Nieuwe SS: Hij is klaar!!! + plaatjes

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi
Nieuwe SS: Hij is klaar!!! + plaatjes

Bericht door George2 » za okt 07, 2006 6:34 am

De kogel is door de kerk! Ik heb eindelijk een ss-specifiek frame besteld, nu nog een hoop vargen over de opbouw, so here we go:

Ik heb een luxeprobleem, nl. teveel fietsen en te weinig ruimte. Op het moment gebruik ik een ss-racefiets om naar mijn werk te fietsen, daarvoor gebruikte ik een ss-mtb voor hetzelfde doel maar die heb ik gedemonteerd om ruimte te besparen. Dit wordt waarschijnlijk ook het voorlopige lot van de racer (dat is ook iets teveel een mooi weer fiets).

Met mijn nieuwe ss wil ik eindelijk ook 'echt' het bos in (da's nog nieuw voor me) maar ik wil hem ook gebruiken om te forensen. Op de weg heb ik eerder een verzet van 42-16 gebruikt (44-16 op de racer) en dat beviel me goed. Voor de mtb routes lijkt me dit echter veel te zwaar (bv. Schoorl en Amerongen). Als ik de fiets alleen voor het bos zou bouwen zou ik eerste instantie 'gewoon' 32-16 kiezen en daarmee lekker gaan experimenteren.

Ik ben nu dus van plan om de fiets op te bouwen met een 42-16 en om te bouwen als ik het bos in wil. Het idee is is om twee kransje te gebruiken en de 16 te wisselen voor een 20 of een 21, ik zou ook het voorblad kunnen wisselen voor een 32, wat is het beste?

De meeste ss-ers die ik zie hebben een klein voorblad (32-36). Is er een goede reden om geen 42 blad te gebruiken met een groter kransje achter zoals ik van plan ben?

Voor het gemak zou ik twee kettingen willen gebruiken voor de wissel en wel Sram PC58 met powerlinks (voor het nog grotere gemak). Kan ik ss rijden met powerlinks of gaat dat stuk/komt muurvast te zitten etc.?

Alle input is welkom :thumbsup:
Laatst gewijzigd door George2 op wo okt 18, 2006 10:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za okt 07, 2006 8:23 am

Mijn beweegreden voor een "klein" voorblad is de vrije ruimte tot de grond.

Des te kleiner is de kans dat je met je tandwiel over obstakels krast.

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » za okt 07, 2006 8:44 am

En niet alleen het tandwiel, ook de ketting. En aangezien je geen derailleur hebt zal deze maar minimaal kunnen meebewegen.
Ik rij overigens 36/16. Alleen op echt stijle klimmetjes wordt het lastig (lees: lopen).
En gebruik ook powerlinks, alleen met pc48. Heb daar tot op heden geen probs mee gehad, maar rijdt ook nog niet zo lang ss.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

check

Bericht door ott » za okt 07, 2006 12:24 pm

Ook niet te klein Groot + groot = meer contact, toch

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za okt 07, 2006 2:35 pm

ik hou ook van grote vrouwen.................

of begrijp ik je nu verkeerd :offtopic:

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » za okt 07, 2006 3:02 pm

Mmm, over het algemeen hou ik de crankbladen op mijn gewone fiets heel, dus dat zou met 42 tandjes ook moeten lukken. Ik had nog niet aan de mogelijkheid dat ik met de ketting ergens mee in aanvaring kom gedacht.

Grotere bladen draaien beter toch? Maar is een 20/21 tands kransje nog wel stijf? Ik zou ook voor een 38-19 kunnen gaan maar dan moet ik voor de weg een 14 tands nemen, dat heb ik met mijn racer geprobeerd maar dat draaide imo niet lekker...
Laatst gewijzigd door George2 op ma okt 09, 2006 12:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma okt 09, 2006 11:16 am

42 gaat prima, gewoon doen. Hoe groter hoe beter, en als je er normaal geen last van hebt qua bodemvrijheid moet het ss ook gaan.

21t kransjes zijn stijf genoeg, ga je geen last van hebben.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » ma okt 09, 2006 12:33 pm

Thanx JJ, dan gaat het die kant op...als het goed is komt het frame deze week binnen, dan moet het nog even gefreesd en gevlakt worden en dan ga ik voor de snelle opbouw. Eerst 32-16 denk ik, die parts heb ik liggen en dan later groter (compleet met powerlink experimenten). Ik heb er zin in!!!
Laatst gewijzigd door George2 op za okt 14, 2006 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » do okt 12, 2006 9:36 pm

Leuk.
Ik rij momenteel met een 44t FSA DH voorblad (volle vertanding) en een On-One 22t Groove Armada, icm een PC1.
De 44 past op mijn Inbred alleen op de positie van het buitenblad.
Geen probleem, omdat ik achter een XT naaf met spacers gebruik.
De Groove Armada heb ik dus wat verder naar buiten gespacerd.
De achterliggende gedachte is wat langer met het spul te doen.
Groter tandwiel=meer tandjes, dus de slijtage wordt beter verdeeld.
Verder minder spanning in de ketting bij grotere tandwielen.
Deze combinatie zou de aandrijving een langer leven moeten geven.

Hoewel m'n Surly 36t voorblad en Shimano 18t achter ook erg slijtvast bleken.
Zwakke schakel was de ketting, maar regelmatig een andere ketting kost geen drol, gewoon op tijd vervangen.

Jouw bedoeling is eenvoudig wisselen van verzet.
Geen idee of dat wisselen eenvoudig genoeg lukt.
Maar met 44 of 42 voor kan je alle kanten uit.
Achter kransje of kompleet wiel wisselen. En een ketting voor iedere combi.

Op de weg rij ik (andere "mtb") met 44:17, dat gaat goed. Maar het is hier vlak, en zelden echt harde wind.

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » za okt 14, 2006 10:59 pm

Het frame is binnen en tis een klassieker ;)

Afbeelding

Woensdag wordt hij montageklaar gemaakt en dan hoop ik hem donderdag te gaan dopen. De eerste afmontage wordt vnl. een 'wie wat bewaard heeft wat'
maar daar komen nog wel plaatjes van (en ongetwijfeld nog meer vragen)

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » wo okt 18, 2006 10:43 pm

Hij is klaar! Morgen de test (Amerongen) maar tot nu toe ben ik erg blij :arms:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo okt 18, 2006 11:15 pm

Stoer hoor, veel succes met dit scheurijzer!
Ich Heisse Super Fantastisch!

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » wo okt 18, 2006 11:34 pm

Thanx! Specs anyone?:

Frame: One-one Inbred 18"
Vork: Santos
Headset: CK
Wielen: Deore naven/ Fir velgen achterwiel voorzien van vaste as + moeren
Remmen: Deore LX (oud model)
Remhendels: Dia compe
Stuurpen: No-name
Stuur: Easton EA50 (high rise)
Zadelpen: Easton EA50
Zadel: Flite
Crankstel: Truvativ Isoflow 32T + bash
Trapas: Shimano UN73 SQ (een verademing na al dat Isis gedoe ;) )
Kransje: Shimano DX
Banden: Michelin Comp S (smaaaaaaal, dat ik daar vroegah op reed!)

Verder een stel 'stadsfiets' kettingspanners (beetje aangepast)

Afbeelding

en het crankstel is een stiekeme ex-geared...

Afbeelding

...de opbouw is klaar, nu kan het upgraden beginnen (maar eerst fietsen!)

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 19, 2006 6:30 am

George2 schreef:(maar eerst fietsen!)
Exact!

Ziet er goed uit!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do okt 19, 2006 6:57 am

Hey, cool, dat is in geuzenveld

Toffe fiets!

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » do okt 19, 2006 7:52 am

^oZ schreef:Hey, cool, dat is in geuzenveld
Ook A'dammer? Maareh, Geuzenveld? Dacht het niet (staan daar bomen dan?)...keep on guessing ;)

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » do okt 19, 2006 3:05 pm

...en vandaag de doop in Amerongen. Zo'n 60km gefietst en het was dat ik door m'n water en eten heen was! Echt alles wat ik ervan verwachte en meer :bounce:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door George2 op do okt 19, 2006 10:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » do okt 19, 2006 3:13 pm

George2 schreef: ...keep on guessing ;)
Amsterdamse bos..

Erikje

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 19, 2006 3:22 pm

[quote="George2"]...en vandaag de doop in Amerongen[quote]

Lag het NK rondje er goed bij??

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » do okt 19, 2006 3:40 pm

A'damse Bos is...fout!

Het NK rondje is toch de 7km van Zuylensteinse Bos? Of wordt de 16 km daar bij gekoopt (heb ik wel gedaan vandaag) Het ligt er iig. prima bij, beetje zanderig op een paar plekken maar er lopen goede sporen (wel even wennen op een 1.8 bandje desalniettemin)

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do okt 19, 2006 7:33 pm

George2 schreef:
^oZ schreef:Hey, cool, dat is in geuzenveld
Ook A'dammer? Maareh, Geuzenveld? Dacht het niet (staan daar bomen dan?)...keep on guessing ;)
Ja, ook Amsterdammer ja. Is dat geen Geuzenveld meer dan? Dat dacht ik, stukje ervoor bij dan, iig in het wilde westen. Vroegáh wilde ik daar op dat pleintje nog wel eens komen met m'n fietsje

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do okt 19, 2006 7:34 pm

Oh nee wacht, ik zie het helemaal verkeerd. Géén idee waar dat is

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » do okt 19, 2006 9:35 pm

George2 schreef:...en vandaag de doop in Amerongen. Zo'n 60km gefietst en het was dat i door m'n water en eten heen was! Echt alles wat ik ervan verwachte en meer :bounce:

Afbeelding
Mooi man, feest der herkenning, de ss ervaring althans.
Leuke bike b.t.w.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » do okt 19, 2006 9:57 pm

:oops: per ongeluk gepost...dan maar de oplossing voor het 'waar staat de fiets raadsel'. Dit is in ZO, de Bijlmerweide om precies te zijn en om nog preciezer te zijn: tussen de wijken Geerdinkhof en Kantershof in...kunnen we het tenminste weer over fietsen hebben ;)

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » vr okt 20, 2006 6:16 am

Erg mager veslagje hoor, had meer verwacht :roll:
Meer over de verwachtingen ding bestonden en wat daarvan uit is gekomen.
Wat viel je mee waar je mogelijk tegenop zag, of wat viel er juist tegen.
Verwacht geen hele verhalen maar een woord of 1000 moet toch voldoende zijn :evil:

Voor de rest een mooie bike geworden, simple&clean looking!
Ga je veel plezier aan beleven!
Put the fun between your legs!

Plaats reactie