Nachtfietsers?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Brum.
Nachtfietsers?

Bericht door Brum. » wo jan 17, 2007 6:47 pm

Sinds een weekje mijn nieuwe beun-apparaat af. Na gereetfietst te hebben, binnen zitten zweten op een rollenbank enzo is voor mezelf duidelijk geworden dat er voor mij maar één ding boeiend is: fietsen in het bos. Maar, met die tijden van zons op- en ondergang van tegenwoordig valt er niet veel meer te fietsen 's ochtends of 's avonds. Nadat ik de nieuwe sectie op MTBR tegenkwam (GPS, lighting en andere -minder- boeiende electronica) was al snel de knoop doorgehakt. Samen met Walter lampjes in elkaar gebeund. Moet zeggen dat het erg mooi werkt!

Onderstaand een schaamteloze copy-paste vanuit MTB.nl:

Het lampje.
Het idee voor de behuizing is gejat van MTBR, ‘achesalot’ was de eerste die op het idee kwam om van 25x25 vierkant aluminium profiel een mooie behuizing te maken. Hij heeft daarna nog enkele lichtjes meer gebouwd, zien er erg goed uit.

Het mooie van het 25x25 profiel is dat de LEDIL lenzen die we gebruiken bijna precies in het profiel passen, daar moest dus nog even een schuurmachine aan te pas komen om de laatste 0,2mm te verwijderen.

Ik ben begonnen met het gedeelte waar straks de lenzen in komen, ik heb hiervoor drie dezelfde stukken van het profiel gezaagd en deze mbv JB-Weld aan elkaar geplakt. Hierna de twee ribben in het midden verwijderd met een dremel (pita om te doen, zeker als het mooi moet). Met als resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
De sleuven in het midden zijn voor de bedradingÂ…

De volgende stap is het hart van het lampje. Een stuk van het vierkante profiel dat tussen het eerder gemaakte deel past. Bovenop heb ik nog een extra strip van 1,5mm dik gelijmd zodat er meer contact is met de andere helft van de behuizing, alsook een grotere oppervlak waarover de hitte van de LEDÂ’s zich kan verspreiden.
Afbeelding

Nu zouden eigenlijk de twee kleine brackets in de hoeken erin gelijmt moeten worden. Hier worden straks aan de binnenkant moertjes opgelijmt waar het hele lampje mee bij elkaar gehouden zal worden. Ik heb er echter maar één ingelijmd omdat ik niet zeker wist of mijn regelaar er nog wel langs zou passen. Achteraf gezien een slechte zet, dat bracketje lijmen met alle electronica al gemonteerd was haast niet te doen. Al doende leert men.
Laatste stap was het boren van de gaten voor de DIN bus en het rode LEDje.
Afbeelding
Tot zover de bewerkingen met electrisch gereedschap (altijd het leuksteÂ…)

Om ervoor te zorgen dat de warmte op een effectieve manier van de LEDs word weggevoerd worden deze met Arctic Silver Adhesive aan de behuizing bevestigd.
Afbeelding

Dan komt het electrische gedeeltje van het lampje.
In het kort:
LEDÂ’s: 3x Cree X-Lamp XR-E (P3 bin, WC tint)
Lenzen: 1x 15gr LEDIL – 2x 9gr LEDIL
Driver: TaskLED bFlex
Connector & bus: Hirschmann 4p DIN met schroefaansluiting
Als stroombron gebruik ik 2 NiMH 7,2V 3,3AH racingpack in serie. Dit geeft bijna 50WH aan energie. Goed voor zeker 4u plezier. Ik heb een zelfbouw 4S1P 14,8V 1,8AH (25WH) li-ion pack in aanbouw.

bFlex driver. Heel uitgebreid! Slaapstand, low-voltage waarschuwing, constant current (geen PWM), geschakeld. Noem het maar op!
Afbeelding

Een schip in een flesÂ…
Afbeelding

Gaat dat passen?
Afbeelding

DIN connector, groene knopje hangt langs de schouderband van de kameel, is voor bediening van de bFlex driver.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort nog een soortgelijke lamp erbij, maar dan met een lichtelijk andere aanpak qua behuizing, alsook een simpele driver zonder poespas. Dit lichtje zal op het stuur gemonteerd worden. Lichtopwekkers zullen nu Edison KLC8's worden.

Kort overzichtje:
bFlex: $30 = E24
Alu: +/- E5
LED+lenzen +/- E50

Met al het kleine spul erbij (schroeven, lijm, soldeer, opgeblazen LEDjes
:oops: ) zal de totale kostprijs op een E100 komen. Het Li-ion pack (incl. lader) zal in totaal rond de E35 kostten. Bedenk wel dat er GEEN fabriekssysteem is dat zoveel licht genereerd. En dat die systemen ook nog eens 3x zo duur zijn.

Binnenkort komen hier ook nog wat plaatjes bij van de lamp van Walter, we hebben beide lampjes samen gebouwd. Zijn lampje is weer totaal anders dan die hierboven getoonde...

Hier nog meer mensen die offroad fietsen in het donker?

tist

Bericht door tist » wo jan 17, 2007 7:27 pm

Prachtig gedaan! En 't is dan nog eens mooi ook!
Nice...

Mvg

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 17, 2007 8:38 pm

Nice Brum, knap werk!
---www.cjmedia.nl---

dré

Bericht door dré » wo jan 17, 2007 9:25 pm

wow, goed man! Ziet er indukwekkend uit, en werkt nog ook.
Ik zou het apparaat niet je rugzak doen en je een beetje verdacht gedragen.....

Sven

Bericht door Sven » wo jan 17, 2007 10:32 pm

Geweldig gedaan man, sta echt te kijken van die lichtopbrengst...

Ga de heren in dit topic eens de ogen uitsteken... :lol:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 18, 2007 9:55 am

Sven schreef:Geweldig gedaan man, sta echt te kijken van die lichtopbrengst...
[pietlutmode]lichtopbrengst kan je weing over zeggen op een foto..........als je iets met een kaars verlicht, daar een foto van maakt met de juiste belichting heb je ook veel lichtopbrengst.....kwestie van lang genoeg belichten[/pietlutmode]

Die fotootjes kunnen erg verradelijk en manipulerend zijn en zeggen helemaal niets over de lichtopbrengst....wel kunnen ze iets zeggen over het verschil tussen het ene en het andere lampje, mits je de belichting van je camera niet veranderd en hem dus op manual heb staan.

Neemt niet weg dat ik er wel van overtuigd ben dat dit een puntgaaf setje is, ik volgde de discussie op mtb.nl al een tijdje

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jan 18, 2007 1:37 pm

Mooi setje! Zelf ben ik dus ook bezig met ongeveer hetzelfde, dus nu ga ik je even lastig vallen met wat vragen.
-Is alles een beetje trillingsvrij te monteren zoals je het nu op je helm hebt? Ik zat te denken over een soortgelijke montage, maar ben een beetje bang voor trillingen.
-Heb je misschien andere led's om de lichtopbrengst van de Cree-led mee te vergelijken? Er wordt namelijk op sommige plekken beweert dat hij twee keer zo veel licht geeft als luxeon en edison-led's maar de datasheets om dat weer te geven heb ik nog niet gezien.
-Je hebt twee 9graden lensen en eentje van 15 graden. Is dat niet aan de smalle kant voor bochtige singletracks?
-En puur uit interesse; als je driver niet met PWM werkt, hoe werkt hij dan?

OT: Zelfs als je je camera helemaal op manual hebt staan, kan je niet alle lampjes eerlijk vergelijken. Als je camera op daglicht staat, zal hij namelijk ledlicht feller weergeven dan halogeenlicht, omdat de lichtkleur meer overeen komt. /OT

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 18, 2007 3:49 pm

heppypeppy schreef:Mooi setje! Zelf ben ik dus ook bezig met ongeveer hetzelfde, dus nu ga ik je even lastig vallen met wat vragen.
-Is alles een beetje trillingsvrij te monteren zoals je het nu op je helm hebt? Ik zat te denken over een soortgelijke montage, maar ben een beetje bang voor trillingen.
-Heb je misschien andere led's om de lichtopbrengst van de Cree-led mee te vergelijken? Er wordt namelijk op sommige plekken beweert dat hij twee keer zo veel licht geeft als luxeon en edison-led's maar de datasheets om dat weer te geven heb ik nog niet gezien.
-Je hebt twee 9graden lensen en eentje van 15 graden. Is dat niet aan de smalle kant voor bochtige singletracks?
-En puur uit interesse; als je driver niet met PWM werkt, hoe werkt hij dan?

OT: Zelfs als je je camera helemaal op manual hebt staan, kan je niet alle lampjes eerlijk vergelijken. Als je camera op daglicht staat, zal hij namelijk ledlicht feller weergeven dan halogeenlicht, omdat de lichtkleur meer overeen komt. /OT
@BOSS: ik heb verschillende fotos genomen en diegene genomen die het meest overeen komen met hoe mijn ogen het registreren. Probleem is wel dat je eigenlijk alleen de centrale lichtbundel ziet, er is ook genoeg strooilicht dat aan alle zijden mee verlicht. Maargoed, waar de ene tevreden is met een enkele LuxIII rijdt de andere met een dubbele Lupine Edison op z'n stuur.

- Trillingsvrij? Zo stabiel als wat, en dan is mijn montage niet eens stabiel. Je hoofd trilt niet, stuurmontage slaat en klappert wél.

- De Cree LED is de enige in zijn soort, de Seoul Semiconductor P4 gebruikt dezelfde 'die' (weet er geen woord voor in NL) als de Cree, en heeft een vergelijkbare lichtoutput (in de specsheets worden méér lumens belooft, maar ze blijken IRLovereen te komen met de XR-E. Op de site van Cree staan specsheets alsook testcertificaten die de lichtopbrengst bevestigen (zelfs Luxeon laat dit niet doen). De SSC P4 is echter niet in een bikelight te gebruiken (niet zonder overbodige omslachtigheid iig), de onderkant is verbonden met de cathode, waardoor je niet meerdere LED's op één stuk alu in serie kunt zetten (alhoewel ik nu ineens een ingeving krijg over geanodiseerd alu, idee!) De Edison's zou ik niet te hoog op je verlanglijstje zetten, ik krijg ze binnenkort binnen maar ik verwacht er niet te veel van.
-Ik heb nog niet met een 2x15-1x9 setup gereden, maar dit bevalt prima. Bochtige singletracks zijn goed te doen, je kijkt de bocht door. De lichtbundel is breed genoeg voor singletrack en doubletrack. Op de echt brede paden kom je wat licht aan de zijkant tekort, maar dat is puur gevoelsmatig omdat je daar eigenlijk niets hoeft te zien. Al met al denk ik dat dit niet ver van het ideale afzit. Hoewel iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeur heeft, maar je kunt heel gemakkelijk de lenzen wisselen (verkrijgbaar in 4,9,15 graden en een elliptische bundel)
-De driver werkt dmv constante stroom. Details ben ik niet in thuis, elektro is puur hobby, weet er niet het fijne van. Zie taskled.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 18, 2007 4:42 pm

heppypeppy schreef:
Dat mag jij mij eens even haarfijn uitleggen als je kan........dit heeft niets, maar dan ook helemaal niet te maken met je lichtbalans. Wel met je belichting.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Fast

Bericht door Fast » do jan 18, 2007 7:33 pm

Hoewel het technisch erg mooi is ben ik van mening dat fietsers 's nachts / 's avonds niet in het bos horen.
De natuur / dieren hebben ook een moment van rust nodig.
Trying is the first step towards failure.

bettes

Bericht door bettes » do jan 18, 2007 7:54 pm

Fast schreef:Hoewel het technisch erg mooi is ben ik van mening dat fietsers 's nachts / 's avonds niet in het bos horen.
Dat hebben ze, net als alle deskjockies, door de dag als iedereen aan het werk is!

greetz
bettes

ps: brum er ooit aan gedacht dat het met zoveel licht niet meer fijn en spannend is met zoveel licht! (ik vond 35W halogeen al te veel eigenlijk)
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jan 18, 2007 8:10 pm

@Brum: Je er duidelijk goede research gedaan. Ik heb gewoon een paar ledjes besteld en ben gaan knutselen :D Maar als die van jou echt twee keer zo veel licht geven, dan kan Bettes wel eens gelijk gaan krijgen dat het niet meer zo spannend is. Ik zelf vond op bekend terrein eigenlijk 2x 3Watt (luxeon) al genoeg, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

@BOSS: Nou, sorry hoor. Ik wist niet dat je boos werd. Wat ik alleen maar wilde zeggen, is dat led en halogeen een hele andere kleur hebben. Een witte led lijkt wit met de witbalans op daglicht en blauw met de lichtbalans op kunstlicht., terwijl halogeen juist erg geel lijkt bij daglichtinstelling en wit bij kunstlichtinstelling. En dat terwijl je zelf in de praktijk beide (onafhankelijk van elkaar) als wit ziet. Dat lijkt me dus een automatische aanpassing van ons oog die de camera niet automatisch goed kan volgen.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast, het is tenslotte niet mijn vak. In dat geval weet ik graag hoe het wel zit.

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 18, 2007 8:35 pm

bettes schreef:
Fast schreef:Hoewel het technisch erg mooi is ben ik van mening dat fietsers 's nachts / 's avonds niet in het bos horen.
Dat hebben ze, net als alle deskjockies, door de dag als iedereen aan het werk is!

greetz
bettes

ps: brum er ooit aan gedacht dat het met zoveel licht niet meer fijn en spannend is met zoveel licht! (ik vond 35W halogeen al te veel eigenlijk)
Bij teveel ga ik idd aan 30+W Halo en MR16 HID's denken. Deze geeft niet zoveel licht. Rond de 400 lumen, grove schatting. De Wench Allyn HID's die gebruikt worden door de fietslampboeren (L&M, Lupine, Trailtech etc) pompen ongeveer 600 lumen aan de voorkant eruit. Moet ook zeggen dat ik eigenlijk altijd op de 750mA stand rijdt, hij kan ook op 1000mA.
2x3W LuxIII (= ong. 1xCree XR-E @1000mA) is écht te weinig. Ik heb zelf ook nog een PT Apex (LuxIII hoofdlamp) en een 10W Smart halogeenlamp, beide (en samen) geven IMHO te weinig licht. Met de lamp die ik nu heb blijft het zeker spannend. Moet zeggen dat ik nog geen 'echt' parcours heb gehad, maar binnenkort zal de vaste route van Nijmegen wel een keer uitgeprobeerd worden. Om daar volle snelheid in afdalingen naar beneden te stuiteren heb je toch serieus veel licht nodig.

walter

Bericht door walter » za jan 20, 2007 2:47 am

Inmiddels mijn lampje ook af.
De behuizing is iets eenvoudiger thuis te maken als die van Brum.
Ik gebruik 2x15 en 1x 9 graden omdat ik liever iets meer flood heb.
Heb je m.i. nodig bij stuurmontage.
Alle credits mbt de research op led-gebied komen Brum toe.

Hier wat plaatjes.
Niet om te showen, maar ter inspiratie.
Zodat we straks een nachtrit kunnen organiseren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hilco

Bericht door Hilco » za jan 20, 2007 9:22 am

op naar Esbeek :o

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 25, 2007 4:18 pm

Lekker voor de koude handjes, binnen enkele minuten gaar...

Afbeelding

En het volgende projectje:

Afbeelding

Ook maar even de brandduur getest: een goeie 4,5u. Daarna heb je nog ongeveer 1 uur licht op een standje lager. Ook is gebleken dat een andere lenzensetup (2x9-1x15 tov 2x15-1x9) een heel verschil is, net zoals stuur- en helmmontage veel verschil maakt.

Next up: DIY 14,8V - 1800mAh Li-ion accutje.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jan 25, 2007 10:51 pm

goed bezig... Hopelijk dit weekend mijn ledjes binnen voor het eerste projectje..
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 25, 2007 11:14 pm

didadunlop schreef:goed bezig... Hopelijk dit weekend mijn ledjes binnen voor het eerste projectje..
Welke heb je besteld?

//////////////////////////////////

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking
Princeton Tec Switchback 3
Gewicht: 826gr. (li-ion accu)
Runtime: 6u
Prijs: $360 (ga maar uit €400+)

Cateye Tripleshot Pro
Gewicht: 497gr. (li-ion accu)
Runtime: 3u
Prijs: €395

Lupine Wilma 4
Gewicht: 350gr (li-ion)
Runtime: 3u
Prijs: €560

Lupine Wilma 8
Gewicht: 580gr (li-ion)
Runtime: 6u
Prijs: €640

En daar komt nog bij dat de bovenstaande runtimes en gewichten met een korrel(tje?) zout genomen moeten worden... Qua uitgestraald licht gaat hij ruim over de Cateye en PT heen. De Lupines moeten het ook ontgelden, maar daar is het verschil wat kleiner.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » wo jan 31, 2007 7:43 pm

En de hope verlichting? Geen idee om daar eens stiekem een beetje vanaf te spieken. Of misschien is zo'n stuurpen van hope incl een andere faceplate waarop je een lamp monteert wel goed zelf bruikbaar om je lamp of accu aan te hangen!

willem12

Bericht door willem12 » wo jan 31, 2007 10:16 pm

Deze Dave : http://teamhealthfx.com/blogs/dave_harr ... /2278.aspx
Is ook helemaal gek van de Cree's. Hij gaat ze gebruiken voor 24h races.

Zelfbouw levert de beste lampen !!

Mooie quote:
DAVE schreef: Lynda called last night with the report from her first night ride with a triple Cree system. I'll leave the detailed descriptions to her...but let's just say her HID (that was on her bars) was rendered useless :)

The night is getting a whole lot brighter.
Nu nog een systeem wat ik met m'n 6v accus kan gebruiken...grrrr.

walter

Bericht door walter » do feb 01, 2007 1:34 am

Met de Fatman van Taskled.com kan je 3 Crees op 6V laten branden.
Omdat het vermogen (de Watts) toch ergens vandaan moet komen loopt er aan de 6V kant wel een flinke stroom, zo'n 1,5 tot 2A.
Deel het aantal Ah van je accu even door die 2A en je weet hoelang je met jouw accu kunt fietsen.

ed'ward

Bericht door ed'ward » do feb 01, 2007 6:47 pm

Boeiend allemaal,

Maar Walter, Waarom schakel je 2 diodes in serie (voor spanningsval alleen?), en waarom gebruik je geen veranderlijke basisstroom van je transistor i.p.v in de emitterkring? Dan heb je een lager verbruik me dunkt. [/img]

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za feb 03, 2007 8:27 pm

Ik heb afgelopen week voor het eerst gereden met een Exposure Light van USE, model 'Turbo'. Twee keer 5W Luxeon leds in een solide geCNCde behuizing.
De lamp heeft beschikking over drie verschillende standen, hierbij varieert de brandduur van 2 1/2 uur in de hoogste stand, tot 8 uur in de minste stand. Het lampje incl. montagebeugel weegt net geen 3 ons.

Afbeelding

Ik heb de lamp o.a. geprobeerd op mijn thuisparcours in Noordwijk, waar de middelste stand genoeg was om me te laten zien waarheen te sturen. Ik kon bijna 'volle bak' rijden en voelde me zekerder dan met mijn 5 + 20W Mirage set van Sigma.
Qua brandduur de LED set uiteraard zooo veel beter dan de halogeen set die ik voorheen gebruikte, zelfs met een verse batterij was hij op de hoogste stand (genoeg voor offroad) al na een half uur leeg.
Deze 'Turbo' neemt bovendien niet de ruimte in van één bidon, alles direct op het stuur.

walter

Bericht door walter » za feb 10, 2007 1:52 am

ed'ward schreef:Boeiend allemaal,

Maar Walter, Waarom schakel je 2 diodes in serie (voor spanningsval alleen?), en waarom gebruik je geen veranderlijke basisstroom van je transistor i.p.v in de emitterkring? Dan heb je een lager verbruik me dunkt.
Leg eens uit, liefst met schema.
Hoe iets analoogs zuiniger kan zijn snap ik niet, het is in feite een slimme weerstand.
Maar net als in een weerstand gooi je vermogen weg.
De stroom, maal het teveel aan spanning wordt omgezet in warmte.
Door de accuspanning goed te kiezen kan je dit verlies wel inperken.

Dig. schakelingen werken met PWM, nadat de pulsjes zijn afgevlakt door een condensator wordt de stroom gemeten door de spanningsval over een kleine weerstand.
Dat soort regelaars is een stuk zuiniger.

Ik gebruik de 2 diodes om een spanningsval van 1,2V te maken.
Deze spanning is redelijk onafhankelijk vd voedingsspanning.
(12 cellen nimh, volle accu=16V, lege accu=12V)
De BE overgang van T1 levert ook 0,6V op.
De andere 0,6V (som vd spanningen in een stroomkring is 0) valt over de emitterweerstand.
De stroom is dan eenvoudig uit te rekenen. I=U/R
Diezelfde stroom (minus de basisstroom)loopt dan door de leds, zolang de voedingsspanning toerijkend is.
De basisstroom is een paar mA, dat mag de pret niet drukken.

Ik heb ook een schemaatje gevonden met een fet. Die zou tot een lagere voedingspanning kunnen werken, maar mijn bip.transistor houdt de stroom constant tot 12V, dat is genoeg.
Mogelijk zou ik met die fet 1 cel minder kunnen gebruiken.
Dan zit ik met 11 cellen, lekker incourant.
Mogelijk is dat fetje wel handig bij Liion (11,1V).

O ja, de 3 leds staan in serie en hebben zo'n 10,5V nodig bij 800mA.

@ Hubert: Jammer dat fabrikanten de nieuwere leds nog niet in hun producten verwerken. OK, de ontwikkelingen gaan razendsnel, sneller dan het ontwikkelen en uitbrengen van een commercieel product.
Die USE met bijv 3 Cree's zou dan bijna 2x zolang branden bij dezelfde lichtopbrengst.
Verder wel een mooi ding natuurlijk.

walter

Bericht door walter » za feb 10, 2007 3:13 am

Bijna vergeten, binnenkort eens ergens gaan rijden met die lampjes ?

Plaats reactie