eerste stapjes....

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Tommy
eerste stapjes....

Bericht door Tommy » di nov 28, 2006 12:56 pm

Was het zat, afstellen, poetsen dat gerammel en vervangen van nagenoeg nieuwe cassettes. Zodoende oude Gazelle ultimate kaalgeplukt tot ss. Nog wel met half redailleurtje als spanner.
Na twee dagen woon-werk-woon is er al geen weg terug.

Moet sneller kunnen, dus op zoek naar een dunbander.

Vandaag tegen een Miyata aangelopen volgehangen met Shimano 600. Met 700C wieltjes, ben niet helemaal thuis in het racefietswereldje, is dit 27 inch, zo ja is dit een gangbare maat. En passen hier ook grotere 28"? wielen in?

Tommy

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Re: eerste stapjes....

Bericht door ott » di nov 28, 2006 2:01 pm

Tommy schreef:Was het zat, afstellen, poetsen dat gerammel en vervangen van nagenoeg nieuwe cassettes. Zodoende oude Gazelle ultimate kaalgeplukt tot ss. Nog wel met half redailleurtje als spanner.
Na twee dagen woon-werk-woon is er al geen weg terug.

Moet sneller kunnen, dus op zoek naar een dunbander.

Vandaag tegen een Miyata aangelopen volgehangen met Shimano 600. Met 700C wieltjes, ben niet helemaal thuis in het racefietswereldje, is dit 27 inch, zo ja is dit een gangbare maat. En passen hier ook grotere 28"? wielen in?

Tommy
Welkom bij de SS wereld. :)
Zeg even het model van de Koga of plaatje dan kunnen we verder lullen.
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt racer is 28 inch = 622 ??

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 28, 2006 2:23 pm

Velg/banden standaards, verschrikkelijk!!

Het is gewoon een 28" racer, zijn dus geen grotere wielen voor. Alle standaard banden kunnen erop, beperkt door de ruimte in het frame/de vork.

Maare, wij zijn heel visueel ingesteld, dus plaatjes graag ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Perik
Berichten:191
Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
Locatie:Arnhem

Bericht door Perik » di nov 28, 2006 2:28 pm

Tommy,

700c (ook wel 28") is de gangbare maat voor racefietsen. Vroegah had je ook nog race- en stadsfietsen met 27" wielen. Om de verwarring compleet te maken: deze hadden een grotere diameter dan 700c.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » di nov 28, 2006 2:55 pm

en 29" is dan weer ook gewoon 700c om de verwarring nog groter te maken, is enkel een marketing naam voor mountainbikes met 700c wielen omdat er dikkere banden op liggen.

Dus 28" en 29" zijn dezelfde maat en 27" is groter dan de vorige 2. :lol:

Tommy

Bericht door Tommy » di nov 28, 2006 3:52 pm

Dus als ik het goed begrijp zegt 622, 700c, 27, 28, 29 alleen iets over de buitendiameter van de band.
Kan ik om deze 700c dan ook bv. een schwalbe marathon leggen??

Vanavond maar eens de diameter vergelijken met een 28" trekkingwiel.

Foto's komen van de week.

Wordt een mooi lange winteravondenklus, speling op de bb.
andere zadelpen, deze is te kort. En dan het belangrijkste, het achterwiel, hier moet natuurlijk een ss naaf in komen.

Tommy

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 28, 2006 4:39 pm

Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 28, 2006 4:40 pm

ow, en die marathon gaat wel passen op dat wiel, de vraag is of ie in het frame past.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tommy

Bericht door Tommy » di nov 28, 2006 5:34 pm

JJ schreef:ow, en die marathon gaat wel passen op dat wiel, de vraag is of ie in het frame past.

JJ
ruimte :arms: genoeg dus.

Tommy

George2
Berichten:306
Lid geworden op:do sep 21, 2006 8:26 pm
Locatie:'t Gooi

Bericht door George2 » di nov 28, 2006 6:20 pm

Het gaat om een raceframe toch? Als een trekkingband in het frame past is het ook nog de vraag of de (race) remmen er wel overheen passen (of ga je 'die-hard fixie' zonder remmen?)

Ter inspiratie: Had je dit topic al gezien?
Laatst gewijzigd door George2 op di nov 28, 2006 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » di nov 28, 2006 6:22 pm

Tommy schreef:Dus als ik het goed begrijp zegt 622, 700c, 27, 28, 29 alleen iets over de buitendiameter van de band.
Kan ik om deze 700c dan ook bv. een schwalbe marathon leggen??

Vanavond maar eens de diameter vergelijken met een 28" trekkingwiel.

Foto's komen van de week.

Wordt een mooi lange winteravondenklus, speling op de bb.
andere zadelpen, deze is te kort. En dan het belangrijkste, het achterwiel, hier moet natuurlijk een ss naaf in komen.

Tommy
622mm is de diameter van de velg.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » di nov 28, 2006 7:50 pm

tip:

Marathon racer bandjes rijden heerlijk! Ook verkrijgbaar in 30 mm dus past al snel in een race frame.

Tommy

Bericht door Tommy » wo nov 29, 2006 7:25 am

nee geen fixed, dat van die remmetjes icm. de banden moet ik nog bekijken. Heb nog van die Mafac soort van centerpul remmetjes. Deze lijken op het eerste gezicht meer ruimte te bieden.
Eerst maar eens de bb (Levin Tange) bekijken, hier zit speling in. Ziet er naar uit dat ik een speciaal tooltje nodig heb, iets met pennetjes om de bracket af te stellen/verwijderen.

En dan nog een langere zadelpen Ø26,4 165mm, kom ongeveer 8cm te kort.

Tommy

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » wo nov 29, 2006 12:32 pm

Volgens mij heb je voor het BB een haaksleutel (BBB, Tacx) nodig om de borgmoer wat losser te draaien. Daarna kan je de cup met een tool of met een beetje prutsen met behulp van een pennetje afstellen. Het makkelijkst is natuurlijk gelijk het BB te vervangen voor een cardridge type.

Als je niet fixed gaat rijden lukt dat waarschijnlijk ook wel met je bestaande naaf. Als het een opschroef type (dus opschroef freewheel) is moet je alleen het wiel uitlijnen om een goede kettinglijn te krijgen.

De Mavic Centerpull remmen hebben veel ruimte voor band/spatbord maar hebben vaak erg lange armen zodat je de remblokjes niet op de velg kan krijgen. Moet je misschien toch weer aan 27 inch denken :)

Tommy

Bericht door Tommy » wo nov 29, 2006 1:28 pm

Probeer eerst of de huidige bracket spelingsvrij is af te stellen, ervanuitgaande dat de lagering in orde is.

Zoiets? Afbeelding

Had al iets gevonden over het uitlijnen van de velg icm. één tandwiel.

Tommy

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » wo nov 29, 2006 3:02 pm

goed bezig!

zie ook www.m-gineering.nl voor bruikbare info

Tommy

Bericht door Tommy » wo nov 29, 2006 9:56 pm

borgmoer ging gemakkelijk los. nu nog die gatenbus aandraaien. Normale draad?

plaatje
Afbeeldingop=list&function=myphotos&photouserid=108721

Tommy
Laatst gewijzigd door Tommy op za dec 09, 2006 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » do nov 30, 2006 5:29 pm

draad is niet normaal maar de richting (rechts) voor deze kant wel dacht ik, maar dat merk je snel genoeg. Normaal gesproken zit deze zijde niet vastgerot

Tommy

Bericht door Tommy » do nov 30, 2006 10:36 pm

As en cups gingen er zonder problemen uit, maar nu blijkt de rechtercup volledig naar de filistijnen. As is 68*124.
Bestaat een lange jan in cardridge voor een Sakae crank?

Tommy

Tommy

Bericht door Tommy » vr dec 01, 2006 9:41 am

De as lijkt een kleinere (ISO? europees) passing te hebben dan shimano. Alivio crank schuift er verder overheen.
Is dit type as nog gangbaar?

Tommy

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 01, 2006 9:54 am

Wederom is Sheldon Brown je vriend:

http://sheldonbrown.com/bbsize.html

En dan specifiek dit deel (copy uit bovenstaande link):

ISO vs J.I.S. Standard
Martin Trautmann posted on rec.bicycles.tech:
L_right = 18 +0.5/-0 mm
L_left = 16 +0.5/-0 mm
Dimension across flat 1.5 mm from end: 12.6 mm +0.02-0.05
Spindle end to bolt seat: Loose: 3 mm
Tightened: 1.5 mm min.

Yet another source claimed that the squares of Campa, Mavic and
Stronglight (ISO) are smaller than Shimano and Suntour (JIS) with the
result that JIS cranks will move about 4.5 mm further in.

This may conflict with the end of the square and result in a loose fit
or braking stress. for ISO cranks on JIS squares there's less contact
area between crank and spindle, since the crank does not slip perfectly
on the spindle. The result again is a higher risk of braking the crank.

But assuming those 4.5 mm and 2 deg, ISO is about 0.3 mm smaller than
JIS (2 * sin 2 * 4.5 = 0.3)?
ISO cranks (Campagnolo, Stronglight, others) won't go as far onto J.I.S. spindles as they ideally should.
J.I.S. cranks (most Japanese models) may bottom out if installed on ISO spindles.

In practice, you can very often get away with mixing these sizes, as long as you select an axle length that gives the desired chainline.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » vr dec 01, 2006 10:54 am

Misschien makkelijker om een ander crankje te scoren met het voordeel dat je met betaalbare assen kan experimenteren met de kettinglijn. Ik heb BTW nog een Shimano 105 crankstel lengte 172.5 (vierkante as) voor weinig.

Tommy

Bericht door Tommy » vr dec 01, 2006 10:54 am

Had ik ook gelezen, dacht namelijk een kortere shimano as te kunnen nemen omdat de crank een kleinere passing heeft. Helaas is het raakvlak dan te klein.
Mijn vraag blijft, is de as die ik nodig heb te verkrijgen.

Tommy

Tommy

Bericht door Tommy » vr dec 01, 2006 11:12 am

dré schreef:Misschien makkelijker om een ander crankje te scoren met het voordeel dat je met betaalbare assen kan experimenteren met de kettinglijn. Ik heb BTW nog een Shimano 105 crankstel lengte 172.5 (vierkante as) voor weinig.
Wil eigenlijk mijn huidige setje behouden, staat Miyata op met koeieletters.

Welk type is het en is het een double of een triple en zwart of alu, met of zonder bladen en in welke staat en last but not least, wat is de steek (of is is dit altijd dezelfde)?
En wat is weinig?

Tommy

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 01, 2006 11:48 am

Hmm, die Miyata (Sakae) cranks zijn japans, wat zou betekenen dat ze hoogst waarschijnlijk JIS zijn, maar ze zijn dus ISO?

Je zou dan een Campa trapas kunnen proberen, of iedere andere trapas met ISO passing. Ik dacht tenminste dat sommige modellen van Campa iig ook een ISO passing hebben.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie