Velgnaad los

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
oxygene
Velgnaad los

Bericht door oxygene » di jun 21, 2011 10:35 pm

Beste medebikers

Ik heb een vraag
Ik ben sinds 3 weken eigenaar ban een bergamont big air 7.1
Nu moest ik vanmidag een stoepje van zon 15cm hoog nemen
Nadat ik het stoepje genomen had had ik een erg groot slag in mn voorwiel.
Dat moet normaal geen probleem zijn met 185 mm veerweg en redelijk harde banden
Ik naar de lbs die zei al meteen dat het voorwiel is afgesxhreven
Ik heb toen naar de dealer in amsterdam gebeld en het het voorval uitgelegd hij zij stuur het wiel maar naar ons op!
Nu zag ik met het demonteren van het wiel dat de velgnaad een beetje loszit
Aan de ene kant steek de naad 1 mm naar buiten aan de andere kant 1 mm naar buiten
Dit moet toch niet mogen ?

Moet ik nu rekening houden met het aanschaffen van een nieuw voorwiel ? of is dit garantie ?
Grtz remco
no risc no fun

Sneeck

Bericht door Sneeck » wo jun 22, 2011 5:47 am

Jouw velg is gesleeved ipv gelast, er zit maar een vrij klein stripje metaal in geperst(geklonken) die de naad bij elkaar houd. Prima als je wiel eenmaal op spanning is maar ze zijn makkelijker te beschadigen. Dat word dus sowieso een nieuwe velg in laten spaken.

En of het garantie is, zou kunnen als het wiel slecht op spanning stond, ik zou eerst leren bunnyhoppen :angelnot:

oxygene

Bericht door oxygene » wo jun 22, 2011 6:57 am

ik snap wat je bedoeld
Maar het feit dat je aan de sticker op de velg kan zien dat hij verschoven is bij de naad
Maakt mij er niet gerust op en het feit dat er meteen een slag in zit al die er niet uit te halen is
Al helemaal niet
En als ik nou gesprongen had of iets dergelijks kan ik er nog wel inkomen maar als ik een stoep pak en dan mn velg loszit en mn wiel krom is niet ;)
no risc no fun

Lars TB

Bericht door Lars TB » wo jun 22, 2011 5:24 pm

Een stoep is een rotklap. Zelfs met zoveel veerweg zal je band er al snel op lek knallen. Maar bij hogere druk verplaats je die kracht naar de velg. In het ene wiel zal een slag springen en bij jou wilde die slag er waarschijnlijk precies inspringen bij de velg naad. Een gelaste velg had misschien gebroken. Raakte je de rand met het wiel 180°verder, dan had je waarschijnlijk gewoon de slag te pakken.

Garantie lijkt me niet waarschijnlijk. Stoepranden moet je idd bunnyhoppen!

oxygene

Bericht door oxygene » wo jun 22, 2011 7:23 pm

ik hop wel als ik genoeg snelheid heb 8)

Dan zou volgens jou druk verdelings verhaal
Een downhiller of freerider geen rockgardens of north shore's kunnen nemen
omdat de druk in de banden nergens heen kan bij de landing
Die velgen horen een stoepje te kunnen hebben naar mijn menning
De dealer waar de bike vandaan komt die heeft me gezegd dat het wel goed komt
Met dat wiel kwa garantie

we zien het wel :o
no risc no fun

Sneeck

Bericht door Sneeck » wo jun 22, 2011 8:01 pm

Nee je moet zien hoe de kracht verder verdeeld word over je fiets. Omdat de stoeprand haaks op je rijbeweging staat zal de vork minder snel inveren en dus minder de klap opvangen. Over het algemeen komen we geen haakse obstakels tegen met freeride en downhill, enkel die onder een flauwere hoek staan die de vering wel zal oppakken. Dan is er niks aan de hand, behalve dat je je stuur goed moet blijven vasthouden. Ook doe je er goed aan (afhankelijk van banden keuze, terrein ondergrond en weersomstandigheden) met <2 bar te rijden.

En alleen bunnyhoppen met snelheid is uit den boze, leer voorwiel eerst optillen daarna achterwiel erover tillen met behulp van de pedalen en je komt al een heel stuk verder. Omdat je lang niet altijd snel kan bunnyhoppen zul je deze techniek vaker gebruiken, zeker met lage snelheid. Na een poosje oefenen kun je vanuit deze truc ook een bunnyhop zetten, wat beter is voor urban downhillen.

Lars TB

Bericht door Lars TB » vr jun 24, 2011 9:51 pm

Inderdaad zal je in een rock garden proberen je wiel de hele tijd te ontlasten en de vork ondersteund je zolang je niet te lomp een rotsblok raakt.

Zoals boven beschreven zal in de dit geval de vork niet snel genoeg reageren. Als je je voorwiel ook maar iets had opgetild... (dan zat je nu met alleen een kapotte achtervelg... :lol: )

Maar met dezelfde instelling kun je natuurlijk altijd proberen of je garantie kunt krijgen.

Plaats reactie