Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » di nov 14, 2006 6:04 pm

Om het goeie voorbeeld en dito foto's van Plons te volgen. Afgelopen vrijdag weer ene mee geweest met freeriden hiero in apeldoorn, voor de derde keer ofzo om ook echt serieus foto's te maken hierbij. Alle foto's gemaakt met 10d+420ex+goedkope rommelkitlens :p
Riders: Maarten, Geert en Sander. Geen gelul over helmen dan moet je bij hen zelf zijn.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

Latex Tim

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo nov 15, 2006 7:07 pm

BOSS schreef: Het verschil tussen de 1.4 & 1.8 van Canon, zit hem o.a. in:
-de 1.4 heeft 8 diafragma lamellen, de 1.8 maar 5
De Nikon F1.8 50 mm heeft er overigens 7.
Vandaag gehaald bij Konijnenberg. En onder het genot van een bakje koffie even mogen spelen met de D200 en de D2X met de 70-200 F2.8 VR.....

rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » wo nov 15, 2006 9:57 pm

hey arnetteman
als je ooit een D200 of D2X zoekt te kopen
ik ken een paar goede adressen
bv de D200 voor 1460€ inclusief btw (alles is ook legaal geen grijze import ofzo en met europese garantie)

k@tze

70-200 met tc 2.0

Bericht door k@tze » vr nov 17, 2006 2:06 pm

Dames en Heren, wellicht dat ik hier een antwoord op krijg. Ik zit met het volgende:

Ik heb een D70s met Sigma 70-200 DG APO HSM. Onlangs heb ik een TC2.0 erbij gehaald en ja het is een noodoplossing voor meer bereik dat weet ik, maarrrrr..... Voorheen zonder tc2.0 moest ik mijn diafragma op de lens op F32 vergrendelen om te kunnen werken met de D70s. Dat werkte perfect en heeft altijd goed gewerkt. Nu moet ik de lens helemaal open zetten ( op 2.8 ) om nog te kunnen werken. Daarbij geeft de camera een juiste diafragma aan van F5.6. Wat ik nu vreemd vind is dat als ik een foto neem op 5.6 manual of op f11 manual of verder ik geen enkel verschil zie in scherpte diepte. Het histogram is identiek aan alle andere F waarden. Dit veranderd als ik mijn camera zelf het diafragma laat kiezen (A-stand), maar ik wil ook manual mijn diafragma kunnen kiezen. Wie weet hoe dit werkt?

...a confused cat.
Laatst gewijzigd door k@tze op za nov 18, 2006 7:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr nov 17, 2006 2:30 pm

Je vraag is waarom je geen verschil meer ziet tussen 5.6 of 11 als diafragma? Wellicht omdat alles al scherp eruitziet dan een beejte scherper niet waar te nemen is?
Of bedoel je wat anders?

k@tze

Bericht door k@tze » za nov 18, 2006 12:21 am

ok, even een testcase.

twee foto's geschoten in manual s/100 f5.6 en s/100 f64 (op cam ingesteld) laten geen enkel verschil zien, beiden even scherp en evenveel licht. Normaal zou de f64 gewoon een zwarte foto opleveren. Het lijkt er op dat de cam nu een lens ziet met een vast brandpunt en niets met de f-waarde doet.

zonoskar

Bericht door zonoskar » za nov 18, 2006 11:05 am

Het lijkt erop dat je cam of je lens niets met de F-waarde doet. Wellicht door de TC? Maar f64, kan die lens dat aan? Op mijn Canon kan ik alleen F-waardes kiezen die de lens ook daadwerkelijk aan kan, is dat bij Nikon niet zo?

En waarom moest je het diafragma op f32 vergrendelen? Dat snap ik helemaal niet.

k@tze

Bericht door k@tze » za nov 18, 2006 1:37 pm

De 70-200 die ik heb heeft nog een diafragmaring voor analoge camera's. De lens is ontwikkeld voor zowel analoog als digitale cams. Om nu digitaal te kunnen werken moet de het difragma vergrendeld worden op de lens.

Afbeelding
sigma 100-300: op de diafragmaring zie je de vergrendeling in rood aangegeven. Ik geloof dat het op dit plaatje ook f32 is.

met de tc werkt die hele vergrendeling niet meer en moet je de lens helemaal open zetten (2,8 ) zoals het ook bij lenzen is die alleen voor digitaal ontworpen zijn en dus geen diafragmaring hebben.
Laatst gewijzigd door k@tze op za nov 18, 2006 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za nov 18, 2006 6:40 pm

Het lijkt erop dat je lens niet compatible is met je converter..........

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

k@tze

Bericht door k@tze » za nov 18, 2006 7:34 pm

Ik ben er volgens mij al uit, het palletje voor de bediening van het diafragma op de lens is defect op de converter. Bij het monteren van de lens komt het palletje niet mee wat de lens moet openzetten. Een gevalletje retour naar mijn LPS (local photoshop). ;)

De lens is compatible, het is alleen dat de lens vergrendeld moet blijven op f32 om de cam het diafragma te kunnen laten bedienen. door een defect palletje wordt het diafragma niet bediend en dus dacht ik dat ik de lens op 2.8 moest zetten wat helemaal onzin omdat de cam dan helemaal niets meer zelf kan regelen.

Spunk

Bericht door Spunk » wo nov 22, 2006 7:11 pm

zelf eens de nikon van men broer onderhanden genomen...
dit is een van de dingen die er van kwamen :)

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 01, 2006 8:53 am

de 50 F/1.4 is binnen, skitterend mooi ding, de eerste dingen die opvielen;

-stevig gebouwd
-heerlijk heldere zoeker
-daardoor is de AF ook betere op egale oppervlakken
-razendsnel in AE-servo mode
-op 1,4 krijg je echt de hele wereld onscherp :angelnot:

Vroeger op mijn F3 had ik ook altijd een 50 F/1,4, die gebruikte ik toen heel vaak. Toen ik overstapte op digitaal ben ik uit praktisch oogpunt overgestapt op zoomlenzen en daar raak je aan gewend, het is ook heel praktisch.
Maar dit is toch eigenlijk veel mooier, een vast objectief met een grote opening 8)

dussssssss©
Laatst gewijzigd door BOSS op vr dec 01, 2006 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
DE site

willem12

Bericht door willem12 » vr dec 01, 2006 9:00 am

BOSS schreef:-op 1,4 krijg je echt de hele werled onscherp :angelnot:
Bewijs eens :)

Hier net de Nikon D80 + 18-200 ED VR binnen. Eens kijken in Vietnam of dit de ultieme reiscombinatie is. 10Mp is leuk, maar je moet wel extra geld afzinken in SD-kaartjes :x

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 01, 2006 9:42 am

willem12 schreef:
BOSS schreef:-op 1,4 krijg je echt de hele werled onscherp :angelnot:
Bewijs eens :)

Hier net de Nikon D80 + 18-200 ED VR binnen. Eens kijken in Vietnam of dit de ultieme reiscombinatie is. 10Mp is leuk, maar je moet wel extra geld afzinken in SD-kaartjes :x
Nog wat opties:
-digital wallet, een viewer waarop je ook beelden kunt opslaan op een harde schijf. Harde schijf is kwetsbaarder dan SD cards.
-wegschrijven op DVD in een internetcafe
-uploaden op een server, kost wel veel tijd en ruimte
-je kiekjes op lagere resolutie schieten, de echte foto's op RAW (en dan alleen op RAW en niet op RAW+JPG

optie 2 is de makkelijkste/goedkoopste

dussssssss©
DE site

willem12

Bericht door willem12 » vr dec 01, 2006 10:05 am

BOSS schreef: -wegschrijven op DVD in een internetcafe
Dat is zo'n slecht idee niet. Bedankt.
BOSS schreef:-je kiekjes op lagere resolutie schieten, de echte foto's op RAW (en dan alleen op RAW en niet op RAW+JPG
10Mp NEF is ongeveer 7-8mb. Op m'n 2gig kaartje kunnen er dus 200. Nog 1 erbij en ik ben safe voor 11 dagen...toch.

"kiekjes"....ja meneer de proffotograaf. Vakatiekiekjes, familiekiekjes, fietskiekjes...... :shutup:

Post is een kiekje gemaakt met de 1.4 ! :evil:

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr dec 01, 2006 3:12 pm

willem ,
kijk eens rond voor transcend sd kaarten
die zijn even snel als de ultra III van scandisk en ze zijn heel goed
ook een heel pak jaren garantie erop
plus een stuk goedkoper dan de scandisk
www.transcend.nl
rond de 48€ voor een 2gig kaartje (150x speed)

willem12

Bericht door willem12 » vr dec 01, 2006 4:45 pm

Old Manitou schreef:kijk eens rond voor transcend sd kaarten.....
plus een stuk goedkoper dan de scandisk
Zal ik doen, ik heb i.d.d. zo'n Sandisk UltraIII (wel lekker overigens)

Expertmurderboy007
Contacteer:

Bericht door Expertmurderboy007 » zo dec 10, 2006 8:07 am

ik vroeg me af (nu nog altijd) hoe je zo'n foto maakt:
Afbeelding
Afbeelding

En toen kreeg ik deze reactie:
BOSS schreef:
1: Koop een spiegelreflex camera als je die niet hebt(met een compact is het bijna niet te doen omdat je toch wel iets van 2 a 3 beelden per seconde wil maken)
2: koop een statief als je die niet hebt(zonder lukt echt bijna niet)
3: zoek een model + lokatie
4: zet de camera op statief en bepaal de compositie en zet de scherpte handmatig & vast anders stelt je AF scherp op de bomen ipv model.
5: zet de camera op de snelste drive stand die hij heeft
6: en schieten maar.

Daarna begint de pret pas.......Photoshop!!!!!

Kies een basis opname met model erin en kies de andere opnames waarvan je de rider in de basis opname wilt monteren.
Selecteer ruwweg de rider uit een van de andere opanmes en plak deze in de basisopname en zet hem op de juiste plek(gebruik je achtergrond als referentie) Maak van die extra laag die er nu verschenen is een laagmasker en poetst de rider erin of de omgeving die je niet nodig hebt weg.........(hangt er vanaf of je voor reveal of hide gekozen heb, reveal is in dit geval beter)

Herhaal dit voor elke extra positie van de rider die je in de basisfoto wilt plakken.........

Je hebt wat kennis van Photoshop en een Spiegelrefelx nodig anders zou ik er niet eens aan beginnen.

succes

dusssssss©
Zou iemand mij kunnnen vertellen wat een spiegelreflex is?

En ik heb 3 statieven.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat je dit kunt doen zoals BOSS zegt voor de tweede foto want ze overlappen elkaar.
Kan iemand dit uitleggen a.u.b.

Ik ben ook opzoek naar een body van nikon waar ik mijn mama's lenzen kan op plaatsen.
Werk nu met een olympus en heb een macbook pro.

Apple familie
nothing matters when i have my bike and a track

www.bearbell.webatu.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 10, 2006 12:40 pm

Een spiegelrefelx(SLR) is zo'n Nikon die je zoekt voor de lenzen van je moeder, een camera met verwisselbare objectievenwaarbij je echt door de lens kijkt en niet door een zoekertje of een display zoals bij een compact.

De 2de foto is toch echt ook zo gemaakt, er is simpelweg geen andere methode, alleen is het bij deze een erg ingewikkeld karwei geweest aangezien diegene de fietsen compleet heeft uitgemaskerd......en dat is een teringwerk. Alhoewel voor schermresolutie hoef je niet zo nauwkeurig te werken.

Zoals ik eerder al beschreven heb, dat is DE manier, geloof het of niet, ik had ook liever gezien dat het eenvoudiger was maar helaas.....

En je heb wel redelijk wat verstand nodig van fotografie EN photoshop...........anders zou ik er niet aan beginnen.
Die 2de foto bijv. schat ik, als je het echt netjes doet, in op een dagje photoshop...............

Bezint eer ge begint

dusssss©
DE site

menace

Bericht door menace » zo dec 17, 2006 10:12 pm

Een maat van me heeft een foto van mij geknipt op wintersport vorig jaar,maar nu zie je rechts onder zijn schaduw
Is dit er op de een of andere manier uit te shoppen
Het gaat om deze foto

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=LNNSBM8R

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 18, 2006 9:41 am

menace schreef:Een maat van me heeft een foto van mij geknipt op wintersport vorig jaar,maar nu zie je rechts onder zijn schaduw
Is dit er op de een of andere manier uit te shoppen
Het gaat om deze foto

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=LNNSBM8R
ja kan heel gemakkelijk met je "stamp-tool", mail mij ff je mailadres, dan mail ik de gecorrigeerde foto.......(kan geen plaatjes versturen via DP mail nl.)

dusssssss©
DE site

Expertmurderboy007
Contacteer:

Bericht door Expertmurderboy007 » ma dec 18, 2006 1:03 pm

wil je dan is zo voor en na tonen
ben benieuwd
nothing matters when i have my bike and a track

www.bearbell.webatu.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 18, 2006 9:41 pm

Menace gaat de foto posten, hier de uitleg hoe je het doet.

In Photoshop(PS) kies je de "stamp" tool (stempel in NL), je kiest in het "brush" menu (zit onder "window"-> "brushes") de juiste brush, vaak is dit een zachte brush.
Ik werk met een MAC dus de toetsencombi's kunnen afwijken van een PC.

De "clonestamp" zoals hij officieel heet is niets anders dan een kopieer tool, je selecteert een bepaald gebied en begint te poetsen daar waar je iets wilt verwijderen/vervangen.
In dit geval de schaduw, je selecteert dus een stuk sneeuw met zon, dit doe je door de "alt" toets in te drukken en met je muis te klikken op het gebied dat je over de schaduw wilt kopieeren. dan laat je de "alt" los en gaat poetsen over de schaduw. Je ziet ook als je gaat poetsen waar hij vandaan kopieert, een kruisje geeft aan wat hij kopieert.

Het vergt wat oefening maar je zult zien dat de schaduw als sneeuw voor de zon verdwijnt.........

dussssssss©
DE site

Foxtrot

Bericht door Foxtrot » di dec 19, 2006 5:40 pm

He ik heb sinds kort een Nikon D50 en nu zoek ik een statief. Hij moet niet te duur zijn en wel stevig. Mijn budget is rond de 40/50 euro.

Misschien kunnen jullie mij advies geven?

Alvast bedankt

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di dec 19, 2006 5:50 pm

Foxtrot schreef:He ik heb sinds kort een Nikon D50 en nu zoek ik een statief. Hij moet niet te duur zijn en wel stevig. Mijn budget is rond de 40/50 euro.

Misschien kunnen jullie mij advies geven?

Alvast bedankt
Martplaats en kijk dan op Gitzo/Manfrotto, de rest is vaak bagger.

dusssssss©
DE site

Plaats reactie