Stuurbuis inkorten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Thomas_mtb
Stuurbuis inkorten

Bericht door Thomas_mtb » wo dec 21, 2011 1:32 pm

Vraag:
Als ik mijn stuurbuis om een of andere duistere reden zou willen inkorten, kan ik dat dan gewoon doen met een pijpensnijder (van de gamma)? (ik zie op sommige sites, zoals Rose, pijpensnijders van 30 a 40 e...lijkt me een beetje overdreven, gezien ze bij de Gamma 12,95 kosten 3-30mm (genoeg voor 1 1/8 dus))

De stermoer, kan ik die gewoon naar beneden slaan, of moet er perse een nieuwe in bij inkorten?

Alvast dank :)

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » wo dec 21, 2011 1:53 pm

Dat kan heb ik ook gedaan, alleen de pijpensnijder niet te strak aandraien en steeds met beleid strakker zetten want alu houd er niet echt van om inelkaar gedrukt te worden, en als je er bijna door bent zou ik toch het laatste stukje zagen en goed ontbramen de buis van binnen! En de ster kan naar beneden als je hem maar recht in de buis hebt! Ik gebruik een Head doctor van Hope vind ik makkelijker dan een starnut!
What goes up must come down(hill)

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » wo dec 21, 2011 2:03 pm

Nice!! Dacht dat zo'n Hed Doctor wel duur zou zijn, maar 17e bij CRC klinkt wel acceptabel! :) thx voor de tip!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo dec 21, 2011 2:08 pm

de head doctor heeft een alu bout.. en ik heb er al eens een afgebroken .. ondanks met finesse kracht toe te passen ,.

heeft niet mijn stem iig :|

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » wo dec 21, 2011 7:59 pm

@Cyber gewoon een momentsleutel gebruiken met 6/8NM gaat prima en je kan de bouten gewoon los kopen mochtie knappen heb er net een binnen gekregen voor reserve vind t een perfect systeem! En hergebruikbaar 8)

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » do dec 22, 2011 9:30 am

Deze discussie wordt dus ook gevoerd bij CRC (productrating)...Voor nu heb ik ff een starnut besteld bij Rose, zij hadden nog een Spank Director in het wit liggen...vind ik wel erg mooie DM stem (stond wel bij een of andere review dat Locbond gebruiken aan te raden was...nou ja: dat hebben we nog wel liggen ;) )

Voordeel van die Hed Doctor is wel dat je meteen een mooie topcap hebt van Hope..nu zal ik waarschijnlijk mijn bontrager topcap terug moeten zetten... (tenzij er bij die stem eentje van spank zit natuurlijk).

Caramba

Bericht door Caramba » do dec 22, 2011 5:55 pm

Ik gebruik al jaren een hope hed doctor, werkt inderdaad perfect! Ik zie niet in waarom je die alu bout zou breken, zo vast hoeft ie niet te zitten.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » do dec 29, 2011 9:56 pm

De pijpensnijder werkte perfect! Geen zagen bij nodig geweest, zelfs geen bramen te bekennen! (heb wel rustig de tijd genomen).

Ging van een leien dakje...tot ik mijn Ster moer er (ondanks gebruik speciaal stermoer-tooltje van Rose) scheef in sloeg...pogingen gedaan om het nog recht te krijgen, maar de stermoer werkte niet mee en is inmiddels te diep verzonken in mijn stuurbuis...noob-actie dus :)

Suggesties? Twijfel tussen bezoekje fietsenmaker in de buurt (snelle oplossing) en een Hed Doctor...(en kan ik die oude stermoer gewoon laten zitten of moet ik proberen die er op een of andere manier uit te krijgen? :P

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do dec 29, 2011 10:00 pm

Die krijg je er niet meer uit. Verder slaan en een nieuwe erboven en rijden!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » do dec 29, 2011 10:15 pm

Ja das t gezeik met n starnut kun je m niet er helemaal doorheen slaan naar beneden en van onder eruit halen? Dit is nu precies waarom ik een Hed Doctor gebruik 8)

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » do dec 29, 2011 10:17 pm

Jeps Flip...had beter jou advies kunnen opvolgen in mijn geval haha! Nu heb ik voor 2e een stermoer gekocht en voor 12,50 een tooltje (die dus niet heeft gewerkt)...

Nou ja, morgen ff een fietsenmaker bellen, als die het snel kan oplossen (spacertje + nieuwe stermoer) dan ga ik voor dat alternatief: anders CRC :)

marten

Bericht door marten » do dec 29, 2011 10:19 pm

Thomas_mtb schreef:(en kan ik die oude stermoer gewoon laten zitten of moet ik proberen die er op een of andere manier uit te krijgen? :P
Verwijderen is simpel. Zet een 8mm boor op het center totdat de bovenste ster loskomt. 90 graden kantelen en de helften er uit wippen
/Marten

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr dec 30, 2011 6:56 am

Moet je wel een boor hebben die lang genoeg is, als de ster diep erin geslagen is ;)

Kun je hem er niet helemaal uitslaan aan de onderkant?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » vr dec 30, 2011 8:07 am

Oplossing: ga zo ff langs de LBS voor nieuwe stermoer...die oude zit diep genoeg, en laat em maar gewoon zitten hehe

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » vr dec 30, 2011 12:00 pm

Opgelost, oude moer er ook uit. +tip: koop nooit het stermoer gereedschap bij Rose(die van 12,50) ...is niet de real deal :)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr dec 30, 2011 12:01 pm

Thomas_mtb schreef:Oplossing: ga zo ff langs de LBS
Ja hehe; zo kunnen we 99% van alle vragen in deze topic oplossen :lol:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » vr dec 30, 2011 12:04 pm

Ja, had niet echt veel zin om voor een spacertje en een stermoer weer een week bij de voordeur te wachten tot het binnenkomt :) Nu kan ik tenminste direct weer fietsen ermee ;)

Plaats reactie