Voor de mensen met een echte DH/FR bike: hoe vaak en waar?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

wimbeest
Voor de mensen met een echte DH/FR bike: hoe vaak en waar?

Bericht door wimbeest » ma sep 19, 2011 12:39 pm

Ben al een tijdje wat aan het evolueren van interesse en skills op de huidige bike. Heb sinds kort een SC Blur lt2 (140mm voor/achter) en voordien idem onderdelen/vork op een Chameleon (hardtail). De Blur is ideaal voor het biken dat ik meestal doe: lokaal eens goed gaan shredden, lange technische ardennenritten, beetje enduro. En sinds kort lukken de jumps en dubbels op de filthy trails ook wel behoorlijk.

Gisteren voor de eerste keer in Winterberg geweest en vorig jaar al eens in Lac Blanc. Ik heb gemerkt dat je voor Lac Blanc en de DH in Winterberg toch echt wel het meeste plezier zou hebben met een geschikte bike... 180mm-200mm. (Op de flowtrails van Winterberg heb ik me super geamuseerd). Met mijn 140mm geraak ik wel goed beneden, maar ik voel ook wel dat over alles heen knallen gewoon mijn fiets slopen is... Los van het feit dat ik nu dergelijke tweede bike niet kan betalen, begint toch de wens om er voor één te sparen sterker te worden.

Maar om ff realistisch te zijn:
- voor filthy trails en andere flowende trails is een echte DH (imo) overkill
- je moet voor de liften (uitgezonderd Malmedy) toch al een eindje naar het buitenland reizen.
- t'is een dikke investering als ik zie dat een nieuw frame only al rap €2500 kost

Vandaar mijn vraag aan de mensen met een DH/FR passie.
Hoe vaak wordt de bike uitgelaten?
Waar wordt de bike uitgelaten?
Vind je het waard om hiervoor een DH bike te bezitten? Waarom?
....

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » ma sep 19, 2011 1:18 pm

Hoi,

Ik gebruikt mijn dh bike bijna elk weekend op, vaak bikeparks in Duitsland of Belgie, maar ook veel bij mijn local spot, Bikepark Groningen, 15min rijden.

Ik zou een gebruikte downhillbike kopen. Staat nog een dikke orange 224 evo te koop voor 1800 :D Is van een vriend van me.

Ik vind dat het de investering wel waard is. Heb er zelf heel veel plezier in. Rijd al 14 jaar XC, maar DH is toch echt veel vetter.
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

froggy01

Bericht door froggy01 » ma sep 19, 2011 1:22 pm

ik ga meestal 2 keer per maand naar een bikepark filthy trails malmedy enzo en ga soms ook wel naar groningen
en rij vaak hier in het bos nog wat rond waar ik wat drops enzo. gegraven heb.
wat giant anthem 3 ook zegt lekker een 2e hands downhill of freeride bike kopen als je het een paar keer hebt gedaan wil je steeds vaker weg :D

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma sep 19, 2011 2:44 pm

het ligt eraan wat je er voor over hebt. ?

ik heb bijna voor elke klasse een bike (gehad)
en heb mn demo zo vaak mogelijk gebruikt als dat het maar kon..

mn banshee staat nu al een tijdje stof te happen , maar mocht de kans zich voordoen ben ik er weg mee,.. mocht het DH zijn waar dan ook en anders street Dh (trapjes rijden alhoewel daar niet iedereen van gediend is)

ik rij grotendeels trial, maar zou voor de wereld mn Dh bakje niet willen missen.. al is het maar de megavalanche 1x per jaar en winterberg mocht het lukken ?

bij gebrek aan een auto en of rijbewijs kom ik niet zo ver of overal
dus ben ik afhankelijk van vrienden :arms:

let wel , ik zie een fiets als een fiets.. je kan met alles overal rijden alleen dan niet zo snel als dat je met de bike zou kunnen die ervoor bedoeld is.

Dh op een 10cm cowan is hard werken maar net zo leuk.. alleen zwaarder dan op een DH bakje..
4x op een DH bak is net zo leuk alleen dan zwaarder dan op een 4x fiets :arms:

my 2cents

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma sep 19, 2011 2:47 pm

Ik heb een jaar geleden een complete Yeti ASX uit 2006 kunnen kopen voor €800,-. Heb ondertussen wat nieuwere banden en andere voorvork ervoor gekocht, maar in principe gewoon een prima fiets voor het geld.
Ben ondertussen ermee op filty trails, lokale spot, Aachen en in Augustus in een aantla bikeparks in Oostenrijk geweest.
Ik hoop meer te kunnen gaan rijden nu ik niet meer 3xper week op het voetbal terrein sta, maar realitisch zal ik 2x per jaar een bikepark zoals filtytrails en Winterberg/willingen bezoeken. Wel probeer ik elke zomer in de grote vakentie een aantal bikeparks in Oostenrijk te bezoeken zoals ik afgelopen Augustus gedaan heb (Schladming, Kranska Gora en local bike spots).
Ik heb de Yeti "gewoon" voor erbij omdat ik DH/freeride gewoon super vet vind 8)

Groeten!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma sep 19, 2011 4:20 pm

Ben dit jaar redelijk vaak weggeweest voor mijn doen 2dagen Filthy, 2dagen Willingen, en in de bouwvak Leogang en Saalbach en wil nog een dag naar Filthy of Malmedy heel mischien nog Winterberg! Dit alles op mn DH bak behalve Willingen er moest toen ook enigzins gewoon gefietst worden dat met mn FR gedaan! Dus een aanschaf is geen weggegooid geld, als je m hebt wil je steeds vaker zoals gezegd!
What goes up must come down(hill)

Whouz

Bericht door Whouz » ma sep 19, 2011 4:43 pm

Erg interessant topic dit. Aangezien mijn twijfels voor een FR ook weer terug komen.

Vorige vakantie ben ik naar Oostenrijk geweest voor twee weken en heb daar twee weken elke dag gereden op me Tres Session 10. Deze heb ik echter na de vakantie verkocht aangezien ik het idee had dat die te weinig gebruikt zou gaan worden.

Maar nu, tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik niet gelijk een andere (wat kleinere/lichtere FR) fiets heb terug gekocht. Ik vond een Downhill bike als de Trek net wat to much voor die paar ritjes in de zomer vakantie en eventuele weekendjes winterberg. En aangezien je met een Freeride fiets (pak 'm beet 180/180 v/a) ook zeker een downhill track af kan komen een beter idee.
Oftewel, bij mij gaat er na deze Trek zeker een nieuwe fiets terug komen voor het komende nieuwe seizoen. Na de winter dus.

Zoals gezegd word, als je er eenmaal aan begint, wil je niet meer zonder.
een etui.

Rutger1992

Bericht door Rutger1992 » ma sep 19, 2011 5:29 pm

1-2 keer per maand, meestal in:
-winterberg
-malmedy (ferme libert)

Ja het is de moeite om een dh fiets aan te schaffen!
Als je begonnen bent met dowhillen zal je niet snel meer stoppen; het is verslavend. :lol:
Scott scale 40
Ghost Dh 9000 Custom
http://rutger1992.pinkbike.com/

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » ma sep 19, 2011 6:36 pm

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een FR/DH fiets...is een goede FR fiets met mooie 180mm totem oid ook geschikt voor DH werk (niet op raceniveau, gewoon goed heelhuids (de fiets ook) beneden komen)?

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de nieuwe canyon torque frx (2012 model)...ff sparen 8)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di sep 20, 2011 7:17 am

Thomas_mtb schreef:Zelf ben ik ook aan het kijken naar een FR/DH fiets...is een goede FR fiets met mooie 180mm totem oid ook geschikt voor DH werk (niet op raceniveau, gewoon goed heelhuids (de fiets ook) beneden komen)?

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de nieuwe canyon torque frx (2012 model)...ff sparen 8)
Zeer zeker; ik rij met 180/180 en dat is ruim voldoende om overal heelhuids beneden te komen; en vergeet niet dat we 10jaar geleden met de helft ook naar beneden kwamen :lol:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

WinDH

Bericht door WinDH » di sep 20, 2011 8:38 am

Ik gebruik de DH bike 1 a 2 keer per maand.
Ik probeer zo min mogelijk dezelfde tracks te rijden. Ik verplaats mijzelf binnen Duitsland, Belgie en Frankrijk.

Het is zeker een flinke uitgave voor een fiets die je verhoudingsgewijs misschien minder gebruikt als een xc. Echter is het in bijna alle opzichten beter als een huurfiets (behalve als er iets stuk gaat ;) ). Je vering staat na verloop van tijd goed afgesteld.

Ik merk wel dat sinds ik mijn rijbewijs en een auto heb, ik veel meer geniet van het fietsen dan voorheen. Een aantal jaar geleden had ik ook een DH fiets deze werd toen maar een aantal keer per jaar gebruikt omdat het reizen erg lastig was.

Uiteindelijk is het natuurlijk net wat de gek er voor geeft en of je voldoende budget voor jezelf kan vrijmaken om een fiets te kopen en te kunnen onderhouden (zelf of de lbs).

Ik geniet iig heel erg van al mijn fietsen en zou er geen 1 willen missen :D
Pinkbike Photo Album Knolly Podium, Prophet SL en een Klein Adroit

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » di sep 20, 2011 9:32 am

je woont in limburg, malmedy- chaudfontaine-.. kan niet zover voor je zijn ;)

Tuup J

Bericht door Tuup J » di sep 20, 2011 10:46 am

Ik woon in zuid limburg en heb tracks zoals Aken, chaudfontaine, malmedy, huy, namen, filthy, plons, amay op minimaal 20 minuten tot maximaal een dik uur op me af liggen.

Maar toch wordt er daar niet meer zoveel gebiked op de dh bike dan in het begin. Na een paar jaar heb je die tracks ook allemaal wel ver gezien. In het begin vondt je het ook niet erg om terug omhoog te lopen, maar nu, liever niet, haha. Zeker na de zomer met een roadtrip met vette tracks en liften ;).

Voor de rest ben ik dit jaar een lang weekend naar Italië geweest (mei), een lang weekend naar Andorra (juni) en de laatste 2 weken van juli op roadtrip. Zo nog een dagje winterberg en Willingen, paar dagen Aken en 2 dagen fotoshoot met Dennis Katinas gehad.

Toch nog redelijk veel als ik van de rest hier lees.
Life begins at the end of your comfortzone.

wimbeest

Bericht door wimbeest » di sep 20, 2011 6:44 pm

Bedankt voor de reacties al.

Ben nog niet gaan kijken op de tracks van Namen, Amay, Chaudfontaine.... (Wel al Malmedy oude track). Rechtvaardigen die Belgische tracks zo veel fiets (veerweg)? Ik vond Malmedy toch aardig rijdbaar op redelijke snelheid met 140mm. De klim terug omhoog met de fiets deed ook al pijn genoeg... Kan me voorstellen hoe het is om dit meermaals te wandelen/duwen.
Mijn korte ervaring met Lac Blanc daarentegen zei me dat je een 140mm fiets (en jezelf) hier behoorlijk zou slopen... DH track in Winterberg ergens tussenin. Maar het kriebelt enorm om die tracks voluit te kunnen rijden inclusief de dubbels/drops (waar ik nu omheen rij, maar ergens wel denk als ik genoeg fiets had hier snel mee weg te zijn)... vandaar de wens voor een echte FR/DH. 't Is alleen dat in België niet veel liften zijn en ik wandelen naarboven enorm irritant vind.

Het was ergens een deel van mijn vraag in welke mate er tussen de DH'ers/FR'ers mensen zitten die er echt een beetje een levensstijl van maken om echt regelmatig parken in het buitenland te doen. En in welke mate dit de moeite is/blijft (gezien de investering in bike + alle kosten van die tripjes samen).

Benani

Bericht door Benani » di sep 20, 2011 7:16 pm

Helleu,

Dees jaar vrij veel gedaan, 2maal een week Finale Ligure, enkele dagen Châtel, 2 dagen Flims-Laax. Verder keer of 3 Winterberg, eens Willingen en Lac Blanc. Nu eind oktober bij proper weer nog es terug naar Finale Ligure om het seizoen af te sluiten. Mss nog es naar Lac Blanc dees weekend... om het af te leren !
Voor mij is het dichtste min. 2 uur rijden (Filthy trails)
Ben er nogal verslaafd aan geworden en probeer dan ook zo veel mogelijk tijd op de DH bak door te brengen, als ik kon rij ik ieder weekend wel ergens downhill...
Maar is natuurlijk niet zo evident in ons vlakke landje...
En natuurlijk is het seizoen vrij kort, vooral voor de bergstreken dan... bvb Lac Blanc open van mei tot eind september...

Greetz

Atzerath

Bericht door Atzerath » di sep 20, 2011 7:30 pm

ik heb 1 in elkaar gestoken en er in de tuin opgereden, en eens hier in het park, en 1 een rondje van het park.... :lol: :o
één keertje naar een locale spot mee geweest maar alleen is maar alleen eh...en ik ben zo'n gevoelig fragiel jongetje dus... :D

Whouz

Bericht door Whouz » di sep 20, 2011 8:37 pm

Misschien zouden we in het algemeen meer moeten melden waar we heen gaan (wanneer je interesse hebt in meer volk)

Zoals meerdere en ik zelf, rijden we alleen of met ze tweeën. Vaak is er nog wel ruimte voor een derde of zelfs vierde persoon. Nu lees ik veel over mensen die weekendjes weg gaan naar Duitsland Frankrijk of Oostenrijk zelfs. Wanneer we hier meer over communiceren zouden:
Meer kunnen carpoolen
Goedkoper heen en wee rijden
Gezelligheid (meer ziel meer vreugd)
Groeiende sport creëren
En last but not least --- Nog vaker weg kunnen ---

Ik twijfel over het aanschaffen, omdat ik in me eentje niet met me auto en fiets helemaal vanuit zuid-holland naar winterberg ga rijden voor een weekendje in me eentje te fietsen. Die benzine kosten zijn haast niet te overzien in deze tijden. Wanneer alles gesplit kan worden door 2/3 man is het al heel wat aantrekkelijker.

Misschien een goed idee?
een etui.

wimbeest

Bericht door wimbeest » di sep 20, 2011 8:43 pm

Begin vandaag weer te twijfelen of ik niet beter ipv een 140mm een 160/170mm enduro had gekocht (een Nicolai Helius AM is verstelbaar van 140 tot 170mm).... Niet gezond als ik iets in mijn hoofd krijg :)

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » wo sep 21, 2011 8:20 am

wimbeest schreef:Begin vandaag weer te twijfelen of ik niet beter ipv een 140mm een 160/170mm enduro had gekocht (een Nicolai Helius AM is verstelbaar van 140 tot 170mm).... Niet gezond als ik iets in mijn hoofd krijg :)
Wim, ik zou een niet al te dure tweedehands DH bike kopen. Zoals in mijn geval, ik gebruik hem maar een paar keer peer jaar, maar het is zoals je zegt dan heb je niet het gevoel dat je je huidige bike aan het slopen bent.

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo sep 21, 2011 9:28 am

Idd, koop een 2de hands dh bike.
Ik wou mijn dh bike laatst verkopen om een meer enduro bike aan te schaffen, omdat je daar zoveel meer mee kan hier in de omgeving.

Maar het downhillen ga ik dan toch echt missen.

Dus nu opzoek naar een cheap ass enduro fietsje en die wat upgraden met de tijd.

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » wo sep 21, 2011 9:42 am

Tuup J schreef:Idd, koop een 2de hands dh bike.
Ik wou mijn dh bike laatst verkopen om een meer enduro bike aan te schaffen, omdat je daar zoveel meer mee kan hier in de omgeving.

Dus nu opzoek naar een cheap ass enduro fietsje en die wat upgraden met de tijd.
Dan heb ik nog een mooie Giant Reign voor je staan Tuup J :

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=53038
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo sep 21, 2011 9:51 am

Giant Anthem 3 schreef:

Dat is idd de prijsklasse naar waar ik aan et kijken ben, maar een L is echt te groot.

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » wo sep 21, 2011 10:09 am

Tuup J schreef:
Giant Anthem 3 schreef:

Dat is idd de prijsklasse naar waar ik aan et kijken ben, maar een L is echt te groot.
Ben je zo'n klein mannetje? 8) L is al vanaf 1.85 bij Giant. Je kunt het frame ook weer los verkopen en dan een maatje M regelen :arms:
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 21, 2011 10:26 am

wimbeest schreef:Bedankt voor de reacties al.

. Maar het kriebelt enorm om die tracks voluit te kunnen rijden inclusief de dubbels/drops (waar ik nu omheen rij, .
met DH bike rijden houd niet in dat je dat dan wel ineens kan doen ..
missch mis je t lef (no offence).. en krijg je meer vertrouwen erin met een DK bak..

maar ik heb WB ook gereden met 10cm veerweg.. ook de derde drop..
ik denk zelfs dat je de 4x en freecross bulten beter kan springen met een lichtere bike..

maar ik zeg eerlijk , hier heb ik zelf ook met de tijd moeten achterkomen

ik ga van de week naar malmedy en ik laat de DH bak thuis 8)

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo sep 21, 2011 10:50 am

Giant Anthem 3 schreef:
Tuup J schreef:
Giant Anthem 3 schreef: Dan heb ik nog een mooie Giant Reign voor je staan Tuup J :

Ben je zo'n klein mannetje? 8) L is al vanaf 1.85 bij Giant. Je kunt het frame ook weer los verkopen en dan een maatje M regelen :arms:
1.80m
En als ik iets koop moet et meteen goed zijn, zeker et frame ;).

Plaats reactie