East Brabant singlespeed rumble!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop
East Brabant singlespeed rumble!

Bericht door didadunlop » di jan 30, 2007 12:52 pm

Zie de laatste pagina voor meer info!

Lees onderstaande en geef er je mening over. Zou je meedoen? Wat zou je anders doen? Weet je mensen die mee willen doen die niet op dit forum komen (roadies ofzo?)? Shoot. (en wees wel wat constructief)

Pirate cross Ollanda.

Doel: Unsupported multi day singlespeed tour door de Nederlanden (vanwege de doorgeslagen asfaltering in NL helaasch wel grotendeels over asfalt).

Planning:
Een tour van 3 dagen met een afstand van ongeveer 400 a 500 KM. Waarbij er een of twee vaste controlepunten zijn. Hierbij kan worden gedacht aan kleinschalige kampeergelegenheden zoals natuurkampeerterreinen of paalkampeerterreinen. Doel is wel dat het unsupported gebeurd. Dus alles zelf meenemen. Ik geloof niet dat iedereen op zijn of haar fiets drageroogjes heeft of de spullen wil aanschaffen welke noodzakelijk zijn hiervoor. Misschien dat hier dus nog het een en ander aan gesleuteld moet worden. Samenwerken/bobtrailer/hostels?

Route:
Aangezien de meeste paalkampeerterreinen zich bevinden in de zuidelijke kant van Nederland is een route rond de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Zeeland, Gelderland, Overijssel het meest aan te raden. Hier zal nog duidelijkheid over moeten ontstaan. Ideeen zijn welkom alleen de uiteindelijke route zal pas bekend worden gemaakt op de avond voor de tour.

Tijdstip:
Een weekend van ongeveer 3/4 dagen in de zomer van 2007. Heb je ideeen dan hoor ik het graag.

Controle:
Op de twee overnachtingspunten zal een stempeltje worden opgehangen. Wanneer de deelnemer deze twee stempels heeft kan de eindsprint worden ingezet.

Daarnaast is het pirate stijl oftewel: Geen officiele organisatie, geen verzekeringen, geen prijzen, geen inschrijfgeld. Meedoen is op eigen verzekering en eigen risico. We geven aan dat de stempels op paalkampeerterreinen te vinden zijn. Hier mag je onder voorwaarden "wildkamperen". Weet wel dat het in de rest van Nederland niet is toegestaan..;).

Vereisten:
Redelijke conditie is dus wel aan te raden gezien de afstand, echter het is volgens mij niks speciaals of extra zwaar's ofzo. Tevens dien je fietstechnisch een beetje onderlegd te zijn voor het geval dat er iets kapot gaat. Draag een helm voor je eigen veiligheid. Tevens is het voor het zoeken van de stempels noodzakelijk dat je een beetje kaart kunt lezen. De "organisatie" zal bruikbare copieen uitdelen van de stafkaarten waar de controleposten op staan (1/25000). Vanaf daar moet je het zelf doen en de complete route zal geheim blijven tot de start van de tocht. GPS coordinaten zijn beschikbaar en mogen gebruikt worden. Maar regulier kaartlezen is natuurlijk leuker en meer PIRATE!. Een nadere lijst van eigenlijk onmisbare dingen zal nog worden geplaatst.

Btw dit is allemaal nog een idee van mij. Achtergrond van dit idee is de transiowa challenge (transiowa.blogspot.com). Het lijkt me leuk om zo een soort tocht te organiseren/te rijden in NL. Met nadruk op het singlespeed en unsupported gebeuren. Wanneer er leuke ideen zijn mbt tot deze tocht hoor ik dat graag zodat we deze zomer iets dergelijks kunnen uitvoeren. Ik denk wel dat het unsopported gebeuren lastig is als je een custom frame hebt zonder drageroogjes. Maar zie het als een uitdaging..:D(en er zijn dragers voor aan je zadelpen tentje/bivvybag/slaapzak is niet zo zwaar). Ik weet wel een leuke startplek waar mensen de avond voor de start aan kunnen komen en rustig kunnen kamperen/de route plannen/laatste fietsreparaties kunnen uitvoeren.
Laatst gewijzigd door didadunlop op vr jun 08, 2007 11:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ott

Re: singlespeed event intresse poll

Bericht door ott » di jan 30, 2007 1:12 pm

Kleine reactie:

3 dagen met een afstand van ongeveer 400 a 500 KM
, dan heb je echt wel een redelijke tot goede conditie nodig.
Minder Km maakt het volgens mij laag drempeliger, je kunt door verschillende nivo`s (controle posten) het toegankelijker maken.
Meerder punten lijkt me ook leuker dan moet je meer kaartlezen en plannen.

Doel is wel dat het unsupported gebeurd.
dat wordt voor sommige toch een struikelblok, zijn er geen andere mogelijkheden???

Voor de rest vindt ik het een super idee
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

dré

Bericht door dré » di jan 30, 2007 1:51 pm

Bij Papendrecht is een paalcamping, misschien past dat in de route. De Alblasserwaard is leuk genoeg om een keer doorheen te fietsen (wel veul asfalt). De gekken die dit tourtje gaan doen en hier overnachten kunnen support van mij verwachten in de vorm van soep, bier en pizza.

George2

Bericht door George2 » di jan 30, 2007 1:53 pm

Erg leuk, doet me een beetje aan de GDR ( www.greatdividerace.com ) denken maar minder :bounce: (wel erreg stoer, 4000km, record staat op 16 dagen en ja, er hebben ook ss-ers mee gereden. Voor een indruk van het terrein, check m'n ondertekst...)

Een nadeel dat me zo te binnen schiet is dat er op paalkampeertereinen maar een beperkt aantal tenten mag staan (ik dacht max. 4 maar ben daar niet zeker van...) Misschien is er een dealtje te maken met natuurkampeer terreinen oid.) Naddel van vaste overnachtingsplekken is dat het lastig 'racen' is. Je hebt geen voordeel van een hoger tempo omdat de vaste overnachting 'neutraliseert' Dan blijft alleen de eindsprint over...
Een leuk stukje doorrijden is trouwens van Bussum (waar je het bos induikt) tot Amersfoort...hier is ook een paalkampeer terrein onderweg.

Wildkamperen kan in NL trouwens ook wel en is nog meer 'pirate' met een bivakzakje is dat geen probleem (maar rammen de fanatiekelingen de afstand er waarschijnlijk in 1,5 dag door)

Hoe zie je het terrein voor je? Zoveel mogelijk off-road? Lijkt me lastig uit te zetten maar wel het leukste...
Laatst gewijzigd door George2 op di jan 30, 2007 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 30, 2007 1:55 pm

De gekken die dit tourtje gaan doen en hier overnachten kunnen support van mij verwachten in de vorm van soep, bier en pizza.
Dat soort medewerking moeten we hebben! Goed idee (alhoewel het dan wel de route gedeeltelijk prijs zou geven).

Meerdere punten is idd een idee om het wat technischer te maken met planning. Zeker iets wat ik ga meenemen in het uiteindelijke plan. De afstand is een beetje een gok. Als het allemaal doorgaat zal ik de route zelf eens rijden om afstanden na te meten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 30, 2007 1:58 pm

idd max 4 tentjes en 72 uur. Vaste overnachtingsplekken zijn het ook niet. Ik zet alleen de controle daar neer om overnachten makkelijker te maken. Maar het id geen noodzaak. Als je het hele stuk ineens rijdt of met een overnachting is het ook goed. Bivvy zakken zijn ook een oplossing. Of je fiets gebruiken als tentstok met een zeiltje en scheerlijnen. Wildkamperen is goed te doen in de NL bossen als je een beetje donkere tent hebt/bivvyzak.
trouwens van Bussum (waar je het bos induikt) tot Amersfoort
Klojo... dat terrein staat op mijn voorlopige route..:D

Ik zet geen route uit. Alleen punten. Dus dan mag je zelf kiezen hoe je rijdt(kunnen we de kaartlezers van de tom/tommers scheiden). Ik denk wel dat iedereen de wegbandjes/big apples mag monteren. Paalkamperen is offroad en misschien dat ik een paar controle punten offroad doe (bij MTB routes ofzoiets)

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di jan 30, 2007 2:43 pm

Strak plan 8)

Uit eigen ervaring met het uitzetten van routes (bike, hike, gps, orientatietochten) met 'onbekende' controleposten blijkt de bedachte/kortste route niet altijd logisch voor de deelnemers.
Ze rijden/lopen altijd wel ergens een keer fout of om.

als je dus uitgaat van een, voor jouw, bekende route van 400 km, is deze voor de deelnemers waarschijnlijk eerder 500 km (en dus extra biketijd).

Het aantal controleposten verhogen verkleind de kans op extreem meer kilometers, maar geeft ook weer de uitdaging voor het navigeren (dit kost ook tijd).

Waarom verplichte overnachtingensplaatsen? Laat de deelnemers zelf bepalen wat ze doen, geef ze wel de mogelijkheid om bij de controleposten te overnachten.
Geeft naast het navigeren, een extra dimensie aan de tocht. Hoe lang wil je slapen/uitrusten.
Bij verplichte overnachtingen moet je uitgaan van de 'etappe' tijden voor een totaalklassement, dus 'tijdregistratie'.

Laat voor het evenement de route eerst controleren/biken door een andere biker, zodat de fouten naar boven komen en je een richttijd krijgt voor de tocht.

Ben in bezit van de digitale topokaart van Nederland voor op de GPS, dus als je iets nodig hebt of wil weten. laat me het weten.

Akwa

Oja datumsuggestie: rond 21 juni (Kortste dag van het jaar) = Midsummer "Pirate cross Ollanda" :D

mortier

Bericht door mortier » di jan 30, 2007 4:50 pm

Leuk, als alles uitkomt met mijn vakantie wil ik meedoen.

willem12

Bericht door willem12 » di jan 30, 2007 5:12 pm

Zoek een's op "Kokopelli Trail Race".
Een race waar de organisator alleen bepaald heeft:
- de route
- geen assistentie
- hij staat aan de start
- hij staat aan de finish
- voor de rest: "De Groeten"

Ik had zelf ook wel eens iets bedacht:
- Je maakt een route, neemt foto's op cruciale punten
- Iedereen start en neemt onderweg foto's, eigen volgorde
- Bij de finish moet je digitale toestel laten zien.

Geen campings organiseren, gewoon onder viaduct slapen :)
Of beter: vrienden regelen langs het parcours.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 30, 2007 5:19 pm

mooi. Paar goede suggesties en ideeen.. Daar kan ik wel wat mee.

At Akwa:

Je idee van KM's en logische route klopt wel. Ik zal dat zeker meenemen.
Overnachten is nergens geregeld. Ik wil alleen een paar plekken hebben waar het mogelijk is om te overnachten (legaal). Voor de rest is het een eindtijd. Dus geen tussenklassement etc. sóchtends starten en een paar dagen later zie ik iedereen wel weer verschijnen..:D

Idee van de foto's scheelt idd wel veel werk voor mij en aangezien toch iedereen een camera in zijn/haar gsm heeft is dat wel handig.

Digi topo ben ik sowieso wel in geintresseerd. wat voor formaat is dat?

Kom op met die ideeen. Dan kan ik er dit weekend wat mee. Ik neem aan dat iedereen met ideeen ook wel mee wil doen?

steelhead

Bericht door steelhead » di jan 30, 2007 9:20 pm

Ik wil zeker wel meedoen. (als ik dan tijd heb, wordt in Juli pappa).

Ik ken de weg in Zeeland kan daar dus met de route helpen. Heb ook familieleden met campings (kan ook helpen?)

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Pottser

Bericht door Pottser » di jan 30, 2007 10:01 pm

Erg leuk initiatief. Ik volg Transiowa ook een beetje en ben wel jaloers. Dit is een goed idee, inderdaad lastig om in Nederland gravelgrinding-weggetjes te vinden. Volg zoveel mogelijk dit idee, dwz route uitgezet met eigen verantwoordelijkheid om dit ook echt te vinden. Overnachten kan, maar hoeft niet. Verplicht dingen als verlichting, desnoods LED, helm en zelf repareren (dan wel met hulp van andere deelnemers). Ik probeer er bij te zijn als het in te plannen valt. Ben wel in voor dit soort evenementen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 30, 2007 10:12 pm

Wat een mega goed idee!!

Ik vind het altijd heerlijk om ergens naar toe te rijden met een kaart en mobile telefoon in mijn zak, en verder onderweg wel te zien waar ik langs rij.

Toevallig afgelopen weekend richting delft gereden met inmijn hoofd een aantal dorpen/steden waar ik langs moest komen. Door te late start mijn doel niet helemaal gehaald (onderweg opgepikt :oops: ) maar genoten heb ik, ondanks harde wind tegen en af en toe een bui.

Mijn Gazelle is er klaar voor, ik hoop de agenda ook!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Per

Bericht door Per » di jan 30, 2007 10:22 pm

Superideën allemaal!

Ik heb in het verleden vaak oriëntatietochten gelopen en het lijkt me op de fiets ook leuk om te doen.
Ik merk dat hier veel offroad liefhebbers verzamelen en dat is natuurlijk erg stoer allemaal, maar ik ben een wegfiets aan het opbouwen en mijn interesse gaat op dit moment uit naar een event met een alleycat-achtige sfeer. Ik heb gehoord dat er een in België is gehouden, maar helaas is mijn fiets niet op tijd klaar.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 30, 2007 10:44 pm

Hey Per,

welkom hier!!

Veel off road, maar on road wordt ook zeker niet geschuwd. In het singlespeed/29" deel van DP is er nog een zeker gedoogbeleid wat betreft wegfietsen, en zeker als het singlespeed is vind je hier ook zeker een aantal 'lotgenoten'. Dus laat je niet afschrikken door het 'Dirty' deel van deze Pages..

JJ

willem12

Bericht door willem12 » di jan 30, 2007 10:44 pm

JJ schreef:Mijn Gazelle is er klaar voor
Nee knul, het gaat wel off-road ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 30, 2007 10:55 pm

Die fiets heeft meer off road kilometers op zijn teller dan dat oranje gevaarte van jou, dus die paar kunnen er ook nog wel bij ;)

JJ

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » wo jan 31, 2007 12:37 am

willem12 schreef:
JJ schreef:Mijn Gazelle is er klaar voor
Nee knul, het gaat wel off-road ;)

didadunlop schreef:Ik zet geen route uit. Alleen punten. Dus dan mag je zelf kiezen hoe je rijdt
uhm, 8)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo jan 31, 2007 7:57 am

Leuk! Soort van Adventure Race zegmaar. Krijg je er ook coordinaten bij etc? Met kompas bepalen enzo, bij bepaalde punten je melden dmv knip in papiertje etc.

Ik doe mee!

TBB

willem12

Bericht door willem12 » wo jan 31, 2007 7:58 am

Rigard schreef:
didadunlop schreef:Ik zet geen route uit. Alleen punten. Dus dan mag je zelf kiezen hoe je rijdt
uhm, 8)
Korste weg tussen twee punten is een rechte lijn. 8) en met de juiste banden is dat ook de snelste !!
Laatst gewijzigd door willem12 op wo jan 31, 2007 8:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 31, 2007 8:03 am

Je kan er ook een soort speurtocht van maken..........met teams van 2 rijders.

Je neemt zelf wat foto's van "landmarks" die je langs jou route bent tegengekomen.
Bij de start geef je de mensen een stapeltje foto's(desnoods in willekeurige volgorde.......), Deze landmarks moet men zelf ook fotograferen(met zichzelf erbij op de foto, elke gemistte landmark levert een X aantal strafminuten op.

Leuk idee, als ik tijd heb zal ik over deelname nadenken...........(ik heb een BOB!!!!!, maar die past niet op mijn SS; ENO eccentric..........)

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

steelhead

Bericht door steelhead » wo jan 31, 2007 8:18 am

Ik mijn BOB aangepast zodat hij achter mijn Fixed paste. Ik heb zelf nieuwe moeren gedraaid. Ik ben wel bereid (voor een beperkt aantal) mensen moeren te draaien!![/quote]
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 31, 2007 10:00 am

Hey dames, moet de beautycase mee ofzo?
het is een kort weekend, dat red je met een rugzakje ook wel hoor ;)

JJ

steelhead

Bericht door steelhead » wo jan 31, 2007 10:20 am

UHHH...... bier???
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 31, 2007 10:22 am

punt voor jou..

Plaats reactie