Afstellen Manitou Swinger 3-way SPV

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Muddy
Afstellen Manitou Swinger 3-way SPV

Bericht door Muddy » ma okt 15, 2007 10:25 pm

Kan iemand mij vertellen wat de functies zijn van de drie ventielen ( zwart, bl;auw en rood) ?
Hoe kan ik de demper verder het beste afstellen ?

Loeky

Bericht door Loeky » ma okt 15, 2007 10:35 pm

ik zou zeggen: pak de manual erbij (of download hem) en zoek het lekker uit, dan leer je er zelf ook nog es van. HOE SIMPEL?

Sven

Bericht door Sven » di okt 16, 2007 8:18 am

hubertje

Bericht door hubertje » di okt 16, 2007 8:39 am

idd

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo okt 17, 2007 7:03 pm

ik gok dat je de air versie hebt.

In dat geval is de zwarte voor de positieve luchtdruk, hiermee stel je de veerstijheid af en dus de sag.

De rode of blauwe is een draaiknopje, met deze doe je de rebound. Dit is de snelheid van het uitveren.

Het rode of blauwe ventiel is voor de spv druk. Deze bepaalt hoe krachtig de bump moet zijn voordat de demper doorveert.

Ik denk dat het zo zou moeten zijn.

Muddy

Bericht door Muddy » vr okt 19, 2007 8:21 pm

Mijn demper is zonder de piggy-bag.
Zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=EU7RQEZO
En verder zocht ik naar een no-nonsense, weinig high tech uitleg.
Een doorsnee handleiding zit in de regel boven dit (=mijn) level
:oops:
Ik kan trouwens de handleiding van mijn demper op het net niet vinden.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di nov 06, 2007 10:08 pm

Afbeelding

Om te beginnen zou ik hem andersom in je frame monteren :shock: ,daarna is de uitleg van''Djamgils''vrij duidelijk en zelfs voor een leek(denk ik)wel begrijpelijk.Wat ik er nog aan kan toevoegen...de spv(ventiel) is rood en de rebound(draaiknop)is blauw.
En als je goed op de demper kijkt,onderaan bij het rode ventiel staat de minmale en de maximale druk die erin mag.
Succes ermee....(fijn betrouwbaar dempertje....dat dan weer wel ;) )
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Brum.

Bericht door Brum. » wo nov 07, 2007 12:26 pm

Begin iig met SAG instellen, en als het kan koop of leen de speciale SPV demperpomp, zonder is hij érg lastig in te stellen.

Ik stap er iig ook vanaf, werkt verder wel goed maar mag van mij wel iets meer reactive/plush zijn.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do nov 08, 2007 11:50 am

belangrijkste is de Sag. Sag is de hoeveelheid veerweg die je gebruikt als je op de fiets gaat zitten. De hoeveelheid sag is afhankelijk van je gebruik. voor XC ongeveer 25% voor DH richting de 40%. Exacte waardes hangen af van je eigen voorkeur en type frame. De hoeveelheid sag meet je door je totale demper lengte in rusttoestand te meten en je demperlengte als je erop zit.
Met de demperlengte in rusttoestand kun je in deze tabel de shock stroke bepalen http://www.pushindustries.com/support.php en dan rear shock sag guide. Daar kun je ook aflezen welke demperlengte in zittoestand nodig is voor een bepaalde hoeveelheid sag.

De rebound bepaalt de snelheid van het uitveren. Dit is in te stellen met het blauwe draaiknopje. Mijn voorkeur is een behoorlijk snelle rebound. Anderen willen weer traag. Zelf experimenteren dus.

het rode spv ventiel regelt de Stable Platform Valve. Wanneer je vindt dat de vering te makkelijk doorveert tijdens het pedaleren dan moet hier een hogere druk in. Wil je een reactievere vering dan moet je er minder in doen. Wel is het belangrijk dat je er minimal 3.5 bar en maximaal 10 in doet.

Dit zou toch een duidelijke uitleg moeten zijn dacht ik zelf. succes

Plaats reactie