Nuvinci Naaf voor MTB?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
tizzle
Contacteer:
Nuvinci Naaf voor MTB?

Bericht door tizzle » vr jan 28, 2011 8:06 am

Volgens de site niet geschikt voor MTB toepassingen

http://www.fallbrooktech.com/dutch/NuVinci.asp

Maar Dit beginnen toch wel leuke fietsen te worden

http://www.ellsworthbikes.com/bikes/mou ... vinci-360/

Belt drive, traploze naafversnelling, nu alleen nog meer fully's met een constante kettinglijn en dan krijgen we echt leuke fietsen :)

Afbeelding

Afbeelding

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jan 28, 2011 8:53 am

Ik heb een keer een nuvinci mogen oppakken en het ding is echt enorm zwaar! Iets minder dan 4 kilo.

Het werkt zo uit mijn hoofd met een toridiale CVT met frictievloeistof. Dus geen CVT in de DAF zin des woord.

Er is een dp lid wat er een heeft. Was er op het NK van vorig jaar bij. JJ weet jij nog wie ik bedoel?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

baron062

Bericht door baron062 » vr jan 28, 2011 9:25 am

Er is nu ook een lichte uitvoering, de N360. Met 2.5 kg is dat al een stuk beter....

http://www.fallbrooktech.com/docs/A4_N3 ... _Dutch.pdf

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jan 28, 2011 10:14 am

Ow dat wist ik niet. Misschien een idee voor de Big Dummy..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

azibi

Bericht door azibi » vr jan 28, 2011 10:59 am

Ik heb er wel eens 1 geprobeerd in een stadsfiets. Vond het vooral sponzig/inefficiënt aanvoelen. Komt naar mijn idee absoluut niet in de buurt van bv een Rolhoff.

walter

Bericht door walter » vr jan 28, 2011 3:43 pm

NuVinci® schreef: Verbeterd en lichter ontwerp maakt de N360 ideaal voor een nog breder
scala van fietsen… van comfortfietsen/cruisers, woon-werkverkeer- en
hybride fietsen tot aan mountainbikes.
Tot aan mountainbikes, lees ik, niet tot en met.
Of ben ik nu aan het muggenziften ?

Singlespeed looks, dus lekker clean.
Traploos, dus geen grote stappen a la Alfine 8 speed.
Maar ik ben bang dat "360" staat voor 3,6kg...
En dat sponzige trappen voelt idd niet lekker, maar misschien went het.
Iets bekend over het rendement ?
want op de 1 of andere manier denk ik dat dat sponzige trappen iets met het rendement te maken heeft, of omgekeerd...

Michielvanosch

Bericht door Michielvanosch » vr jan 28, 2011 7:52 pm

Ze schijnen wel zwaar te lopen.
En volgensmij zijn ze ook niet goedkoop!?
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za feb 12, 2011 5:59 pm

Het gewicht van de nieuwste naaf zit rond de 2 1/2 kg. Een flinke afslanking na het vorige model.

Ook is de slag die je met de versteller moet maken om van lichtst naar zwaarst te schakelen veel kleiner dan bij de voorganger.

De NuVinci naaf is samen met de Rohloff naaf de enige naaf die de kracht van een middenmotor op een elektrische fiets aankan dus ik zou me geen zorgen maken na het montage in een mountainbike.

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma feb 14, 2011 2:47 pm

didadunlop schreef:Ik heb een keer een nuvinci mogen oppakken en het ding is echt enorm zwaar! Iets minder dan 4 kilo.

Het werkt zo uit mijn hoofd met een toridiale CVT met frictievloeistof. Dus geen CVT in de DAF zin des woord.

Er is een dp lid wat er een heeft. Was er op het NK van vorig jaar bij. JJ weet jij nog wie ik bedoel?
Dat was ik.
Wil hem in laten bouwen in een Big Dummy (bel je binnenkort JJ...)
Ik heb een oudere versie. Deze is zwaarder, maar ik vermoed ook sterker. (nieuwe type wordt in Azie gebouwd in tegenstelling tot de "oude")
Gewicht is van ondergeschikt belang voor mij, hij moet gewoon heel blijven.
Een Big Dummy is om vol te laden, in verhouding vallen die paar kilo's extra wel mee.
Een Shimano naaf trap ik in no time aan snot.
Bakfiets van mijn vrouw moest er ook aan geloven toen ik 'm eens mee nam.
Rendement van een NUVinci is gewoon goed, maar het voelt inderdaad een beetje zompig. Oud collega van mij heeft vermogens testen gedaan met de oude naaf, kwam hoger (beter) uit dan Shimano naven.

Repelsteel

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 14, 2011 3:06 pm

Repelsteel schreef:
didadunlop schreef:Ik heb een keer een nuvinci mogen oppakken en het ding is echt enorm zwaar! Iets minder dan 4 kilo.

Dat was ik.
Wil hem in laten bouwen in een Big Dummy (bel je binnenkort JJ...)
Ik heb een oudere versie. Deze is zwaarder, maar ik vermoed ook sterker. (nieuwe type wordt in Azie gebouwd in tegenstelling tot de "oude")
Gewicht is van ondergeschikt belang voor mij, hij moet gewoon heel blijven.
Een Big Dummy is om vol te laden, in verhouding vallen die paar kilo's extra wel mee.
Een Shimano naaf trap ik in no time aan snot.
Bakfiets van mijn vrouw moest er ook aan geloven toen ik 'm eens mee nam.
Rendement van een NUVinci is gewoon goed, maar het voelt inderdaad een beetje zompig. Oud collega van mij heeft vermogens testen gedaan met de oude naaf, kwam hoger (beter) uit dan Shimano naven.

Repelsteel
Yes nog een Big Dummy. Das nummer 4 in NL waarvan ik het bestaan weet.

Big Dummy NL fanclub dag?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di feb 15, 2011 8:18 am

Repelsteel schreef: Rendement van een NUVinci is gewoon goed, maar het voelt inderdaad een beetje zompig. Oud collega van mij heeft vermogens testen gedaan met de oude naaf, kwam hoger (beter) uit dan Shimano naven.

Repelsteel
Hoewel Shimano's Inter 7 en ook 8 niet bijster briljant zijn in rendement (maar wel algemeen geaccepteerd), zijn ze wel relatief constant (in deellast en pieklast). De NuVinci levert in deellast drastisch in op rendement ten opzichte van traditionele naven. En laat je nu voor te grootste deel in deellast (dus niet pieklast; das bijv. de pieken tijdens een sprint) trappen...

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » di feb 15, 2011 8:03 pm

DeKerfs schreef:
Repelsteel schreef: Rendement van een NUVinci is gewoon goed, maar het voelt inderdaad een beetje zompig. Oud collega van mij heeft vermogens testen gedaan met de oude naaf, kwam hoger (beter) uit dan Shimano naven.

Repelsteel
Hoewel Shimano's Inter 7 en ook 8 niet bijster briljant zijn in rendement (maar wel algemeen geaccepteerd), zijn ze wel relatief constant (in deellast en pieklast). De NuVinci levert in deellast drastisch in op rendement ten opzichte van traditionele naven. En laat je nu voor te grootste deel in deellast (dus niet pieklast; das bijv. de pieken tijdens een sprint) trappen...
Mhhh...
Daar kun je wel eens een punt hebben. Het trapgevoel wijst daar wel op.
Kan je het onderbouwen aan de hand van test gegevens oid?
Gelukkig trap ik altijd volluit :D
Het rendement wordt mede bepaald door de efficiency van de overbreng verhouding (oeps... en dat in de singlespeed hoek...), traploos is dan theoretisch beter.
Voor mij is de Rohloff de beste en meest betrouwbare overbrenging gebleken. Maar de CVT techniek vind ik ook prachtig.
Nog ff wat anders, de NuVinci is in principe te "fixen". (Heb al eens zo'n ding uit elkaar gesloopt).
Is trouwens bevestigd door een van de gasten van Fallbrook ind.

Repelsteel

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » di mar 01, 2011 8:55 pm

Als ik me nier vergis zijn de rohloff en de nuvince de enigste die werkelijk voor mtb's zijn vrijgegeven..
Bij nicolai heb ik de naaf moeten tekenen (CAD) en heb ik hem vaker in me hand gehad.

Mocht je carbon drive willen gebruiken zul je nog even moeten wachten want je hebt een 'speciaal ontworpen' sprocket nodig en die word geloof ik nog niet verkocht.
De 'normale' past namenlijk niet.

En het probleem dat de oude nuvinci naaf nog wel eens doorslipte moet bij de n360 niet meer voorkomen.

Mocht je de naaf en de sprocket graag even zien, ik heb de CAD bestanden er wel van..
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Mathijs-

Bericht door Mathijs- » di mar 01, 2011 9:00 pm

walter schreef:
NuVinci® schreef: Verbeterd en lichter ontwerp maakt de N360 ideaal voor een nog breder
scala van fietsen… van comfortfietsen/cruisers, woon-werkverkeer- en
hybride fietsen tot aan mountainbikes.
Tot aan mountainbikes, lees ik, niet tot en met.
Of ben ik nu aan het muggenziften ?

Singlespeed looks, dus lekker clean.
Traploos, dus geen grote stappen a la Alfine 8 speed.
Maar ik ben bang dat "360" staat voor 3,6kg...
En dat sponzige trappen voelt idd niet lekker, maar misschien went het.
Iets bekend over het rendement ?
want op de 1 of andere manier denk ik dat dat sponzige trappen iets met het rendement te maken heeft, of omgekeerd...
360 staat voor zijn ratio range van 360%
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Plaats reactie