Onderstaand een schaamteloze copy-paste vanuit MTB.nl:
Het lampje.
Het idee voor de behuizing is gejat van MTBR, ‘achesalot’ was de eerste die op het idee kwam om van 25x25 vierkant aluminium profiel een mooie behuizing te maken. Hij heeft daarna nog enkele lichtjes meer gebouwd, zien er erg goed uit.
Het mooie van het 25x25 profiel is dat de LEDIL lenzen die we gebruiken bijna precies in het profiel passen, daar moest dus nog even een schuurmachine aan te pas komen om de laatste 0,2mm te verwijderen.
Ik ben begonnen met het gedeelte waar straks de lenzen in komen, ik heb hiervoor drie dezelfde stukken van het profiel gezaagd en deze mbv JB-Weld aan elkaar geplakt. Hierna de twee ribben in het midden verwijderd met een dremel (pita om te doen, zeker als het mooi moet). Met als resultaat:

De sleuven in het midden zijn voor de bedradingÂ…
De volgende stap is het hart van het lampje. Een stuk van het vierkante profiel dat tussen het eerder gemaakte deel past. Bovenop heb ik nog een extra strip van 1,5mm dik gelijmd zodat er meer contact is met de andere helft van de behuizing, alsook een grotere oppervlak waarover de hitte van de LEDÂ’s zich kan verspreiden.

Nu zouden eigenlijk de twee kleine brackets in de hoeken erin gelijmt moeten worden. Hier worden straks aan de binnenkant moertjes opgelijmt waar het hele lampje mee bij elkaar gehouden zal worden. Ik heb er echter maar één ingelijmd omdat ik niet zeker wist of mijn regelaar er nog wel langs zou passen. Achteraf gezien een slechte zet, dat bracketje lijmen met alle electronica al gemonteerd was haast niet te doen. Al doende leert men.
Laatste stap was het boren van de gaten voor de DIN bus en het rode LEDje.

Tot zover de bewerkingen met electrisch gereedschap (altijd het leuksteÂ…)
Om ervoor te zorgen dat de warmte op een effectieve manier van de LEDs word weggevoerd worden deze met Arctic Silver Adhesive aan de behuizing bevestigd.

Dan komt het electrische gedeeltje van het lampje.
In het kort:
LEDÂ’s: 3x Cree X-Lamp XR-E (P3 bin, WC tint)
Lenzen: 1x 15gr LEDIL – 2x 9gr LEDIL
Driver: TaskLED bFlex
Connector & bus: Hirschmann 4p DIN met schroefaansluiting
Als stroombron gebruik ik 2 NiMH 7,2V 3,3AH racingpack in serie. Dit geeft bijna 50WH aan energie. Goed voor zeker 4u plezier. Ik heb een zelfbouw 4S1P 14,8V 1,8AH (25WH) li-ion pack in aanbouw.
bFlex driver. Heel uitgebreid! Slaapstand, low-voltage waarschuwing, constant current (geen PWM), geschakeld. Noem het maar op!

Een schip in een flesÂ…

Gaat dat passen?

DIN connector, groene knopje hangt langs de schouderband van de kameel, is voor bediening van de bFlex driver.

Binnenkort nog een soortgelijke lamp erbij, maar dan met een lichtelijk andere aanpak qua behuizing, alsook een simpele driver zonder poespas. Dit lichtje zal op het stuur gemonteerd worden. Lichtopwekkers zullen nu Edison KLC8's worden.
Kort overzichtje:
bFlex: $30 = E24
Alu: +/- E5
LED+lenzen +/- E50
Met al het kleine spul erbij (schroeven, lijm, soldeer, opgeblazen LEDjes

Binnenkort komen hier ook nog wat plaatjes bij van de lamp van Walter, we hebben beide lampjes samen gebouwd. Zijn lampje is weer totaal anders dan die hierboven getoonde...
Hier nog meer mensen die offroad fietsen in het donker?