"renner"?? ::)
"biker" ajb... ;D
Sorry voor het hierboven afgebeelde off-topic LX onderdeel aan het stuur...
Door de bouw van het stuur is dat overigens de enige echt goede montage van een shifter (als je om de 1 of andere reden echt wilt schakelen).
De H-Bar is vooral BB RR EE EE DD, rond de70cm, en voor singlespeeden is dat puur goed. door de Kurken grips met opstaande dicht einden (28g, iedereen moet ze proberen) is er zelfs een extra handpositie met 2 vingers NAAST het stuur, voor brute overbrenging, als een 80cm stuur ongeveer.
De meeste standaard stuurtjes zijn 5º-11º, deze dus 45º. Je kantelt hem ook ongeveer gelijk aan je stuurpen omlaag, dan komt het fijner uit met je handen en polsen.
Handposities.
Er is de standard positie, zoals hierboven afgebeeld, een midden positie met de diumen net over de crossbar (voor semi-aero houding), en de voorwaardse aero houden (echt fijn met tegenwind, of coasten bij hoge snelheid).
In de standard positie zit je veelal met 2 vingers aan de elke remgreep, maar je kun je handen tegen de rand zetten, voor een DH positie, 1 vinger op elke remgreep.
Hopen dat de gif animatie loopt...
Het stuur is dus van Titanium. Ik kom van een brede triple butted lichtgewicht alu. Ik dacht dat de vork TE hard was naar mijn zin, nu is dit stuur heb, denk ik er niet meer over na. Doordat je handen veelal een paar extra cm achter de stuurklem staan, is een een beetje overbenging om te veren.
Om eenzelfde houding aan te houen tov, laten we zeggen een 5º recht stuur en 5º rise stuurpen, wil je gemiddeld wel een 20-30mm langere stuurpen met 15º. Ik ging van een 120x5º Thomson en 11º stuur, naar een 140x5º met H-Bar. Ik ben tevreden, voor korte ritten.raen mag het stuur best laag voor mij. Velen hebben genoeg aan 20mm extra of zelfs maar 10mm extra stuurpen.
Als je voor het eerst wegrijdt met een H-Bar is dat meteen "natuurlijk", er is niks geks aan. Het is breed en comfortabel. wel ben je altijd de eerste rit even bezig met uitdokteren hoe ver je hem gekanteld wilt hebben om goed aan te slijten op je handen. Dat luistert redelijk nauw, maar helpt je erg met comfort en controle. Als een maatje op mijn fiets rijdt, moet het stuur meteen hoger gekanteld, hij heeft een langer bovenlichaam en dus steilere onderarmhoek.
Hubert is jaloers, maar wil me niet na-apen. Hij denkt dat een alu Santos SUB stuur net zo cool is. Ik laat hem maar... ;D
Meer foto"s op
www.jonesbikes.com
Een betaalbaarder, minder dempend, zwaarder, minder veelzijdig stuur is de On-One Mary. 64cm, wat niet bijster breed is, en 37,5º. Een soort extreem gebogen riser bar. Daar wil er ik eentje van voor gearie en trainings werk
Voor XC Racen is de H-bar misschien niet de allerbeste. Jones zelf ziet het ook vooral als een SS stuur, en tevens geschikt voor, tja...
www.twentyniner.com