Frogs, of andere klik-pedalen tbv fiets-wandel-schoenen?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cycle Maniac
Frogs, of andere klik-pedalen tbv fiets-wandel-schoenen?

Bericht door Cycle Maniac » ma mei 07, 2007 7:16 pm

Hallo allemaal,

Van mezelf heb ik O-benen; M'n voeten wijzen iets naar buiten. Nu heb ik een half jaar spd-pedalen geprobeerd bij de spinning op de sportschool. En kreeg toen pijnen in m'n knieën. Vervelend! Op de spinning heb ik m'n knieën 'ns in de spiegel geobserveerd: De binnenkant, van m'n beider schoenzolen, maakt een zijwaartse beweging iets omhoog; naar buiten, van het pedaal af. M'n knieën volgen deze beweging, en draaien dus ook zijwaarts weg. Het is maar een heel klein bewegingkje. Maar als ik zoals met dat spd-systeem, op de klikpedalen gefixeerd sta, kan ik dat bewegingkje dus niet maken...

Nu vraag ik me af of de Speedplay Frogs voor mij de uitkomst bieden. Kan ik er onderstaande beweging (rode pijl) mee maken?
De Frogs zijn echter ook duur; 150 euro voor de stainless-uitvoering. Zijn er ook nog andere, betaalbare klik-systemen, waarbij de knieën voldoende bewegingsvrijheid hebben?

Afbeelding

Belangrijk voor mij is, dat de pedalen die ik ga kiezen aansluiten op wandel-fiets-schoenen t.b.v. m'n fietsvakanties (geen downhillen overigens). Ik denk aan bijvoorbeeld deze Shimano SH-MT90 Off-Road schoenen (*). Of een soortgelijk type schoenen.

Bedankt alvast voor de antwoorden, tips, adviezen, enz. :) ;)

Gr. Marco

(*) Zowel fiets- als wandelschoenen meenemen lijkt me niets. Dan moet ik te vaak switchen. Bij 'wandelen' denk ik voornamelijk aan 't bezoeken van 'n stad e.d.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op ma mei 07, 2007 8:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

blizzard

Bericht door blizzard » ma mei 07, 2007 7:25 pm

Crank Brothers pedalen bieden heel veel vrijheid. Passenwaarschijnlijk ook wel op die schoenen.
Steel is Real

Cycle Maniac

Bericht door Cycle Maniac » ma mei 07, 2007 9:08 pm

Bedoel je deze Eggbeater's? Ik heb daar juist over gelezen, dat ze weliswaar optimale grip geven, maar ook minimale bewegingsvrijheid. Het was op ligfiets.net waar ik dat las. Maar kan de exacte pagina nu even niet vinden.

Sven

Bericht door Sven » ma mei 07, 2007 9:40 pm

Cycle Maniac,

Welkom.
Als je bewegingsvrijheid zoekt, moet je qua pedalen altijd een consessie maken.

De pedalen die je namelijk noemt, hebben namelijk ook vrij weinig draagvlak voor de schoenen. (Ik rij zelf met Eggbeaters SL). Ze vereisen een sterke stijve zool die het contact waarborgt.

Ik kan me voorstellen dat de schoenen die je noemt ook flexibel moeten zijn in wandel-modus.

Wat mij dan weer wat handiger lijkt (niet kijkende naar budget / gewicht) zijn Eggbeaters Mallet C's. Deze pedalen zijn als het ware Eggbeaters met een kooi eromheen, wat het mogelijk maakt om de genoemde schoenen te dragen, en voldoende steun te bieden met voldoende bewegingsvrijheid.

Ik heb namelijk de keuze voor Eggbeaters gemaakt nadat ik te weinig kon bewegen met shimano-pedalen en scheenbeenvliesontsteking kreeg. Nu met SL's heb ik goede beweging met een stijve zool, ideaal.

Een Mallet C lijkt me een goede keuze...
Succes, en als er vragen zijn horen we het graag!

blizzard

Bericht door blizzard » ma mei 07, 2007 9:44 pm

Cycle Maniac schreef:Bedoel je deze Eggbeater's? Ik heb daar juist over gelezen, dat ze weliswaar optimale grip geven, maar ook minimale bewegingsvrijheid. Het was op ligfiets.net waar ik dat las. Maar kan de exacte pagina nu even niet vinden.
Die bedoel ik ja. Ik heb ze zelf ook en ze geven veel meer bewegingsvrijheid dan Shimano.
Steel is Real

Cycle Maniac

Bericht door Cycle Maniac » ma mei 07, 2007 9:58 pm

Thanks! :)

En nou google ik op 'Eggbeaters SL euro', maar ik vond nog geen online-winkel. Hebben jullie daar misschien nog 'n tip voor?

EDIT: Ik moest natuurlijk op 'Crank Brothers Mallet C euro' googlen. Maar ik heb ze nu gevonden: Crank Brothers Pedale Mallet C - weiß. En Janssen Fietsplezier (België) verkoopt ze ook.
Alhoewel ik me uiteraard voorbehouden houdt voor meer (Nederlandse) verkooppunten.

Marco

Scaluner

Bericht door Scaluner » di mei 08, 2007 6:59 pm

Het is misschien een beetje vloeken hier, maar een tijd geleden was ik ook op zoek naar Crank Brothers verkooppunten en vond op het mtb.nl forum een lisjt met online bike shops in Nederland waarvan diversen de Mallet ook in het assortiment hadden.

Cycle Maniac

Bericht door Cycle Maniac » di mei 08, 2007 7:29 pm

Thanks!

Niet via de buren, maar met wat googlen gevonden: 12gotrading.nl, en verder bij Math Salden.

Sven

Bericht door Sven » di mei 08, 2007 9:32 pm

Scaluner schreef:Het is misschien een beetje vloeken hier, maar een tijd geleden was ik ook op zoek naar Crank Brothers verkooppunten en vond op het mtb.nl forum een lisjt met online bike shops in Nederland waarvan diversen de Mallet ook in het assortiment hadden.
Bah... Als je nou aan de linkerkant bij Diversen kijkt, zie je twee dealerlijsten!
Zowel van Nederland als van België.

Dus dat vloeken mag je achterwege laten... ;)

@ Cycle Maniac, persoonlijk denk ik dat je met de Mallet C's best of both worlds koopt. Stevigheid met je wandel-hike schoenen, en bewegingsvrijheid tijdens het fietsen..
Laat het weten wat je doet he... ;)

Cycle Maniac

Bericht door Cycle Maniac » di mei 08, 2007 10:26 pm

@Sven: Ik heb de Mallet C's intussen in bestelling staan bij 12gotrading: 88 euro incl verzendkosten. Math Salden's catalogus prijs was iets duurder. Maar met de verzendkosten erbij gerekend, weer net 'n anderhalve euro goedkoper... De laatste heeft blijkbaar niet de witte uitvoering, die ik bij 12gotrading wel kon kiezen.

Maar bedankt voor de tip. Toch wel fijn, dat ik bijna de helft goedkoper uit ben dan met de Speedplay Frogs Stainless van 150 euro, die ik aanvankelijk op 't oog had.

Afijn, 't zal mij benieuwen. :D ;)

Sven

Bericht door Sven » wo mei 09, 2007 2:45 pm

Cycle Maniac schreef: Afijn, 't zal mij benieuwen. :D ;)
Mooie prijs, ik ben eerder benieuwd hoe het je gaat bevallen.
Laat het weten he?

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo mei 09, 2007 3:29 pm

Frogs zijn super pedalen! (en door de gorte plaats erg goede drukverdeling op voet!!)

Haal wel de uitstulping weg (op het pedaal) dan kun je ook naar binnen uitklikken!

(Edit: caps-hang... ;-)

ott

Bericht door ott » wo mei 09, 2007 5:08 pm

Ook zoiets

http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

Ik heb naar aanleiding van jullie verhaal een stel eierkloppers geleend van een maat van me, ik ben benieuwd, thanks
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Brum.

Bericht door Brum. » wo mei 09, 2007 6:26 pm

Waarom de Mallets? Die zijn wel heel lomp, de Acid/Smarty/Candy hebben ook een kooi(tje), zonder onnodig zwaar en groot te zijn.

Cycle Maniac

Bericht door Cycle Maniac » za mei 12, 2007 2:00 pm

@Brum.: Ik heb de Mallet C's in bestelling staan...

Maar wat kun je over die Acid/Smarty/Candy vertellen? Ongetwijfeld zul je daar niet meer of minder bewegingsvrijheid mee hebben.
Die paar gram gewicht meer of minder kan ik eigenlijk niet mee zitten. Voor mij telt vooral 't comfort. En dat ik kan fietsen met pijnloze knieen.

Marco

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » za mei 12, 2007 5:38 pm

Time- z pedalen hadden ook heel goed voor je gewerkt hoor. Die hebben ook veel speling voor je knieen. Want ik had zo'n 10 jaar geleden ook overbelaste knieen, door het gebruik van spd's .Toen ben ik daar na op zoek gegaan naar geschikte pedalen met veel meer speling /vrijheid voor je knieen en kwam na aanraden van de lbs uit op Time's. Heb eerst de Atacs gehad, een jaar of 3. En toen ik meer ging freeriden en ua en 4x endergelijke ben ik overgegaan op die Time-=z s en mijn problemen verdwenen er mee als sneeuw voor de zon. Echt waar nooit geen last meer mee gehad. Als ik weer spd s zou gaan gebruiken, zou ik in 2 weken weer last van mijn knieen krijgen. :|

Je kan de plaatjes draaien zodat je 15 of 20 graden speling hebt.

Afbeelding

ook zo'n 80 euro.

http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... timeZpedal

Brum.

Bericht door Brum. » za mei 12, 2007 5:48 pm

Cycle Maniac schreef:@Brum.: Ik heb de Mallet C's in bestelling staan...

Maar wat kun je over die Acid/Smarty/Candy vertellen? Ongetwijfeld zul je daar niet meer of minder bewegingsvrijheid mee hebben.
Die paar gram gewicht meer of minder kan ik eigenlijk niet mee zitten. Voor mij telt vooral 't comfort. En dat ik kan fietsen met pijnloze knieen.

Marco
Alle Crankbros pedalen werken hetzelfde, enkel wat ze om de Eggbeater core hebben geknutseld is wat het een ander pedaal maakt.

Plaats reactie