mary bar / jones bar enz

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

ott
mary bar / jones bar enz

Bericht door ott » vr aug 18, 2006 8:06 am

Ik zie een heleboel ss met aangepaste sturen rijden, (even vraag ivm. het eventuele aanschaf van een ander stuur) :?

Waarom deze keuze? En welk stuur?

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » vr aug 18, 2006 2:08 pm

Waarom wil jij een ander stuur, voor de looks of voor een andere reden?

Ik heb zelf een mary bar. Ik rij eenmaal niet graag met een recht stuur omdat mijn polsen en onderarmen dat graag zo willen hebben. Ook ziet een mary er wel stoer uit en is hij lekker breed om eens flink aan te zetten.

ott

Check

Bericht door ott » vr aug 18, 2006 5:50 pm

Ik wou er zowiezo een riser op zetten voor het comfort
Maar ik zag een heleboel ss`ders met andere sturen.

Hoort dat erbij of heeft het voordeel en waarom rijden "gearies" niet met zo`n stuur :?

Hilco

Bericht door Hilco » vr aug 18, 2006 6:22 pm

Geschakelde rijders gaan er vanuit dat wat de meeste mensen hebben, goed is.

Single speed rijders willen vaak zelf ondervinden wat goed voor hun is.
Je gaat niet voor niks proberen hoe het is om zonder versnellingen te rijden.

Single speed rijders zin ook een beetje tegen de draad in, dus juist lekker iets kiezen wat afwijkt van de meute.

Naast het feit dat de geschakelden allemaal rechte sturen hebben (al dan niet met rise) en dus de single speed rijders wat anders willen,is het gewoon erg comfortabel om met gebogen polsen te rijden.

En als iedereen met 26" wielen rijd, gaan de single speeders over op 29"ers.

Voor mij persoonlijk is een Jonesbar het meest ideale, maar om financiele redenen kies ik voorlopig voor een Mary-Bar

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr aug 18, 2006 7:05 pm

De Marybar is in mijn ogen de overtreffende strap van een Riser. Binnenkort ga het ook eens proberen op mijn gegearde bike.

En de reden dat ik geen echte Ti Jonas bar heb: $$$$$$
Ich Heisse Super Fantastisch!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr aug 18, 2006 8:12 pm

Riser=verhoger
H-Bar = geen verhoging
H-Bar = je kantelt hem achterover, dus nog lager dan een flatbar

Risers zijn voor fietsen waar de balfhoofdbuis te kort is gemaakt om nog met spacers of aangepaste stuurpen te compenseren. Het is alleen comfortabel (recreatief) voor je rug, maar je polsen balen net zo erg als bij een flat bar.

Barends op een stuur helpen om even van positie te veranderen, het bloed weer te laten stromen, maar je houdt dat ook niet lang vol, 90º is te veel, 9º is te weinig. De echte comfortzone zal voor de meesten tusen 25 en 55º liggen denk ik. Mary : 38º, H-Bar 45º (ik heb beiden). Met een dergelijk stuur heb je veel minder de neiging van handpositie te wisselen. In geval van de Mary of breder is de standaardpositie ook breed genoeg voor aanzetten. Die hoek van je pols helpt daarbij, meer overbrenging dan bij een even breed recht stuur.

dré

Bericht door dré » vr aug 18, 2006 8:58 pm

Mary bevalt mij prima, hoek voor m,n polsen is gewoon lekker. Na een paar rondjes op een 26 inch inbred SS ,die overigens echt SUPER stuurt ben ik toch van mening dat een 29 inch lekkerder rijdt.
Ook het sturen dus. Net iets rustiger stuurgedrag waardoor de bochtsnelheid hoger ligt (ook al lijkt het niet zo).Maar ja een nieuwe complete inbred voor 600 euri kan je natuurlijk niet voor tobben.....
Even wachten voordat de 29er in de uitverkoop gaat...

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr aug 18, 2006 11:01 pm

Cloxxki schreef:Riser=verhoger

Risers zijn voor fietsen waar de balfhoofdbuis te kort is gemaakt om nog met spacers of aangepaste stuurpen te compenseren. Het is alleen comfortabel (recreatief) voor je rug, maar je polsen balen net zo erg als bij een flat bar.
Mijn riser zorgt er toch echt voor dat mijn polsen "natuurlijker" ten opzichte van het stuur staan, hij knikt veel meer naar binnen als een normale flat-bar.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za aug 19, 2006 8:49 am

Xircuit schreef:
Cloxxki schreef:Riser=verhoger

Mijn riser zorgt er toch echt voor dat mijn polsen "natuurlijker" ten opzichte van het stuur staan, hij knikt veel meer naar binnen als een normale flat-bar.
Ga eens achter iemand fietsen die een Mary gebruikt.
Dan kan je zien dat de houding een stuk natuurlijker is tegenover een Riser.En de wat mij nog meer opviel was de controle.
Naar mijn mening is en Mary gewoon beter dan een flat of riser-bar.
Alleen moet nog even het schakeltje in mijn hoofd worden omgezet in mijn hoofd om er een aanteschaffen.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Hilco

Bericht door Hilco » za aug 19, 2006 9:08 am

Als je terug bent gewoon bij JJ bestellen!!!

alhoewel.........loopt ie daar niet rond? (lange Jelle)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za aug 19, 2006 1:45 pm

Het TUIG schreef:
Xircuit schreef:
Dan kan je zien dat de houding een stuk natuurlijker is tegenover een Riser.En de wat mij nog meer opviel was de controle.
Alleen moet nog even het schakeltje in mijn hoofd worden omgezet in mijn hoofd om er een aanteschaffen.
Als je eens aan de hoek van een Mary wilt snuffelen, koop dat een Bontrager Satellite bar of misschien beter te verkrijgen : een Zoom stuur. Ik heb 2 zooms, 1tje zit op een oudere beach/woon-werk Fisher gemonteerd met 130mm stuurpen. normaal zou ik 90mm gebruiken met een recht stuur, maar de Zoom heeft bijna geen corrigerende voorwaardse knik. wel identieke 38º hoek als de Mary, en maar iets smaller. Geniaal voor woon/werk, maar misschien net-niet veilig genoeg voor hardcore MTB'en. 1/2" rise, ik gebruik de mijne ondersteboven, dan heb je ook een extra fijne aero positie dichter naast de stuurpen.
Met kurken grips (www.singlespeed.nl) voeg je nog een goede cm aan weerkanten toe.
Ik had al de H-bar, daarna een Litech (49º) en de Zoom, toen moest ik mijn nieuwe marathon Fisher echt opbouwen met Mary. Ook ondersteboven gemonteerd. Totaal geen spijt van, de controle is echt geniaal, al zou ik het al doen voor het comfort.

Paragon met Mary (edit : ik had de verkeerde foto, nog met recht stuur)
Afbeelding

SuperCal29 met Zoom stuurtje (ongeveer tientje waard)
Afbeelding
Afbeelding

SuperCal29 zoals gereden in MTB race van Berlicum. Deed het uitstekend met de Litech, die ik daar voor het eerst gemonteerd had. Wel iets last van slippende klemming, dus iets minder hoek of Mary is natuurlijk wel beter.
Afbeelding

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za aug 19, 2006 5:50 pm

Het TUIG schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, temeer omdat ik al met een Mary rij ;)

Afbeelding

Maar m'n andere bike heeft (nog) een riser.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za aug 19, 2006 8:08 pm

zit je met een mary niet meer met een bolle rug? de afstand zadel/sturr wordt immers een stuk korter.

Hilco

Bericht door Hilco » za aug 19, 2006 8:13 pm

Het stuur is zo ontworpen/gebogen dat dat dus wel meevalt.

Vergeleken met een licht gebogen riser komen de handvaten 2 cm meer naar je toe.
Ik heb dat opgeheven door een ietsje langere stuurpen te monteren.

Afbeelding

lazylad
Contacteer:

Bericht door lazylad » za aug 19, 2006 11:17 pm

Jullie maken me nieuwsgierig t.a.v. de Mary ...
Mss toch maar eens proberen op ss.
In ieder geval informatie-rijk topic.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za aug 19, 2006 11:46 pm

Hoewel de Mary een grote stap voorwaards is tov een typische riser, is mijn Mary dus puur een geared apparatus. Ik ben verwend met de nog bredere Jones H-Bar die ik eerder al kocht,e n die eerlijk gezegd alleen met malle flipper shifters een beetje werkt. Breed, bus lekker groot verzet monteren en harker als het steil wordt. En gaat het toch hard en moet je spinnen, dan handjes op de hoorntjes voor lagere luchtweerstnad, ideaal.
De Mary biedt veel ruimte voor shifters enzo. Ooit ga ik de mijne helemaal omwikkelen met stuurlint, voor fijne grip en een prettig handpositie zelfs OVER de hendels en shifters heen.
Zo ongeveer : http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=1 ... tcount=104

Als je minder lomp klimt, wat smallere schouders en kortere armen hebt, is de Mary met haar rise wel érrug prettig voor SS kan ik me voorstellen.

Ikzelf vind de reach-correctie van de Mary best afdoende, hooguit 10mm minder reach schat ik, de meeste rijders laten hun stuurpen gewoon ongewijzigd als ze upgraden naar Mary. Ik ging van een lage dus lange 90mm met 11º stuur naar ene iets hogere en dus even lange 100mm +Mary, en dat voelde nog steeds knap lang.

Wie kan er eens in de Bontrager prijspijst kijken of daar een Satellite trekking bar bij staat? Die is nagenoeg gelijk aan de Mary geloof ik, en kost $15 in de VS. Kijk maar : http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=2 ... ostcount=1

Check ook deze :
http://www.clockworkbikes.com/sitebuild ... 92x257.jpg

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do okt 12, 2006 8:16 pm

Titec interpretatie van de jones bar
Afbeelding

Hilco

Bericht door Hilco » do okt 12, 2006 8:28 pm

Cloxxki schreef:
Zorg dat je genoeg kurken grips laat komen! Hopelijk komt de Titec alu versie van de H-Bar snel uit, zodat een fijn stuur voor mee mensen een betaalbare optie wordt.
Hij is er dus .........

ca 50 dollar 31.8mm diameter stuurpen benodigd.

maar waar te koop?

Scaluner

Bericht door Scaluner » do okt 12, 2006 9:16 pm

Beetje googlen...

In de UK: Windwave
In De: Wiener Bike Parts (wie zegt dat duitsers geen gevoel voor humor hebben)

Kan het stuur overigens nog niet op de Titec site vinden... :?

MarinTi

Bericht door MarinTi » do okt 12, 2006 9:45 pm

Scaluner schreef:Beetje googlen...

Heb al een Ti H-Bar, maar ik zou zelf ook graag zo'n Titec proberen.
Ik zag hem ook al hier staan:

http://vserver-rspshop.nexen.net/

Op de site zetten of ook daadwerkelijk kunnen leveren is nog wel een verschil. Volgens JJ was die nog niet leverbaar, maar hij zou er wel naar gaan informeren!
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr okt 13, 2006 6:04 am

In NL weten ze van niks, maar dat is niet verwonderlijk.

Mijn contact bij de Amerikaanse groothandel is even op vakantie, volgens de planning van hun zou hij er al moeten zijn, maar het blijft een beetje vaag.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

MarinTi

Bericht door MarinTi » za okt 28, 2006 8:25 am

Scaluner schreef:Beetje googlen...

Wiener Bike Parts heeft het stuur in elk geval niet, weet mijn contact te vertellen. Misschien heeft JJ inmiddels al meer info van zijn US source?
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 28, 2006 8:41 pm

Ik weet niet meer dan iemand anders op het moment. Wel hoorde ik dat er inde buurt 1 proto rond toert ..

JJ

MarinTi

Bericht door MarinTi » za okt 28, 2006 9:27 pm

JJ schreef:Ik weet niet meer dan iemand anders op het moment. Wel hoorde ik dat er inde buurt 1 proto rond toert ..

JJ
heeft hij/zij ook een naam?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 28, 2006 9:33 pm

vast wel, maar ik weet hem niet.

JJ

Plaats reactie