Chris King naaf smeren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Z-Blocker
Chris King naaf smeren

Bericht door Z-Blocker » do mei 29, 2008 12:02 pm

Volgens de Chris King manuals zou ik de "adjusting cone" moeten kunnen losmaken om alles eens goed te smeren. Blijkbaar zit dit toch goed vast en heb je daar een speciale "cone adjustment tool" voor nodig. Is er een andere manier om dit toch los te krijgen zonder dat Chris King gereedschap? Iets dat even goed past?

Z.

schnitzer

Bericht door schnitzer » do mei 29, 2008 4:31 pm

vraag dat ééns aan de luc die zal dat wel weten

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » vr mei 30, 2008 3:43 pm

Gisteren is het toch gelukt omdat van de achternaaf los te krijgen. Dat van de voornaaf zit nog echt stevig vast.

Z.

Luc

Bericht door Luc » za mei 31, 2008 8:06 am

Die adjusting cone zou inderdaad niet meer dan handvast moeten zitten. De borgmoer die je erin schroeft kan wel vrij vast zitten.
Als het niet lukt, wil ik er wel eens naar kijken, maar dit WE heb ik geen tijd. Wat je ook doet, let in elk geval goed op met wat je doet. En als het op een bepaald moment niet echt duidelijk is, begin niet met op goed geluk zomaar wat te improviseren/prutsen. En gebruik de juiste olie, ook zeer belangrijk.
Ik weet niet hoe technisch vaardig je bent, maar het zou niet de eerste CK navenset zijn die ik naar de vaantjes heb weten helpen door iemand die er maar aan begonnen is zonder te weten hoe het juist moet, en dat was nog wel een LBS. Ik heb het voor die persoon kunnen oplossen, maar hij heeft er wel onnodige kosten voor moeten doen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » za mei 31, 2008 10:45 am

De naven hebben eigenlijk geen borgmoer.
Wat voor olie gebruik je dan best? (buiten de dure CK versie)

Z.

Sneeck

Bericht door Sneeck » za mei 31, 2008 12:44 pm

Olijf olie :?

Je gooit toch ook geen diesel in een benzine auto omdat het goedkoper is :thumbsdown:

Even ter info, het freewheel mechanisme van een king naaf is zo compact dat de werking bellemerd wordt met dikker smeermiddel. Enkel en alleen origineel king olie gebruiken.

Brum.

Bericht door Brum. » za mei 31, 2008 1:00 pm

Sneeck schreef:Olijf olie :?

Je gooit toch ook geen diesel in een benzine auto omdat het goedkoper is :thumbsdown:

Even ter info, het freewheel mechanisme van een king naaf is zo compact dat de werking bellemerd wordt met dikker smeermiddel. Enkel en alleen origineel king olie gebruiken.
Origineel is geen olie, maar dun vet.

Om de naaf open te halen heb alleen 2 5mm inbussen nodig, cones adjusting doe je als je het weer dicht schroeft. Maar hoeft idd maar handvast en kun dus ook zonder speciale tool.

Luc

Bericht door Luc » za mei 31, 2008 3:42 pm

Er is wel degelijk een borgmoer. Het stuk met de 4 'putjes' in is de adjusting cone, het stuk waar de inbus in past, schroef je in de adjusting cone en dient als borgmoer.

Misschien toch eens afspreken voor een crash course CK naven openhalen?

N I E L S

Bericht door N I E L S » za mei 31, 2008 7:56 pm

Jazeker, strak plan!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » ma jun 02, 2008 10:17 am

Das goe ja, ik wil da wel eens zien hoe het echt moet.

Wat verstaat men onder dun vet? Zoiets als Prep M ofzo?

Z.

Luc

Bericht door Luc » ma jun 02, 2008 10:45 am

Dunner. Het CK smeermiddel heeft eigenlijk meer weg van dikke olie dan van dun vet. Als het voor een tussendoor onderhoudsbeurtje is, kan je beter goede fijne olie gebruiken.

@ Niels en Z-Blocker: als jullie echt geïnteresseerd zijn om een groot CK onderhoud in real life te zien, mail me dan eens, kunnen we zien om iets af te spreken.

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » ma jun 02, 2008 11:38 am

Ja ik wil het wel eens zien eigenlijk.
Misschien kan je der een workshop van maken 8)

Z.

Plaats reactie