[singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er!?!)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:
[singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er!?!)

Bericht door JJ » vr jan 06, 2006 10:05 am

Steeds meer mensen gaan inzien dat, zeker voor Nederland, de singlespeed de ideale fiets is. Zowel op de weg als in het terrein is het Nederlandse landschap ideaal om met maar 1 versnelling onderweg te zijn. Natuurlijk zijn er altijd omstandigheden dat versnellingen wel erg makkelijk zijn (zoals in wedstrijden en ritten over grotendeels rechte, vlakke stukken met medefietsers met versnellingen), maar mensen die gaan voor eenvoud, intense beleving en puur fietsen kiezen toch al snel voor een singlespeed.

In 2005 zijn al heel wat mensen overgestapt op singlespeed (of hebben er 1 opgebouwd naast hun schakelfiets), in 2006 kan dat ook in Nederland wel eens exploderen. Ook het 29-er fenomeen, wat door wedstrijdrijders en traditioneel ingestelde fietsers al snel werd afgedaan als niet puur en vals spelen (tijdens de MTB wedstrijden) kan in 2006 wel eens een impuls in de juiste richting krijgen. Dit onder andere door geplande 'Try out' dagen. Waarschijnlijk zal op deze dagen ook de singlespeed niet ontbreken.

Wij denken dus dat het een mooi jaar gaat worden! Maar met of zonder versnellingen, pak je fiets en have fun!!
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 06, 2006 10:19 am

2006.... Oók het jaar waarin velen zullen gaan ontdekken dat 24" wielen veel voordelen bieden. Alsmede cranklengtes van 165 tot 170mm. Een nieuwe revelatie staat op het punt uit te komen... Mark my words!
---www.cjmedia.nl---

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » vr jan 06, 2006 10:41 am

DeKerf's schreef:2006.... Oók het jaar waarin velen zullen gaan ontdekken dat 24" wielen veel voordelen bieden. Alsmede cranklengtes van 165 tot 170mm. Een nieuwe revelatie staat op het punt uit te komen... Mark my words!
al die dingen die jij opnoemt zijn vooral voordelen voor DWERGEN, ook niet raar dat jij dat dus zegt.

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re: [singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 06, 2006 11:23 am

Ik zou graag zien dat er wat anders gerecycled werd dan grappen
---
JJ schreef:Steeds meer mensen gaan inzien dat, zeker voor Nederland, de singlespeed de ideale fiets is.
Maw dat laatste is een gegeven, maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.

Ja hoor :evil:

Begrijp me goed; ik heb best sympathie voor de SS en met name de 29er en het is mij ook wat waard om dat zo te houden.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re: [singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er

Bericht door JJ » vr jan 06, 2006 11:49 am

Elevation12,000 schreef: .. maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.
Ook dat is een gegeven :D

Het was ook niet een oproep om je fiets om te bouwen of om 29" te gaan rijden, gewoon een conclusie en een voorspelling.

Niks moet, alles mag, nog steeds de (naar mijn mening perfecte) instelling van 'de' singlespeeder. En dat spreekt veel mensen aan.

Maar als je het geprobeerd hebt weet je dat je de Nederlandse toertochten met iets aan singletrack en hoogteverschil, met een ss even snel kunt rijden als geared, dus wat heb je te verliezen?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re: [singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 06, 2006 12:05 pm

JJ schreef:
Elevation12,000 schreef: .. maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.
Ook dat is een gegeven :D
Zo zo, de messen worden geslepen :evil:
Het was ook niet een oproep om je fiets om te bouwen of om 29" te gaan rijden, gewoon een conclusie en een voorspelling.

Niks moet, alles mag, nog steeds de (naar mijn mening perfecte) instelling van 'de' singlespeeder. En dat spreekt veel mensen aan.

Maar als je het geprobeerd hebt weet je dat je de Nederlandse toertochten met iets aan singletrack en hoogteverschil, met een ss even snel kunt rijden als geared, dus wat heb je te verliezen?

JJ
Schoorl is wel een baantje met iets aan singeletrack en hoogteverschil. Geloof dat het record op zo'n 33 minutjes staat. Misschien aardig om eens proef op de som te nemen en een SS topper met zijn bike het parcours op te sturen.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 06, 2006 12:34 pm

Ware het niet dat dat record gevestigd is toen het parcours knalhard was en ingekort... en door iemand die ieder weekend een wedstrijd rijdt.

Maar goed, wanneer doen we een singlespeed meeting in Scoorl met Elevation24gears erbij? :)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr jan 06, 2006 12:39 pm

Schoorl is heerlijk op de singlespeed. Klim naar de nok is klote, rest gaat perfect. 29" rigid en 34x18 voor mij!
Ben er eens met Wictor gaan spelen. Ik rigid 29" SS, hij FS 26" geared. Moest ik af en toe even wachten, maar dat mocht de pret niet drukken :D

Volgens Wictor eerste rondje soepel in 45min (hij minder soepel door training vorige dag), 40min met SS zie ik (me) dus nog wel lukken. Durf er bijna een weddenschap voor aan te nemen. Geared zal er misschien een minuutje, misschien 2, sneller zijn. Sommige stukken lijken ook veel sneller met SS, zoals de zuid-west hoek en het lange geslinger voor de nok.

Volgende meeting met gelijk aantal gearies en SS's? als iemand wat ruimte in de auto heeft ben ik niet te belazerd van elk 2x29" in te laden. Ook nog wel een 26" FS die al jaren stof staat te vangen 8)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr jan 06, 2006 12:43 pm

Misschien kunnen we tegelijk een SSSC starten. Singlespeed Sprint Cup.
1 rondje Schoorl, daarna heb je nog wat over om een rondje tesamen te doen en veilig naar huis te rijden. De eerste 2 snelle rondjes Dorst vond ik op het NKSS al plenty fun.
Iedereen een stopwatch mee, de snelste is de lul om de tijden van de anderen op te schrijven.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 06, 2006 1:13 pm

Aaaahhhhhhhhh!!

Altijd die vuile wedstrijdmentaliteit!

Who cares!

Hier ga maar los!

Enne Elevation, was natuurlijk je eigen voorzet ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 06, 2006 1:20 pm

Steelboy schreef:Maar goed, wanneer doen we een singlespeed meeting in Scoorl met Elevation24gears erbij? :)
Ja lijkt me leuk :) Zulks is eigenlijk al geopperd onder de noemer van 'Alto Mania'. Ben zelf net als de voorgaande maand de komende maanden nog wel uit de running. Knieblessure waar ik wat te lang mee ben doorgefietst.

24gears, yeah right! ;) Maak er 14 of 18. Hoe hard je rond kan op een 88er ValleyRunner houd ik nog even voor verassing ;)

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » vr jan 06, 2006 2:43 pm

mijn voorspelling voor 2006:
singlespeed: NEE
29 inch:NEE
(niet gevraagd)Staal: Nee

Hoewel ik zelf een stalen 29 inch SS rijdt zal het in Nederland geen succes worden. In bladen wordt er totaal geen aandacht aan besteed waarbij het 29 inch concept ook nog eens wordt afgekraak. En staal zou z,n magie kwijt zijn. De meeste mensen willen 30 versnelling, carbon en 20 cm veerweg.

Eerlijk gezegd hoop ik ook dat het geen succes wordt, het nl. wel leuk om op een relatief ongebruikelijk fiets rond te crossen.

Het kan alleen een succes als de bladen er helemaal vol van staan en zelf dan zal het m.i. nog een korte hype zijn. Een leuk artikel in Fiets lijkt me.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr jan 06, 2006 5:33 pm

Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.

NL ligt standaard 5 jaar achter op de VS als het om baanbrekende fietsontwikkelingen gaat. LeMond was de eerste roadie met een behoorlijke tijdritfiets, en de MTB die in de jaren 70 ontstond stond niet voor 1982 ofzo in de NL shops, en toen nog extreem spaarzaam, toen hype-merk Specialized het oppakte.
Zelfs Specialized verkoopt nu 29" banden (niet in Europa overigens, neem ik aan). Het komt, maar niet vandaag.

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 06, 2006 5:55 pm

Cloxxki schreef:Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.
Ergens in '95 kwam MTB Plus met een strip waarin een boswachter omver gereden werd. Ik heb toen boos mijn abonnement opgezegd (anders had ik dat ook wel gedaan, alleen iets minder boos ).

Ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat met advertentie inkomsten en hetgeen er inhoudelijk beschreven wordt. Indien een verband dan vind ik dat zwaar onetisch en reduceert dat het vak van journalist tot een absoluut belachelijk laag niveau. Dat magazines inhoudelijk veelal geen hoogvliegers zijn is mij reeds bekend.
NL ligt standaard 5 jaar achter op de VS als het om baanbrekende fietsontwikkelingen gaat. LeMond was de eerste roadie met een behoorlijke tijdritfiets, en de MTB die in de jaren 70 ontstond stond niet voor 1982 ofzo in de NL shops, en toen nog extreem spaarzaam, toen hype-merk Specialized het oppakte.
Zelfs Specialized verkoopt nu 29" banden (niet in Europa overigens, neem ik aan). Het komt, maar niet vandaag.
Al het goede komt uit Amerika....

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 06, 2006 8:01 pm

Cloxxki schreef:Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.
Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr jan 06, 2006 9:36 pm

Eén en ander zal niet doorbreken dit jaar ofzo, maar ik zie, in mijn omgeving en op internet, wel wat bikers die ineens interesse krijgen voor alternatievere vormen van de mountainbike zoals iedereen 'em rijdt. Leuke ontwikkeling!
't Gaat gestaag door en ik geloof wel dat we Amerika achterna gaan, vooral 29" is daar momenteel erg hot en vrijwel alles dat niet custom is, is uitverkocht (voor 29" custom vaak een fikse wachtrij).
Enkele journalisten van gerenomeerde bladen die ik sprak over 29", wuifden alle voordelen met één gebaar van tafel en kwamen met nadelen waar iedereen die er iets meer over gelezen zou hebben tegenspraak op had kunnen bieden. Kwam op mij erg amateuristisch over. Wil natuurlijk niet alle journalisten over één kam scheren ....

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za jan 07, 2006 7:55 am

Steelboy schreef:Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?
MTB Plus, FIETS, dan heb je het toch wel gehad?
Zéker mbt 29" noem ik die retarded ja. Eerlijke test ontbreekt eraan, omdat men tégen is, en onvoldoende centen ontvangt om zich op andere gedachten te laten brengen.

Redacteuren van MTB Plus werden later nog eens betrapt op Bergschenhoek waar ze druk bezig waren de linten opgehangen voor de 2-daagse Topcompetitie wedstrijd te vernielen, door er zo hard mogelijk op in te rijden. Die strip was geen incident, maar onderdeel van een attitude.

De door Hubert genoemde journalisten beschikken gewoon over de informatie (nog eens een hotel mee gedeeld waarbij ze mij probeerden te overtuigen van het onnut van mijn grote wielen), maar journalisten als ze zijn, zijn ze vooringenomen bijna zo erg als zelfingenomen. Als het geen nieuw achterveerconcept is, is het nauwelijks waard serieus naar te kijken.

Als 2005 het jaar van 29" (en hand in hand, Singlespeed) was, dan zal het in NL wel 2010 worden. Tegen die tijd hebben Specialized en Cannondale al een degenen aantal 29" modellen in de VS, wat het concept bestaansrecht zal geven, 11 jaar na dato.

Hubert heeft gelijk, in de VS is er meer vraag dan aanbod in 29", en custom bouwers hebben allemaal lange wachtlijsten, voornamelijk bestaande uit 29" opdrachten. Je hoort amper ooit nog van een custom 26" fiets, en bouwers stoppen raden het de meest volhardende klanten ook gewoon af. Sommigen stoppen geheel met het aanbieden van 26", als achterhaald concept voor volwassenen, wachtlijsten zijn al lang genoeg, veel tijd verspild met het onderwijzen van ongelovigen.

Ik denk dat 29" en SS zo mooi samen in opkomst zijn, omdat het beiden concepten zijn waar mainstream rijden argwanend naar kijken, maar tegelijk moeten vaststellen dat "blondes have more fun". Tja, als je dan met 1 fiets 2 dingen kunt proberen, is dat alle reden die er nodig is om een extra fiets te kopen. Veelal waar een 29" SS aangeschaft is, vliegt binnen enkele maanden een 26" FS op eBay.
Het gros van de nieuwe 29" eigenaren kan al snel niet meer leven met kleine wielen, en zal zijn hele stal er zo snel mogelijk van schonen.

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » za jan 07, 2006 9:39 am

Cloxxki schreef:
Steelboy schreef:Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?
MTB Plus, FIETS, dan heb je het toch wel gehad?
Zéker mbt 29" noem ik die retarded ja. Eerlijke test ontbreekt eraan, omdat men tégen is, en onvoldoende centen ontvangt om zich op andere gedachten te laten brengen.

Redacteuren van MTB Plus werden later nog eens betrapt op Bergschenhoek waar ze druk bezig waren de linten opgehangen voor de 2-daagse Topcompetitie wedstrijd te vernielen, door er zo hard mogelijk op in te rijden. Die strip was geen incident, maar onderdeel van een attitude.

De door Hubert genoemde journalisten beschikken gewoon over de informatie (nog eens een hotel mee gedeeld waarbij ze mij probeerden te overtuigen van het onnut van mijn grote wielen), maar journalisten als ze zijn, zijn ze vooringenomen bijna zo erg als zelfingenomen. Als het geen nieuw achterveerconcept is, is het nauwelijks waard serieus naar te kijken.

Als 2005 het jaar van 29" (en hand in hand, Singlespeed) was, dan zal het in NL wel 2010 worden. Tegen die tijd hebben Specialized en Cannondale al een degenen aantal 29" modellen in de VS, wat het concept bestaansrecht zal geven, 11 jaar na dato.

Hubert heeft gelijk, in de VS is er meer vraag dan aanbod in 29", en custom bouwers hebben allemaal lange wachtlijsten, voornamelijk bestaande uit 29" opdrachten. Je hoort amper ooit nog van een custom 26" fiets, en bouwers stoppen raden het de meest volhardende klanten ook gewoon af. Sommigen stoppen geheel met het aanbieden van 26", als achterhaald concept voor volwassenen, wachtlijsten zijn al lang genoeg, veel tijd verspild met het onderwijzen van ongelovigen.

Ik denk dat 29" en SS zo mooi samen in opkomst zijn, omdat het beiden concepten zijn waar mainstream rijden argwanend naar kijken, maar tegelijk moeten vaststellen dat "blondes have more fun". Tja, als je dan met 1 fiets 2 dingen kunt proberen, is dat alle reden die er nodig is om een extra fiets te kopen. Veelal waar een 29" SS aangeschaft is, vliegt binnen enkele maanden een 26" FS op eBay.
Het gros van de nieuwe 29" eigenaren kan al snel niet meer leven met kleine wielen, en zal zijn hele stal er zo snel mogelijk van schonen.
Agreed oveer NL bikemags. Maar waarom MOET alles en iedereen 29` gaan rijden? Beetje retarded... Het zal hendig goed werken enzo, maar als wij blij zijn met 26`, what the hell dan? Bovendien zijn er ook custom bouwers die 29` geprobeerd hebben en alleen nog 26´ bouwen.

En wat maakt het uit dat EU op USA achterloopt? Daar hebben we UPS-DHL-FedEx voor.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za jan 07, 2006 6:56 pm

Wie zijn die bouwers dan?

Men MOET niet voer, nou eigenlijk wel, omdat 26" voor MTB's gewoon altijd een slecht plan was, en de pioniers die zelf 26" voor volwassenen introduceerden zijn het daarmee eens. Het heeft geen voordelen over 700c, de wereldstandaard voor volwassenen. Geen voordelen die ertoe doen, genoeg om de balans door te laten slaan. Niet voor volwassenen (1m50+). Bij XC althans. BMX enzo dan is kleiner gewoon handiger. DH overigens niet naar mijn mening.

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » za jan 07, 2006 7:00 pm

Brum. schreef:Agreed oveer NL bikemags. Maar waarom MOET alles en iedereen 29` gaan rijden? Beetje retarded... Het zal hendig goed werken enzo, maar als wij blij zijn met 26`, what the hell dan? Bovendien zijn er ook custom bouwers die 29` geprobeerd hebben en alleen nog 26´ bouwen.

En wat maakt het uit dat EU op USA achterloopt? Daar hebben we UPS-DHL-FedEx voor.
Kennelijk zijn huidige rijders van grote wielen zo enthousiast over "hun" nieuwe uitvinding dat ze het te pas en onpas aan iedereen verkondigen, 't zal wel echt werken ofzo :roll:
Op welke (custom)bouwers doel je trouwens in je post hierboven?

Gebruikersavatar
Rigard
Berichten:432
Lid geworden op:do nov 01, 2001 6:28 pm
Locatie:079
Contacteer:

Bericht door Rigard » za jan 07, 2006 10:08 pm

Ik ben het eens met Brum ook ik lees de laatste tijd teveel hoe goed 29" wel niet is, dat het bijna op tellsell gaat lijken hier. Ik zeg niet dat 29ers slecht zijn of niet werken, ik ben alleen blij met 26" en dat blijf ik doen. Ik ga ook zeker wel een keer en 29er proberen, maar ik zie de meerwaarde er nu echt niet van in.

Verder denk ik dat het beeld van de massa's 29'ers/SS'ers die verkocht worden ernstig vertekend is. De bron is mtbr in veel gevallen waar alle idioten met 1 versnelling en 29ers bij elkaar zitten. Tuurlijk is het aantal verkochtte 29ers hoger in amerika, dat is als je naar het aantal rijders niet meer dan logisch.

Verder weet ik dat de voorraad Rigs in NL relatief groot is voor dit jaar, de gewone 29ers zijn ook aardig vertegenwoordig. Dat kan 2 dingen betekenen of ze hebben het door, of ze hebben iets verkeerd ingevuld :D.

R.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za jan 07, 2006 10:37 pm

Rigard schreef:
Verder weet ik dat de voorraad Rigs in NL relatief groot is voor dit jaar.
R.
Maar als je een rig in november bestelde had je hem wel pas januari in huis.
Ik weet niet hoe je aan die voorraad gegevens komt maar als je die van Dexter hebt houdt er dan wel rekening mee dat dat de voorraad voor de Benelux,Frankrijk,Duitsland en nog een aantal andere Europeese landen is.

On-topic:Het zou me niks verbazen als ik eind van het jaar ook op 29'' rond scheur.Alhoewel ik nog maar weinig mooie 16'' 29-ers heb gezien.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » zo jan 08, 2006 4:24 pm

Kona, Niner, Fisher en binnenkort On-One maken allemaal deugdelijke baby-bigwheelers :-) Custom kost amper meer dan een Niner, of zelfs minder...

Gebruikersavatar
Scaluner
Berichten:275
Lid geworden op:ma sep 19, 2005 10:06 pm

Bericht door Scaluner » zo jan 08, 2006 4:41 pm

Ik heb vandaag voor het eerst de 2006 Rig getest met een rondje Drunense duinen. De fiets is super (mijn conditie bagger...), misschien alleen een beetje lichte verzet (32-18). Iemand ervaring met die van vorig jaar of je beter over kunt stappen naar 14/16t ??

Gebruikersavatar
Scaluner
Berichten:275
Lid geworden op:ma sep 19, 2005 10:06 pm

Bericht door Scaluner » zo jan 08, 2006 4:42 pm

sorry, emoticons maken het onleesbaar 32-achttien moest er staan...

Plaats reactie