Verplichte vergunning Montferland+Veluwe

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

rene
Re:Verplichte vergunning Montferland+Veluwe

Bericht door rene » ma dec 13, 2004 11:25 am

Waarom moet alles gratis zijn dan? Als je een auto hebt, betaal je ook wegenbelasting... Zolang er verder nix geregeld is voor het onderhoud van routes vind ik "de gebruiker betaalt" een heel aardig principe . . .
En ja, dat betekent zeker ook betaald parkeren in "t bos ;)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma dec 13, 2004 11:50 am

Waarom moet alles geld kosten dan? Een wandelaar heeft toch ook geen sticker op zijn schoen. Hij heeft zelfs asfalt nodig. Ik niet hoor.

Het probleem wordt op deze manier echt niet opgelost. Geld voor onderhoud dat is er heus wel. Daar draagt die 5 euro niks aan bij. Minder bikers komen er ook niet van, en dat is toch ook niet bedoeling?? OF WEL? socialer gedrag komt er ook al niet van. Dus wat is de bedoeling van die 5 euro...

pesten en geld trekken :)

rene

Bericht door rene » ma dec 13, 2004 12:08 pm

FREAKaZOID schreef: Hij heeft zelfs asfalt nodig.

Weet niet waarvoor een wandelaar asfalt nodig heeft? Heb ik persoonlijk iig liever niet als ik aan "t wandelen ben...
[
FREAKaZOID schreef:Geld voor onderhoud dat is er heus wel. Daar draagt die 5 euro niks aan bij.

Toch wel: 5 euro ;D Alle beetjes helpen . . . Geldt hier denk ik ook eerder als gebaar. Ook om bijvoorbeeld wandelaars te laten zien dat ook ATB-ers recht hebben om op de paden te komen: We betalen er zelfs voor . . .
Ik denk ook niet dat die 5 euro socialer gedrag in de hand werkt, behalve dan dat "t met een beetje mazzel de aso"s weert, omdat die niet willen betalen . . .
Ben het wel eens met het feit dat _iedereen_ zou moeten betalen, dus ook wandelaars, honden-uitlaters ed. En dan dus diegenen die meer beschadigen, meer betalen...
Feit is dat ATB-en meer schade aan de ondergrond toebrengt dan wandelen (En dan heb ik het dus niet over achterlaten van afval door gezinnetjes met kinders: die zouden nog mer dan 5 euro pp moeten betalen). Paarden beschadigen weer meer dan ATBers etc...
Boeit "t ook. "t Is maar 5 Euro. Mits dat er voor zorgt dat ik lekker kan blijven fietsen op beter onderhouden paden, wil ik dat graag betalen...

Pino

Bericht door Pino » ma dec 13, 2004 1:14 pm

rene schreef:
Feit is dat ATB-en meer schade aan de ondergrond toebrengt dan wandelen (

Onjuist.

rene

Bericht door rene » ma dec 13, 2004 1:20 pm

Natuurlijk fietsen we allemaal heel netjes, dus gaan niet skidden enzo, maar als ik met m"n fiets door de modder ga, laat dat dus een dieper spoor na dan als ik over / door een plas heen stap. Om nog maar te zwijgen van fietsers die nieuwe paden maken om modder te ontwijken. . . Een voetganger laat voetafdrukken achter, geen bandensporen. Lijkt me minder oppervlak, en dus minder impact hebben. Of ben ik verkeerd geinformeerd hier? :-*

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma dec 13, 2004 1:40 pm

rene schreef:
Weet niet waarvoor een wandelaar asfalt nodig heeft? Heb ik persoonlijk iig liever niet als ik aan "t wandelen ben...

Asfalt heb je wel nodig om er te komen, wandelaars komen massaal met de auto, in tegen stelling tot een heleboel fietsers.

En, uit onderzoek is gebleken dat een MTBer helemaal niet schadelijker is voor het bos dan een wandelaar.

Maar wat heet nu schade? Een paar modderpoelen? Net als de vogeltjes en de andere dieren zijn wij ook gebruikers van de natuur en waarom mogen wij dan geen kleine sporen achter laten? Wie heeft daar last van? NIEMAND! Natuurlijk moeten we zuinig zijn op de natuur maar een paar mountainbikers die daar fietsen misbruiken het bos echt niet.

gegroet Roel

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 13, 2004 1:41 pm

rene schreef:
Of ben ik verkeerd geinformeerd hier? :-*

JA!!!

lees dit maar eens:http://www.probos.net/home/pdf/ATB.pdf

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma dec 13, 2004 1:44 pm

FREAKaZOID schreef: Minder bikers komen er ook niet van, en dat is toch ook niet bedoeling?? OF WEL?
nou..... ik heb het idee dat staatbosbeheer ons liever vandaag dan morgen het bos uit heeft.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 13, 2004 2:00 pm

Xircuit™ schreef:
[
FREAKaZOID schreef:
Minder bikers komen er ook niet van, en dat is toch ook niet bedoeling?? OF WEL?

nou..... ik heb het idee dat staatbosbeheer ons liever vandaag dan morgen het bos uit heeft.

welnee man, SBB zijn de meest relekste van alle beheerders. iig hier in Schoorl.

dusssss©

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma dec 13, 2004 2:05 pm

of ik die 5 euro er nu voor over heb of niet. T feit is wel dat de atb"er steeds meer in een negatief hoekje wordt neergezet. Wij hebben t "altijd"gedaan. Ik vraag me bijvoorbeeld weleens af of er hondenbezitters in t bos worden bekeurd als hun beest los over de route loopt. WANT DAT MAG OOK NIET... net zo goed als dat WIJ niet van ons pad af mogen. Wij komen in de krant als wij in overtreding zijn, over de hond en zijn baasje hoor je niks >:(

Wnr ik vraag of men de hond niet beter aan kan lijnen (op een zeeeer vriendelijke manier) heb ik nog nooit een vriendelijk antwoord gekregen. :)

rene

Bericht door rene » ma dec 13, 2004 2:46 pm

BOSS schreef:
[
rene schreef:
Of ben ik verkeerd geinformeerd hier? :-*

JA!!!

lees dit maar eens:http://www.probos.net/home/pdf/ATB.pdf

Dam"n da"s best veel leeswerk. Vlot doorheen gebladerd dus maar. Wel interessant....
Uit de gesprekken met beheerders en na bestudering van literatuur is gebleken
dat de fysieke effecten van mountainbikers op de natuur en paden van
ondergeschikt belang zijn bij de sociale conflicten.
Er staat dus niet dat er geen effecten zijn...
2 Mountainbiken kan schadelijke gevolgen hebben voor paden, met name
modderig rijden, het breed rijden van paden, het afsnijden van bochten en erosie
op hellingen. Het onderzoek heeft echter uitgewezen dat deze problemen alleen
in beperkte mate lokaal en over korte lengtes voorkomen. Desalniettemin is dit
het meest genoemde schadegevolg van mountainbiken.
Wederom: Er _is_ dus schade
3 Mountainbikers zullen over het algemeen alleen bij zeer intensieve berijding of
speciale situaties (hellingen, bochten, natte omstandigheden, mul zand) schade
veroorzaken aan stabiele paden. In veel gevallen zijn mountainbikers secundaire
veroorzakers van schade aan paden. In dergelijke situaties is de grond dermate
rul gereden door paarden of juist compact gereden door zware voertuigen,
waardoor de ondergrond vrijwel ondoordringbaar is geworden en water niet of
slechts langzaam naar de ondergrond wegsijpelt.
Wederom is er schade, welliswaar "secundair", maar toch...
4 Internationaal onderzoek wijst uit dat er weinig verschil is tussen de fysieke
invloed op de bodem door mountainbikers of wandelaars. Paarden veroorzaken
aanzienlijk meer schade. Wel hebben alle gebruikersgroepen hun eigen
specifieke invloed op de bodem. Hellingen, bochten, mulle bodems en bodems
met een slechte afwatering zijn bijvoorbeeld gevoelig voor schade door
mountainbikers. Dit is veelal het gevolg van slippende banden. Slippen kan de
bovengrond losmaken en kan geulen veroorzaken die het water kanaliseren.
Slippen is ongewenst en wijst op een gebrek aan techniek.
Volledig mee eens...

Niet dat ik tegen ATB-en ben, verre van. Ik vind "t echter niet meer dan logisch een deel van de kosten te moeten dragen in het onderhoud van paden waarop ik fiets . . .
En laten we niet proberen roomser te zijn dan de paus: Mountainbiken (en wandelen, en zeker paardrijden) veroorzaakt (een beetje) schade. Sorry, laat ik "t zo stellen: Beinvloedt het pad. Als dat ongewenst is moet dat dus hersteld worden. Dat kost geld....
Aangezien ATB-ers en ruiters duidelijker aanwezig zijn in het bos, zullen zij dus als eersten moeten betalen . . . Wat ik dus niet zo"n probleem vindt.
(Waarbij ik het dus wel een aardig idee vindt om de wandelaars dan ook te laten betalen, soort bos-belasting ipv wegenbelasting....)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma dec 13, 2004 5:07 pm

BOSS schreef:
[
Xircuit™ schreef:
[
FREAKaZOID schreef:
Minder bikers komen er ook niet van, en dat is toch ook niet bedoeling?? OF WEL?

welnee man, SBB zijn de meest relekste van alle beheerders. iig hier in Schoorl.

dusssss©

ahhh... misschien iets te veel vooroordelen. Laat ik het erop houden dat ik dat ik het met de laatste post van Freak eens ben.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma dec 13, 2004 9:06 pm

Rene.. mountainbike jij wel ;)

rene

Bericht door rene » di dec 14, 2004 12:37 am

LOL!
Ja. Als al mijn fietsen weer klaar zijn heb ik de volgende buitensport activiteiten om uit te kiezen:
Mountainbiken (geared en SS)
Racefietsen
"Vakantiefietsen"
Wandelen (dagtochtjes of trekking)
klimmen (met touw enzo..)

Geef toe dat mountainbiken af en toe in de verdrukking kan komen . . . Overigens zijn dit soort discussies ook in de klimsport aan de orde van de dag . . . Klimmers beschadigen de natuur vééél meer dan wandelaars. Duhh. Ook daarvoor geldt: Als ik door een vergunning te kopen ervoor kan zorgen dat ik verder kan gaan met het beoefenen van m"n sport: oké ;D

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di dec 14, 2004 9:07 am

Ik vind het wel een goed idee, met name voor de acceptatie!
Ik ben al jaren lid van natuurmonumenten, uiteraard roept iedereen hier dat die toch al een berg geld hebben en niks doen.
En alle acties richting het kabinet dan? Als natuurmonumenten er niet geweest was, dan zou het groene hart al volgebouwd zijn, zou de veluwe / heuvelrug veel meer vesnipperd zijn door bebouwing etc.
Alleen... natuur heeft pas effect als je er ook mag recreeeren (van paardrijden via wandelen tot mtb-en), dat hebben ze nog iets minder door...

@ BOSS, ik weet niet in hoeverre jij bezig bent met een overkoepelende organisatie, maar wellicht is het handig om Natuurmonumenten hierbij ook te betrekken.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di dec 14, 2004 10:04 am

Steelboy schreef:
Ik ben al jaren lid van natuurmonumenten, uiteraard roept iedereen hier dat die toch al een berg geld hebben en niks doen.
En alle acties richting het kabinet dan? Als natuurmonumenten er niet geweest was, dan zou het groene hart al volgebouwd zijn, zou de veluwe / heuvelrug veel meer vesnipperd zijn door bebouwing etc.
Alleen... natuur heeft pas effect als je er ook mag recreeeren (van paardrijden via wandelen tot mtb-en), dat hebben ze nog iets minder door...

@ BOSS, ik weet niet in hoeverre jij bezig bent met een overkoepelende organisatie, maar wellicht is het handig om Natuurmonumenten hierbij ook te betrekken.

Ik en wij als Duinberaad zijn niet (meer)bezig met een overkoepelende organisatie maar er word onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een NL tak van de IMBA.

dusssss©

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di dec 14, 2004 10:12 pm

Steelboy schreef:

Sorry hoor... maar natuurmonumenten is een van de grootste redenen dat het groene hart nog niet volgebouwd is en dat iedereen min of meer verplicht wordt om als koppel met twee te werken omdat een stukje grond en dus een huis onbetaalbaar geworden zijn... door de schaarste aan bouwgrond omdat er nergens meer gebouwd mag worden..

met andere woorden: zo blij zal de gemiddelde nederlander niet zijn met organisaties als natuurmonumenten

Noot: natuurlijk bedoeld natuurmonumenten het goed!!!! alleen de uitvoering heeft zeer ongewenste consequenties...

PS: sorry, zal niet meer offtopic babbelen :)

El Florio

Bericht door El Florio » di dec 21, 2004 10:59 pm

En wat zijn de gevolgen voor clubs die een toertocht over het bedoelde gebied willen organiseren?

Dat ze een betaalsysteem willen, kan ik na enige nadenken wel aanvaarden. Maar voor wat hoort wat. Het zou spijtig zijn dat het geld dat van de mtb"er of de paardjesrijder geïnd wordt, geïnvesteerd zou worden in wandelpaden. Wat ik wil zeggen: opbrengsten van de mtb stickers dienen gespendeerd te worden aan onderhoud van mtb paden. Net zoals onderhoud van de ruiterpaden betaald wordt door de ruiters. Zoniet wordt het hele "tolsysteem" niet meer dan een ongezonde manier van geld innen door de bevoegde instantie.

Verder is het ook te hopen dat er goed is nagedacht over het tarief en dat ze dat in de toekomst ook blijven doen. Een te hoog tarief zou alleen maar leiden tot zwartrijden en tot rijden in beschermd gebied waardoor het beoogde effect van de stickers totaal verdwijnt.

Giedo

Bericht door Giedo » wo dec 22, 2004 5:17 pm

Van de goede bedoelingen uitgaand heb ik vanmiddag het stickertje bij mn LBS gehaald... Ik hoop dat het dingetje een jaar blijft zitten, "t is geen topkwaliteit...
Maar goed, ik heb nummertje 300 ;D

RIGID

Bericht door RIGID » za jan 01, 2005 9:41 pm

Een paar reacties;
  • Regels hebben pas zin als je ze kunt bekrachtigen. Dus stickers verkopen en vervolgens niet controleren heeft geen zin.
  • Kom ik op het punt opbrengsten vs kosten, wil dit systeem goed opzetten moet je haast wel een hek met draaipoortjes rond het bos gaan zetten (lijkt me geen optie) of een achter iedere boom een boswachter.
    Al met al levert het systeem dan hoogstwaarschijnlijk niets op
  • Wat weer leidt tot het volgende punt; als je meer betaald mag je ook meer verwachten > als er geen geld overblijft voor verbeteringen / onderhoud wil ik niet betalen.

Kortom het systeem lijkt me in Nederland niet te gaan werken aangezien je hier geen (ski)liften nodig hebt en slechts zeer weinig geschikte lokaties voor een afgesloten parcour waar ik voor zou willen betalen.

kortkortom> zolang het niet werkt betaal ik niet ( een dagje scheppen gevolgd door pannekoeken eten lijkt me dan een beter en vooral gezelliger optie)

The man formaly known as rigid

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za jan 01, 2005 10:24 pm

rigid schreef:
Een paar reacties;
  • Regels hebben pas zin als je ze kunt bekrachtigen. Dus stickers verkopen en vervolgens niet controleren heeft geen zin.
  • Kom ik op het punt opbrengsten vs kosten, wil dit systeem goed opzetten moet je haast wel een hek met draaipoortjes rond het bos gaan zetten (lijkt me geen optie) of een achter iedere boom een boswachter.
    Al met al levert het systeem dan hoogstwaarschijnlijk niets op
  • Wat weer leidt tot het volgende punt; als je meer betaald mag je ook meer verwachten > als er geen geld overblijft voor verbeteringen / onderhoud wil ik niet betalen.

Kortom het systeem lijkt me in Nederland niet te gaan werken aangezien je hier geen (ski)liften nodig hebt en slechts zeer weinig geschikte lokaties voor een afgesloten parcour waar ik voor zou willen betalen.

kortkortom> zolang het niet werkt betaal ik niet ( een dagje scheppen gevolgd door pannekoeken eten lijkt me dan een beter en vooral gezelliger optie)

The man formaly known as rigid

ach daar hebben weer zo"n individu die het voor alle goedwillende MTBers verpest.
Blijft jammer, maar zulke types zullen er altijd blijven bestaan en kolen op het vuur gooien van de beheerders mbt de vooroordelen tov MTBers.

Heel jammer.......

dusssss©

RIGID

Bericht door RIGID » za jan 01, 2005 10:54 pm

Pardon?!?

Beste Boss,

Ik heb geen enkele moeite met het betalen van een klein (of zelfs iets groter) bedrag als dit zou bijdragen aan kwaliteit van de routes en de relatie met andere bos gebruikers.

Ik vind het alleen absurd om geld te steken in een systeem dat niet kan werken. In feite zeg ik niets anders dan El Florio. Als ik iets niet wil is het MTB"en in een nog slechter daglicht brengen bij de beheerders. Ik ging ervanuit dat ik op het DP forum een iets ongenuanceerde opmerking kon plaatsen.

De discussie mbt toegang en onderhoud van paden is al zo oud als het MTB"en zelf. Ik ben van mening dat betalen een zeer ingewikkeld scenario is waarbij de afstand tussen de MTB"ers en andere mede bosgebruikers alleen maar groter wordt.

Dus als ik al kolen op het vuur van bosbeheerders wil gooien zou dat zijn tijdens een gezamelijke BBQ aan het eind van een trial maintainance day.

dussssss ;)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jan 02, 2005 11:01 am

Ik kan me ook vinden in de woorden van Rigid, zolang het alleen betalen is en er staat niets tegenover wordt de verhouding scheef getrokken. Dat is net zoiets als een discussie waarin je alleen mag luisteren en waar niet naar je geluisterd wordt.

We (de natuurgebruikers en natuurbeheerders) moeten toe naar een duurzaam gebruk van de natuur, maar er moet ook ingezien worden dat natuur waar je niet mag komen, geen toegevoegde welzijns waarde heeft...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jan 02, 2005 11:01 am

Rigid, probleem is dat jij je konklusies al trekt voordat de regel daadwerkelijk ingevoerd is.
Jij stelt bepaalde belachelijke dingen voor en vervolgens trekt je daaruit je eigen nog belachelijkere konklusie.

in de Loonse en drunense duinen bijv. werkt het stickersysteem prima. De kosten van het onderhoud zijn hoger dan de inkomsten die men genereert met het verkopen van de stickers, maar op deze manier komt het van 2 kanten en zijn de kosten van onderhoud gedeeld tussen de beheerder & de gebruiker.

Feit is nu eenmaal dat ruiterpaden en MTB-paden meer onderhoud vergen dan wandel/fietspaden. Hier in de duinen betaald iedereen toegang, alleen de ruiters betalen aanzienlijk meer dan de overige recreanten.
En dat gaat al jaren goed!!!!!

En die ene sticker van € 5,- kun je gebruiken in zowel de Drunense duinen, Montferland & Rheden.

dusssss©

El Florio

Bericht door El Florio » zo jan 02, 2005 1:22 pm

Boss je geeft daar zwaar af op Rigid. Blijkbaar (volkomen terecht trouwens) frustreert het jou dat er steeds mensen zullen zijn die niet betalen. Helaas kan je dit bij een stickersysteem niet tegenhouden.

Rigid heeft een punt wanneer hij stelt dat het systeem in praktijk zeer moeilijk te controleren valt. De vraag is dan nog maar hoeveel mtb"ers van goede wil er nog zijn de tijd van heden. Zelfs op toertochten heb je al zwartrijders, dus op vaste routes ga je die zeker hebben.

Wat trouwens met de vele dagjesmensen? Gaan die allemaal betalen voor 1 keer? Vergeet niet dat er daar vaak bij zijn die ook al een fiets gehuurd hebben.

Plaats reactie