Chris King naaf smeren
Moderator:Beheerders
Volgens de Chris King manuals zou ik de "adjusting cone" moeten kunnen losmaken om alles eens goed te smeren. Blijkbaar zit dit toch goed vast en heb je daar een speciale "cone adjustment tool" voor nodig. Is er een andere manier om dit toch los te krijgen zonder dat Chris King gereedschap? Iets dat even goed past?
Z.
Z.
Die adjusting cone zou inderdaad niet meer dan handvast moeten zitten. De borgmoer die je erin schroeft kan wel vrij vast zitten.
Als het niet lukt, wil ik er wel eens naar kijken, maar dit WE heb ik geen tijd. Wat je ook doet, let in elk geval goed op met wat je doet. En als het op een bepaald moment niet echt duidelijk is, begin niet met op goed geluk zomaar wat te improviseren/prutsen. En gebruik de juiste olie, ook zeer belangrijk.
Ik weet niet hoe technisch vaardig je bent, maar het zou niet de eerste CK navenset zijn die ik naar de vaantjes heb weten helpen door iemand die er maar aan begonnen is zonder te weten hoe het juist moet, en dat was nog wel een LBS. Ik heb het voor die persoon kunnen oplossen, maar hij heeft er wel onnodige kosten voor moeten doen.
Als het niet lukt, wil ik er wel eens naar kijken, maar dit WE heb ik geen tijd. Wat je ook doet, let in elk geval goed op met wat je doet. En als het op een bepaald moment niet echt duidelijk is, begin niet met op goed geluk zomaar wat te improviseren/prutsen. En gebruik de juiste olie, ook zeer belangrijk.
Ik weet niet hoe technisch vaardig je bent, maar het zou niet de eerste CK navenset zijn die ik naar de vaantjes heb weten helpen door iemand die er maar aan begonnen is zonder te weten hoe het juist moet, en dat was nog wel een LBS. Ik heb het voor die persoon kunnen oplossen, maar hij heeft er wel onnodige kosten voor moeten doen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Origineel is geen olie, maar dun vet.Sneeck schreef:Olijf olie![]()
Je gooit toch ook geen diesel in een benzine auto omdat het goedkoper is![]()
Even ter info, het freewheel mechanisme van een king naaf is zo compact dat de werking bellemerd wordt met dikker smeermiddel. Enkel en alleen origineel king olie gebruiken.
Om de naaf open te halen heb alleen 2 5mm inbussen nodig, cones adjusting doe je als je het weer dicht schroeft. Maar hoeft idd maar handvast en kun dus ook zonder speciale tool.
Er is wel degelijk een borgmoer. Het stuk met de 4 'putjes' in is de adjusting cone, het stuk waar de inbus in past, schroef je in de adjusting cone en dient als borgmoer.
Misschien toch eens afspreken voor een crash course CK naven openhalen?
Misschien toch eens afspreken voor een crash course CK naven openhalen?
Dunner. Het CK smeermiddel heeft eigenlijk meer weg van dikke olie dan van dun vet. Als het voor een tussendoor onderhoudsbeurtje is, kan je beter goede fijne olie gebruiken.
@ Niels en Z-Blocker: als jullie echt geïnteresseerd zijn om een groot CK onderhoud in real life te zien, mail me dan eens, kunnen we zien om iets af te spreken.
@ Niels en Z-Blocker: als jullie echt geïnteresseerd zijn om een groot CK onderhoud in real life te zien, mail me dan eens, kunnen we zien om iets af te spreken.