Manitou Sherman Breakout Plus vs Marzocchi 66 RC

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Slimmie
Manitou Sherman Breakout Plus vs Marzocchi 66 RC

Bericht door Slimmie » di mei 17, 2005 8:06 am

Beste bikers.

Ik zit al enige tijd te twijvelen welke vork nou echt sterker zal zijn.
De Manitou of Marzocchi. Ze hebben allebij 170mm veerweg.
De Manitou heeft als voordeel dat ie een 1.5 inch balhoofdbuis heeft en de Marzocchi heeft als voordeel dat ie een dikkere binnenpoten heeft, namelijk 35mm tegen over de 32mm van Manitou.

Afbeelding

VS

Afbeelding

Persoonlijk denk ik dat die 1,5 inch van de Manitou erg veel goed maakt, maar wat denken jullie? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Re:Manitou Sherman Breakout Plus vs Marzocchi 66 RC

Bericht door Rinse Appelstroop » di mei 17, 2005 8:53 am

Koop nou eerst"s protectie.

En dan die Manitou, je zult het echt niet zo snel breken. Vermoed dat je met de 1.5inch een grotere stijfheid bereikt.

Rinse

Slimmie

Bericht door Slimmie » di mei 17, 2005 9:28 am

Rinse Appelstroop schreef: Koop nou eerst"s protectie.

En dan die Manitou, je zult het echt niet zo snel breken. Vermoed dat je met de 1.5inch een grotere stijfheid bereikt.

Rinse
Rinse, ik heb al protectie aangeschaft. Maar bedankt voor je zorgen. :P :P

Maar goed. Net wat je zegt. Door die 1.5 inch zal ie dus behoorlijk stijf zijn. En daardoor erg sterk zijn.

BTW, jij hebt toch de Breakout? Bevalt ie goed qua demping? Heb zelf sinds kort de Breakout Plus aangeschaft en die heb ik nog niet kunnen testen.

zonoskar

Bericht door zonoskar » di mei 17, 2005 6:00 pm

Misschien kun je beter nadelen gaan noemen. Nadeel v/d breakout is dat ie kleine hobbeltjes niet wegveert, bv kleine remknippen. Nadeel v/d 66 is dat ie een enrome inbouwlengte heeft (4cm meer dan de breakout als je de Bike mag geloven). Ik zou die 1.5" eerder ook een nadeel noemen, je kunt hem maar in een paar frames kwijt. De 66 kun je in ieder frame zetten (wat voor die veerwegen geschikt is natuurlijk, in een XC frame past ie wel maar is niet echt op z"n plek).

Slimmie

Bericht door Slimmie » wo mei 18, 2005 9:24 am

zonoskar schreef:
Misschien kun je beter nadelen gaan noemen. Nadeel v/d breakout is dat ie kleine hobbeltjes niet wegveert, bv kleine remknippen. Nadeel v/d 66 is dat ie een enrome inbouwlengte heeft (4cm meer dan de breakout als je de Bike mag geloven). Ik zou die 1.5" eerder ook een nadeel noemen, je kunt hem maar in een paar frames kwijt. De 66 kun je in ieder frame zetten (wat voor die veerwegen geschikt is natuurlijk, in een XC frame past ie wel maar is niet echt op z"n plek).

Je hebt helemaal gelijk dat het een voordeel is dat de 66RC in elk frame past, maar ze maken toch niets voor niets een 1.5 inch?

Ik heb de 66RC in het echt gezien in Winterberg en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van zijn grootte, het leek wel een 888 maar dan single crown, maar qua lengte zal er niet veel verschil in zitten tussen de Breakout +.

Maar het idee alleen al dat ze een single crown maken met 170mm veerweg op een 1.1/8 balhoofdbuis. Het klinkt zo zwak, maar dat zal vast wel niet zo zijn, anders hadden ze de 66rc ook niet ontwikkeld.

Maar je zegt dus dat de Breakout + een slechte demping geeft over kleine hobbels? Maar hij doet zijn werk wel goed met leuke drops enzo?

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo mei 18, 2005 8:36 pm

Slimmie schreef:
Maar het idee alleen al dat ze een single crown maken met 170mm veerweg op een 1.1/8 balhoofdbuis. Het klinkt zo zwak, maar dat zal vast wel niet zo zijn, anders hadden ze de 66rc ook niet ontwikkeld.

Je hebt de onderkant v/d stuurbuis zeker nog niet gezien? Mijn Fox 36R heeft een wanddikte daar van ca 8mm, ik schat dat de 66rc daar bijna dicht zal zijn :)

[
Slimmie schreef:
Maar je zegt dus dat de Breakout + een slechte demping geeft over kleine hobbels? Maar hij doet zijn werk wel goed met leuke drops enzo?

Ja, drops enzo doet ie wel goed, zeer goed zelfs. Ik heb de mijne weggedaan omdat ik een 1 1/8" frame kocht en daar pastte hij niet in. Bovendien stoorde ik me toch wel een beetje aan die SPV stugheid, al is die van 2005 wel beter heb ik gehoord.

Slimmie

Bericht door Slimmie » do mei 19, 2005 6:47 am

Bovendien stoorde ik me toch wel een beetje aan die SPV stugheid, al is die van 2005 wel beter heb ik gehoord.

Ik ben nog niet helemaal bekend met alle instellingen van de vork, maar is SPV die ventiel, waar lucht in en uit kan? Zoja, dan zou je die SPV best wel fijn kunnen afstellen. Of valt dat tegen.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do mei 19, 2005 5:01 pm

in de eerste plaats : fuck manitou :) waarom ? ben zocchi fan :)

maar dan nu iets zinnigs : ik rij me een zocci 66 VF 150mm en da is enorm stijf , ondanks het een 1 1/8 stuurbuis heeft. vroeger werd er gezegt da 1.5 nodig was voor 150mm op SC maar das ondertusse ook al achterhaald ze , die vork is beesteg sterk en kan massas misbruik aan. de demping is ook super , ga supersmooth en doe zen werk meer dan ge verwacht :) ben er es mee gaan dh"en in Coo en daar deed ze toch bangelijk..
zocchi is en blijft HET merk :)

goeie tip , koopt diene zocchi maar :)

Christiaan

Bericht door Christiaan » do mei 19, 2005 9:57 pm

Bansheebeest gain schreef: in de eerste plaats : fuck manitou :) waarom ? ben zocchi fan :)

maar dan nu iets zinnigs : ik rij me een zocci 66 VF 150mm en da is enorm stijf , ondanks het een 1 1/8 stuurbuis heeft. vroeger werd er gezegt da 1.5 nodig was voor 150mm op SC maar das ondertusse ook al achterhaald ze , die vork is beesteg sterk en kan massas misbruik aan. de demping is ook super , ga supersmooth en doe zen werk meer dan ge verwacht :) ben er es mee gaan dh"en in Coo en daar deed ze toch bangelijk..

als je ene goede vork wilt, die goed veert, ga voor de Manitou, Marzocchi zuigt zwaar, zijn allemaal sop vorken, waardeloos. En ze de verstellers maken ook weinig verschil, slecht tot ietsje minder slecht ;D

Jappe

Bericht door Jappe » do mei 19, 2005 10:12 pm

Chri$$tiaan schreef:
[ls je ene goede vork wilt, die goed veert, ga voor de Manitou, Marzocchi zuigt zwaar, zijn allemaal sop vorken, waardeloos. En ze de verstellers maken ook weinig verschil, slecht tot ietsje minder slecht ;D

Ik neem aan dat je al met een 66 gereden hebt dan? Zeker de 66RC is enorm goed en gemakkelijk in te stellen. Kwa stijfheid is dit gewoon voortreffelijk. Bovendien heb je aan een Zocchi weinig onderhoud. Manitou zijn veel onderhoudsgevoeliger (al zijn ze daar de laatste jaren sterk op vooruit gegaan)
De 66 is wel zwaar (stalen stuurbuis) en komt wel hoog (1cm lager dan een 200 888) Maar het is een bom van een vork. Een aanrader absoluut.

Slimmie

Bericht door Slimmie » vr mei 20, 2005 9:34 am

Bansheebeest gain schreef:
in de eerste plaats : fuck manitou :) waarom ? ben zocchi fan :)

Ben met je eens dat Marzocchi goede en sterke vorken zijn, heb zelf ook 1 gehad en was behoorlijk onder de indruk.

Ik heb de Manitou gekozen, omdat ik hem erg mooi vind, past mooi in mijn Be one Woodbumble Plus en lijkt me erg sterk door zijn 1.5 inch.

Ik waardeer Marzocchi enorm, en als die Manitou me toch niet bevalt koop ik gewoon een 66RC, daar doe ik niet moeilijk over.
als je ene goede vork wilt, die goed veert, ga voor de Manitou, Marzocchi zuigt zwaar, zijn allemaal sop vorken, waardeloos. En ze de verstellers maken ook weinig verschil, slecht tot ietsje minder slecht ;D

De meningen zijn duidelijk verdeeld over de 2 top merken zie ik wel. :) Ik ben neutraal jongens. :-*

Zeker de 66RC is enorm goed en gemakkelijk in te stellen. Kwa stijfheid is dit gewoon voortreffelijk. Bovendien heb je aan een Zocchi weinig onderhoud. Manitou zijn veel onderhoudsgevoeliger (al zijn ze daar de laatste jaren sterk op vooruit gegaan)
De 66 is wel zwaar (stalen stuurbuis) en komt wel hoog (1cm lager dan een 200 888) Maar het is een bom van een vork. Een aanrader absoluut.

Het klinkt aantrekkelijk dat je van een marzocchi weinig onderhoud hebt, maar dat ie zwaar is, is wel jammer.

Ik wacht gewoon af hoe de Manitou zijn werk doet.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » vr mei 20, 2005 10:06 pm

hehe ik hoop da de breakout je bevalt en da ie nie te snel breekt , tis toch nog steeds ne manitou eh ;)

anyway , amuzeert u dermee :)

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » zo mei 22, 2005 3:47 pm

ff reageren op dat "1.5 is sterker":

1.5 is eigenlijk de oplossing voor een probleem dat er niet is, en zelfs manitou begint het nu te snappen.

manitou kwam uit met de breakout, een vork met 150mm veerweg. marzocchi kwam uit met de Z150.
dus manitou moest beter. komt met de breakout plus met 170mm. en marzocchi komt met de 66 uit.
en de 66 staat op de freeride bikes van verschillende rijders, onder andere pro"s, en ik heb er nog geen gebroken gezien.
ondertussen gelooft zelfs manitou er niet helemaal meer in, aangezien hun breakout vorken ook met 1. 1/8 optie komen. tot zover "meer dan 130mm is niet mogelijk met 1.1/8".
en voor 2006 de laatste poging: de manitou travis, single crown vork met 200mm veerweg.

je kan ook zien dat de industrie er niet in gelooft. er zijn vrij weinig fietsen met 1.5 balhoofdbuis, en vooraanstaande merken zoals chris king en thomson hebben geen producten voor de 1.5 standaard.

als de travis aanslaat, en marzocchi kan geen 200mm sc maken, en ck en thomson beginnen 1.5 spullen te maken, dan heb je een nut voor 1.5, maar volgens mij is het een strend die gaat uitsterven.

Slimmie

Bericht door Slimmie » do mei 26, 2005 7:02 am

Drooze @ DirtE19 schreef:
ff reageren op dat "1.5 is sterker":

1.5 is eigenlijk de oplossing voor een probleem dat er niet is, en zelfs manitou begint het nu te snappen.

manitou kwam uit met de breakout, een vork met 150mm veerweg. marzocchi kwam uit met de Z150.
dus manitou moest beter. komt met de breakout plus met 170mm. en marzocchi komt met de 66 uit.
en de 66 staat op de freeride bikes van verschillende rijders, onder andere pro"s, en ik heb er nog geen gebroken gezien.
ondertussen gelooft zelfs manitou er niet helemaal meer in, aangezien hun breakout vorken ook met 1. 1/8 optie komen. tot zover "meer dan 130mm is niet mogelijk met 1.1/8".
en voor 2006 de laatste poging: de manitou travis, single crown vork met 200mm veerweg.

je kan ook zien dat de industrie er niet in gelooft. er zijn vrij weinig fietsen met 1.5 balhoofdbuis, en vooraanstaande merken zoals chris king en thomson hebben geen producten voor de 1.5 standaard.

als de travis aanslaat, en marzocchi kan geen 200mm sc maken, en ck en thomson beginnen 1.5 spullen te maken, dan heb je een nut voor 1.5, maar volgens mij is het een strend die gaat uitsterven.

Een goed punt van je. Daar had ik inderdaad nog niet echt over nagedacht. De 66 doet met zijn 1.1/8 erg goed zonder te breken.

Ik heb informatie over die Travis gezocht. Komt inderdaad een 200mm 1.5 SC van uit. Maar 200mm single crown dat moet gewoon het beste werken met 1,5 inch. Dat kan toch niet anders.

Kijk maar naar de lengte:

Afbeelding

Met zo"n hoogte lijkt me 1.1/8 echt niet goed.

GTLTS

Bericht door GTLTS » do mei 26, 2005 8:43 am

met zo een hoogte vraag je nogal wat van de framebouwers...

dat kan nog leuk balhoofdbuisjes zoeken worden in BWB...

Slimmie

Bericht door Slimmie » do mei 26, 2005 9:10 am

GTLTS schreef:
met zo een hoogte vraag je nogal wat van de framebouwers...

dat kan nog leuk balhoofdbuisjes zoeken worden in BWB...

Ze vragen dan idd veel van de framebouwers. Daarom is het noodzakelijk dat de Travis aanslaat, zodat meer fabrikanten zich erop richten.

Als het aanslaat zullen er ook meer 1.5inch balhoofden worden gemaakt.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do mei 26, 2005 5:15 pm

kan best zijn dat het op1.5 gaat , maar 200mm dc is gewoon stoem. ik rij nu 150 sc en das meer as genoeg. 200mm is dc en da ze da sc wille make is enkel om te late zien aan zocchi van wij durve het wel , maar het nut ervan is ver te zoeke en de veiligheid ook. die vorkskes worde getest enal , maar ze ligge er geen jaar me te brakke zoals wij. mijn mening : fuck 200mm sc :)

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » vr mei 27, 2005 2:55 pm

kan best zijn dat het op1.5 gaat , maar 200mm dc is gewoon stoem. ik rij nu 150 sc en das meer as genoeg. 200mm is dc en da ze da sc wille make is enkel om te late zien aan zocchi van wij durve het wel , maar het nut ervan is ver te zoeke en de veiligheid ook. die vorkskes worde getest enal , maar ze ligge er geen jaar me te brakke zoals wij. mijn mening : fuck 200mm sc :)

vind ik helemaal niet. 200mm SC is volgens mij de toekomst van freeride. nu al zie je in de nieuwe freeride films freeriders grote drops doen en er ff een X-up in smijten. nog even en daar komen barspins en mss wel tailwhips van. en dat op 170mm SC, waarvan men vroeger dacht dat het ook niet mogelijk was. en ondertussen bestaat de Z150 al een tijdje, en de 66 blijkt het ook zeer goed te doen.

echt, als marzocchi in 2006 met een 200mm SC kan komen (die nog een beetje redelijk is van inbouwhoogte, want da"s nu wel een probleem.) dan kan 1.5 afgeschreven worden. want het is toch maar eens een standaard erbij, en als het niet nodig is, kunnen we het maar beter missen. want dan krijg je zever van nieuwe vorken die niet meer in je frame passen, en nieuwe stuurpennen kopen, dat soort zever. als alles 1.1/8 is, dan past elke vork in elk frame, met elke stuurpen, met elk balhoofd en dat zonder adapters. veel fijner toch?

en op chris king balhoofden heb je 10 jaar garantie dacht ik. dus het is niet nodig.

(trouwens: manitou stopt voor 2006 met de breakouts EN met de dorado"s. alles wordt nu travis, heb ik gehoord...ik ben benieuwd )

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » vr mei 27, 2005 4:55 pm

ergens heb je wel gelijk , maar je kan toch nooit een vork van 200mm die sc is zo sterk en stijf maken als een dc ? en je zal toch altijd met het breekpunt aan de kroon zitten ? want daar is de vork dan het zwakste , zeker tov een dc , die loopt daar gewoon verder :)

jojo

Bericht door jojo » vr mei 27, 2005 6:35 pm

maar je kan toch nooit een vork van 200mm die sc is zo sterk en stijf maken als een dc ?

Misschien nooit even sterk, maar vast wel sterk genoeg.

Ik zie die 200mm nog wel in SC en 1 1/8 komen van marzochhi ofzo, ben benieuwd...

Overlord

Bericht door Overlord » za mei 28, 2005 12:27 pm

volgens mij kom je op een gegeven moment op het punt dat om een sc met zo"n veerweg sterk genoeg te maken dat hij bijna even zwaar wordt als een vergelijkbare dc. straks krijgen we nog massieve balhoofdbuizen. :P

Slimmie

Bericht door Slimmie » za mei 28, 2005 4:32 pm

jojo schreef:
Ik zie die 200mm nog wel in SC en 1 1/8 komen van marzochhi ofzo, ben benieuwd...
Ja, dat zal me niks verbazen. ;)

[
Overlord schreef: volgens mij kom je op een gegeven moment op het punt dat om een sc met zo"n veerweg sterk genoeg te maken dat hij bijna even zwaar wordt als een vergelijkbare dc. straks krijgen we nog massieve balhoofdbuizen. :P
Haha. Ja idd :P

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » zo mei 29, 2005 12:30 pm

Overlord schreef:
volgens mij kom je op een gegeven moment op het punt dat om een sc met zo"n veerweg sterk genoeg te maken dat hij bijna even zwaar wordt als een vergelijkbare dc. straks krijgen we nog massieve balhoofdbuizen. :P

even zwaar als vergelijkbare DC"s zou in mijn ogen helemaal niet erg zijn. want je hebt dan een vork die alles kan wat een DC kan, plus de mogelijkheid om je stuur helemaal rond te draaien. geen probleem daarmee.

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo mei 29, 2005 3:16 pm

oei ja,...dat is handig...dat hebben we massaal allemaal gewild...het stuur kunnen ronddraaien....

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » zo mei 29, 2005 5:16 pm

kzie een dh racer zoals peaty ni een barspinneke doen ofzo :d
voor een sc zo sterk als een dc te make zal ze voor een sc veel te zwaar worde :)
zowizo meer na als voordele

Plaats reactie