SX Trail rondje fietsen

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Woozy
SX Trail rondje fietsen

Bericht door Woozy » zo feb 27, 2011 5:42 pm

Ik denk dat ik eruit ben: het gaat een SX Trail worden :o
Kan iemand emij uit ervaring vertellen of je hiermee een beetje redelijk een rondje kunt fietsen,..(niet op snelheid, gewoon leuk XC toeren) .of is dit echt vergeefse moeite ? Anders ruil ik mijn Enduro in,..dat scheelt weer wat centen.
It's no fun when it doesn't hurt

tom159

Bericht door tom159 » ma feb 28, 2011 9:16 pm

Vergeet da xc toeren maar , ik heb er pas ene gekocht en ga ik echt ni mee xc
rijden :roll:

JR

sx trail

Bericht door JR » ma feb 28, 2011 9:45 pm

Hallo

Moet wel lukken, heb ook een eindje wat rond gekeken en afgewogen tegen elkaar, wat raad gevraagd hier en daar aan de kenners. Want ben een redelijke beginner in het hogere segment van mtb's.

En nu woensdag ga ik een sx trail gaan ophalen, heb hem al gaan bekijken.

Dus nog even geduld en ik kan je er alles over vertellen.
Want ben namelijk van plan hem ook te gebruiken voor wat xc.

Tuurlijk zal hij die niet als de beste het doen, maar een betere allrounder kun je niet echt vinden lijkt me, en met een goede propedal-functie en zo raak je toch ook al ver lijkt me. En gewoon de veer wat straffer zetten.

Maar ga je hem nieuw kopen misschien, omdat ik lees over inruilen?

En wat is juist je gebruik dat je gaat doen? Is toch ook wel belangrijk.

Woozy

Bericht door Woozy » di mar 01, 2011 11:10 am

Ha,.. bedankt voor je reactie. Wanneer je hem hebt hoor ik graag je bevindingen ( van welk jaar is jouw fiets?)

ik ga hem voornamelijk gebruiken voor FR,.... maar aangezien ik toch telkens 1,5 uur moet rijden voordat ik in de ardenen ben zal ik er ook wel een rondje bij ons door de bossen rijden (drunense duinen),.... als dit dus redelijk kan, ga ik er ook een halen...laat je het Weten?

JR

Bericht door JR » di mar 01, 2011 1:35 pm

Ok, zal je zeker op de hoogte houden.

"Mijn toekomstige" zal van 2008 zijn, dus nog het vorige frame, maar persoonlijk het mooiere wel is mijn mening, die doorgezakte fietsen hou ik niet zo van.

Zal het van jouw al het nieuwe frame worden dan?

Morgen er achter :)
De testjes in het bos naast me deur en op "de slagjes" zullen snel volgen, het serieuze werk dat is pas voor iets later.

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » di mar 01, 2011 2:09 pm

Ik heb nog wel een sx trail frame + f36 te koop
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Woozy

Bericht door Woozy » di mar 01, 2011 5:00 pm

ik wil voor een model 2010 of jonger gaan,....hiermee ( gezien de vering) lijkt het me dat een 'rondje fietsen' toch wel lastig wordt. De 2008 is eigenlijk hetzelfde als de Enduro die ik al heb,.......hummmm nog maar eens goed nadenken over de aankoop. Dus als iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag.

JR

sx trail

Bericht door JR » di mar 01, 2011 8:29 pm

Ik denk dat je je toch een beetje vergist over de mijne.

Sx trail 2008 is wel degelijk een ander model dan de enduro.

Ik heb de jouwe al gezien in het te koop denk ik, toch wel iets anders hoor.

bighitter

Bericht door bighitter » di mar 01, 2011 10:28 pm

heb zelf een 2009 model, het frame is ontworpen voor FR en bikeparks..
Zelf rijdt ik er wel eens wat single-tracks mee maar echt fun is het niet..
Als je er XC tochten mee wilt gaan rijden dan zou ik het afraden voor deze bike te kopen..

De nieuwe enduro daarentegen is de fiets waar je alles mee kunt rijden,
De fiets is zo goed dat je er FR/DH trails mee kunt rijden en tegelijk ook xc tochten..
En ziet er ook zeer vet uit!

De 2009/2010 sx-trail modellen hebben een veerweg van 170mm (dit is nog te doen om eventueel wat single-tracks te rijden)
Het 2011 model heeft nu 180mm veerweg en vervangt tegelijk ook de demo 7.. (denk dat je dit beter niet gebruikt voor xc)

groeten!

JR

sx trail

Bericht door JR » di mar 01, 2011 11:00 pm

Inderdaad, de sx trail heeft almaar meer veerweg. Denk inderdaad dat de sx trail 2011 met zijn 180 mm travel echt wel overkill is (voor xc dan natuurlijk é).

Maar hoop dat mijn sx trail 2008 toch ook wat xc zal aankunnen, je zal hoe dan ook de keuze moeten maken, maar als je een betere allrounder wil moet je volgens mij lang zoeken.
Hij weegt trouwens ook 'maar' 16,5 kg, valt toch al bij al mee.

Inderdaad de topversie van de enduro nu ziet er ook wel zeer goed uit, maar ja de kostprijs, ik heb helaas geen ezeltje.

De vorige enduromodellen zagen er inderdaad ook niet slecht uit voor het allroundwerk, heb ik dan ook in overweging genomen in mijn zoektocht, maar ik wil niet het gevoel hebben als je eens gaat downhillen met de vrees dat hij er eigenlijk niet echt voor gemaakt is..

Liever wat trager een xc-tochtje en wat sneller naar beneden in het downhill en zo.
Je helpt er trouwens ook je conditie mee ;)

Mijn mening natuurlijk é.

bighitter

Bericht door bighitter » di mar 01, 2011 11:22 pm

JR

sx trail

Bericht door JR » di mar 01, 2011 11:45 pm

Niet verkeerd :o

Gja, jammer dat dat wat geld kost ook zo ééntje.

bighitter

Bericht door bighitter » di mar 01, 2011 11:54 pm

het instapmodel kost 2699, mss als volgende bike..
Gewicht van deze in het filmpje 11.4 kg.. is dan wel de carbonversie..
Anyway de sx trail is ook echt een superbike, je gaat er veel fun mee hebben..
grtz

JR

sx trail

Bericht door JR » wo mar 02, 2011 12:07 am

Inderdaad, wie weet.

Ben nog maar 19 en student é, dus me loopbaan qua fietsen is nog niet ten einde é (hoop uk) ;)

Maar die sx trail zal ik inderdaad hopelijk toch veel plezier van hebben :D
En het is in elk geval al een extreme opwaardering van mijn rockrider 6.3 ;)

Alleen vraag ik me af wat Woozy nu gaat kiezen?

Woozy

Bericht door Woozy » wo mar 02, 2011 9:14 am

Heej super bedankt voor de feedback tot nu toe.

Mijn punt is dat ik eigenlijk geen twee fietsen wil hebben. dan gebruik je twee fietsen maar half, maar moet je ze wel allebij volledig onderhouden.

Qua Fr begin ik er aardig in te komen. Met enige regelmaat kom ik bij de Filthy trails en ik maak daar ook aardige vorderingen.
Hiern zit dus ook het probleem. Neem ik een te lichte fiets dan groei ik daar qua FR te snel uit,.... neem ik een te zware fiets dan zal ik in Tilburg (waar ik woon) haast geen gewoon XC rondje kunnen fietsen ( ik ga niet elke week naar de FT of ardennen). Voor het XC hoef ik echt niet hard rond te fietsen,.. gewoon gezellig rondtoeren om op conditie te blijven.

........pffff wat een rot keuze,.... ik heb nu volgens mij wel alle soorten fietsen bekeken,... ik kom er echt niet uit.

JR

sx trail

Bericht door JR » wo mar 02, 2011 11:04 am

Grappig, ik had beetje hetzelfde probleem.
Zag het ook niet zitten om twee fietsen te onderhouden, geen zin maar ook geen geld.
En bijkomend voordeel, ontdek je tijdens je xc-tochtje toch ergens een jumpje of zo, kan je het gewoon nemen :D

Inderdaad, voor mij hoeft het op xc ook niet echt rap te gaan, toch niet altijd, ga als een zot door een technisch stukje en blaas dan terug uit op iets "simpels".

Ik ga ook niet echt heel veel het zware werk opzoeken, vooral in de grote vakantie deed ik het, maar nu ik zo een fiets zal hebben zal ik het zeker wat meer proberen te doen.
Maar hoe dan ook, als ik het eens deed, wilde ik niet beperkt worden in fiets, die keuze had ik gemaakt.

Een fiets die ik in mijn keuze ook ontdekte, is de "santa cruz nomad", schijnt ook een zeer goede te zijn, nog beter in xc blijkbaar, en waarschijnlijk evenwaardig in downhill.
Al spreek ik niet uit ervaring é maar heb er wel wat over gelezen en zo en schijnt een hele goede te zijn.
Occasieprijzen schommelen rond de 2500 euro.
Yeti asx schijnt ook een goede te zijn maar dan weer iets minder voor xc vrees ik.

Ik laat het je alvast weten wanneer ik mijn sx trail wat heb kunnen uittesten, al moet ik zeggen, de fiets waarmee ik kan vergelijken is een rockrider 6.3, dus ja.
Dus zal zo i zo een ferme verbetering zijn, maar zal toch proberen objectief te beoordelen.

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » zo mar 06, 2011 10:15 pm

de fiets de je eigenlijk zoekt is een liteville!
wel duur.

JR

Bericht door JR » di mar 22, 2011 6:19 pm

Hallo Woozy ???

Al wat verder gekomen in je keuze?

Sorry dat ik zo lang niets liet weten, maar heb mijn sx trail nu al zo'n 3 weken in mijn bezit, maar hij heeft eerst wat aan de haak gehangen voor preventief onderhoud en wat kleine aanpassingen.
En weekends zijn voor mij telkens zeer kort, in de week zit ik in gent dus zo schiet er al niet veel tijd meer over.

Maar heb er dit weekend ook al een xc-tochtje mee gedaan en dat viel zeer goed mee volgens mijn mening.

Als het nodig is wil ik je gerust een "uitgebreid verslagje" geven.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di mar 22, 2011 10:37 pm

Kijk ook eens naar de nieuwe Scott Genius

Woozy

Bericht door Woozy » wo mar 23, 2011 7:59 pm

Hey Guys,... ondertussen is de beslissing gemaakt: het is een Scott voltage FR30 geworden. Een goedkoop fietsje wat goed om te bouwen is. Ik ga hem ook meteen voorzien van een betere demper en even later betere remmen.
Op pinbike wordt heel veel over deze fiets geschreven en er zijn legio mensen die de Voltage rijden met een air demper en dan is er redelijk een XC rondje mee te doen. Met een beetje mazzel is hij er over anderhalve week!!
Als hij er is post ik wel een fototje,... bedankt voor het meedenken

Sean

Re: SX Trail rondje fietsen

Bericht door Sean » wo mar 23, 2011 8:15 pm

Woozy schreef:Ik denk dat ik eruit ben: het gaat een SX Trail worden :o
Woozy schreef:Hey Guys,... ondertussen is de beslissing gemaakt: het is een Scott voltage FR30 geworden.
jah weet je het zeker??
Do work Son!

JR

Bericht door JR » wo mar 23, 2011 8:15 pm

Ok, proficiat met de aankoop.

Veel plezier er mee!

Woozy

Bericht door Woozy » do mar 24, 2011 9:46 am

@ Sean,.... jah ik weet het, het klinkt wispelturig. Het prijsverschil tussen een SX trail en de Scott kon ik voor mezelf niet verkroppen. En ook zeker de verstelmogelijheden van de Scott hebben de doorslag gegeven. Van oudsher ben ik een Specialized fan,.. vandaar dat eigenlijk de SX op mijn lijstje stond.

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » vr mar 25, 2011 2:23 pm

ik heb XC en freeride gereden met een SX trail uit 2007.

het gaat prima. je trapt soms helemaal het schompes door de actieve coil demper achter. maar als het eenmaal ruw terrein word is het alleen maar genieten.
onhoud wel het volgende: je ben als laatst boven maar als eerst beneden! maar dan ook echt met een glimlach dan!

een compromis tussen een xc en een freeride bike ben ik ook lang opzoek naar geweest. maar ik zelf heb deze niet kunnen vinden (voor als dat uberhaupt mogelijk is!)
2 ipv 1 bike is toch altijd beter (voor mij). anders rijd je alsnog bij het freeriden of XCen met het gevolg van de compromis.
een zware XCer en langzamer boven, of een net te lichte freerider die niet alles aankan.

heb zelf nooit met een genius gereden dus weet niet hoe het ervaart. voor nederland mogelijk een meer "verstandige" keuze.
al zou ik zo weer een SX kopen als ik het geld nu had :arms: ligt me toch dichter aan het hart. :angelnot:

Plaats reactie