij nogal huiverig om het zelf te doen. Of bestaat er een betere methode?

Overigens heb ik in het onderhoud de ringetjes niet vervangen en heb ik geen speciaal daartoe bestemde olie gebruikt (maar gewoon smeerolie).

PS: ik heb de demper al opgepompt tot 250PSI, maar daarmee komt de shockstroke slechts tot een kleine 40 mm ipv de normale 57.

Ik hoor graag of er ervaringsdeskundigen zijn met tips & tricks.

Lautje

Bericht door Lautje » za feb 12, 2011 11:07 am

Volgens mij heb je een hele goede kans dat het sowieso een goede knal gaat geven. Er zit namelijk druk op een kamer die je niet even kunt aflaten met een ventiel oid.

TomG

Bericht door TomG » za feb 12, 2011 11:31 am

inderdaad oppassen, grote kans dat je de behuizing door de kamer schiet.
Goede manier om hem tegen te houden is een doek door de eyelet van de piston trekken (en daar laten zitten 8) ) Dan knalt ie daar in.

Fox heeft een goede online handleiding over wat te doen (niet 100% gelijk aan een x-fusion maar close enough)

Lautje

Bericht door Lautje » za feb 12, 2011 11:52 am

Ik had het idd met een Fox DHX 5 demper. De LBS had speciaal oorbeschermers opgedaan. Bij Fox had het wat met de seals te maken. Die zijn toen vervangen. Als je de druk er af laat, is de oorzaak nog niet opgelost!

TomG

Bericht door TomG » za feb 12, 2011 3:12 pm

bij fox zijn/waren het de o-ringen die lekten.

Neem aan dat het bij x-fusion niet anders is. Maar Lautje heeft hoe dan ook gelijk, met alleen openen ben je er zeker nog niet, en het is echt een hoop druk dat er op staat dus weet waar je aan begint.......

Bramtb

Bericht door Bramtb » za feb 12, 2011 3:44 pm

Heren, bedankt voor de reacties. Wellicht heb ik de o-ringen en buitenhuls niet dik genoeg gesmeerd. Nu lijkt de demper nog niet helemaal stuck-down, aangezien deze nog niet helemaal tot het onderste oog zit (zo lees ik ook bij de concullega's van mountainbike.nl).

Op mtbr.com lees ik hier dat er alternatieven bestaan voor het openen van een stuckdown demper. Zo kan ik een opening vinden in de dustwiper om met een holle (injectie)naald de lucht langzaam te laten ontsnappen. Iemand dat al eens gedaan?

Overigens heb ik al contact opgenomen met de Duitse leverancier van X-Fusion voor een sealkitje.

Bramtb

Bericht door Bramtb » vr feb 18, 2011 11:09 am

Niemand ooit zelf getracht de negatieve luchtkamer van een stuckdown-demper te laten leeglopen met een naald (o.i.d.)? Dan begin ik er wellicht ook niet aan...

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr feb 18, 2011 11:56 am

Jah doorprikken en nieuwe erin zetten lijkt mij de oplossing.

Zo maar openschroeven zorgt er ook voor dat je veel stress op de laatste stukken schroefdraad zet. Als een van die stukken dan afbreekt ben je wsl nog verder van huis.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

cyberhawk
Contacteer:

Re: Repareren stuckdown demper

Bericht door cyberhawk » vr feb 18, 2011 12:55 pm

Bramtb schreef: Overigens heb ik in het onderhoud de ringetjes niet vervangen en heb ik geen speciaal daartoe bestemde olie gebruikt (maar gewoon smeerolie).

Afbeelding

dan is het geen onderhoud.

Bramtb

Bericht door Bramtb » vr feb 18, 2011 3:04 pm

Klopt, het was ook niet zozeer onderhoud, cyberhawk. Maar het was wel noodzakelijk om de demper destijds te openen omdat de dustwiper uit de opening was geraakt. Het lukt me nog niet een setje nieuwe seals via de Duitse X-Fusion importeur te bemachtigen (geen reactie).
Gelukkig heb ik nog een reservedemper (Manitou 3way swinger) liggen.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr feb 18, 2011 3:13 pm

ja owkee..

maar als je dan onderhoud doet.. gebruik dan geen willekeurige olie,.,.

soms maakt dat meer stuk dan goed..

sommige olien werken niet samen of gaan verkleven of lossen dingen op of tasten ze aan..

ik heb ook mn eigen partij aan foutjes nu meegemaakt.. en t enige wat je kan doen is je ervaring delen :arms:

dat met die naald zou kunnen werken mits je wel nieuwe seals heb om ze te vervangen..

em als ik het zo hoor ,. kijk eens of je een foxje RP kan bemachtigen
lijkt me beter en makkelijker te onderhouden als de x-fusion..
iig zijn er makkelijk aan seals te komen ;)

Plaats reactie