Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.
Moderator:Beheerders
-
urban waste - Berichten:217
Dirt erg belastend voor de rug?
Bericht
door urban waste » di jun 19, 2012 9:26 am
Weet iemand misschien vanuit ervaring of Dirt jumping erg belastend is voor de rug? Ik heb afgelopen weekend een clinic gevolgd, wat super was, maar moest dat de volgende dag wel bekopen met een erg pijnlijke onderrug. Nu heb ik sowieso wel lage rug problemen (meestal met XC, niet met freeride/downhill) en ik rij nu op een 24 inch agent bikes smith waar ik toch wat te verkrampt/compact op zit, maar goed in het algemeen zou je denken dat dirt jumpen niet heel erg slecht is aangezien je het meeste opvangt met je benen en je niet hoeft te trappen

. Voordat ik nu een 26inch opbouw is het wel handig te wete wat de ervaring van anderen is.
ps ja ik loop al bij de dokter
-
napalm
Bericht
door napalm » di jun 19, 2012 9:52 am
En wat zegt de dokter? Ik denk dat je beter zijn advies kan opvolgen dan dat je om
advies gaat vragen aan de jongens hier op het forum.
Geloof me dirten is belastend voor je rug!!!
555+111=666
-
Bericht
door urban waste » di jun 19, 2012 9:56 am
Tot nu toe hebben ze nog niks kunnen vinden en is het advies blijven bewegen en naar je lichaam luisteren (met dat laatste heb ik nogal moeite.....).
Ik snap dat hier geen medische experts zitten, maar waarschijnlijk wel mensen die weten of het erg belastend is voor je rug (iets wat een dokter naar mijn idee niet goed kan inschatten). Dus als jij zegt dat het belastend is voor je rug, dan geloof ik dat

.
-
Huubonator - Berichten:193
-
Contacteer:
Bericht
door Huubonator » di jun 19, 2012 10:12 am
En niet alleen voor je rug! Je nek en knieën krijgen ook het nodige te verduren. Wel is het zo dat naarmate je beter wordt je meer sprongen helemaal haalt en netjes in de landing terecht komt. Dat maakt het nog leuker en aangenamer voor je lichaam!
-
cyberhawk
-
Contacteer:
Bericht
door cyberhawk » di jun 19, 2012 1:20 pm
tenzij je echt verkeerd zit op je fiets.. (te klein)
is het normaal dat als je aardig aan het trainen ben geweest je wat spierpijn ondervind van spieren die nog niet veel zijn gebruikt of nog niet volledig getraind zijn..
na de winter de eerste dagen trial rijden ben ik ook aardig kapot in de onderrug..
maar na een maandje sterken de spieren weer aan en heb ik nergens meer last van ..
niet over belasten,. maar wel door blijven trainen..
met gezonde tussenpoze en rust uren.. dagen..
-
Bericht
door urban waste » di jun 19, 2012 4:00 pm
Ik zal eerst eens afwachten wat de dokter zegt en daarna voorzichtig eens proberen op een 26 inch huurfiets denk ik.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » di jun 19, 2012 10:44 pm
Ik zou wel zorgen voor een goede zitpositie dus een lange toptube, lekker hoog en breed stuur en ook niet te harde banden.
Of het überhaupt verstandig is trails te gaan rijden als je rugklachten hebt weet ik niet en het lijkt me idd het beste om advies te vragen aan je huisarts of fysio.
-
stino - Berichten:575
Bericht
door stino » di jun 26, 2012 9:13 am
de lachende derde schreef:Ik zou wel zorgen voor een goede zitpositie dus een lange toptube, lekker hoog en breed stuur en ook niet te harde banden.
zitpositie? bij dirt? right.
iig, ja dirten is belastend als je ermee begint. Echter tegen dat je het iet of wat kan is het minder belastend dan bijvoorbeeld street. Maar de vraag die jij of je dokter moet stellen is niet of dirt belastend is maar wat de oorzaak is van je rugpijn, en of er wel degelijk een causaal verband is met dirt moest je het blijven doen, of dat er meer aan de hand is. Probleem is dat zo'n vraag lastig te beantwoorden is omdat je niet zegt wat voor pijn: spierpijn, of echt zenuw in je ruggengraa? En wat doe je verder nog in het dagelijks leven? Bureauwerk of iets anders? Mogelijkheden die veel voorkomen: je rugspieren zijn onderontwikkeld (bijv. doordat je bureauwerk doet en verder niets) dus nu eens zwaar gaan dirten zort ervoor dat je spieren zwaar belast worden met simpele spierpijn als gevolg. Niets aan de hand dan eignelijk. Andere uiterste: je bent wegenwerker en spieren in je onderrug zijn overontwikkeld en uit balans met hun antagonisten nl de buikspieren doordat je vaak vanalles optilt etc. Je gaat dirten, waardoor rugspieren nog extra belast worden, de buikspieren kunnen het niet meer trekken en je ruggengraat komt een beetje gebogen te staan met als gevolg dat de zenuwen erin geirriteerd worden of zelfs gekneld met redlijk erge pijn als gevolg. Dit is al een serieuzer geval maar kan opgelost worden door trainen van de buikspieren. Komt ook voor bij dirters die zelf hun shit graven, omdat graven nu eenmaal extreem belasten is voor je rug.
-
Bericht
door urban waste » vr jul 20, 2012 11:54 am
Bedankt voor de reactie Stino. Oorzaak is lastig vast te stellen..De dokter zegt dat het vanzelf wel een keer overgaat (rontgen foto's laten maken, maar "uiteraard" niks op te zien). Bij een aantal fysiotherapeuten geweest (met name gericht op strekken en verstevigen "core"spieren), maar dat heeft niet echt geholpen. In eerste instantie was het vooral spierpijn (1 keer per jaar een spit aanval), maar na het dirten ook wat zenuw "pijn". Momenteel ga ik naar een chiropracter die aangaf dat zenuwpijn ook vanuit je spieren kan komen (je schrikt toch al snel en denkt dan aan hernia etc).
Ik doe ook aan thaiboksen (nu even niet dan), dus mijn core spieren zijn wel aardig getraind denk ik. Qua werk vooral veel burowerk, dus daar zit ongetwijfeld ook een deel van het probleem. Ik denk toch dat het een geval is van spieren die constant aangespannen zijn en daardoor snel verkrampt zijn.