Advies over voorvork
Moderator:Beheerders
Hallo iedereen,
Ik ben vanplan een Specialized sx trail op te bouwen maar zit nu met het probleem dat ik niet weet welke voorvork ik erin moet zetten.
Ik zit te twijfelen tussen een RS totem of een RS lyrik, een fox past niet in mijn budget.
Ik vind freeride het vetste maar rij natuurlijk ook downhill dus lijken allebij de vorken mij wel geschikt.
Als jullie eigen ervaringen hebben of ideeen hoor ik het graag.
alvast bedankt
Ik ben vanplan een Specialized sx trail op te bouwen maar zit nu met het probleem dat ik niet weet welke voorvork ik erin moet zetten.
Ik zit te twijfelen tussen een RS totem of een RS lyrik, een fox past niet in mijn budget.
Ik vind freeride het vetste maar rij natuurlijk ook downhill dus lijken allebij de vorken mij wel geschikt.
Als jullie eigen ervaringen hebben of ideeen hoor ik het graag.
alvast bedankt
welk model SX trail ga je opbouwen?
de oudere versies met 170mm achter of de nieuwe met 180mm?
bij de nieuwe zou ik sowieso een 180mm vork erin zetten dus dat wordt dan automatisch de totem.
de oudere werd geleverd met 170mm achter en 160mm voor, daar zou je dus een 160mm lyrik in kunnen zetten.
of een nieuwere 170mm lyrik solo air bijvoorbeeld maar die kosten ook wat.
Maar met een totem in de oudere SX trail wordt je balhoofdhoek iets luier wat heel goed rijd volgens Tuup J hier op het forum!|
als het gewicht de doorslag moet geven dan is een lyrik bijna een halve kilo lichter dan de totem
ik denk dat ik gewoon voor de totem zou gaan!
de oudere versies met 170mm achter of de nieuwe met 180mm?
bij de nieuwe zou ik sowieso een 180mm vork erin zetten dus dat wordt dan automatisch de totem.
de oudere werd geleverd met 170mm achter en 160mm voor, daar zou je dus een 160mm lyrik in kunnen zetten.
of een nieuwere 170mm lyrik solo air bijvoorbeeld maar die kosten ook wat.
Maar met een totem in de oudere SX trail wordt je balhoofdhoek iets luier wat heel goed rijd volgens Tuup J hier op het forum!|
als het gewicht de doorslag moet geven dan is een lyrik bijna een halve kilo lichter dan de totem

ik denk dat ik gewoon voor de totem zou gaan!
-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
hiermee kan je hem makkelijker instellen op welk terrein je gaat rijden.morin schreef:En waarom een solo air totem? en waarom geen coil?.
met freeride wil je iets stijver dus ongeveer een sag van 25%
en met downhill een sag van bijvoorbeeld 35%
met een air vork kan je door middel van een beetje meer of minder lucht je rij eigenschappen aanpassen.
bij een coil moet je helemaal veren wissel
dat is de reden dat ik alles op air rijd

ook scheelt het weer 200 a 300 gram

-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
het is wat je eigen voorkeur heeft..morin schreef:En van iemand anders kreeg ik het advies een coil te kopen.
en coil is linear, de sterkte van de veer is constant.
een air vork is progressief, hoe verder je in veert hoe zwaarder het gaat.
ik heb zelf met een totem coil gereden en rijd nu met een totem air en moet zeggen dat het niet extreem veel scheelt hoor maar vooral het afstel gemak van lucht en het gewicht is waarom ik op lucht rijd

- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Bedankt voor de tip ik ga kijken, wil dan wel een 180mm veerweg.
Durf hem alleen niet op te laten sturen.
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 975/cat/18
die leek me wel mooi maar is een beetje ver reizen.
Durf hem alleen niet op te laten sturen.
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 975/cat/18
die leek me wel mooi maar is een beetje ver reizen.
-
- Berichten:59
- Lid geworden op:do aug 12, 2010 7:13 am
- Locatie:Losser
Smittie schreef:het is wat je eigen voorkeur heeft..morin schreef:En van iemand anders kreeg ik het advies een coil te kopen.
en coil is linear, de sterkte van de veer is constant.
een air vork is progressief, hoe verder je in veert hoe zwaarder het gaat.
`t word steeds spannender,.. air progressief,... veer linear
en dat terwijl je altijd van die *progressieve posts hebt
Laatst gewijzigd door Megavalanche op zo jun 03, 2012 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wts:..................
Wtb: Skill
Flow
Wtb: Skill
Flow
Laat je hem toch opsturen?morin schreef:Bedankt voor de tip ik ga kijken, wil dan wel een 180mm veerweg.
Durf hem alleen niet op te laten sturen.
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 975/cat/18
die leek me wel mooi maar is een beetje ver reizen.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Hij zei toch al dat hij dat niet durft?xRemcox schreef:Laat je hem toch opsturen?morin schreef:Bedankt voor de tip ik ga kijken, wil dan wel een 180mm veerweg.
Durf hem alleen niet op te laten sturen.
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 975/cat/18
die leek me wel mooi maar is een beetje ver reizen.
Ikzelf hou daar ook nooit zo van maar Bikemarkt is wel redelijk veilig omdat je alleen kan verkopen als je geregistreerd staat en ze dus je adres weten (code wordt per brief verstuurd). Op Pinbkike of Bikeradar zou ik nooit iets duurs kopen.
En voor iemand er weer over begint, Paypal is schijnveiligheid. Als jij in het gelijk gesteld wordt kunnen ze het bedrag van de Paypal-rekening van de 'verkoper' afhalen. Punt is alleen dat het er dan wel op moet staan en de 'verkoper' heeft 4 weken de tijd gehad om het eraf te halen..
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=71483
veerconstate van een veer blijft toch altijd hetzelfde? dus linear?Megavalanche schreef:Smittie schreef:morin schreef:En van iemand anders kreeg ik het advies een coil te kopen.
het is wat je eigen voorkeur heeft..
en coil is linear, de sterkte van de veer is constant.
een air vork is progressief, hoe verder je in veert hoe zwaarder het gaat.
`t word steeds spannender,.. air progressief,... veer linear
en dat terwijl je altijd van die *progressieve posts hebt
en als je een air vork in veert bouwt de druk op en wordt het dus steeds zwaarder? dus progressief?
of ben ik nou gek?
Volgens de wet van hij zijn metalen schroefvormige veren linear:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Hooke#section_1
natuurkunde op school is al weer een tijdje terug dus goed uitleggen kan ik het niet meer

en wat bedoel je met mijn posts?
overheen gelezen op de telefoon. Ik heb nooit problemen gehad met die duitsers op bikemarkt, regelmatig wat gekocht en ook verkocht. Wel in het duits een vraag sturen, kans dat je dan antwoord krijgt is een stuk groter.de lachende derde schreef:Hij zei toch al dat hij dat niet durft?xRemcox schreef:Laat je hem toch opsturen?morin schreef:Bedankt voor de tip ik ga kijken, wil dan wel een 180mm veerweg.
Durf hem alleen niet op te laten sturen.
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 975/cat/18
die leek me wel mooi maar is een beetje ver reizen.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Dat je een linkse rakker bent.Smittie schreef:veerconstate van een veer blijft toch altijd hetzelfde? dus linear?Megavalanche schreef:Smittie schreef:
het is wat je eigen voorkeur heeft..
en coil is linear, de sterkte van de veer is constant.
een air vork is progressief, hoe verder je in veert hoe zwaarder het gaat.
`t word steeds spannender,.. air progressief,... veer linear
en dat terwijl je altijd van die *progressieve posts hebt
en als je een air vork in veert bouwt de druk op en wordt het dus steeds zwaarder? dus progressief?
of ben ik nou gek?
Volgens de wet van hij zijn metalen schroefvormige veren linear:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Hooke#section_1
natuurkunde op school is al weer een tijdje terug dus goed uitleggen kan ik het niet meer![]()
en wat bedoel je met mijn posts?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum

lol waarom dat?de lachende derde schreef: Dat je een linkse rakker bent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum
mensen die mij beter kennen zouden mij eerder bij de extremere andere kant rekenen
