Speci Project kleine update.. 13.12.2008
Moderator:Beheerders
Dank je, hij wordt vandaag in elkaar gebouwd en dan ga ik zondag naar Winterberg.
Helaas kan ik nog niet met een aantal onderdelen rijden die ik zou willen omdat CRC bepaalde onderdelen in back order heeft staan, ik probeer vanavond nog een foto te posten en anderswordt het morgen, maar het is dus niet de definitieve opbouw.
Helaas kan ik nog niet met een aantal onderdelen rijden die ik zou willen omdat CRC bepaalde onderdelen in back order heeft staan, ik probeer vanavond nog een foto te posten en anderswordt het morgen, maar het is dus niet de definitieve opbouw.
-
dank jeTuup J schreef:Dat word een mooi ding!
Waarom eigenlijk die "upper pulley wheel "?
Bovenste oranje rolletje van de mrp niet goed genoeg?
Of zie ik iets over het hoofd..?
voor het upper pulley wheel verhaal, kijk ff naar het filmpje van canfield brothers.
en dan ff op de F1 letten
http://www.rip.tv/video/view/287/Interb ... ld-Outdoor
soort gelijke upper pully systemen die Balfa,Trek,Purgatory enz gebruiken om chaingrowth tegen te gaan,ketting wordt hierbij mooi strak gehouden zodat je ketting zo min mogelijk klapperd onder hele ruige omstandigheden tijdens het rijden.X rider schreef:http://www.rip.tv/video/view/287/Interb ... ld-OutdoorTuup J schreef:Dat word een mooi ding!
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
inderdaad, op mijn Balfa bb7 had ik hem ookTrekrules schreef:soort gelijke upper pully systemen die Balfa,Trek,Purgatory enz gebruiken om chaingrowth tegen te gaan,ketting wordt hierbij mooi strak gehouden zodat je ketting zo min mogelijk klapperd onder hele ruige omstandigheden tijdens het rijden.X rider schreef:http://www.rip.tv/video/view/287/Interb ... ld-OutdoorTuup J schreef:Dat word een mooi ding!
Leuk idee, die poelie, maar ik heb sterk mijn twijfels of de wijze waarop hij nu aan je frame zit, adequaat is voor de krachten die er op komen tijdens het pedaleren....
en eigenlijk... eigenlijk werkt de poelie zoals ie bij jouw zit, totaal niet op de manier zoals Canfield e.a. dit doen. Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.
In jouw geval onstaat er juist door de positie van de poelie een extra 'moment' op je achterwiel via de ketting en trek je onder pedaalkracht juist je vering onder spanning (veert in). Je elimineert dus niet de chaingrowth (die niet zo heel groot is bij een FSR) en voegt dus extra pedaalinvloed toe aan je systeem...
en eigenlijk... eigenlijk werkt de poelie zoals ie bij jouw zit, totaal niet op de manier zoals Canfield e.a. dit doen. Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.
In jouw geval onstaat er juist door de positie van de poelie een extra 'moment' op je achterwiel via de ketting en trek je onder pedaalkracht juist je vering onder spanning (veert in). Je elimineert dus niet de chaingrowth (die niet zo heel groot is bij een FSR) en voegt dus extra pedaalinvloed toe aan je systeem...
DeKerf's schreef:Leuk idee, die poelie, maar ik heb sterk mijn twijfels of de wijze waarop hij nu aan je frame zit, adequaat is voor de krachten die er op komen tijdens het pedaleren....
Dat zou inderdaad kunnen kloppen, het is ook pas het eerste model wat ik heb gemaakt.
Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.
Hoe zie je dat vanaf een foto dan?
Hoe bedoel je dat precies?
X rider schreef:DeKerf's schreef:
Geometrische uitlegging van de zaken. De positie van de scharnierpunten (nauwkeuringer beschouwd de lagerpunten en verbinding van je achterwiel naar de trapas toe) en dus hoe veersysteem kracht-technisch werkt en verhoudt tot externe krachten, zoals je rem en pedaalkracht.
Lees ook ff je PB graag. Want als ik naar de Canfield en Balfa kijk dan zit het pulley net is voor het hart van de trapas(meer richting de achterder.) dat heb ik dus bij die van mij ook gedaan, alleen hoe zit het dan met de hoogte? vanaf het hart van de trapas gezien.DeKerf's schreef:X rider schreef:DeKerf's schreef:
Geometrische uitlegging van de zaken. De positie van de scharnierpunten (nauwkeuringer beschouwd de lagerpunten en verbinding van je achterwiel naar de trapas toe) en dus hoe veersysteem kracht-technisch werkt en verhoudt tot externe krachten, zoals je rem en pedaalkracht.
want dat is waar de posities veel in verschillen....
Bij Canfield zit die hoog van het hart trapas verwijderd en bij Balfa bb7 zit die weer een stuk dichterbij....
Mijn vorige dh bak...bb7

Alleen pugatory heeft het weer heel extreem allemaal..........

En zie hier ook nog een home-made

en volgens mij nog een home-made

En nog een home-made maar deze is meer op de purgatory stijl gedaan...

en de laatste, als voorbeeld.

-
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0295595447
Die er nog bij, heb je ook de Dual versie, vettig
Die er nog bij, heb je ook de Dual versie, vettig
mooie update, ik zie niks.
betreffende die pulley. mits het gaat om pedal efficiency. (waarom je dat zou willen veranderen met een fsr??)
volgens mij wil je dat wanneer je de kettinglijn doortrekt deze door het instant center gaat.
Probleem is echter dat de richting van de ketting afhankelijk is van welke gear je op dat moment hebt en ook op welk punt je in je vering zit.
betreffende die pulley. mits het gaat om pedal efficiency. (waarom je dat zou willen veranderen met een fsr??)
volgens mij wil je dat wanneer je de kettinglijn doortrekt deze door het instant center gaat.
Probleem is echter dat de richting van de ketting afhankelijk is van welke gear je op dat moment hebt en ook op welk punt je in je vering zit.
-
Pulley systeem is vooral bij monopivots handig, daar kan je de ketting zo kort mogelijk bij het scharnierpunt laten lopen. Bij een multi zoals een speci (die een virtueel draaipunt heeft (toch wel ja)), is de opstelling niet zo evident, ze hangt af van veersysteem tot veersysteem en de verplaatsing van je draaipunt/versnelling/plaats in de veerweg.
Helpt een floating disc trouwens bij een FSR? Die heeft toch al geen directe verbinding tussen remklauw en voordriehoek, waardoor dat ding al 'float'?
Helpt een floating disc trouwens bij een FSR? Die heeft toch al geen directe verbinding tussen remklauw en voordriehoek, waardoor dat ding al 'float'?
De remklauw draait niet vast met de chainstay mee idd. en dan kun je misschien al van een floating rem spreken. Maar vrij van reminvloeden is het zeker niet.hubertje schreef:Helpt een floating disc trouwens bij een FSR? Die heeft toch al geen directe verbinding tussen remklauw en voordriehoek, waardoor dat ding al 'float'?
fiets ophangen, demper er uit, dan hard trappen en je rem inknijpen. Je zult zien dat dan je achterwiel omhoogspringt. Hoe hard hij dit doet hangt af van de positie waarin je de achterbrug houdt.
Bij een full floater zal de achterbrug helemaal niet bewegen.
niet zo gek idee om een floating disc brake op een fsr systeem te doen
http://www.youtube.com/watch?v=GGznEH-Atb0
http://www.youtube.com/watch?v=GGznEH-Atb0
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life