Van mezelf heb ik O-benen; M'n voeten wijzen iets naar buiten. Nu heb ik een half jaar spd-pedalen geprobeerd bij de spinning op de sportschool. En kreeg toen pijnen in m'n knieën. Vervelend! Op de spinning heb ik m'n knieën 'ns in de spiegel geobserveerd: De binnenkant, van m'n beider schoenzolen, maakt een zijwaartse beweging iets omhoog; naar buiten, van het pedaal af. M'n knieën volgen deze beweging, en draaien dus ook zijwaarts weg. Het is maar een heel klein bewegingkje. Maar als ik zoals met dat spd-systeem, op de klikpedalen gefixeerd sta, kan ik dat bewegingkje dus niet maken...
Nu vraag ik me af of de Speedplay Frogs voor mij de uitkomst bieden. Kan ik er onderstaande beweging (rode pijl) mee maken?
De Frogs zijn echter ook duur; 150 euro voor de stainless-uitvoering. Zijn er ook nog andere, betaalbare klik-systemen, waarbij de knieën voldoende bewegingsvrijheid hebben?

Belangrijk voor mij is, dat de pedalen die ik ga kiezen aansluiten op wandel-fiets-schoenen t.b.v. m'n fietsvakanties (geen downhillen overigens). Ik denk aan bijvoorbeeld deze Shimano SH-MT90 Off-Road schoenen (*). Of een soortgelijk type schoenen.
Bedankt alvast voor de antwoorden, tips, adviezen, enz.

Gr. Marco
(*) Zowel fiets- als wandelschoenen meenemen lijkt me niets. Dan moet ik te vaak switchen. Bij 'wandelen' denk ik voornamelijk aan 't bezoeken van 'n stad e.d.