Re:Getwiste spaken!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gast
Getwiste spaken!

Bericht door Gast » zo nov 21, 2004 5:57 pm

Ik heb ff een vraag!

ik zag laats ergens in het noorden dat er iemand was met getwiste spaken!

is dat sterk?

zoja waar kun je dat laten doen!

weet iemand dit?

zou graag info willen! heb gezocht op internet maar kon der geen info over vinden :(

wie o wie?

alvast bedankt!

gr

freerider 8)

Luc

Bericht door Luc » zo nov 21, 2004 7:02 pm

Je bedoelt gevlochten in "snowflake" patroon. Een goeie raad: niet doen! Het maakt het risico op spaakbreuk alleen maar groter, het is absolute bullshit !

Happy

Bericht door Happy » zo nov 21, 2004 7:19 pm

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo nov 21, 2004 7:39 pm

Heb zelf ook twee keer een wieltje "getwist". o.a. voor mijn opa-commuter-extreem-slecht-weer-fiets. Heb tot de dag van vandaag (rij nu niet zo vaak meer op de fiets, maar tijdje terug reed ik zeker 80 km. per week ) geen problemen. Het spaken van het wiel duurt nogal lang en "k moet er niet aan denken dit op m"n ATB te hebben. "t ziet er alleen wel super gaaf uit .
Dus: Voor je moutainbike oid, niet doen. Spaken, nippel en velg worden op een hele rare manier belast en qua betrouwbaarheid lijkt het me verre van ideaal.

aab

Bericht door aab » zo nov 21, 2004 7:58 pm

het kan wel maar is niet sterker , misschien wel iets stijver maar het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » zo nov 21, 2004 9:52 pm

het gaat niet alleen om de looks he ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo nov 21, 2004 10:10 pm

pieterenzijntoy schreef:

Screw looks if it doesn"t work....

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » zo nov 21, 2004 10:54 pm

[quote="DeKerf"s"]
[
pieterenzijntoy schreef:

Screw looks if it doesn"t work....
[/quote]

ja wat denk je dat ik met mijn zin bedoel ::)

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo nov 21, 2004 11:01 pm

ik heb 6jaar met getwiste spaken gereden zonder problemen.
wel niet aan te raden met schijfremmen denk ik ivm met krachtverdeling
maar met gewone remmen is er niet meer of minder kans op spaakbreuk bij deftige gebouwd

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma nov 22, 2004 10:35 am

Enige voordeel is de looks (ik vind het niet mooi) en verder alleen maar nadelen. :?

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di nov 23, 2004 7:48 pm

Luc schreef:
Je bedoelt gevlochten in "snowflake" patroon. Een goeie raad: niet doen! Het maakt het risico op spaakbreuk alleen maar groter, het is absolute bullshit !

nou nou nou, wat een gezever Luc, dat ben ik niet van je gewend.

Twisted wielen zijn - mits goed gespaakt - niet kapot te krijgen.

Iedereen die mijn rijstijl een beetje kent weet hoe ik mijn fiets mishandel. Ik heb zo"n 8 jaar geleden een twisted voorwiel tweedehands gekocht. Het wiel was toen 2 jaar oud. Inmiddels heb ik met het wiel oa. Ijsland doorkruisd (alleen maar onverhard tot de macht onverhard). Tegenwoordig zit het wiel in mijn nieuwe reisfiets en daar heeft het ook al weer vele km"s tot grote tevredenheid volbracht.

Alle spaken zijn nog origineel, nooit gebroken, zelfs de velg (sup ceramic Mavic ding) is nog lang niet doorgesleten. Van het voorjaar alleen een conus in de XT naaf vervangen...

TBB

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » di nov 23, 2004 8:17 pm

Ziet er ech niet sterk uit hè

Afbeelding

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » di nov 23, 2004 8:20 pm

Waarom lijkt het niet sterk?

In plaats van speken zou je ook jutetouw kunnen gebruiken!!!
Het gaat om een goede verdeling van krachten.

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » di nov 23, 2004 8:33 pm

waarom zijn wielen met 48 spaken dan sterker als wielen met 32 spaken,, volgens mij verdelen ze de kracht t zelfde..

en waarom maken ze alleen xc wielen mt 16 spaken en (uitzondering nieuwe deemax met 28, maar dat zijn ook race DH wielen)

Luc

Bericht door Luc » wo nov 24, 2004 11:13 am

Bram, dan heb je er toch ook wel een portie geluk mee gehad. Ik heb al meermaals dergelijke wielen geweten waar de spaken breken op het punt waar ze getwist zijn.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo nov 24, 2004 11:20 am

Luc schreef:
Bram, dan heb je er toch ook wel een portie geluk mee gehad. Ik heb al meermaals dergelijke wielen geweten waar de spaken breken op het punt waar ze getwist zijn.

Dat heb ik ook al een paar keer gezien idd, bij een maat van mij.
Maar die rijd ook erg lomp

dusssss©

wictor

Bericht door wictor » wo nov 24, 2004 8:43 pm

Den Wiskeystoker schreef:
waarom zijn wielen met 48 spaken dan sterker als wielen met 32 spaken,, volgens mij verdelen ze de kracht t zelfde..

Precies daarom niet: hoe meer spaken, hoe minder de kracht per spaak erop komt te staan als je rijdt.

Twisted wielen zouden twee voordelen kunnen hebben (enkele gokjes):
1) Verhoogde zijdelingse stijfheid. T.o.v. een CrossMax SL disc zal je "t merken, t.o.v. een gewoon gespaakt wiel waarschijnlijk niet.
2) Langere levensduur, omdat het wiel stijver is. De totale rek die een spaak ondergaat tijdens een omwenteling van het wiel is minder, dus je hebt meer omwentelingen nodig voordat het staal vermoeid is.

Om even op F20 z"n vragen terug te komen: ik denk dat, als je een goede wielbouwer kan vinden, het niet veel uit zal maken of je kruis-drie of twisted doet. "t Zou in principe "t zelfde moeten kosten als een gewoon wiel vlechten, maar veel LBSjes wagen zich er niet aan.

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » wo nov 24, 2004 9:00 pm

Ik heb er ooit eens 1.5 jaar meegereden enne.. 1 keer een spaak breuk gehad bij de nippel. Dat was na een jaar. Ik reed gewoon op een polderweg :P en ploing.. spaak eruit. Vreemde shit kan ik je wel zeggen. Opnieuw spaak erin, en geen last meer gehad. Ze veren wel een beetje in als je springt, en dan weer land. Omdat de spaken waar ze getwist zijn langs mekaar heenwrijven. Voor de rest wel fijne en comfortabele wielen. Toen DT Revolution 1.8/2/0 op Trek Ceramic velgen.

Pino

Bericht door Pino » wo nov 24, 2004 9:13 pm

wictor schreef:

Om even op F20 z"n vragen terug te komen: ik denk dat, als je een goede wielbouwer kan vinden, het niet veel uit zal maken of je kruis-drie of twisted doet. "t Zou in principe "t zelfde moeten kosten als een gewoon wiel vlechten, maar veel LBSjes wagen zich er niet aan.

Zijdelingse stijfheid extra is een urban myth.

Ik zal het niet doen omdat het veel meer werk is dan over 3 en een minder resultaat oplevert.
Tenzij natuurlijk rijkelijk betaald ;D , maar enige garantie krijg je ook dan niet.

Luc

Bericht door Luc » do nov 25, 2004 9:10 am

Die extra stijfheid is inderdaad een illusie. De stijfheid haal je o.a. uit de spaakspanning, niet uit het twisted spaakpatroon.

De spaakbreuken waar ik het over had, worden net veroorzaakt door de beweging die er in dergelijke wielen wel wat meer durft te zitten, zeker als er dan ook nog eens wat minder spanning op de spaken staat. De spaken wrijven over elkaar, slijten op een bepaald punt uit en zo krijg je zwakke plekken in je spaken.
Om diezelfde reden heb ik trouwens al horen vertellen dat je bij een klassiek 3x gekruist wiel de laatste kruising ook niet over elkaar hoeft te leggen, alhoewel dat in alle klassieke lectuur wel zo uitgelegd wordt. In sommige gevallen kan je echter niet anders: ik heb onlangs nog een setje race wielen gemaakt met een 28H voornaaf. Dan kan je al niet meer dan 2x kruis spaken. Bovendien zou er een te grote knik in de spaken gekomen zijn als ik de laatste kruising op de klassieke manier zou gelegd hebben. Dat heb ik dus niet gedaan en je hebt dan een wiel waar de spaken elkaar op geen enkele kruising raken.

Sven

Bericht door Sven » do nov 25, 2004 2:37 pm

Freerider20 schreef:
hmm

oke ik denk dat we ff poll maken

twisted spaken jah of nee???

Eigen meningsvorming is moeilijk he? Iedereen kan wel ja zeggen, maar als jij dadelijk hier jankend terugkomt dat ze kapot zijn, wat dan?

woodbimbo

Bericht door woodbimbo » di nov 30, 2004 2:27 pm

Ola,

Ik heb al een paar wielen twisted gespaakt. Maar je moet daar voor wel 6 mm langere spaken gebruiken. Anders is het niet te doen.
Het voordeel van twisted is dat de spaken langer op spanning blijven, maar als er een spaak breekt is de spanning gelijk van het hele wiel af waardoor er meer zullen breken. :? Verder maakt het qua sterkte niet uit of je nu twisted of normaal hebt.

grtz,
Mr .Woodbumble

rene

Bericht door rene » di nov 30, 2004 9:36 pm

@Freerider20: Is dit niet iets voor jou?
http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... 26js%253D1

Bikepatch

Bericht door Bikepatch » vr dec 03, 2004 2:31 pm

Vaak zat zulke wielen gemaakt, waren altijd errug sterk nadat de spaken zich goed gezet hadden. Maar het staat of valt uiteindelijk met de kwaliteit van de gebruikte materialen, klotespul gaat altijd kapot....

Chmod

Bericht door Chmod » ma dec 06, 2004 11:04 am

als je ze twist hangen ze wel nog een "vast in het midden". Het verschil is duidelijk merkbaar -> veel stijver. Ik rij al jaaaaaaaaaaren met zo"n dingen. En, als iemand me kent, zien die dingen wel serieus af bij mij. Ooit heeft men vader (100kg - versleten mavic sup XC velgjes) wel z"n nipple door de velg getrokken door deze opbouw. Maar, ik ben echt voorstander!!!

Op die foto lijkt het wel niet goed gedaan... Maar zo zie je dat de spaken helemaal niet overdreven moeten plooien. Het is wel zo, als je een slag in het wiel hebt, dat bij het aanspannen van 1 spaak, de andere ook een beetje extra opgespannen raakt. Dus, als je die wielen al niet zelf in elkaar kunt steken, dan laat je het mischien maar beter zo. Ik heb wel nog nooit een spaak hierdoor gebroken.

Dus, wil je het: Doe het.
Ben je er tegen: Doe het niet.

Simpel.

Plaats reactie