Kzal even een aantal punten opnoemen waarop je eff moet letten bij een de aanschaf van een mountainbike. Ik ga er even vanuit dat het de bedoeling is om met jouw bike door de NL bossen te scheuren, das dus XC gebruik.
Even wat standaard dingen:
Shimano heeft een aantal groepen aan schakelcomponenten.
Acera, Alivio, deore, deore LX, ...XT, ....XTR
Vermijdt de eerste twee zo veel mogelijk, het schakelt minder, en het slijt des te harder. Vanaf deore begint t ergens op te lijken. en daarmee wil k zeggen, het gaat soepel schakelen en slijt niet zo hard. LX en XT en XTR uiteraard ook zijn echter wel nog weer een stuk fijner en sterker dan deore.
Verder is het aan te raden om een geveerde voorvork te hebben (niet volgeveerd want dan heb je in dit budget gewoon geen ruimte voor of het is ontzettende rommel) Probeer een fiets te vinden met een vork erin van de bekende merken. Rockshoks, manitou, marzocchi, fox (al zal die laatste geen vork in jouw budget hebben) ::) (ook niet als je alleen een vork koopt :-*
Ik heb even ene link geplaatst van een zeer goed geprijsde bike. Die mijn inziens ook echt de meer prijs tegen 650 waard is.
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9829
Nog wat persoonlijks: Ben zelf begonnen op een giant boulder en ik moet zeggen zodra je er mee in t bos begint te fietsen (wekelijks of 2 x in een week) dan is het binnen een jaar gedaan met een echte budget fiets. Bij deze cube zitten degelijke spullen aan een degelijk frame, die langer meegaan, en die je ook kunt vervangen in de loop van de tijd als je het echt heeeeel leuk gaat vinden. Op dit moment ben k zo verslaafd dat k een andere bike heb gekocht voor 1000 euro, deze voor 2000 euro heb verbouwt en dat ik spaar voor een nieuw frame van 1000 - 2000 euro, dat ik alle verjaardagen spullen kan vragen als kleding accesoires, helmpjes gereedschap en NOG VEEL MEER. en ga zo maar verder....
Ofwel: Wij hier op DP zijn voor 95% geschift