
Carbon Fox!
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:282
- Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
- Locatie:middle of nowhere
- Contacteer:
Het ziet er absoluut lekker uit, dat vooropgesteld.
Verder vind ik het een rare gang van zaken om een carbon onderdeel te maken op basis van een afgietsel van het alu/magnesium voorbeeld.
Het lijkt me erg strek dat je op deze manier de meest optimale geometrie bereikt. Het was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest om een carbon print op zijn vork te laten spuiten.
(Al heeft hij min of meer toevallig nog wel wat gewichtswinst gehaald bij dit project.)
Verder vind ik het een rare gang van zaken om een carbon onderdeel te maken op basis van een afgietsel van het alu/magnesium voorbeeld.
Het lijkt me erg strek dat je op deze manier de meest optimale geometrie bereikt. Het was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest om een carbon print op zijn vork te laten spuiten.
(Al heeft hij min of meer toevallig nog wel wat gewichtswinst gehaald bij dit project.)
zult wel moeten he als je t wilt bakken moet t in een vacuumzak.
En met druk in de oven (autoclaaf)
Tja als je toch de mogelijkheden hebt waarom niet he.
En btw kosten van de baas. Kan me goed voorstellen dat dit een project is geweest met "oud" carbon. Je kunt carbon ook niet te lang bewaren. Dus t moet toch op. Dan maar goed besteden he.
Al zou je volgens mij best lekker kunnen scheiten op een carbon wc bril
En met druk in de oven (autoclaaf)
Tja als je toch de mogelijkheden hebt waarom niet he.
En btw kosten van de baas. Kan me goed voorstellen dat dit een project is geweest met "oud" carbon. Je kunt carbon ook niet te lang bewaren. Dus t moet toch op. Dan maar goed besteden he.
Al zou je volgens mij best lekker kunnen scheiten op een carbon wc bril

Dat je carbon dmv lay-up op een mal maakt is zeker niet onlogisch, veel andere opties heb je niet met dit soort vormen.Jurriaan schreef:Een mal maken van de oude vork is nie tgeheel onlogisch. Veel carbon wordt vanuit een mal gemaakt.
Wat er alleen niet logisch aan is, is dat de meest efficiente vorm voor aluminium/magnesium dat zeker niet voor carbon hoeft te zijn. Het zijn nogal verschillende materialen met verschillende eigenschappen (stijfheid/sterkte, isotroop vs anisotroop etc)
Als je een vork (of welke constructie dan ook) ontwerpt in aluminium dan is het wel heel toevallig als de carbon tegenhanger precies dezelfde buitencontour heeft als hij optimaal ontworpen is.
Hoe wil je anders zonder mal een carbon vork maken ??
gewoon een beetjes stomweg matjes gaan leggen en hopen dat het een beetje recht word???.
Zeur nou eens niet zo over een te kleine gewichtsbesparing etc.
tÃs gewoon een mooie vork punt !
En voor 1350 gram !! heb je toch een redelijk lichte vork die zeer dicht bij de sid komt en waarschijnlijk een stuk stijver is dan de sid.
nu eerst loonverhoging vragen
gewoon een beetjes stomweg matjes gaan leggen en hopen dat het een beetje recht word???.
Zeur nou eens niet zo over een te kleine gewichtsbesparing etc.
tÃs gewoon een mooie vork punt !
En voor 1350 gram !! heb je toch een redelijk lichte vork die zeer dicht bij de sid komt en waarschijnlijk een stuk stijver is dan de sid.
nu eerst loonverhoging vragen

Zonder mal iets van carbon maken zal idd moeilijk worden. Maar er vanuit gaan dat de aluminium vorm ook wel goed is voor carbon is een beetje naief. Het zal vast wel werken, maar verwacht niet optimaal bezig te zijn.amigo schreef:Hoe wil je anders zonder mal een carbon vork maken ??
gewoon een beetjes stomweg matjes gaan leggen en hopen dat het een beetje recht word???.
Zeur nou eens niet zo over een te kleine gewichtsbesparing etc.
tÃs gewoon een mooie vork punt !
En voor 1350 gram !! heb je toch een redelijk lichte vork die zeer dicht bij de sid komt en waarschijnlijk een stuk stijver is dan de sid.
nu eerst loonverhoging vragen
Verder had ik al gezegd dat het idd een mooi ding is en idd, hij heeft er ondanks zijn sub-optimale ontwerp gewicht mee bespaard.
Verder vind ik de opmerking van de alu stuurbuis een goeie, dat lijkt mij ook bij uitstek een onderdeel om dan ook in carbon te maken.
Ik zie niet waarom dit niet de optimale vorm zou zijn voor Carbon.
De onderpoten zijn niet meer of minder als een buis. De arch en de kroon tja daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten.
Ik denk dat de lay up van t carbon in dit geval belangrijker is dan de vorm.
En als je lay up van de arch in de poten goed laat overlopen je wel een erg stijve constructie krijgt.
De onderpoten zijn niet meer of minder als een buis. De arch en de kroon tja daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten.
Ik denk dat de lay up van t carbon in dit geval belangrijker is dan de vorm.
En als je lay up van de arch in de poten goed laat overlopen je wel een erg stijve constructie krijgt.
Laat dat toch keer...
Als dien meneer zin heeft om zijn Fox in carbon te maken, wel datie doet é, 't is hem die betaald en jullie niet dusja...
Ik vind allesinds zèèr geslaagd! Ookal zou ze 2 kilo wegen kvin het prachtig. Is dit de eerste die dit doet of waren er ooit al slfmade carbon' Fox Forx? Moet machtig zijn om de eerste te zijn!
Mvg
Als dien meneer zin heeft om zijn Fox in carbon te maken, wel datie doet é, 't is hem die betaald en jullie niet dusja...
Ik vind allesinds zèèr geslaagd! Ookal zou ze 2 kilo wegen kvin het prachtig. Is dit de eerste die dit doet of waren er ooit al slfmade carbon' Fox Forx? Moet machtig zijn om de eerste te zijn!
Mvg
Inderdaad, in de vorkpoten zul je niet (ver) van een ronde buisvorm uitkomen en de verschillen zullen inderdaad in de arch zitten.Faxmulder schreef:Ik zie niet waarom dit niet de optimale vorm zou zijn voor Carbon.
De onderpoten zijn niet meer of minder als een buis. De arch en de kroon tja daar zou misschien nog wel wat in kunnen zitten.
Ik denk dat de lay up van t carbon in dit geval belangrijker is dan de vorm.
En als je lay up van de arch in de poten goed laat overlopen je wel een erg stijve constructie krijgt.
Lay-up is samen met de vorm bepalend voor de uiteindelijke eigenschappen. Lay-up bepaalt de (lokale) stijfheid (E), de vorm (dus de lokatie waar de vezels gelegd worden) het traagheidsmoment (I), samen dus de globale stijfheid van het onderdeel (EI).
@Tist: leer eens lezen, ik heb ondertussen al drie keer gezegd dat het idd een erg mooi ding is om te zien. Maar het zou natuurlijk nog veel mooier zijn als hij daadwerkelijk slim ontworpen was.
-edit-
Ik ben blijkbaar niet de enige met deze mening, zie de commentaren bij de foto:
"felixthewolf schreibt:
Am 8. August, 2006 um 21:15
nett nett, sicher auch aufwändig und teuer.
aber, alu-formen 1:1 in carbon übernehmen ist eigentlich unfug. also entweder, der F1 typ hats absolut raus, oder ist nur ein bastler.
nicht umsonst sehen die SID-kronen in carbon anders aus als in alu.
felix"