RIG EBB bout

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
RIG EBB bout

Bericht door didadunlop » di okt 10, 2006 8:10 am

Ola,

ik ben opzoek naar de bout van een Gerrie Visser RIG EBB. Dan bedoel ik dus de bout om het EBB vast te zetten. Deze heeft een sterkte van 12.8 Bij de gemiddelde ijzerhanden (ook de wat "proffessionelere") kan ik die enkel per 100 bestellen. Dat is een beetje overkill. Kan iemand aan deze bout komen dan wel weet iemand waar ik deze bout kan krijgen?

alvast bedankt!

DiDa
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di okt 10, 2006 8:25 am

Als je nu de maten erbij zet...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di okt 10, 2006 9:40 am

Allen key (binnenzeskant), 5 bij 60 waarbij de eerste 40 geen draad hebben.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di okt 10, 2006 9:54 am

M5?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di okt 10, 2006 10:36 am

idd 5 MM

M5 is bij mijn weten de aanduiding voor een buitenzeskant met diameter 5. Dit is een binnenzeskant.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di okt 10, 2006 12:20 pm

Bij mijn weten staat M5 voor de draad, en geld dit dus zowel voor binnenzeskat, buitenzeskant, cilinderkop, etc.
M5 is Metrisch 5 mm
Ijzeren paarden eten geen haver....

Tinus
Berichten:39
Lid geworden op:di dec 06, 2005 10:16 am

Bericht door Tinus » di okt 10, 2006 12:25 pm

Dat dacht ik ook.

M5 betekent ook niet sleuteltje 5 ;)

Gebruikersavatar
Scaluner
Berichten:275
Lid geworden op:ma sep 19, 2005 10:06 pm

Bericht door Scaluner » di okt 10, 2006 12:41 pm

Heb je die bout nou al kapot weten te draaien dan??

vast = vast hè... ;)

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » di okt 10, 2006 12:53 pm

lachen weer met die BiBa... :lol:
If you're a gangster... what are you doing in show business?

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » di okt 10, 2006 1:01 pm

Heb ook een probleem met die bout. van m'n RIG.
Overlaatst fiets binnengedaan voor nieuwe trapas.
Ik zondag fier met mijn SS met nieuwe trapas op tt, vast van plan er eens een goeie lap op te geven.
Na 2 km verdraaide plots de EBB m.a.g.kamwiel dat zich enkele mm in de chainstay gevreten heeft :evil: :evil:
Bovendien was de EBB-bout niet meer los te krijgen.
Dus maar weer naar huis :x (60 km for nothing :x gereden)
Bout bleek te vast aangetrokken waardoor de gerokken draad gripeerde en heb deze dus moeten afbreken.
Eigenlijk is het wel maar een dun boutje waar serieuze krachten moeten op gezet worden om het zaakje op zijn plaats te houden.8 mm ware beter geweest, daar kan tenminste wat 'force' op gezet worden...
De EBB bleek ook nog ingevet te zijn :x :evil:
Zulke lompheid...
Conclusie:wat je zelf kunt doen doe je beter en... ben dus ook op zoek naar een nieuwe bout en fietsenmaker?
Ga trouwens een nieuw topic starten om een middel te zoeken om die EBB eens en voor goed degelijk vast te zetten.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di okt 10, 2006 1:02 pm

nee de vorige eigenaar heeft het zeskant een beetje beschadigd dus ik wil een reserve hebben just in case. Ik heb het met een goede allen key wel kunnen repareren voor een gedeelte maar net niet genoeg om 100% zekerheid te hebben. Mijn EBB is nog nooit vast gaan zitten en ik gebruik slechts een minimale kracht om het aan te draaien. Ik maak het binnenzeskant wel iedere keer schoon voordat ik er een sleutel in steek. Dat voorkomt een hoop problemen.

Vast is vast is zo'n beetje mijn mantra.. (ow ja en vet vet vet)

Hmmzz m5 etc is een algemene aanduiding bij mijn weten. Je hebt ook T5 (torx) etc. Maar M5 is wel algemeen bekend..

Okee:

Ik zoek dus een M5x60 binnenzeskant bout met een sterkte van 12.8 en waarvan de eerste 40MM niet voorzien is van schroefdraad.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » di okt 10, 2006 4:26 pm

Ben je zeker dat het M5 is?
In mijn Rig zit een M6 bout.
M6X55mm binnenzeskant.
Ga er morgen om bij Fabory...

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » vr okt 13, 2006 9:17 am

Heb er een nieuwe gecadmeerde M6x60 in gestoken.
Deze steekt wel enkele mm uit aan de wedge-kant.
Ebb ontvet, wedge lichtjes opgeschuurd en alles terug gemonteerd.
Gisteren testrit van 60km gereden en EBB is geen mm verschoven.
Problem solved.Oef!

Plaats reactie