Wrak vd Week

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Remmes
Berichten:1258
Lid geworden op:zo jul 17, 2011 8:56 pm

Bericht door Remmes » di feb 14, 2012 4:30 pm

ik snap bij die Giant Glory ook niet die knik in de bovenbuis, die de tekenaars er ooit bedacht hebben

er is niets zo zwak als een buis waar zo'n knik in zit

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di feb 14, 2012 4:32 pm

as i always say

light .. lighter ...broken ..

de oude glory woog een kilo of anderhalf meer dan de nieuwe..

en het ligt er ook aan wat mensen er mee doen .... giant bouwt een bike voor laten we zegge 50km/u missch 80 DH als je dat al haalt..

en voor 4-5 meter drops.. als je dan ziet wat er uiteindelijk mee gedaan wordt..
tja..

maar dat bovenbuis probleem is idd niet goed te praten ,..

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » di feb 14, 2012 5:04 pm

aappii schreef:
Lars TB schreef:
Remmes schreef:kom hier verassend vaak Giant tegen (nou jah, verassend)
Bouwen ook de meeste fietsen!

En ze zijn gunstiger geprijsd, waardoor beginnende rijders ze meer kopen en die jongens (M/V) kunnen ook minder goed fietsen. Trek je conclusies.
ongeacht of iemand een beginnende rijder is en of de markt verzadigd is zoals jij beweert (ik ben van mening dat er meer dan genoeg andere grote merken zijn die misschien nog wel meer verkopen dan Giant, denk aan Trek Santa Cruz en Specialized) maar een frame hoort gewoon niet te scheuren of te buigen zoals je de afgelopen pagina's ziet bij de nieuwe Glory. Dit fenomeen zie je continue terug komen (kijk maar op PB bij broken bikes). Zulke vervormingen moeten niet toegestaan zijn, het zijn wel mensen levens die je als constructeur/designer in je handen hebt. Maar ik weet zeker dat Giant allang weer terug is naar de tekentafel om hun ontwerp nog eens goed te doorgronden.
Grappig dat je Trek en Santa Cruz noemt. Die worden bij Giant gebouwd... .

En daarbij weet ik redelijk zeker dat Giant meer fietsen verkoopt dan de anderen.


Maar die knik is inderdaad niet echt slim. Daar moet je heel wat materiaal aan toevoegen om het echt sterk te krijgen. Maar je ziet bij heel veel van de voorgaande foto's dat frames ook breken op lasnaden waar draaipunten op zitten, lasnaden van verstevigingen. Is ook niet al te slim.

Maar die overbelasting waardoor een frame buigt of breekt komt omdat de fiets overbelast wordt: vering te zacht, zodat het frame vol belast wordt als je echt een flinke klap krijgt. Zoals al aangegeven worden fietsen daarnaast ook nog wel eens voor 'iets' extremere doeleinden gebruikt.

En blijkbaar mag een DH fiets tegenwoordig ook geen 16kg meer wegen...

Remmes
Berichten:1258
Lid geworden op:zo jul 17, 2011 8:56 pm

Bericht door Remmes » di feb 14, 2012 5:05 pm

B! van mij weegt 20 kilo schoon aan de haak :o

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » di feb 14, 2012 5:09 pm

Remmes schreef:B! van mij weegt 20 kilo schoon aan de haak :o
en die achterbruggen scheuren ook heel vaak ;)

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di feb 14, 2012 5:29 pm

Lars TB schreef: Grappig dat je Trek en Santa Cruz noemt. Die worden bij Giant gebouwd... .
t gaat niet om t bouwen t gaat om design..

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » di feb 14, 2012 5:39 pm

het gaat in dit geval inderdaad niet om het productieproces maar om het ontwerpproces waar Giant steken heeft laten vallen. Tuurlijk het productieproces zal ook wel niet optimaal zijn, maar dat is dankzij de marktwerking waarbij het allemaal zo goedkoop mogelijk moet zijn. (we dwalen af met filosofische vraagstukken)

Dat overbelasten moet ook geen probleem zijn, als constructeur moet je altijd rekenen met waarden die veel hoger liggen dan die in werkelijkheid bij "normaal" gebruik voorkomen.
Een brug valt toch ook niet uit elkaar als er plotseling 2 vrachtwagens naast elkaar de brug oprijden?
Ik heb ooit een filmpje gezien van Modern Marvels waarin ze op bezoek waren bij het Specialized testcenter. Het oude model Demo kon wel 5 keer de krachten aan waarbij een mens zou kunnen blijven zitten voordat het brak.
Maarja volgens mij zijn we het er met zn allen over eens dat Giant "Back to the drawingboard" moet met hun nieuwe Glory

Michielvanosch
Berichten:486
Lid geworden op:di nov 02, 2010 11:12 am
Locatie:Waalre

Bericht door Michielvanosch » di feb 14, 2012 7:32 pm

aappii schreef:
Lars TB schreef:
Remmes schreef:kom hier verassend vaak Giant tegen (nou jah, verassend)
Bouwen ook de meeste fietsen!

En ze zijn gunstiger geprijsd, waardoor beginnende rijders ze meer kopen en die jongens (M/V) kunnen ook minder goed fietsen. Trek je conclusies.
ongeacht of iemand een beginnende rijder is en of de markt verzadigd is zoals jij beweert (ik ben van mening dat er meer dan genoeg andere grote merken zijn die misschien nog wel meer verkopen dan Giant, denk aan Trek Santa Cruz en Specialized) maar een frame hoort gewoon niet te scheuren of te buigen zoals je de afgelopen pagina's ziet bij de nieuwe Glory. Dit fenomeen zie je continue terug komen (kijk maar op PB bij broken bikes). Zulke vervormingen moeten niet toegestaan zijn, het zijn wel mensen levens die je als constructeur/designer in je handen hebt. Maar ik weet zeker dat Giant allang weer terug is naar de tekentafel om hun ontwerp nog eens goed te doorgronden.
Veel van de fietsen die je hier kapot ziet zijn hoogst waarschijnlijk niet tijdens het normale gebruik gescheurd of gebroken! Als frontaal met een rijdende auto in contact komt, of met 50/60 km/h ergens tegenaan rijdt zal je fiets niet heel blijven. Alleen daar zijn de frames ook niet op geconstrueerd.
Natuurlijk moet een fiets bij normaal gebruik heel blijven en niet scheuren of breken, maar niks gaat foutloos en daarom zal van ieder merk ooit wel iets kapot gaan...
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » wo feb 15, 2012 9:24 am

Zowat iedere moderne fiets heeft een knik in de bovenbuis. Maar blijkbaar spaart Giant daar op materiaal.

Leuk stukje marketing van Specialized. Ieder merk gooit zijn fietsen op een testbank. Ook Giant en dat frame zal heus wel voldoen.

Nogmaals, Giant verkoopt er meer en dus zullen er ook meer kapot gaan.


Erger vind ik dus dat er vlak achter het balhoofd op de onderbuis 2 lasnaden zitten. Intense... . Dat is een ontwerpfout!

Maar zoals je maar genoeg materiaal toevoegt (dikke buizen) gaat het in de praktijk wel redelijk goed. Maar bij overbelasting gaat alles kapot en als eerste de slecht gemaakte frames en ook de frames die net wat zwakker zijn.

Gebruikersavatar
dale c
Berichten:235
Lid geworden op:di nov 25, 2008 10:36 pm

Bericht door dale c » do feb 23, 2012 1:31 pm

dat is pas een knik! :lol:
Afbeelding
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do feb 23, 2012 3:28 pm

en hier gaat de nieuwe lapierre.. :D

Afbeelding

je bent een zwans als je iets koopt uit france.. :lol:

karel_fsr
Berichten:14
Lid geworden op:za jul 28, 2001 9:37 pm

Bericht door karel_fsr » ma mar 05, 2012 9:13 am

Afbeelding

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » ma mar 05, 2012 12:35 pm

Dat ziet eruit alsof het een pijnlijke crash is geweest :shock:

Remmes
Berichten:1258
Lid geworden op:zo jul 17, 2011 8:56 pm

Bericht door Remmes » ma mar 05, 2012 1:08 pm

leuk spul, dat carbon :)

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » ma mar 05, 2012 4:27 pm

maarrrr zn frame is nog heel :lol:

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » zo mar 11, 2012 2:13 am

Afbeelding
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mar 12, 2012 10:14 am

ahh je bent me voor..

carbonium.. KRAK... :bandana:

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » ma mar 12, 2012 8:11 pm

carbon lijkt een beetje eng ineens!
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » ma mar 12, 2012 8:30 pm

nut-case schreef:carbon lijkt een beetje eng ineens!
Terwijl de test van Santa Cruz het tegendeel bewijst.

Voor mij iig nog lang niet!
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Gebruikersavatar
de lachende derde
Berichten:1319
Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di mar 13, 2012 9:44 am

Die test zegt lang niet alles maar één plaatje van een gebroken Session 9.9 ook niet.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 03, 2012 9:05 am

hiero een 2de dan..

Afbeelding

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » di apr 03, 2012 9:36 am

cranks zijn nog heel:)
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » di apr 03, 2012 10:06 am

cyberhawk schreef:hiero een 2de dan..
precies op zelfde plek gebroken..
het zelfde frame of het 2e slachtoffer?

Gebruikersavatar
WitteReus
Berichten:1479
Lid geworden op:wo jun 09, 2010 1:37 pm
Locatie:Melick
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di apr 03, 2012 10:57 am

Op het eerste gezicht zijn het het zlefde frame idd ;)

En ik zou graag willen weten hoe dit gebeurd is en door wie?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 03, 2012 11:23 am

shizzles.. lijkt idd op t zelfde frame.. :bandana:

Plaats reactie