Carbon Fox!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
Carbon Fox!

Bericht door Jurriaan » di aug 08, 2006 9:40 pm

Het betere thuis klus project.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » di aug 08, 2006 9:46 pm

Dan ben je een echte beunhaas :D

Wow das serieus goed bezig zijn!

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » di aug 08, 2006 9:56 pm

Ja precies wat faxmulder zegt.

Zoiets zat er natuurlijk een keer aan te komen he.

crazy canuck
Berichten:282
Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
Locatie:middle of nowhere
Contacteer:

Bericht door crazy canuck » di aug 08, 2006 11:53 pm

de gewone vorken kosten al 1000 euro.

wa gaant met dit zijn?

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo aug 09, 2006 7:38 am

als je dan toch zo'n grammenneuker bent.....koop dan gewoon een SID of een starre jaap.
Het is natuurlijk wel een strak stukkie Bob de Bouweren.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » wo aug 09, 2006 8:14 am

BOSS schreef:als je dan toch zo'n grammenneuker bent.....koop dan gewoon een SID of een starre jaap.
Het is natuurlijk wel een strak stukkie Bob de Bouweren.

dussssss©
Het moet ook fatsoenlijk werken hè. Een FX is niet echt te vergelijken met een SID.

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo aug 09, 2006 8:42 am

Brum. schreef: Het moet ook fatsoenlijk werken hè. Een FX is niet echt te vergelijken met een SID.
Lekker belangrijk als het om grammen gaat....

Erikje

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » wo aug 09, 2006 11:31 am

sterk...

Sjef
Berichten:510
Lid geworden op:do sep 20, 2001 9:26 pm
Locatie:Dordrecht

Bericht door Sjef » wo aug 09, 2006 12:54 pm

Het ziet er absoluut lekker uit, dat vooropgesteld.

Verder vind ik het een rare gang van zaken om een carbon onderdeel te maken op basis van een afgietsel van het alu/magnesium voorbeeld.
Het lijkt me erg strek dat je op deze manier de meest optimale geometrie bereikt. Het was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest om een carbon print op zijn vork te laten spuiten.

(Al heeft hij min of meer toevallig nog wel wat gewichtswinst gehaald bij dit project.)

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » wo aug 09, 2006 3:43 pm

Ik denk dat die 200 gram gewichtswinst niet echt in verhouding staan met de kosten die deze persoon heeft gemaakt.

Maar goed, als prestige project is het wel leuk.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo aug 09, 2006 4:18 pm

Ik vraag me af of die persoon überhaupt wel kosten heeft gemaakt... meer hobby uitgeoefend in de baas zijn tijd volgens mij. :roll:

Erikje

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo aug 09, 2006 6:38 pm

dat denk ik ook Erikje. Bij de baas alle spul voor het grijpen.

Een mal maken van de oude vork is nie tgeheel onlogisch. Veel carbon wordt vanuit een mal gemaakt.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » wo aug 09, 2006 6:57 pm

zult wel moeten he als je t wilt bakken moet t in een vacuumzak.
En met druk in de oven (autoclaaf)

Tja als je toch de mogelijkheden hebt waarom niet he.

En btw kosten van de baas. Kan me goed voorstellen dat dit een project is geweest met "oud" carbon. Je kunt carbon ook niet te lang bewaren. Dus t moet toch op. Dan maar goed besteden he.

Al zou je volgens mij best lekker kunnen scheiten op een carbon wc bril :D

Sjef
Berichten:510
Lid geworden op:do sep 20, 2001 9:26 pm
Locatie:Dordrecht

Bericht door Sjef » do aug 10, 2006 8:12 am

Jurriaan schreef:Een mal maken van de oude vork is nie tgeheel onlogisch. Veel carbon wordt vanuit een mal gemaakt.
Dat je carbon dmv lay-up op een mal maakt is zeker niet onlogisch, veel andere opties heb je niet met dit soort vormen.
Wat er alleen niet logisch aan is, is dat de meest efficiente vorm voor aluminium/magnesium dat zeker niet voor carbon hoeft te zijn. Het zijn nogal verschillende materialen met verschillende eigenschappen (stijfheid/sterkte, isotroop vs anisotroop etc)
Als je een vork (of welke constructie dan ook) ontwerpt in aluminium dan is het wel heel toevallig als de carbon tegenhanger precies dezelfde buitencontour heeft als hij optimaal ontworpen is.

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » do aug 10, 2006 3:47 pm

Het viel me wel op dat de maker z'n alu stuubuis heeft gebruikt. Daar zit toch ook nog wat gewichts winst in?

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » do aug 10, 2006 10:52 pm

Hoe wil je anders zonder mal een carbon vork maken ??
gewoon een beetjes stomweg matjes gaan leggen en hopen dat het een beetje recht word???.
Zeur nou eens niet zo over een te kleine gewichtsbesparing etc.
tís gewoon een mooie vork punt !
En voor 1350 gram !! heb je toch een redelijk lichte vork die zeer dicht bij de sid komt en waarschijnlijk een stuk stijver is dan de sid.
nu eerst loonverhoging vragen 8)

Sjef
Berichten:510
Lid geworden op:do sep 20, 2001 9:26 pm
Locatie:Dordrecht

Bericht door Sjef » vr aug 11, 2006 9:42 am

amigo schreef:Hoe wil je anders zonder mal een carbon vork maken ??
gewoon een beetjes stomweg matjes gaan leggen en hopen dat het een beetje recht word???.
Zeur nou eens niet zo over een te kleine gewichtsbesparing etc.
tís gewoon een mooie vork punt !
En voor 1350 gram !! heb je toch een redelijk lichte vork die zeer dicht bij de sid komt en waarschijnlijk een stuk stijver is dan de sid.
nu eerst loonverhoging vragen 8)
Zonder mal iets van carbon maken zal idd moeilijk worden. Maar er vanuit gaan dat de aluminium vorm ook wel goed is voor carbon is een beetje naief. Het zal vast wel werken, maar verwacht niet optimaal bezig te zijn.
Verder had ik al gezegd dat het idd een mooi ding is en idd, hij heeft er ondanks zijn sub-optimale ontwerp gewicht mee bespaard.
Verder vind ik de opmerking van de alu stuurbuis een goeie, dat lijkt mij ook bij uitstek een onderdeel om dan ook in carbon te maken.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » vr aug 11, 2006 9:50 am

Ik zie niet waarom dit niet de optimale vorm zou zijn voor Carbon.

De onderpoten zijn niet meer of minder als een buis. De arch en de kroon tja daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten.

Ik denk dat de lay up van t carbon in dit geval belangrijker is dan de vorm.
En als je lay up van de arch in de poten goed laat overlopen je wel een erg stijve constructie krijgt.

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » vr aug 11, 2006 11:00 am

Laat dat toch keer...
Als dien meneer zin heeft om zijn Fox in carbon te maken, wel datie doet é, 't is hem die betaald en jullie niet dusja...
Ik vind allesinds zèèr geslaagd! Ookal zou ze 2 kilo wegen kvin het prachtig. Is dit de eerste die dit doet of waren er ooit al slfmade carbon' Fox Forx? Moet machtig zijn om de eerste te zijn!

Mvg

Sjef
Berichten:510
Lid geworden op:do sep 20, 2001 9:26 pm
Locatie:Dordrecht

Bericht door Sjef » vr aug 11, 2006 1:46 pm

Faxmulder schreef:Ik zie niet waarom dit niet de optimale vorm zou zijn voor Carbon.

De onderpoten zijn niet meer of minder als een buis. De arch en de kroon tja daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten.

Ik denk dat de lay up van t carbon in dit geval belangrijker is dan de vorm.
En als je lay up van de arch in de poten goed laat overlopen je wel een erg stijve constructie krijgt.
Inderdaad, in de vorkpoten zul je niet (ver) van een ronde buisvorm uitkomen en de verschillen zullen inderdaad in de arch zitten.
Lay-up is samen met de vorm bepalend voor de uiteindelijke eigenschappen. Lay-up bepaalt de (lokale) stijfheid (E), de vorm (dus de lokatie waar de vezels gelegd worden) het traagheidsmoment (I), samen dus de globale stijfheid van het onderdeel (EI).

@Tist: leer eens lezen, ik heb ondertussen al drie keer gezegd dat het idd een erg mooi ding is om te zien. Maar het zou natuurlijk nog veel mooier zijn als hij daadwerkelijk slim ontworpen was.

-edit-
Ik ben blijkbaar niet de enige met deze mening, zie de commentaren bij de foto:
"felixthewolf schreibt:
Am 8. August, 2006 um 21:15
nett nett, sicher auch aufwändig und teuer.

aber, alu-formen 1:1 in carbon übernehmen ist eigentlich unfug. also entweder, der F1 typ hats absolut raus, oder ist nur ein bastler.
nicht umsonst sehen die SID-kronen in carbon anders aus als in alu.

felix"

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » vr aug 11, 2006 1:53 pm

't Is niet op jou dat ik commentaar geef.

Mvg

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » vr aug 11, 2006 2:59 pm

Vraag het mij ook al of de zelfde vorm in een ander materiaal even sterk is, maar des ondanks ziet het er zeer netjes uit!!
keybone collector!!!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr aug 11, 2006 9:40 pm

Vork is een one-off van de bij sommigen bekende 'Hawkpower', iemand waarbij geld geen rol lijkt te spelen en die de tofste projecten opbouwd, en ze vervolgens weer afbreekt ........
Maar wát tof!

Plaats reactie