[singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er!?!)
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Steeds meer mensen gaan inzien dat, zeker voor Nederland, de singlespeed de ideale fiets is. Zowel op de weg als in het terrein is het Nederlandse landschap ideaal om met maar 1 versnelling onderweg te zijn. Natuurlijk zijn er altijd omstandigheden dat versnellingen wel erg makkelijk zijn (zoals in wedstrijden en ritten over grotendeels rechte, vlakke stukken met medefietsers met versnellingen), maar mensen die gaan voor eenvoud, intense beleving en puur fietsen kiezen toch al snel voor een singlespeed.
In 2005 zijn al heel wat mensen overgestapt op singlespeed (of hebben er 1 opgebouwd naast hun schakelfiets), in 2006 kan dat ook in Nederland wel eens exploderen. Ook het 29-er fenomeen, wat door wedstrijdrijders en traditioneel ingestelde fietsers al snel werd afgedaan als niet puur en vals spelen (tijdens de MTB wedstrijden) kan in 2006 wel eens een impuls in de juiste richting krijgen. Dit onder andere door geplande 'Try out' dagen. Waarschijnlijk zal op deze dagen ook de singlespeed niet ontbreken.
Wij denken dus dat het een mooi jaar gaat worden! Maar met of zonder versnellingen, pak je fiets en have fun!!
In 2005 zijn al heel wat mensen overgestapt op singlespeed (of hebben er 1 opgebouwd naast hun schakelfiets), in 2006 kan dat ook in Nederland wel eens exploderen. Ook het 29-er fenomeen, wat door wedstrijdrijders en traditioneel ingestelde fietsers al snel werd afgedaan als niet puur en vals spelen (tijdens de MTB wedstrijden) kan in 2006 wel eens een impuls in de juiste richting krijgen. Dit onder andere door geplande 'Try out' dagen. Waarschijnlijk zal op deze dagen ook de singlespeed niet ontbreken.
Wij denken dus dat het een mooi jaar gaat worden! Maar met of zonder versnellingen, pak je fiets en have fun!!
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
al die dingen die jij opnoemt zijn vooral voordelen voor DWERGEN, ook niet raar dat jij dat dus zegt.DeKerf's schreef:2006.... Oók het jaar waarin velen zullen gaan ontdekken dat 24" wielen veel voordelen bieden. Alsmede cranklengtes van 165 tot 170mm. Een nieuwe revelatie staat op het punt uit te komen... Mark my words!
-
Re: [singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er
Ik zou graag zien dat er wat anders gerecycled werd dan grappen
---
Ja hoor
Begrijp me goed; ik heb best sympathie voor de SS en met name de 29er en het is mij ook wat waard om dat zo te houden.
---
Maw dat laatste is een gegeven, maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.JJ schreef:Steeds meer mensen gaan inzien dat, zeker voor Nederland, de singlespeed de ideale fiets is.
Ja hoor

Begrijp me goed; ik heb best sympathie voor de SS en met name de 29er en het is mij ook wat waard om dat zo te houden.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ook dat is een gegevenElevation12,000 schreef: .. maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.

Het was ook niet een oproep om je fiets om te bouwen of om 29" te gaan rijden, gewoon een conclusie en een voorspelling.
Niks moet, alles mag, nog steeds de (naar mijn mening perfecte) instelling van 'de' singlespeeder. En dat spreekt veel mensen aan.
Maar als je het geprobeerd hebt weet je dat je de Nederlandse toertochten met iets aan singletrack en hoogteverschil, met een ss even snel kunt rijden als geared, dus wat heb je te verliezen?
JJ
-
Zo zo, de messen worden geslepenJJ schreef:Ook dat is een gegevenElevation12,000 schreef: .. maar ik zie het gewoon niet in. Ik ben een beetje naief, ik heb een beetje gebrek aan realiteitszin.![]()

Schoorl is wel een baantje met iets aan singeletrack en hoogteverschil. Geloof dat het record op zo'n 33 minutjes staat. Misschien aardig om eens proef op de som te nemen en een SS topper met zijn bike het parcours op te sturen.Het was ook niet een oproep om je fiets om te bouwen of om 29" te gaan rijden, gewoon een conclusie en een voorspelling.
Niks moet, alles mag, nog steeds de (naar mijn mening perfecte) instelling van 'de' singlespeeder. En dat spreekt veel mensen aan.
Maar als je het geprobeerd hebt weet je dat je de Nederlandse toertochten met iets aan singletrack en hoogteverschil, met een ss even snel kunt rijden als geared, dus wat heb je te verliezen?
JJ
Schoorl is heerlijk op de singlespeed. Klim naar de nok is klote, rest gaat perfect. 29" rigid en 34x18 voor mij!
Ben er eens met Wictor gaan spelen. Ik rigid 29" SS, hij FS 26" geared. Moest ik af en toe even wachten, maar dat mocht de pret niet drukken
Volgens Wictor eerste rondje soepel in 45min (hij minder soepel door training vorige dag), 40min met SS zie ik (me) dus nog wel lukken. Durf er bijna een weddenschap voor aan te nemen. Geared zal er misschien een minuutje, misschien 2, sneller zijn. Sommige stukken lijken ook veel sneller met SS, zoals de zuid-west hoek en het lange geslinger voor de nok.
Volgende meeting met gelijk aantal gearies en SS's? als iemand wat ruimte in de auto heeft ben ik niet te belazerd van elk 2x29" in te laden. Ook nog wel een 26" FS die al jaren stof staat te vangen
Ben er eens met Wictor gaan spelen. Ik rigid 29" SS, hij FS 26" geared. Moest ik af en toe even wachten, maar dat mocht de pret niet drukken

Volgens Wictor eerste rondje soepel in 45min (hij minder soepel door training vorige dag), 40min met SS zie ik (me) dus nog wel lukken. Durf er bijna een weddenschap voor aan te nemen. Geared zal er misschien een minuutje, misschien 2, sneller zijn. Sommige stukken lijken ook veel sneller met SS, zoals de zuid-west hoek en het lange geslinger voor de nok.
Volgende meeting met gelijk aantal gearies en SS's? als iemand wat ruimte in de auto heeft ben ik niet te belazerd van elk 2x29" in te laden. Ook nog wel een 26" FS die al jaren stof staat te vangen

Misschien kunnen we tegelijk een SSSC starten. Singlespeed Sprint Cup.
1 rondje Schoorl, daarna heb je nog wat over om een rondje tesamen te doen en veilig naar huis te rijden. De eerste 2 snelle rondjes Dorst vond ik op het NKSS al plenty fun.
Iedereen een stopwatch mee, de snelste is de lul om de tijden van de anderen op te schrijven.
1 rondje Schoorl, daarna heb je nog wat over om een rondje tesamen te doen en veilig naar huis te rijden. De eerste 2 snelle rondjes Dorst vond ik op het NKSS al plenty fun.
Iedereen een stopwatch mee, de snelste is de lul om de tijden van de anderen op te schrijven.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Aaaahhhhhhhhh!!
Altijd die vuile wedstrijdmentaliteit!
Who cares!
Hier ga maar los!
Enne Elevation, was natuurlijk je eigen voorzet
JJ
Altijd die vuile wedstrijdmentaliteit!
Who cares!
Hier ga maar los!
Enne Elevation, was natuurlijk je eigen voorzet

JJ
-
Ja lijkt me leukSteelboy schreef:Maar goed, wanneer doen we een singlespeed meeting in Scoorl met Elevation24gears erbij?

24gears, yeah right!

mijn voorspelling voor 2006:
singlespeed: NEE
29 inch:NEE
(niet gevraagd)Staal: Nee
Hoewel ik zelf een stalen 29 inch SS rijdt zal het in Nederland geen succes worden. In bladen wordt er totaal geen aandacht aan besteed waarbij het 29 inch concept ook nog eens wordt afgekraak. En staal zou z,n magie kwijt zijn. De meeste mensen willen 30 versnelling, carbon en 20 cm veerweg.
Eerlijk gezegd hoop ik ook dat het geen succes wordt, het nl. wel leuk om op een relatief ongebruikelijk fiets rond te crossen.
Het kan alleen een succes als de bladen er helemaal vol van staan en zelf dan zal het m.i. nog een korte hype zijn. Een leuk artikel in Fiets lijkt me.
singlespeed: NEE
29 inch:NEE
(niet gevraagd)Staal: Nee
Hoewel ik zelf een stalen 29 inch SS rijdt zal het in Nederland geen succes worden. In bladen wordt er totaal geen aandacht aan besteed waarbij het 29 inch concept ook nog eens wordt afgekraak. En staal zou z,n magie kwijt zijn. De meeste mensen willen 30 versnelling, carbon en 20 cm veerweg.
Eerlijk gezegd hoop ik ook dat het geen succes wordt, het nl. wel leuk om op een relatief ongebruikelijk fiets rond te crossen.
Het kan alleen een succes als de bladen er helemaal vol van staan en zelf dan zal het m.i. nog een korte hype zijn. Een leuk artikel in Fiets lijkt me.
Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.
NL ligt standaard 5 jaar achter op de VS als het om baanbrekende fietsontwikkelingen gaat. LeMond was de eerste roadie met een behoorlijke tijdritfiets, en de MTB die in de jaren 70 ontstond stond niet voor 1982 ofzo in de NL shops, en toen nog extreem spaarzaam, toen hype-merk Specialized het oppakte.
Zelfs Specialized verkoopt nu 29" banden (niet in Europa overigens, neem ik aan). Het komt, maar niet vandaag.
NL ligt standaard 5 jaar achter op de VS als het om baanbrekende fietsontwikkelingen gaat. LeMond was de eerste roadie met een behoorlijke tijdritfiets, en de MTB die in de jaren 70 ontstond stond niet voor 1982 ofzo in de NL shops, en toen nog extreem spaarzaam, toen hype-merk Specialized het oppakte.
Zelfs Specialized verkoopt nu 29" banden (niet in Europa overigens, neem ik aan). Het komt, maar niet vandaag.
-
Ergens in '95 kwam MTB Plus met een strip waarin een boswachter omver gereden werd. Ik heb toen boos mijn abonnement opgezegd (anders had ik dat ook wel gedaan, alleen iets minder boos ).Cloxxki schreef:Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.
Ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat met advertentie inkomsten en hetgeen er inhoudelijk beschreven wordt. Indien een verband dan vind ik dat zwaar onetisch en reduceert dat het vak van journalist tot een absoluut belachelijk laag niveau. Dat magazines inhoudelijk veelal geen hoogvliegers zijn is mij reeds bekend.
Al het goede komt uit Amerika....NL ligt standaard 5 jaar achter op de VS als het om baanbrekende fietsontwikkelingen gaat. LeMond was de eerste roadie met een behoorlijke tijdritfiets, en de MTB die in de jaren 70 ontstond stond niet voor 1982 ofzo in de NL shops, en toen nog extreem spaarzaam, toen hype-merk Specialized het oppakte.
Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?Cloxxki schreef:Gelukkig weten we waarom het niet in de bladen staat, de NL bikejournalistiek is simpelweg RETARDED. Lopen geil achter alle nieuwe truukjes van de grote adverteerders aan, en staan negatief tegenover al het andere, per definitie en uit principe.
Eén en ander zal niet doorbreken dit jaar ofzo, maar ik zie, in mijn omgeving en op internet, wel wat bikers die ineens interesse krijgen voor alternatievere vormen van de mountainbike zoals iedereen 'em rijdt. Leuke ontwikkeling!
't Gaat gestaag door en ik geloof wel dat we Amerika achterna gaan, vooral 29" is daar momenteel erg hot en vrijwel alles dat niet custom is, is uitverkocht (voor 29" custom vaak een fikse wachtrij).
Enkele journalisten van gerenomeerde bladen die ik sprak over 29", wuifden alle voordelen met één gebaar van tafel en kwamen met nadelen waar iedereen die er iets meer over gelezen zou hebben tegenspraak op had kunnen bieden. Kwam op mij erg amateuristisch over. Wil natuurlijk niet alle journalisten over één kam scheren ....
't Gaat gestaag door en ik geloof wel dat we Amerika achterna gaan, vooral 29" is daar momenteel erg hot en vrijwel alles dat niet custom is, is uitverkocht (voor 29" custom vaak een fikse wachtrij).
Enkele journalisten van gerenomeerde bladen die ik sprak over 29", wuifden alle voordelen met één gebaar van tafel en kwamen met nadelen waar iedereen die er iets meer over gelezen zou hebben tegenspraak op had kunnen bieden. Kwam op mij erg amateuristisch over. Wil natuurlijk niet alle journalisten over één kam scheren ....
MTB Plus, FIETS, dan heb je het toch wel gehad?Steelboy schreef:Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?
Zéker mbt 29" noem ik die retarded ja. Eerlijke test ontbreekt eraan, omdat men tégen is, en onvoldoende centen ontvangt om zich op andere gedachten te laten brengen.
Redacteuren van MTB Plus werden later nog eens betrapt op Bergschenhoek waar ze druk bezig waren de linten opgehangen voor de 2-daagse Topcompetitie wedstrijd te vernielen, door er zo hard mogelijk op in te rijden. Die strip was geen incident, maar onderdeel van een attitude.
De door Hubert genoemde journalisten beschikken gewoon over de informatie (nog eens een hotel mee gedeeld waarbij ze mij probeerden te overtuigen van het onnut van mijn grote wielen), maar journalisten als ze zijn, zijn ze vooringenomen bijna zo erg als zelfingenomen. Als het geen nieuw achterveerconcept is, is het nauwelijks waard serieus naar te kijken.
Als 2005 het jaar van 29" (en hand in hand, Singlespeed) was, dan zal het in NL wel 2010 worden. Tegen die tijd hebben Specialized en Cannondale al een degenen aantal 29" modellen in de VS, wat het concept bestaansrecht zal geven, 11 jaar na dato.
Hubert heeft gelijk, in de VS is er meer vraag dan aanbod in 29", en custom bouwers hebben allemaal lange wachtlijsten, voornamelijk bestaande uit 29" opdrachten. Je hoort amper ooit nog van een custom 26" fiets, en bouwers stoppen raden het de meest volhardende klanten ook gewoon af. Sommigen stoppen geheel met het aanbieden van 26", als achterhaald concept voor volwassenen, wachtlijsten zijn al lang genoeg, veel tijd verspild met het onderwijzen van ongelovigen.
Ik denk dat 29" en SS zo mooi samen in opkomst zijn, omdat het beiden concepten zijn waar mainstream rijden argwanend naar kijken, maar tegelijk moeten vaststellen dat "blondes have more fun". Tja, als je dan met 1 fiets 2 dingen kunt proberen, is dat alle reden die er nodig is om een extra fiets te kopen. Veelal waar een 29" SS aangeschaft is, vliegt binnen enkele maanden een 26" FS op eBay.
Het gros van de nieuwe 29" eigenaren kan al snel niet meer leven met kleine wielen, en zal zijn hele stal er zo snel mogelijk van schonen.
Agreed oveer NL bikemags. Maar waarom MOET alles en iedereen 29` gaan rijden? Beetje retarded... Het zal hendig goed werken enzo, maar als wij blij zijn met 26`, what the hell dan? Bovendien zijn er ook custom bouwers die 29` geprobeerd hebben en alleen nog 26´ bouwen.Cloxxki schreef:MTB Plus, FIETS, dan heb je het toch wel gehad?Steelboy schreef:Alle NL bike journalistiek of hebben we het hier slechts over 1 geval?
Zéker mbt 29" noem ik die retarded ja. Eerlijke test ontbreekt eraan, omdat men tégen is, en onvoldoende centen ontvangt om zich op andere gedachten te laten brengen.
Redacteuren van MTB Plus werden later nog eens betrapt op Bergschenhoek waar ze druk bezig waren de linten opgehangen voor de 2-daagse Topcompetitie wedstrijd te vernielen, door er zo hard mogelijk op in te rijden. Die strip was geen incident, maar onderdeel van een attitude.
De door Hubert genoemde journalisten beschikken gewoon over de informatie (nog eens een hotel mee gedeeld waarbij ze mij probeerden te overtuigen van het onnut van mijn grote wielen), maar journalisten als ze zijn, zijn ze vooringenomen bijna zo erg als zelfingenomen. Als het geen nieuw achterveerconcept is, is het nauwelijks waard serieus naar te kijken.
Als 2005 het jaar van 29" (en hand in hand, Singlespeed) was, dan zal het in NL wel 2010 worden. Tegen die tijd hebben Specialized en Cannondale al een degenen aantal 29" modellen in de VS, wat het concept bestaansrecht zal geven, 11 jaar na dato.
Hubert heeft gelijk, in de VS is er meer vraag dan aanbod in 29", en custom bouwers hebben allemaal lange wachtlijsten, voornamelijk bestaande uit 29" opdrachten. Je hoort amper ooit nog van een custom 26" fiets, en bouwers stoppen raden het de meest volhardende klanten ook gewoon af. Sommigen stoppen geheel met het aanbieden van 26", als achterhaald concept voor volwassenen, wachtlijsten zijn al lang genoeg, veel tijd verspild met het onderwijzen van ongelovigen.
Ik denk dat 29" en SS zo mooi samen in opkomst zijn, omdat het beiden concepten zijn waar mainstream rijden argwanend naar kijken, maar tegelijk moeten vaststellen dat "blondes have more fun". Tja, als je dan met 1 fiets 2 dingen kunt proberen, is dat alle reden die er nodig is om een extra fiets te kopen. Veelal waar een 29" SS aangeschaft is, vliegt binnen enkele maanden een 26" FS op eBay.
Het gros van de nieuwe 29" eigenaren kan al snel niet meer leven met kleine wielen, en zal zijn hele stal er zo snel mogelijk van schonen.
En wat maakt het uit dat EU op USA achterloopt? Daar hebben we UPS-DHL-FedEx voor.
Wie zijn die bouwers dan?
Men MOET niet voer, nou eigenlijk wel, omdat 26" voor MTB's gewoon altijd een slecht plan was, en de pioniers die zelf 26" voor volwassenen introduceerden zijn het daarmee eens. Het heeft geen voordelen over 700c, de wereldstandaard voor volwassenen. Geen voordelen die ertoe doen, genoeg om de balans door te laten slaan. Niet voor volwassenen (1m50+). Bij XC althans. BMX enzo dan is kleiner gewoon handiger. DH overigens niet naar mijn mening.
Men MOET niet voer, nou eigenlijk wel, omdat 26" voor MTB's gewoon altijd een slecht plan was, en de pioniers die zelf 26" voor volwassenen introduceerden zijn het daarmee eens. Het heeft geen voordelen over 700c, de wereldstandaard voor volwassenen. Geen voordelen die ertoe doen, genoeg om de balans door te laten slaan. Niet voor volwassenen (1m50+). Bij XC althans. BMX enzo dan is kleiner gewoon handiger. DH overigens niet naar mijn mening.
Kennelijk zijn huidige rijders van grote wielen zo enthousiast over "hun" nieuwe uitvinding dat ze het te pas en onpas aan iedereen verkondigen, 't zal wel echt werken ofzoBrum. schreef:Agreed oveer NL bikemags. Maar waarom MOET alles en iedereen 29` gaan rijden? Beetje retarded... Het zal hendig goed werken enzo, maar als wij blij zijn met 26`, what the hell dan? Bovendien zijn er ook custom bouwers die 29` geprobeerd hebben en alleen nog 26´ bouwen.
En wat maakt het uit dat EU op USA achterloopt? Daar hebben we UPS-DHL-FedEx voor.

Op welke (custom)bouwers doel je trouwens in je post hierboven?
Ik ben het eens met Brum ook ik lees de laatste tijd teveel hoe goed 29" wel niet is, dat het bijna op tellsell gaat lijken hier. Ik zeg niet dat 29ers slecht zijn of niet werken, ik ben alleen blij met 26" en dat blijf ik doen. Ik ga ook zeker wel een keer en 29er proberen, maar ik zie de meerwaarde er nu echt niet van in.
Verder denk ik dat het beeld van de massa's 29'ers/SS'ers die verkocht worden ernstig vertekend is. De bron is mtbr in veel gevallen waar alle idioten met 1 versnelling en 29ers bij elkaar zitten. Tuurlijk is het aantal verkochtte 29ers hoger in amerika, dat is als je naar het aantal rijders niet meer dan logisch.
Verder weet ik dat de voorraad Rigs in NL relatief groot is voor dit jaar, de gewone 29ers zijn ook aardig vertegenwoordig. Dat kan 2 dingen betekenen of ze hebben het door, of ze hebben iets verkeerd ingevuld
.
R.
Verder denk ik dat het beeld van de massa's 29'ers/SS'ers die verkocht worden ernstig vertekend is. De bron is mtbr in veel gevallen waar alle idioten met 1 versnelling en 29ers bij elkaar zitten. Tuurlijk is het aantal verkochtte 29ers hoger in amerika, dat is als je naar het aantal rijders niet meer dan logisch.
Verder weet ik dat de voorraad Rigs in NL relatief groot is voor dit jaar, de gewone 29ers zijn ook aardig vertegenwoordig. Dat kan 2 dingen betekenen of ze hebben het door, of ze hebben iets verkeerd ingevuld

R.
Maar als je een rig in november bestelde had je hem wel pas januari in huis.Rigard schreef:
Verder weet ik dat de voorraad Rigs in NL relatief groot is voor dit jaar.
R.
Ik weet niet hoe je aan die voorraad gegevens komt maar als je die van Dexter hebt houdt er dan wel rekening mee dat dat de voorraad voor de Benelux,Frankrijk,Duitsland en nog een aantal andere Europeese landen is.
On-topic:Het zou me niks verbazen als ik eind van het jaar ook op 29'' rond scheur.Alhoewel ik nog maar weinig mooie 16'' 29-ers heb gezien.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!