Re:raad graag!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
somebody
raad graag!

Bericht door somebody » zo dec 05, 2004 8:10 pm

hallo ik ben hier nieuw , dus aan allen aangename kennismaking ;).

mijn vraag ,kzou graag beginnen met mtb"en maar kweet nie goed de welke ik moet kiezen ik twijfel nog ,maar mijn voorkeur gaat wel naar merida( is da een goede keus volgens jullie?) trek zie ik ook wel zitten .maar kzou graag jullie mening eens horen( denk: ik begin pas he)

ps:budget ca. 650€. alvast bedankt .grtz manu.

MauiForce

Bericht door MauiForce » zo dec 05, 2004 8:53 pm

heb er ook niet veel verstand van, maar mij hebben ze altijd verteld dat je bij cube goed zit qua prijs qualiteit. http://www.cube-bikes.de/

De ltd 3 kost zo"n 950 euro. om maar een richtprijs te noemen, is ook de enige prijs die ik ken.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma dec 06, 2004 10:56 am

iedereen mountainbiket op zn eigen manier.
Om t met skieen te vergelijken: je het toerskieers, langlaufers, slalommers, afdalers, off piste riders, freestylers en big-drop freeriders. Neem dus rustig je tijd om je te orienteren hoe je denkt te gaan fietsen

Met dat budget kan je ofwel een aardige beginnersfiets kopen.
Ofwel een goeie 2e hands, maar neem dan zeker je tijd om alles goed te bekijken of de staat okee is.
Test elke fiets die je overweegt.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma dec 06, 2004 11:17 am

Kzal even een aantal punten opnoemen waarop je eff moet letten bij een de aanschaf van een mountainbike. Ik ga er even vanuit dat het de bedoeling is om met jouw bike door de NL bossen te scheuren, das dus XC gebruik.

Even wat standaard dingen:
Shimano heeft een aantal groepen aan schakelcomponenten.
Acera, Alivio, deore, deore LX, ...XT, ....XTR
Vermijdt de eerste twee zo veel mogelijk, het schakelt minder, en het slijt des te harder. Vanaf deore begint t ergens op te lijken. en daarmee wil k zeggen, het gaat soepel schakelen en slijt niet zo hard. LX en XT en XTR uiteraard ook zijn echter wel nog weer een stuk fijner en sterker dan deore.

Verder is het aan te raden om een geveerde voorvork te hebben (niet volgeveerd want dan heb je in dit budget gewoon geen ruimte voor of het is ontzettende rommel) Probeer een fiets te vinden met een vork erin van de bekende merken. Rockshoks, manitou, marzocchi, fox (al zal die laatste geen vork in jouw budget hebben) ::) (ook niet als je alleen een vork koopt :-*

Ik heb even ene link geplaatst van een zeer goed geprijsde bike. Die mijn inziens ook echt de meer prijs tegen 650 waard is. :)

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9829

Nog wat persoonlijks: Ben zelf begonnen op een giant boulder en ik moet zeggen zodra je er mee in t bos begint te fietsen (wekelijks of 2 x in een week) dan is het binnen een jaar gedaan met een echte budget fiets. Bij deze cube zitten degelijke spullen aan een degelijk frame, die langer meegaan, en die je ook kunt vervangen in de loop van de tijd als je het echt heeeeel leuk gaat vinden. Op dit moment ben k zo verslaafd dat k een andere bike heb gekocht voor 1000 euro, deze voor 2000 euro heb verbouwt en dat ik spaar voor een nieuw frame van 1000 - 2000 euro, dat ik alle verjaardagen spullen kan vragen als kleding accesoires, helmpjes gereedschap en NOG VEEL MEER. en ga zo maar verder....

Ofwel: Wij hier op DP zijn voor 95% geschift :)

Honey rider

Bericht door Honey rider » ma dec 06, 2004 12:50 pm

Ja, en als je dan eindelijk denkt dat je de zaak voor elkaar hebt
kun je weer beginnen met het vervangen van versleten onderdelen.... ;)
Honey Rider

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma dec 06, 2004 2:17 pm

Klopt een geweldige hobby dat mountainbiken.
Perfect om te doen en het kost bakken met geld.
Dus inderdaad we zijn voor het merendeel behoorlijk gestoord. ;D

somebody

Bericht door somebody » ma dec 06, 2004 9:54 pm

thx voor de raad al tot hiertoe tussen haakjes (kben van belgie) en zoek wel iets om eens goe te crossen he :? cube lijkt mij wel wat maar kweet nie ???of ze die hier in belgie hebben (kzal eens moeten kijken) maar kzou ook graag eens een mening of meningen horen i.v.m. merida en trek da staat mij wel aan da merk zijn er goede en/of slechte kenmerken vanvoor en nadelen van jullie graag (kben een leek he) ??? ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 06, 2004 10:29 pm

Hallo Somebody,

Voor jouw budget zou ik zeggen probeer iem. te strikken in je directe omgeving die serieus veel verstand van fietsen heeft en stroop de 2de hands markt af. Goed slagen zal echt wel lukken.

Brum.

Bericht door Brum. » ma dec 06, 2004 11:57 pm

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di dec 07, 2004 11:07 am

Merida maakt vanalles.. eigenlijk van de absolute top, bijvoorbeeld hun carbon modellen tot absolute rommel :) Frames zijn altijd wel deugdelijk maar toch :)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di dec 07, 2004 3:34 pm

Jumping Hansje schreef:
Klopt een geweldige hobby dat mountainbiken.
Perfect om te doen en het kost bakken met geld.
Dus inderdaad we zijn voor het merendeel behoorlijk gestoord. ;D

moet je eens gaan motorrijden, dan ga je nog meewarig terugdenken aan de goedkope mountainbike hobby ;)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di dec 07, 2004 4:13 pm

Ach ik doe beiden en het kost ongeveer even veel.
Moet er dan wel bij zeggen dat ik 3 mountainbike"s heb.
Dus met 1 fiets is de motor inderdaad duurder. ;D

Binker

Bericht door Binker » ma dec 13, 2004 2:07 pm

Begin gewoon en dan zie je vanzelf wel hoe of wat! merida is prima net als de andere merken

somebody

Bericht door somebody » ma dec 13, 2004 7:28 pm

thx voor de raad allemaal (maar desondanks kom ik er toch niet uit ze :-[)
dege ik wou hebben hadden ze niemeer in mijne maat 16" das wa te klein he spijtig genoeg maar ja :-[ we zien wel he.

vettigen tarzan

Bericht door vettigen tarzan » ma dec 13, 2004 10:32 pm

hey,
komde toevallig uit de buurt van Leuven, uw manier van schrijven lijkt een beetje op het Leuvens. Maar maakt uiteindelijk niet uit, ik zou je de raad willen geven om idd hulp te zoeken bij iemand die er iets van kent en dan een 2e hands bike te kopen. Voor 650 euro kan je al echt iets goeds op de kop tikken, terwijl een nieuwe bike van 650 euro, niet zo veel voorstelt.
Hier een aantal belgische sites waar je vaak goede koopjes op kan vinden, je moet dan wel doorklikken naar het fietsen gedeelte he:
www.bikers.be
www.2dehands.be
www.ebay.be

nederlandse
www.marktplaats.nl

succes ermee, Egon

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » ma dec 13, 2004 10:47 pm

je kan ook eens gaan kijken op www.mountainbike.be daar staan soms ook koopjes op

somebody

Bericht door somebody » ma dec 13, 2004 11:14 pm

vettigen tarzan hoi. nee ben van beveren waas das een eindje van mekaar ze bedankt voor de sites maar zoek het eigenlijk niet in 2de hands ze maar toch bedankt ;)

somebody

Bericht door somebody » ma dec 13, 2004 11:15 pm

ps: old manitou ook bedankt ;)

Plaats reactie