eerste stapjes....
Moderators:JJ, Beheerders
Was het zat, afstellen, poetsen dat gerammel en vervangen van nagenoeg nieuwe cassettes. Zodoende oude Gazelle ultimate kaalgeplukt tot ss. Nog wel met half redailleurtje als spanner.
Na twee dagen woon-werk-woon is er al geen weg terug.
Moet sneller kunnen, dus op zoek naar een dunbander.
Vandaag tegen een Miyata aangelopen volgehangen met Shimano 600. Met 700C wieltjes, ben niet helemaal thuis in het racefietswereldje, is dit 27 inch, zo ja is dit een gangbare maat. En passen hier ook grotere 28"? wielen in?
Tommy
Na twee dagen woon-werk-woon is er al geen weg terug.
Moet sneller kunnen, dus op zoek naar een dunbander.
Vandaag tegen een Miyata aangelopen volgehangen met Shimano 600. Met 700C wieltjes, ben niet helemaal thuis in het racefietswereldje, is dit 27 inch, zo ja is dit een gangbare maat. En passen hier ook grotere 28"? wielen in?
Tommy
Re: eerste stapjes....
Welkom bij de SS wereld.Tommy schreef:Was het zat, afstellen, poetsen dat gerammel en vervangen van nagenoeg nieuwe cassettes. Zodoende oude Gazelle ultimate kaalgeplukt tot ss. Nog wel met half redailleurtje als spanner.
Na twee dagen woon-werk-woon is er al geen weg terug.
Moet sneller kunnen, dus op zoek naar een dunbander.
Vandaag tegen een Miyata aangelopen volgehangen met Shimano 600. Met 700C wieltjes, ben niet helemaal thuis in het racefietswereldje, is dit 27 inch, zo ja is dit een gangbare maat. En passen hier ook grotere 28"? wielen in?
Tommy

Zeg even het model van de Koga of plaatje dan kunnen we verder lullen.
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt racer is 28 inch = 622 ??
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Velg/banden standaards, verschrikkelijk!!
Het is gewoon een 28" racer, zijn dus geen grotere wielen voor. Alle standaard banden kunnen erop, beperkt door de ruimte in het frame/de vork.
Maare, wij zijn heel visueel ingesteld, dus plaatjes graag
JJ
Het is gewoon een 28" racer, zijn dus geen grotere wielen voor. Alle standaard banden kunnen erop, beperkt door de ruimte in het frame/de vork.
Maare, wij zijn heel visueel ingesteld, dus plaatjes graag

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Dus als ik het goed begrijp zegt 622, 700c, 27, 28, 29 alleen iets over de buitendiameter van de band.
Kan ik om deze 700c dan ook bv. een schwalbe marathon leggen??
Vanavond maar eens de diameter vergelijken met een 28" trekkingwiel.
Foto's komen van de week.
Wordt een mooi lange winteravondenklus, speling op de bb.
andere zadelpen, deze is te kort. En dan het belangrijkste, het achterwiel, hier moet natuurlijk een ss naaf in komen.
Tommy
Kan ik om deze 700c dan ook bv. een schwalbe marathon leggen??
Vanavond maar eens de diameter vergelijken met een 28" trekkingwiel.
Foto's komen van de week.
Wordt een mooi lange winteravondenklus, speling op de bb.
andere zadelpen, deze is te kort. En dan het belangrijkste, het achterwiel, hier moet natuurlijk een ss naaf in komen.
Tommy
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
ow, en die marathon gaat wel passen op dat wiel, de vraag is of ie in het frame past.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Het gaat om een raceframe toch? Als een trekkingband in het frame past is het ook nog de vraag of de (race) remmen er wel overheen passen (of ga je 'die-hard fixie' zonder remmen?)
Ter inspiratie: Had je dit topic al gezien?
Ter inspiratie: Had je dit topic al gezien?
Laatst gewijzigd door George2 op di nov 28, 2006 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
622mm is de diameter van de velg.Tommy schreef:Dus als ik het goed begrijp zegt 622, 700c, 27, 28, 29 alleen iets over de buitendiameter van de band.
Kan ik om deze 700c dan ook bv. een schwalbe marathon leggen??
Vanavond maar eens de diameter vergelijken met een 28" trekkingwiel.
Foto's komen van de week.
Wordt een mooi lange winteravondenklus, speling op de bb.
andere zadelpen, deze is te kort. En dan het belangrijkste, het achterwiel, hier moet natuurlijk een ss naaf in komen.
Tommy
nee geen fixed, dat van die remmetjes icm. de banden moet ik nog bekijken. Heb nog van die Mafac soort van centerpul remmetjes. Deze lijken op het eerste gezicht meer ruimte te bieden.
Eerst maar eens de bb (Levin Tange) bekijken, hier zit speling in. Ziet er naar uit dat ik een speciaal tooltje nodig heb, iets met pennetjes om de bracket af te stellen/verwijderen.
En dan nog een langere zadelpen Ø26,4 165mm, kom ongeveer 8cm te kort.
Tommy
Eerst maar eens de bb (Levin Tange) bekijken, hier zit speling in. Ziet er naar uit dat ik een speciaal tooltje nodig heb, iets met pennetjes om de bracket af te stellen/verwijderen.
En dan nog een langere zadelpen Ø26,4 165mm, kom ongeveer 8cm te kort.
Tommy
Volgens mij heb je voor het BB een haaksleutel (BBB, Tacx) nodig om de borgmoer wat losser te draaien. Daarna kan je de cup met een tool of met een beetje prutsen met behulp van een pennetje afstellen. Het makkelijkst is natuurlijk gelijk het BB te vervangen voor een cardridge type.
Als je niet fixed gaat rijden lukt dat waarschijnlijk ook wel met je bestaande naaf. Als het een opschroef type (dus opschroef freewheel) is moet je alleen het wiel uitlijnen om een goede kettinglijn te krijgen.
De Mavic Centerpull remmen hebben veel ruimte voor band/spatbord maar hebben vaak erg lange armen zodat je de remblokjes niet op de velg kan krijgen. Moet je misschien toch weer aan 27 inch denken
Als je niet fixed gaat rijden lukt dat waarschijnlijk ook wel met je bestaande naaf. Als het een opschroef type (dus opschroef freewheel) is moet je alleen het wiel uitlijnen om een goede kettinglijn te krijgen.
De Mavic Centerpull remmen hebben veel ruimte voor band/spatbord maar hebben vaak erg lange armen zodat je de remblokjes niet op de velg kan krijgen. Moet je misschien toch weer aan 27 inch denken

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Wederom is Sheldon Brown je vriend:
http://sheldonbrown.com/bbsize.html
En dan specifiek dit deel (copy uit bovenstaande link):
ISO vs J.I.S. Standard
Martin Trautmann posted on rec.bicycles.tech:
L_right = 18 +0.5/-0 mm
L_left = 16 +0.5/-0 mm
Dimension across flat 1.5 mm from end: 12.6 mm +0.02-0.05
Spindle end to bolt seat: Loose: 3 mm
Tightened: 1.5 mm min.
Yet another source claimed that the squares of Campa, Mavic and
Stronglight (ISO) are smaller than Shimano and Suntour (JIS) with the
result that JIS cranks will move about 4.5 mm further in.
This may conflict with the end of the square and result in a loose fit
or braking stress. for ISO cranks on JIS squares there's less contact
area between crank and spindle, since the crank does not slip perfectly
on the spindle. The result again is a higher risk of braking the crank.
But assuming those 4.5 mm and 2 deg, ISO is about 0.3 mm smaller than
JIS (2 * sin 2 * 4.5 = 0.3)?
ISO cranks (Campagnolo, Stronglight, others) won't go as far onto J.I.S. spindles as they ideally should.
J.I.S. cranks (most Japanese models) may bottom out if installed on ISO spindles.
In practice, you can very often get away with mixing these sizes, as long as you select an axle length that gives the desired chainline.
http://sheldonbrown.com/bbsize.html
En dan specifiek dit deel (copy uit bovenstaande link):
ISO vs J.I.S. Standard
Martin Trautmann posted on rec.bicycles.tech:
L_right = 18 +0.5/-0 mm
L_left = 16 +0.5/-0 mm
Dimension across flat 1.5 mm from end: 12.6 mm +0.02-0.05
Spindle end to bolt seat: Loose: 3 mm
Tightened: 1.5 mm min.
Yet another source claimed that the squares of Campa, Mavic and
Stronglight (ISO) are smaller than Shimano and Suntour (JIS) with the
result that JIS cranks will move about 4.5 mm further in.
This may conflict with the end of the square and result in a loose fit
or braking stress. for ISO cranks on JIS squares there's less contact
area between crank and spindle, since the crank does not slip perfectly
on the spindle. The result again is a higher risk of braking the crank.
But assuming those 4.5 mm and 2 deg, ISO is about 0.3 mm smaller than
JIS (2 * sin 2 * 4.5 = 0.3)?
ISO cranks (Campagnolo, Stronglight, others) won't go as far onto J.I.S. spindles as they ideally should.
J.I.S. cranks (most Japanese models) may bottom out if installed on ISO spindles.
In practice, you can very often get away with mixing these sizes, as long as you select an axle length that gives the desired chainline.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Wil eigenlijk mijn huidige setje behouden, staat Miyata op met koeieletters.dré schreef:Misschien makkelijker om een ander crankje te scoren met het voordeel dat je met betaalbare assen kan experimenteren met de kettinglijn. Ik heb BTW nog een Shimano 105 crankstel lengte 172.5 (vierkante as) voor weinig.
Welk type is het en is het een double of een triple en zwart of alu, met of zonder bladen en in welke staat en last but not least, wat is de steek (of is is dit altijd dezelfde)?
En wat is weinig?
Tommy
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Hmm, die Miyata (Sakae) cranks zijn japans, wat zou betekenen dat ze hoogst waarschijnlijk JIS zijn, maar ze zijn dus ISO?
Je zou dan een Campa trapas kunnen proberen, of iedere andere trapas met ISO passing. Ik dacht tenminste dat sommige modellen van Campa iig ook een ISO passing hebben.
JJ
Je zou dan een Campa trapas kunnen proberen, of iedere andere trapas met ISO passing. Ik dacht tenminste dat sommige modellen van Campa iig ook een ISO passing hebben.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!